Mad Dog and Glory (1993)

Komedie / Drama

geregisseerd door John McNaughton
met Robert De Niro, Uma Thurman en Bill Murray

Timide politiefotograaf Wayne 'Mad Dog' Dobie (Robert de Niro) redt toevallig het leven van gangster Frank Milo (Bill Murray), die hem vervolgens uit dankbaarheid zijn vriendschap én een van zijn werkneemsters (Uma Thurman) aanbiedt. Maar de politieman is niet noodzakelijk blij met dit gezelschap.

Wel vermakelijk filmpje.

vic
dit is meer dan een vermakkelijk filmpje. Het is een goed uitgebalanceerd verhaal met de serieuze robert de niro en de als maffia baas Bill murray. Bill murray is perfect gecast in een comedie waarin hij dus een grappige maffia baas moet spelen. Hij speelt erg ingetogen en dat maakt hem juist grappiger. De eeuwige musselman mike star en de kleine David caruso vond ik ook erg onderhoudend waarbij er van het begin van de film al frictie tussen die twee is en dan eindigd met een gevecht die lijkt of hij echt pijn doet. Uma thurman is gewoontjes maar ze is wel naakt te zien en dat helpt ook wel.Deze film krijg van mij vier sterren

Eva
saai.

avatar van Yak
Yak
Voor 'films van de dag' in de VPRO-gids wil ik altijd wel even tijd inruimen als ik die heb, maar het vandaag getipte Mad Dog and Glory vond ik echt godsgruwelijk saai. De rol van knullige politieofficier staat De Niro voor geen meter, Murray doet zijn ding maar lijkt er geen lol aan te beleven, het verhaal waggelt alle kanten uit en boven alles vond ik deze als komedie bestempelde film nergens grappig. Uma Thurman is het lichtpuntje met haar geweldige rol als onzekere Glory. Het helpt de film echter niet hoger dan 1,5*.

avatar van John Doe
Yak schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. De Niro past best in z'n rol, Murray speelde wel met plezier en zo onzeker was Uma Thurman ook niet. Ja toen ze aanklopte om 7 dagen of wat was het, bij een wildvreemde te verblijven, vind je het gek. 3 sterren.

avatar van Tha Flow
Aardige film, maar ook niet meer dan dat. De Niro deed het goed (als het tenminste de bedoeling was een suffe politieagent te spelen) en Thurman heeft gewoon klasse. Ook is Bill Murray wel grappig. Maar toch een beetje een suf verhaal. 3 sterren

Nergens grappig ?.. Ik vond die grap over Neu-Ken en Ko-Ken toch bijzonder grappig. Vermakelijke film 4*

avatar van SuperSideSwipe
Ik vond dit een uitermate leuk filmpje. Vond de gespannen vriendschap tussen De Niro en Murray leuk om naar te kijken en ook Thurman zette hier een goede rol neer.
Ik zat wel mee te leven met De Niro toen hij Thurman niet meer terug wou sturen.

Eigenlijk apart gecast, had eerder verwacht dat De Niro de gangsterrol zou krijgen en Murray die van "Mad Dog", maar eerlijk gezegd werkte het zo ook allemaal vrij aardig.

avatar van beaster1256
vandaag gezien , en een leuk filmpje met een goeie de niro ,murray en een knappe uma thurman , verder niets meer of min , nog een leuke gastrol van die rosse kerel uit csi , david caruso, die ik toch altijd een acteur vind die dezelfde rolletjes speelt maar hij doet het wel goed

avatar van bisse
Wat een magere score voor deze film die een echt pareltje is.De film heeft verschrikkelijk veel te bieden op verschillende vlakken zoals :humor,entertainment,diepgang,zeer goede acteerprestaties(1 van de niroos beste rollen),heel goed camawerk en een fantastische bill murray.5 ster

avatar van Mad Man Mundt
Ben het roerend met bisse eens, super acteerwerk, de beste David Caruso rol ooit (shivas and milk... I never forget a neck), geweldige dialogen en brilliante scenes tussen deNiro en Murray.
Ook de combo tussen drama en komedie, echt- en hollywood geweld is fantastisch.

Het enige minpuntje vond ik Uma Thurman, maar die kan ik zowiezo niet zo goed hebben en ze deed het hier nog redelijk.

PS Henry, Wild Things, Normal Life en deze... erg veelzijdig,
McNaughton heeft mad skillz!

avatar van Mescaline
Mensen die negatief over deze film zijn moeten nog eens goed nadenken wat ze nou wel een mooie film vinden..
Goed geacteerd leuk verhaal alleen ging het einde naar mijn zin een beetje te snel.
Het woord komedy zou iknietwillen geven voor deze fim eerder misdaad maar toch hij is een zit van 90 min meer dan waard.
4 wel verdiende sterren vooral voor de niro.

avatar van AGE-411
Na Gothica nog even gezapt, naar deze film...

