
Pozitia Copilului (2013)
Alternatieve titel: Child's Pose
Roemenië
Drama
112 minuten
geregisseerd door Cãlin Peter Netzer
met Luminita Gheorghiu, Bogdan Dumitrache en Florin Zamfirescu
Een problematische moeder-zoon relatie zorgt ervoor dat die zoon met zijn auto een andere jongen doodrijdt. De zoon is afkomstig uit de betere klasse, de verongelukte jongen komt uit een eenvoudig gezin. De moeder, een architect, neemt vervolgens het voortouw om te vermijden dat haar verwende zoon een zware gevangenisstraf wacht.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=iDOrzIFwjgo
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 7974)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 4,99 / huur € 2,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99
Ik dacht dat de Roemeense New Wave voorbij was, Verhoeven?

Bijvoorbeeld: Periferic / Outbound (Bogdan George Apetri), Morgen (Marian Crisan), Marti, Dupa Craciun / Tuesday, After Christmas (Radu Muntean), Autobiografia lui Nicolae Ceausescu / The Autobiography of Nicolae Ceausescu (Andrei Ujica) en Aurora (Cristi Puiu). Wat was er buiten Dupa Dealuri / Beyond the Hills nog meer de moeite waard de afgelopen jaren?
Deze nu dus!

Aangekocht door Contact Film. Release: t.b.a.
Release is nu bekend: 14 november
Al ben ik het in grote lijnen eens met onderstaande commentaar van poko, toch waardeer ik de film iets minder. Het dicht op de huid filmen: de "homemoviestyle" irriteerde me wat aan het begin, maar went wel. De focus op de moeder is aan de ene kant ronduit prachtig, aan de andere kant miste ik wat meer info over (karakter van) de zoon. De zoon vertolkt vreemd genoeg een bijrol die wel heel "grijs" is.
...een kijkje in een corrupte en door klassentegenstellingen getekende Roemeense samenleving...
emotioneel aangrijpende film, de moeder gaat uiteindelijk zover over de schreef dat je haar totaal niet meer kan luchten, en dan komt die slotscene: subliem
Door het ongeval worden beide zich langzaam bewust van hun eigen mislukking (de zoon door wat hij gedaan heeft, de moeder doordat ze er niet echt in slaagt om alles te regelen zoals ze wil), maar niet op zo'n manier dat je als kijker het gevoel krijgt dat alles dan in orde gaat komen. Het duurt tot over de helft van de film, vooraleer het eerste woord van spijt over het dodelijke slachtoffer. De film loopt uit op een soort ontknoping, maar eigenlijk moet alles nog beginnen: de zoon beseft dat hij zijn leven heeft vergooid en wil het nog eens opnieuw proberen, zonder moeder - en door uit de auto te stappen neemt hij voor het eerst in zijn leven zelf initiatief. En de moeder beseft dat ze haar zoon moet loslaten - en de deur van de auto openen - maar op ze daarbij verder komt dan egocentrisch zelfbeklag, blijft nog in het midden. De verscheurende scene bij de ouders toont toch vooral dat ze misschien wel beseft dat ze niet meer de wereld kan doen draaien zoals ze zelf wil, maar dat ze dat juist op dat moment beseft, toont toch dat medeleven in anderen haar nog steeds vreemd is
Wat de film zo weergaloos maakt, is hoe dit alles wordt verteld. De gebroeder Dardenne doen het net zo, maar enkel in hun beste film (Le Fils) komen ze er echt mee weg: tonen zonder oordelen, van heel dichtbij, daarbij alle hulpmiddelen van de cinema (muziek, cameravoering, spanningsboog,...) bewust afwijzend. Als kijker weet je niet wat je er mee moet, maar het kruipt onder je huid en kan niet meer worden afgeschud. Dat de film daarbij ook nog eens meesterlijk een aantal heel realistische mensentypes toont die de problematiek van de hedendaagse Roemeense samenleving blootleggen, maakt het allemaal nog sterker - maar niet op de manier van andere Roemeense drama's waar je op het einde kunt zeggen 'oei, erg, maar gelukkig enkel in Roemenië': dit is echt wel een universeel verhaal, dat met een paar wijzigingen perfect in het Wallonië van de Dardennes en het Engeland van Ken Loach kan plaatsvinden - of in Vlaanderen en Nederland, maar daar is nog geen regisseur opgestaan om het ons duidelijk te maken.
Tot plots Barbu de hulp van zijn moeder meer dan nodig heeft wanneer hij een dodelijk verkeersongeval veroorzaakt. Moeder Cornelia kan zich volledig uitleven op het politiebureau en ver daarbuiten. Het is voor haar ook een soort compensatie om dingen uit het verleden uit te wissen. Netzer schept overigens geen zwart-wit beeld van Cornelia, noch van de andere personages. Haar houding ten aanzien van de ouders van het slachtoffer werd sereen en oprecht gebracht al verdenk je haar ervan nog steeds uit eigenbelang te handelen. Corruptie, manipulatie, mja, maar de film vertelt meer over Roemenië dan dat. De houding van Cornelia overigens, is dat geen typisch menselijk trekje te handelen uit eigenbelang en zelfbeklag? In de film Shi (2010) van de Zuid-Koreaanse regisseur Chang-dong Lee zit je wat met hetzelfde gevoel ...
Het is een film die draait om verantwoordelijkheid en het leren loslaten. Voor sommigen niet makkelijk om hun verwende hulpeloze prinsjes over te leveren aan de boze slechte wereld ... Fijne acteerprestaties en goed verhaal en dialogen. Mooi, dikke 3,5*!