Le Feu Follet (1963)

Alternatieve titels: The Fire Within | Will o' the Wisp | A Time to Live and a Time to Die

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Louis Malle
met Maurice Ronet, Léna Skerla en Pierre Moncorbier

Alain Leroy (Ronet) is een karakteristieke alcoholist die heeft besloten zelfmoord te plegen. Voor de geplande datum zoekt hij oude vrienden op, die hem niet kunnen helpen.

avatar van Baggerman
Heeft nog niemand dit pareltje becommentarieerd????

Jammer dat deze film zo onbekend is gebleven, voor mij is dit Louis Malle's beste film. Waarschijnlijk doordat de film zeer deprimerend kan werken. En weer controversieel, want gebaseerd op een boek van een landsverrader (die overigens ook zelfmoord pleegde!).

De film lijkt een soort vroege voorloper van 'Leaving Las Vegas'.

Le Feu Follet is een zeer boeiende film over een man die geen geluk meer in het leven kan vinden. Hij is -of eigenlijk wordt- net ontslagen uit een ontwenningskliniek voor alcoholverslaafden.

Ronet speelt zeer sterk deze rusteloze man die toch alles in zich lijkt te hebben om in het leven succesvol en gelukkig te worden, maar die dat toch niet is. Eigenlijk heeft hij al besloten om een einde aan zijn leven te maken.

Hij bezoekt al zijn oude vrienden in de hoop dat zij hem een reden of een doel kunnen aanreiken om verder te gaan. Al zijn vrienden zijn duidelijk blij hem weer eens te zien en kortstondig weten ze hem soms nog wel aan het lachen te maken. Ze begrijpen hem niet en niet dat hij het leven niet meer zien zitten.

Zij hebben een stap verder gezet in het leven in tegenstelling tot de hoofdpersoon die nog steeds 'wacht'.

Schrijnend zijn de beelden, vaak op de achtergrond, van mooie vrouwen die de hoofdpersoon goedkeurend bekijken en zelfs naar hem lonken. Hij heeft er geen oog meer voor. Hij heeft wel al heel wat kortstondige relaties met mooie vrouwen gehad, maar steeds kon hij daar niet langdurig inhoud aan geven.

Prachtig illustratief is het shot van de hoofpersoon vlak na aankomst in Parijs terwijl hij een gigantisch drukke straat (de Champs d'Elysee?) probeert over te steken. Al die auto's razen doelbewust langs hem heen en hij lijkt geen idee meer te hebben of hij nou voor of achteruit moet gaan.

De muziek van Satie is dè perfecte begeleiding voor de beelden (laat DAT maar aan Malle over!).

Malle had ook oog voor mooie actrices, want hij had ook een relatie met de in deze film zéér mooie Alexandra Stewart, de ouwe snoeper!

In één woord briljant.

avatar van brucecampbell
Deprimerend relaas over een man die zich volledig uitgesloten voelt in de maatschappij en zich zo depressief voelt dat hij zelfmoord pleegt.
Enorm sterke rol van Ronet. De film zelf had van mij iets minder dialoog kunnen gebruiken want het zijn juist de stille scenes die het sterkst waren. Vooral de laatste.

avatar van Montorsi
Bijzondere film.

Mooi om te zien hoe vervreemd van zijn omgeving de protagonist is, terwijl die omgeving hem juist probeert te omarmen, maar dat op dezelfde manier doet als vroeger.

Misschien wat te traag maar wel een groeiertje denk ik. Wel echt een mooie film met een pijnlijk slot.

Psychologische en zwartgallige film wat Louis Malle blijkbaar ook lag (Herinner mij een "Vie Privée) waarin het ongelukkig en zich zelf niet vindend, gefrustreerd hoofdpersonage keurig door Maurice Ronet wordt vertolkt.
Aldus geen sappige, toegankelijke film.
Een "feu follet" is een natuurverschijnsel van bijvoorbeeld een blauw vlammetje op het water. Het verschijnsel werd uitgelegd als zijnde de uiting van innerlijke pijn, wat de titel van de film naar het gedrag van het hoofdpersonage toe verklaart.
En nog terloops. In de bedscène, in de beginne, zegt de vrouw "Que vous êtes mal". Dit slaat overduidelijk op het sexueel presteren van de man.

avatar van Spetie
Ik wist van tevoren niet dat Oslo, 31 August gebaseerd is op le Feu Follet, maar tijdens het kijken ervan zag ik in ieder geval genoeg overeenkomsten en na afloop kon ik het hier ook lezen. Oslo, 31 August is nog wel een stukje beter, maar dat neemt niet weg, dat le Feu Follet ook meer dan goed is te noemen.

