Ender's Game (2013)

2,92

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gavin Hood
met Asa Butterfield, Harrison Ford en Hailee Steinfeld

Zeventig jaar is er inmiddels verstreken sinds de laatste alien-invasie, die een immense strijd tussen de mens en een alien-ras genaamd ‘de Formics’ als gevolg had. De jonge Ender Wiggin (Asa Butterfield), een uiterst ontwikkeld kind, wordt naar een militaire school gestuurd die zich in de ruimte bevindt. Hier wordt hij samen met andere getalenteerde leeftijdsgenoten getraind en opgeleid om voorbereid te zijn op toekomstige invasies.

173 BERICHTEN 49 MENINGEN
avatar van nightbreed
Alles is cliché aan deze suffe kinderfilm.

Mja, had voor mijn gevoel wat meer in kunnen zitten. Beetje gladjes en vreemd. Waarom kinderen op zulke posities, zomaar? Had ook meer actie in gekund en wat overtuigender karakters.

avatar van frolunda
Fraai vorm gegeven science-fiction film die af en toe wel iets te veel naar Disney neigt maar in zijn totaliteit toch wel weet te overtuigen.Wel bleef ik met een aantal vragen zitten,waarom zijn alle strijders zo jong en is er niemand van de generatie,pakweg 20-30 en als die Rackham zo briljant is,waarom leidt ie de vloot zelf niet?Verder niet al te veel verrassingen of het moet het sterke einde zijn.Butterfield deed het erg goed in de hoofdrol maar Ford maakte op mij een wat uitgebluste indruk.Redelijk genoten en best benieuwd of er nog een vervolg op komt.

avatar van EIGER3970
Jeugdfilm met budget.

avatar van mjk87
Best slecht, maar wel vermakelijk en met leuk production design - ik houd altijd wel van dit soort toekomstige werelden met ruimteschepen dus dan heb je me al snel. Bovendien zijn de trainingen in de zwaartekrachtloze ruimte soms heel fraai geschoten. En voor Hailee Steinfeld heb ik wel een zwak.

Maar goed, als film is het niet al te best. Ik kan me zo indenken dat er nogal wat thematiek in het boek zat (hoeft niet, maar ik heb zo'n gevoel van wel) maar daar is in de film weinig van te merken terwijl het materiaal er wel voor is. Verder wordt de film maar nooit spannend of boeiend, vooral ook doordat onze jonge hoofdpersoon overal met schijnbaar gemak doorheen komt. Geen conflicten, geen uitdagingen, helemaal niks; de film begint halverwege al aardig te slepen. Sowieso miste ik echte opbouw van verhaal, of de reden waarom Ford vanaf dag één zo in de jongen geloofde. Jammer, want vooral het eerste deel is nog wel vermakelijk en enkele set pieces mogen er zijn. 2,5*.

avatar van The Traveller
Ik wilde deze film al veel eerder zien, maar door de matige beoordelingen vanaf gezien. Laatst toch bekeken omdat ik wel van dit soort (loser-winner) verhaallijnen houd. Ik heb het boek niet gelezen, maar ik vond vooral het menselijke aspect (omgaan met succes, verlies, ruzie, keuzen maken) goed neergezet in deze film. Dat in combinatie met de "Think Different" aanpak levert een boeiende film op. Met als afsluiting een in alle opzichten spannende finale! Over hoe deze film uiteindelijk afloopt, kun je lang discussiëren. Ik snap de gemaakte keuze. En misschien goed voor een vervolg...

Deze film heeft van mij slechts een twee gekregen, niet omdat hij zo slecht is maar omdat hij het boek geen eer aan doet.

Toevallig had ik het boek een maand geleden gelezen en besloot om daarom de film ook te kijken maar deze film haalt het niet bij het boek en dat komt van iemand die bijna nooit een boek leest maar met name films kijkt.

Het verhaal is veel te veel ingekort en daarom gaat juist de info verloren die het boek zo interessant maakt. De diepgang in het boek over leiderschap, strategie en emotie bijvoorbeeld komt hier amper in voor.

Wat mij betreft had de film in twee a drie delen opgesplitst mogen worden zoals de Hobbit bijvoorbeeld. Dan had je een verhaal te vertellen en kreeg je ook de diepgang en begreep je waarmee Ender worstelt.

Ik wil geen spoilers geven maar in het boek sterven een aantal karakters nadat ze gevecht hadden met Ender, iets waar hij zelf niets van weet. In de film wordt daar anders mee omgegaan, iets wat geen meerwaarde is.

