The Raid 2: Berandal (2014)

Alternatieve titels: The Raid 2 | The Raid: Retaliation

Indonesië / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Gareth Evans
met Iko Uwais, Tio Pakusadewo en Putra Arifin Scheunamann

Rama (Uwais) besluit na het bloedbad in het appartementencomplex weer aan ’t werk te gaan om zijn vondsten in ’t complex verder te onderzoeken. Hij besluit undercover te gaan om de Jakartaanse, criminele organisatie te kunnen infiltreren en uit te zoeken welke andere agenten uit zijn eigen korps corrupt zijn. Zijn riskante missie brengt zijn eigen gezin echter steeds verder in gevaar, en terwijl hij dieper graaft om ’t grote complot te achterhalen dreigt zijn ware identiteit steeds meer naar voren te komen.

Dit was zo n geval van toch wel iets tegenvallend, omdat mijn verwachtingen zo hoog waren...maar goed: De film heeft geweldige actiescènes met veel gore, en ik snap niet waarom.. waarom er zoveel vertragende verhaallijnen in moeten!!!!!! Basballbatguy en Hamergirl krijgen veel te weinig screentime, Kozo gaat veel te snel dood en het hele gewauwel tussen al de bendes... zo zonde... Al met al blinkt dit stukje actie wel uit in uitzonderlijk geweld. De achtervolgingscene is er 1 die zijn weerga niet kent en 1 van de vele eindgevechten aan het einde zijn heerlijk misselijkmakend bot en lomp in beeld gebracht. Het is nog steeds een actie topfilm van de overtreffende klasse, maar ik hoop dat ze deel drie gewoon 10 minuten intro met slowmotion, naam in beeld etc.. en dan non stop tot het einde.. zoals deel 1, want de film had zeker 45 minuten korter gekund......

Ajax&Litmanen1 schreef:
Waarom hebben ze het niet gewoon simpel en to the point gelaten? Daar kreeg The Raid 1 juist alle credits voor toch?

Ben het helemaal met je eens.. wat zonde....

avatar van tattoobob
Ajax&Litmanen1 schreef:
Maar ik vind het echt bezopen dat dit gewoon 2,5 uur (!!!!!!) moet duren. Na anderhalf uur was ik er al klaar mee. Wat een blunder van de regisseur zeg.

Dat u de tijdslengte van deze film niet bevalt betekent natuurlijk niet dat dit een blunder van de regisseur is.....
Misschien is de film gewoon een beetje te lang voor je.

avatar van Filmkriebel
grootst.

Laten we dit voor Raid 3 bewaren!

avatar van supadragon8
ergens een lijst in welke bioscopen dit komt?

avatar van Shinobi
Filmkriebel schreef:

Laten we dit voor Raid 3 bewaren!

Ik ben benieuwd hoe Evans dit zal kunnen overtreffen, al zijn er wel geruchten dat Tony Jaa in deel drie gaat meespelen. Het zou me toch wat zijn Iko Uwais vs. Tony Jaa.

avatar van Filmkriebel
Shinobi schreef:

Ik ben benieuwd hoe Evans dit zal kunnen overtreffen,

Ik heb er wel vertrouwen in. Heb gelezen dat het derde deel zal verderbouwen op een detail uit deze film, ik denk aan dat vreemde symbool dat op Bejo's pols was getatoeëerd... een tot nog toe onzichtbare organisatie?

avatar van Ajax&Litmanen1
tattoobob schreef:

Misschien is de film gewoon een beetje te lang voor je.

Nouja, als ik de reacties hier zo door lees, dan is bijna iedereen ontevreden over de speelduur en de weinig interessante subplotjes.

De film was voor mij ieder geval een 3 kwartier te lang. Of zelfs een uur.