Moet zeggen dat deze mij aangenaam verrast heeft voor zo'n middernachtfilm.

Het einde was ook goed.
Er kon natuurlijk een massagevecht komen, kon je zeggen "goed einde, het kan niet beter", maar dit is gewoon nog beter.

Zeer aangename film!

avatar van 606
hele goede film en erg sterk geacteerd.

4 sterren

avatar van Pistons
Zeer onnozel script dat gered wordt door de acteerprestaties.

avatar van Al DeNiro
Nooit de kans gehad om deze helemaal af te kijken, maar eindelijk weer eens op TV.

Ik ben benieuwd naar het acteerwerk van DeNiro en vooral Murray (als gangster)

avatar van Drs. DAJA
Degelijke komedie waarin de echte magie toch moet komen van de scenes tussen Robert de Niro en Bill Murray. Hele verhaaltje tussen Uma Thurman en De Niro lag me een stuk minder. Ook opvallend dat John McNaughton eigenlijk net als John Landis, na een waanzinnig horrordebut nu dusdanig typische Hollywoodkomedies maakt. Mad Dog and Glory heeft overigens een leuk aantal opvallende rollen maar ik vond het erg jammer dat de film in wat gezapige romantiek verzinkt en uiteindelijk toch echt tot de middelmaat behoort..

avatar van Al DeNiro
David Caruso is de man!

avatar van brabusRUS
Pistons schreef:
Zeer onnozel script dat gered wordt door de acteerprestaties.

Precies.

avatar van Rosicky
Neh, Bill Murray als gangster? Het werkt niet echt. DeNiro is zeer overtuigend als de wat rustigere meneer agent, maar had het ongetwijfeld ook erg goed gedaan als de bad-guy. Ik begrijp dus niet waarom ze die twee rollen niet hebben omgedraaid, maar goed. Verder gebeurt er niet al te gek veel en is het wel een heel eind voorspelbaar. Niet mijn film.

avatar van Spetie
Een film met Murray en De Niro belooft op zich wel wat. Het moet gezegd worden dat beide heren goed spelen, zij het wat anders, dan we meestal van ze gewend zijn, maar juist dat lijkt hier wel goed te werken. Vooral Murray is aardig op dreef als maffioso. Ook de cynische en zwarte humor die erin voorkomt, werkt best goed. De Niro acteert ook lang niet slecht. Thurman is wat minder sterk deze keer en ook haar personage vond ik niet zo heel leuk en bijzonder.

Hoewel het sfeertje op momenten best sterk is, weet regisseur John MacNaughton op sommige momenten niet te kiezen tussen komedie en drama, waardoor ik vooral het drama zeker niet altijd goed vind werken. Hierdoor maakt het geheel uiteindelijk niet een hele sterke blijvende indruk. Het is vooral aan de acteurs te danken, dat het allemaal nog redelijk gemakkelijk wegkijkt, maar heel goed is het allemaal niet .

avatar van blurp194
Ik zat me halverwege de film even af te vragen of dit misschien de tegenzet van De Niro op Al Pacino's rol in Sea of Love is. Er zijn tenslotte nogal wat overeenkomsten - de te oude politieman komt een erg lekker jong ding tegen, en er 'groeit iets moois'. Er zijn natuurlijk wel erg duidelijke verschillen tussen de politiemannen die ze spelen - Pacino is de cynische held, De Niro is de goedmoedige antiheld. En, deze film gooit het wellicht wat meer over de humor. En dat werkt net niet helemaal, en de link naar het drama komt daardoor ook niet zo goed uit.

Wel heeft deze film iets echt bijzonders - de meest onhandig-vertederende vrijpartij die ik me zo even herinner uit heel veel films. Da's toch wel knap gedaan, en indrukwekkender daardoor juist dan de gemiddelde platte scene.

avatar van MH040
Deze film verdient een hoger stemmengemiddelde.

avatar van Mescaline
Na bijna 8 jaar weer eens opnieuw bekeken, nog steeds een vermakelijke film met een omgekeerde cast. Murray als de gangster en De Niro als de gevoelige agent, dit wouden de acteurs zelf omdat ze een beetje gek werden van typecasting en geef ze eens ongelijk.
Murray & De Niro dragen deze film met een redelijk plot naar een hoger niveau, en ook Uma Thurman ga ik steeds meer waarderen.
4 sterren die ik toen gaf vind ik wel een beetje te veel van het goede, maar een 3,5 verdiend deze film nog steeds!