Ik had niet verwacht dat ik dit ooit zou zeggen maar mensen ga het boek lezen...

avatar van bertito
Fijne sci fi film over een game-getalenteerd jongetje dat wordt misbruikt voor oorlogsvoering. De oefenruimte voor de jonge gamers is waanzinnig mooi gefilmd, adembenemend gewoon. De jonge acteur Asa Butterfield is goed in drama.

avatar van Henry Spencer
Viel me tegen. Had trouwens eerst het boek gelezen: kapitale fout...
Maar toch: het verhaal wordt te veel afgeraffeld: er is geen tijd genomen voor de karakterontwikkeling, de morele en psychologische implicaties en de beklemmende atmosfeer die het verhaal zouden moeten domineren. Het blijft allemaal te vluchtig, te oppervlakkig, te vrijbli!jvend. De acteurs stralen ook te weinig uit. Alleen Kingsley en Ford (tot op zekere hoogte) leggen nog iets in hun rol.
Het hele politieke stuk rond Valentine en Peter is helemaal geschrapt en zelfs de essentiële verstandhouding tussen Peter en Ender is nauwelijks uitgewerkt.
Gemiste kans.

Ben heel benieuwd. Heb ´m nog steeds niet gezien en tot mijn grote verbazing heb ik pas onlangs vernomen dat deze film er is. Dit is in 2013 volledig aan mij voorbij gegaan. Heb vroeger enorm genoten van de 4 boeken, die hier regelmatig, geheel ten onrechte, als kinderboeken worden bestempeld. Het zijn science fiction-boeken, die grote sf-prijzen hebben gewonnen. Kwam "Ender´s game" onlangs toevallig tegen bij bol.com als eboek, toen ik het zeer magere nederlandstalige aanbod aan sf-eboeken aan het bekijken was. Ook las ik toen over deze film. Gelijk gekocht natuurlijk, via "Pathé thuis", in HD. Deze staat nu digitaal voor me klaar om te bekijken op een moment dat het me uitkomt. Zeer nieuwsgierig! Het tweede boek uit de reeks, "Speaker for the dead", heeft overigens veel meer indruk op me gemaakt dan het eerste boek.

Ik heb genoten van zowel boek als film. De film kan goed worden bekeken zonder het boek te kennen. Het verhaal is uitstekend te volgen. Ik vond de vaart er voldoende in zitten. Sublieme actiescenes en science fiction-beelden. Ik kon ook meeleven met de hoofdpersoon en vond dat de emoties niet werden onderbelicht, al kan ik dit ook niet de meest emotionele film noemen die ik ooit heb gezien. Ik kende het einde natuurlijk al van het boek en vond dit in de film ook geen tegenvaller. Het was zeer begrijpelijk. Ik vond de keuze om kinderen te laten vechten zeer verdedigbaar en legde geen link met kindsoldaten uit de echte wereld. Gezien de tegenvallende opbrengst van deze film betwijfel ik of er wel een vervolg op komt. Er zijn in totaal 5 Ender-boeken (in mijn vorige commentaar zei ik nog 4). Ik was wel verrast door het bestaan van deze film. Als Ender- en science fiction fan was de productie en release volkomen aan mij voorbij gegaan.

Vanavond op tv...ging er helemaal voor zitten...Bier, worst, nootjes....Wat een afknapper...Moet je toch al een hekel hebben aan kinderfilms dan krijg je het bij deze wel. Zal je toch als dertiger met je vriendin naar de bios gaan...Lekker etentje vooraf, romantisch en dan de film, handenwrijvend naar binnen........Na een kwartier loop je al ruzie-end de bios uit. Wat is nou de doelgroep van die film?? Pubers??? Die geen dure kaartjes kunnen betalen? Twintigers die na een half uur weglopen? . Ongelofelijke k..film. ( ooit een goede film gezien met Ford?/)
Wat een gedrochten worden er toch uitgepoept in Hollywood.....Wordt het niet eens tijd Hollywood te boycotten? No more...No more...No more....No more..Enough!!!
( en sommigen hier strooien met 4 sterren...les pauvres)

avatar van Norman Mailer
frans123 schreef:
( en sommigen hier strooien met 4 sterren...les pauvres)

Nogal tevreden met jezelf, hè fransje?