Mooi gemaakt maar te ang, te geweldadig om t geweldadig zijn en cliche verhaal

avatar van Uier
Ik heb me 2,5 uur kostelijk vermaakt. Vond de balans tussen de vechtscenes en het verhaal prima in evenwicht, waardoor de vechtscenes erg fijn opgebouwd werden. Zo is er meer dynamiek en hebben deze meer impact dan als ze 90 min achter elkaar op je af gevuurd worden.
Vond het verhaal zelf ook wel tof trouwens. Redelijk cliché, maar daar heb ik mij niet aan gestoord. Vind dat altijd wel bij de oosterse stijl passen.

avatar van tattoobob
Uier schreef:

Ik kon het zelf niet beter verwoorden

Dubbel gevoel. Evans heeft duidelijk geprobeerd er een schepje bovenop te doen. The Raid is vooral stijlvoller dan het eerste deel. Ook qua vechtscenes doet hij er een schepje bovenop in de vorm van Hammer Girl en Bat Boy. Wat mij betreft toch wel de twee personages die de show stelen in die paar scenes waarin ze de kans krijgen om te schitteren.

Tot zover de pluspunten. Kritiek is er namelijk ook. Bovenal duurt de film veel en veel te lang. Had echt met gemak een uur uitgekund. Gevolg; je wordt murw gebeukt en blijft naarmate de film vordert zelfs regelmatig verveeld achter. Tel daar het oninteressante gewauwel dat door moet gaan voor de plot bij op en je houdt ondanks een aantal meer dan memorabele scenes toch met een kleine voldoende zitten.

Voor een uitgebreide recensie zie: Filmmad.nl » Recensie: The Raid 2 (Berandal) (3 juli)

avatar van james_cameron
The Godfather onder de aktiefilm-sequels, inclusief de speelduur. Lang niet alles werkt en de film is veel te lang, waardoor bepaalde momenten een beetje doodslaan, maar er gebeurt zoveel en de aktiescenes zijn zo fijn dat dit vervolg toch wel weer heel vet is. Voor een sequel op een qua plot behoorlijk dun eerste deel tevens behoorlijk ambitieus en complex. Dit is zeker geen herhalingsoefening. Het eerste deel kwam nog wat energieker en heftiger binnen, maar dit staat binnen het aktiegenre op behoorlijk eenzame hoogte.

avatar van John Milton
Groot, groter, grootst.

In tegenstelling tot enkele gebruikers heb ik wel gewoon netjes gewacht op de reguliere bioscooprelease.

Same here, zag hem net staan, maar 'dat doen we mooi niet'. Film voor het grote doek!

avatar van DiDa
Uier schreef:

Helemaal mee eens. De gevechten in The Raid 2 hebben meer impact omdat er een echt verhaal achter zit. Heb me totaal niet gestoord aan de speelduur. Omdat de film eerst een verhaal neerzet komen de vechtscènes spannender en met meer impact over.

avatar van m1701
Ik vond deel 1 qua verhaal een stuk beter.
Het verhaal uit deel 2 kon me niet zoveel boeien en soms wat vaag...
Al waren de vechtscenes wel heel mooi en wat vlotter dan deel 1.

Toch vond ik het sfeertje en het verhaal uit 1 beter. Maar dat komt denk ik ook doordat het
daar op 1 locatie afspeelde.

avatar van behangdelul
Non stop genieten! Ik vond 1 beter, maar 2 is echt een uitstekend vervolg!

deel 1 was beter:) zulke films hebbe korte tijdsduur nodig, maar was wel keihard.

avatar van parcivalis
Te lang???? Niks van gemerkt Veel sterker dan deel 1. Ook fijn dat geweld er echt naar uitziet want dat is het tenslotte ook. Sowieso een film die alle Amerikaanse actiefilms overbodig maakt. Top!

avatar van Rosicky
Film die zichzelf veel te serieus neemt. Deel een was een heerlijke, keiharde actiefilm die puur en alleen deed wat het moest doen. Het tweede deel duurt veel en veel te lang voor wat nog steeds een eenvoudige actieprent is. Het verhaal is flinterdun, matig geschreven en niet al te boeiend. Zonde van de tijd.

Verdorie zeg, wat een film was dit.
Heb net deel 1 en deel 2 achter elkaar gekeken, maar allebei staan ze verdraaid hoog op mijn favorieten lijst sinds vandaag.
De gevechten zijn erg strak in beeld gebracht (en je ziet zelfs hier en daar dat ze het écht voelen - keuken scene). En de gore, tsja, dat hoort erbij. En aangezien het erbij hoort hebben ze ook dát verdraaid goed weergegeven. Geen slechte Hollywood CGI effecten, hier lijkt het alsof ze telkens gewoon een acteur opofferden ''want dat ziet er dan wel zo realistisch uit''.
Gepindakaast, maar deze snel via officiele bronnen binnenhalen, deze mag gerust in de DVDkast.

avatar van DiDa
Ik lees in zoveel (officiële) recensies dat het verhaal zo moeilijk te volgen was. Begrijp ik echt helemaal niets van. Als je gewoon geconcentreerd de film kijkt is het allemaal perfect te volgen....