Van tevoren moet je wel even weten, dat het allemaal best deprimerend is. Als je geen levensvreugde hebt, niet tevreden met jezelf bent, en diverse andere zaken op een negatieve manier op je in laat werken, dan krijg je zo’n beetje het personage dat hier de hoofdrol speelt. Dat personage heet Alain en wordt goed gespeeld door Maurice Ronet. Ik moet zeggen dat ik enige moeite had om in de film te komen, maar dat deze me daarna toch wel wist te pakken. Ik gunde Alain veel en het geluk leek op sommige momenten voor het grijpen, maar Alain had duidelijk al anders besloten. Dat vond ik best jammer, maar het feit dat ik het jammer vond, is juist de kracht van le Feu Follet.

Want ondanks het onvermijdelijke trieste einde, waarbij hij zelfmoord pleegt, hield ik de gehele speelduur toch de hoop dat het goed zou komen, terwijl ik op dat moment best wist, dat dit uiteindelijk niet zou gaan gebeuren. Daarnaast is de film mooi geschoten in sfeervol zwart-wit, met een goede ondersteunende soundtrack. Het werd trouwens ook de hoogste tijd, dat ik weer eens wat zag van Malle. Le Feu Follet is in ieder geval erg goed. Geen film, waar je vrolijk van wordt, maar misschien juist daardoor wel uitermate boeiend en fascinerend.

4,0* dik

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Geweldige Malle, maar omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen (en hij hier al erg lang in de kast stond) misschien net wat te kort gekeken na de latere verfilming van Joachim Trier, die net nog wat harder aankwam. En dan zag ik ook nog vrij kort geleden het hier ook al genoemde The Lost Weekend van Wilder. Een nog oudere Hollywoodversie van min of meer hetzelfde thema.

Le Fue Follet is op zijn best als de film zwijgt, met de muziek van Satie of met stilte. En wat deze en ook Triers film heel knap doen is iemand die zelfmoord gaat plegen niet in een volledig zwarte wereld neerzetten. Van een afstand gezien hebben de hoofdpersonen nog best wel hoop. Er zijn vrienden, ze zijn afgekickt, er is schoonheid, er is wat om voor te vechten. Maar ze hebben de energie niet meer. De natuurlijke wil om te leven is weg.

Bijzondere Malle weer. Veel moois van gezien al. Al ben ik, vrees ik, wel met zijn beste films begonnen en beginnen zijn echte toppers misschien wel op te raken.

4.0* (2300e stem)

avatar van Leland Palmer
Na het geweldige 'Ascenseur pour l'Échafaud' me gisteravond maar weer eens aan een film van regisseur Louis Malle gewaagd. 'Le Feu Follet' is een goede film, echter werd ik nooit écht over de streep getrokken.

Het gegeven is interessant en in deze prent wordt het allemaal erg treurig neergezet. Het hoofdpersonage kent echt totaal geen vreugde meer. Al het leven is uit hem weg. Goed geacteerd door Maurice Ronet. Als kijker blijf je hoop houden dat er toch nog een sprankeltje hoop naar boven gaat komen op een gegeven moment, maar dat gebeurt helaas niet. De laatste scene - de zelfmoord is redelijk aangrijpend. De film begon naar het einde toe wel m'n aandacht te verliezen. Ik kon er niet de gehele speelduur iets mee, zowel qua dialoog als de gebeurtenissen in het verhaal met de verschillende personages.

Actrice Alexandra Stewart wist me wél te betoveren. Wat zag ze er in deze film schitterend uit! De film zelf wist me helaas niet bij m'n strot te pakken. Iets wat ik natuurlijk wel had gehoopt. Toch een prima ervaring. Goed om gezien te hebben. Misschien kan ik er in de toekomst net even wat meer mee.