avatar van jippie2010
Wat een aangename verrassing! Verhaal is onderhoudend, goed te volgen, en echt fraai vorm gegeven. Butterfield zet een sterke rol neer, op wat onregelmatigheden na. Ford voegt overigens niks toe. Het heeft een voorspelbaar verloop, maar ik heb daar geen moment last van gehad. Ik kende de film niet, maar het heeft duidelijk een groot budget gehad. Gewoon een lekkere sciencefiction. *4.0

avatar van Velazques
Film voor mensen met een kinderlijke, naïeve instelling

avatar van ILDIB
Tweeslachtig. Soms gewoon heel mooi gemaakt en soms te kinderachtig en simpel. T plot was te voorspellen. Al met al prima film maar geen topper.

avatar van Zwolle84
Leuk uitgangspunt voor een kindersci-fi: kinderen worden ingezet voor oorlogsvoering vanwege de tactische skills die ze hebben opgedaan met computergames. Spreekt tot de verbeelding en je kunt er een heel ethisch sausje overheen gieten.

Ender's Game doet dat echter vreemd genoeg niet, op links en rechts wat verdwaalde, nietszeggende oneliners na. Toch wist de film me aanvankelijk te verrassen. Want vooropgesteld: het ziet er vaak prachtig uit. Vooral die gevechten en de oefenruimte zijn een lust voor het oog.
Daarnaast loopt de film in het begin ook erg lekker, waardoor de tijd voorbij vliegt. Helaas duurt Ender's Game alleen een minuutje of 20 te lang, waardoor het op den duur alsnog begint te slepen.

Een groter minpunt is - zoals bij zoveel kinderfilms - het abominabele acteerwerk. Met pijnlijk genoeg hoofdrolspeler Asa Butterfield voorop. Door dat verschrikkelijke non-talent dat zonder enige emotie z'n zinnetjes opdreunt is meeleven vrijwel onmogelijk, waardoor het verhaal me na verloop van tijd totaal niet meer interesseerde en ik de uiteindelijke clou ook gemist heb.
Hailee Steinfeld is (niet verrassend) de enige van de jonge garde die er nog wat van probeert te maken, maar heeft beperkte speelruimte vanwege de houterige dialogen die ze krijgt toebedeeld.

Voor een dikke onvoldoende ziet Ender's Game er te mooi uit, maar er had absoluut veel meer ingezeten met een betere casting en meer focus.

avatar van m1chel
De Zuid-Afrikaanse regisseur Gavin Hood brak in 2006 door met de film Tsotsi. Deze Zuid-Afrikaans/Engelse film won prijzen op verschillende festivals. Drie jaar later maakte hij de speelfilm `X-Men Origins: Wolverine´, een tv-film ´Tough Trade´ en twee afleveringen van de serie ´Breakout Kings´. Hierna werd het stil rond Gavin Hood. Vijf jaar later komt hij met een sciencefiction spektakel genaamd Ender’s Game, naar een novelle van Orson Scott Card. De filmmaatschappij Warner Brothers had de film eerst in handen en wilde het project in de schoenen van regisseur Wolfgang Petersen schuiven. De bedoeling was om deze film in 2003 uit te brengen. Waarom dit niet doorging is niet bekend. Filmmaatschappijen Summit Entertainment en Lion’s Gate hebben vervolgens de productie overgenomen en hierbij Gavin Hood als regisseur aangewezen.

Asa Butterfield zet een fantastische rol neer als de jonge en uiterst briljante Ender Wiggin. Hij liet eerder al in films als Hugo en The Boy With The Striped Pyjamas zien dat hij goed kon acteren, maar in Ender’s Game bewijst hij zichzelf echt. Een leuk feit is dat Asa Butterfield ook al in Hugo samen met Ben Kingsley speelde. In deze film is de chemie er dan ook niet minder op geworden, hoewel Kingsley er wel een beetje belachelijk uitziet met zijn getatoeëerde gezicht. Ook is het altijd leuk om Harrison Ford weer eens te zien. Na het teleurstellende Paranoia werd het tijd voor Ford om weer eens een goeie rol in een film neer te zetten. Sinds Star Wars en Blade Runner heeft Ford in geen enkele sciencefiction film meer gespeeld en dat is jammer, want hij vertolkte deze rollen altijd erg goed. We hopen dat hij deze lijn nu doorzet en meer van dit soort films gaat maken.