Raffael77
Schitterend vervolg.

avatar van Kondoro0614
Mooi vervolg.
En prachtig in elkaar gezet.

Zit een goeie twist in het verhaal. In het begin dat Uco aan de kant staat van zijn vader. Maar dat het toch maar mooi eens kan veranderen en Uco overstapt naar de enemy's

Er zitten een paar zeer mooie actie scene's in verwerkt. Vooral de scene in de keuken was erg mooi om naar te kijken. Maar ook de scene in de Discotheek dat de "Zwerver" moest vechten tegen een "Legertje", wanneer hij zelf werd vermoord.

Toch weet ik niet wat het is, maar ik vond het eerste deel (http://www.moviemeter.nl/film/78614) wel wat mooier dan deze. Puur omdat je even moet wennen aan het nieuwe concept. Denk hierbij dat hij eerst bij een soort S.W.A.T. team zat, en nu een "Undercover agent" was. Toch blijft het even mooi om naar te kijken, maar dan moet je wel ietsjes verder zijn in de film.

Er zit niet veel verschil in mijn stem. Voor deeltje 1 gaf ik een 4.5* en deeltje twee (Deze) een 4.0* Toch puur omdat je even het verhaal moet volgen in het begin, en dat lukte mij niet altijd even goed. Toch kan ik zeggen dat de stem verandering toch in het einde wel mooi omsloeg. Met dank aan de pracht scene's en de mooie twist in het verhaal.

Echter ben ik vergeten in mijn verhaal te schrijven over de Gevangenis. Ook hier zat een mooie vecht scene in. Je weet wel, de scene waar Uco en Rama buiten waren, toen het grote gevecht begon met een paar gevangen.

Ik heb mijn verhaal zon beetje gedaan hier, en ik moet zeggen. Het is een aanrader! Kijk wel eerst even Deeltje 1 Er komen een paar personage's terug!

avatar van ralfsjam
Na de vele goede verhalen die ik las over the raid 2 (en 1 gaf ik 3.5, maar herinner me weinig), ben ik er aan begonnen. En ja, all over is het een prima martial art vecht film met mooie shots en vecht partijen! Niets mis mee als je van dikke ingestudeerde vecht scenes houdt waar elke klap op z'n Rocky's raak is. niks mis slaan, niks struikelen. Maar zo zijn die films, en daar moet je niet over zeuren. Is het genre...
Maar als alles er zo mooi uit ziet en perfect gedaan is, waarom dan elke shot andere bloedvlekken op het gezicht en mes snedes in het gezicht die opeens verdwijnen? Dat dit in Suske en Wiske kan gebeuren in twee plaatjes okay, maar anno 2014 zou je verwachten dat dit soort films ook beter worden hier in... min puntje.
maar voor de rest prima film. Net als deel 1 een 3.5. Verhaal was trouwens zeer mager....

p.s. Die tablet die hij gebruikte op straat om te spieden op de zoon van.... was een Yarvik tablet. Die dingen lopen al vast als je ze uit de doos haalt, laat staan dat je er mee op straat kan werken. viel me op! moest wel lachen...

meesterwerk van de harde actie films tot nu toe
Nog beter als deel 1

kippenvel films

avatar van John Milton
Ik moet zeggen dat hij me veel te lang duurde, en dat heb ik eigenlijk zelden bij een film. Geen goed teken dus. Er zitten weer een aantal onovertroffen action sequences in, maar na het eerste deel is een en ander helaas wel al enigszins bekend. Lichtelijk teleurstellend dus, jammer genoeg.

avatar van Lennert
Nee, dit was absoluut niet 'the action movie to end all action movies'. De eerste film vond ik dan, ondanks het feit dat het lang niet zo'n goede film was als Tony Jaa's Tom Yum Goong, een stuk beter en compacter. Daar had men ook een simpel verhaal, maar met de relatie tussen beide broers had ik een hoop subtiele diepgang die goed werkte bij de film. The Raid 2 gaat over the top als het aankomt op plot en vooral de manier hoe dit wordt weergegeven. Want verdomd, wat wordt er een hoop niet gevochten. Ja, ik besef dat het verhaal om de actie heen echt niet slecht is, maar het tempo kakt zo vaak in, dat ik echt moeite had mijn aandacht erbij te houden. Zo'n half uur tot drie kwartier minder had echt geen kwaad gekund om de film wat meer ritme te geven zoals bij de eerste film het geval was. Daar komt ook bij kijken dat ik dit kleurenfilter toch wel erg snel zat ben.