Het verhaal van Ender’s Game is een beetje doorzichtig en makkelijk. Toch is dat niet teleurstellend, want de film is vermakelijk genoeg en het tempo blijft hoog. De film heeft onder andere wat weg van Soldier en Starship Troopers. De opleiding en de gevechten tussen de militaire jongeren zijn goed in beeld gebracht. Zeker wanneer Ender het Dragon team onder zijn commando krijgt zijn de trainingsbeelden voorspelbaar, maar erg leuk. En hoewel het vrij ongeloofwaardig is dat een jong persoon een hele militaire vloot onder zijn hoede krijgt en het een vreemd aspect is wanneer een hogere in rang opkijkt tegen een kind, blijft het vermakelijk om naar te kijken.

De dialogen die in de film voorkomen zijn niet al te imposant en lieten soms te wensen over. Het ons doen overtuigen van het feit dat Ender de enige in ons heelal is om de aarde te redden was onnodig. Het wordt allemaal namelijk hapklaar voor de kijker voorgeschoteld en dat brengt enige irritatie met zich mee. Wanneer ze echter de trainingskamer in gaan en Ender zijn ex-leider Bonzo (Moises Arias) flink overtreft, wordt de film weer wat interessanter om te volgen. Helaas is Arias de grootste stoorzender in de film, want zijn rol is hoogst irritant. Maar prik je door al dit heen, dan heb je een erg geslaagde avond met een leuke sci-fi/avonturenfilm.

Ender’s Game is een leuke sciencefictionfilm die je niet al te serieus moet nemen. Er zit een flink tempo in de film waardoor de kijker zich niet snel zal gaan vervelen. Asa Butterfield zet een geweldige rol neer als de jonge Ender en het is geweldig om Harrison Ford weer eens in een sciencefictionfilm te zien. Hoewel de dialogen niet altijd even geweldig zijn en er nog wel een aantal storende factoren zijn, moet je je daar niet te veel aan ergeren. Visueel gezien zit het allemaal erg goed in elkaar en misschien had de maker toch voor de 3D-techniek moeten kiezen, want dan had het een nog groter spektakel geweest. Mensen die gek zijn op videogames zullen Ender’s Game waarschijnlijk geweldig vinden.

avatar van Vinokourov
Echt zo'n young adult-achtige film met elementen van Full Metal Jacket, The Matrix (The One!) en wat andere standaard SF-films met aliens. Ach, het is wel te pruimen, maar heel sterk en overtuigend was het acteerwerk niet, zeker niet van de oude garde zoals Harrison Ford en de immer bespottelijke Ben Kingsley. De jongere acteurs hebben er zichtbaar meer plezier in. Richting het eind wordt de film wat lam en voorspelbaar, maar 3 sterren kan ik hier nog wel voor geven. Kreeg overigens het gevoel dat er zo'n onvermijdelijke sequel hier op zou volgen, maar het blijkt maar Ender's Game is gewoon één op zich (los)staand boek.

avatar van nakada
Vinokourov schreef:
Nee hoor. Er volgden nog een aantal boeken over Ender. Spreker voor de doden is de volgende. Ook lastig te verfilmen. Ze hebben al geen recht gedaan aan Ender's game, dus ik hoop eigenlijk dat ze niet aan de volgende gaan beginnen.

avatar van tronnie
Suffe kinderfilm ? Welnee ...hele leuke S.F Familie film . Waarom nou weer "kinderfilm" omdat het pubers zijn die goed kunnen "gamen" ? Er zijn ook heel veel volwassenen die goed kunnen "gamen" maar het zou een beetje raar zijn als je bijvoorbeeld Vin Diesel als een super goede gamer hier neer zou zetten . Dat is raar .
Als kinderen elkaar afslachten zoals in The Hunger Games is het weer een geweldige film ( dat was het ook ) en wordt het nergens een kinderfilm genoemd . terwijl dat eigenlijk misschien wel de bedoeling was . Of vonden volwassen mensen het leuk om te kijken hoe kinderen elkaar afslachten ? Nou ik vond het wel spannend , mijn vrouw vond het extreem luguber....Maar terug naar deze film > pubers zijn goed in gamen ...zijn supersnel ...ik leg het vaak af ...daarom deze film klopt wel...is leuk ook ..

avatar van JacoBaco
Nog steeds goed!

Matig filmpje boordevol plotgaten. Het ziet er allemaal goed uit maar tjonge jonge jonge wat wordt er veel gevraagd van de suspension of disbelief. Ook krijgt de film het niet voor elkaar om me er echt bij te betrekken waardoor uiteindelijk het lot van wie dan ook in de film me totaal worst zal wezen. Tot slot worden alle karikaturen en stereotype karakters nog even te voorschijn getrokken.

Jammer, want volgens mij hadden ze er een prima film van kunnen maken met een (veel) beter script.