Maar goed, de actie was subliem. Hier moet wel bij gezegd worden dat net zoals in de eerste film ik me meerdere malen heb zitten ergeren aan wat ongepaste shaky cam op momenten dat het echt niet nodig zou zijn. Evans weet echter voor het gros van de tijd wel hoe hij de camera om de vechters heen moet laten zwieren op prachtige wijze. Camerastandpunten voor de rustigere shots zijn ook goed geplaatst, het is echter de weergaloze autoachtervolging die een stukje ware genialiteit laat zien.

Iko Uwais is wel op weg mijn favoriete martial arts acteur te worden, de beste man heeft zowel qua techniek als acteerwerk serieus talent. Ik zou er een hoop voor over hebben om hem te zien vechten tegen iemand als Scott Adkins of Tony Jaa. Mocht dit gebeuren, dan hoop ik verder toch echt dat dit in een kortere film plaats vind. Op het moment vond ik dit een vooral leuke film, maar valt hij toch echt wel degelijk behoorlijk tegen na alle positieve verhalen.

avatar van ValAktaion
Heb me tijdens het kijken van Raid 2 afgevraagd waar Tarantino zich onderscheidt van Evans.
Een veel genoemd voorbeeld is de sneeuw-scene met begeleidende lascia ch'io pianga. Dramatisch ja, maar ook misplaatst. En het was niet de enige steek die Evans liet vallen. De vergadering waar de syndicaathoofden hun vete proberen bij te leggen -inclusief Pacino-imitatie van een van de acteurs- verwijst te veel naar The Godfather en de maïsveld-achtige afrekeningen doen denken aan Casino.

Evans probeert zijn fenomenale actiescenes te verpakken in een misdaadepos dat, gezien de speelduur, epische ambities heeft. In plaats van zich sec te beperken tot het geweld waarin hij excelleert, overspeelt hij zijn hand door zijn film meer te willen laten zijn dan deze is. Waar Tarantino de stilist is die met veel zelfspot moeiteloos met meerdere genres kan spelen, gaat Evans hier onderuit. Raid II doet hard z'n best meer te zijn dan actie, maar is in die poging vooral pretentieus.

Met zijn sublieme composities en brute choreografieën brengt Evans op ongekende wijze een ode aan geweld. Maar de kunst van het perfectioneren van een genre ligt niet in het uitwijken naar andere genres, maar in eenvoud. Voor deel III moet Evans terug naar de roots van Raid I: een simpel plot en een bijpassende speelduur. Hij heeft bakken talent, maar moet leren doseren om al die wervelende actiescenes tot een temporijk geheel te krijgen.

avatar van Donkerwoud
Zoals wel vaker het geval is bij vervolgen probeert het in alles zijn voorganger te overtreffen. Hierdoir wordt het in alles een veel ambitieuzer werk dat véél verder gaat qua schaal en qua intensiteit. Bij vlagen weet het zijn voorganger te overtreffen met actiescenes die op de juiste manier spelen met suspense en een adrenalinestoot. Vooral het stuk in het gevangeniscomplex is zeker zo beklemmend en claustrofobisch als het eerste deel ook was.

Helaas gaan de ambities ook samen met een plot dat geforceerd probeert om idioot veel zijlijnen bij het hoofdverhaal te betrekken. Het levert een chaotische film op waar gebeurtenissen van hot naar her gaan en de logica van bepaalde plotwendingen soms een beetje zoek zijn. Toch heeft ook dat zo zijn charme, want op deze manier blijft het ongeneerd knokken iets ongepolijst en rauws hebben. Het heeft de zinderende actie van een geraffineerde blockbuster, maar het heeft nog steeds de charme van een B-film.