Muratova
goes Kiarostami. Tenminste nu ik Like Someone in Love en deze film zo kort achter elkaar zie viel me ineens een gelijkenis op. De inleiding bij de film (zonder Muratova (met de klemtoon op de eerste á trouwens)) sloeg de spijker op de kop. Ook in haar nieuwste film blijft Muratova haar twee favoriete thema's trouw: 'repetition' en 'two in one'. Herhalingen dus en steeds betekent iets twee dingen tegelijk. Het spel met de herhalende scènes krijgt pas betekenis nadat je het acht keer hebt gezien. De wisselingen in personage, kleine wisselingen in tekst en setting geven steeds meer betekenis aan wat voorafging. En het werkte bij tijd en wijle zeer komisch. Het geheel dient een doel (in de deze film dan), al vond ik de ophanging niet geheel geslaagd. De gelijkenis met Kiarostami is ook als ik het zo opschrijf treffend.
Weer erg genoten van het
production design. Die volle interieurs van druk behang, wandkleden, perzische tafelkleden, volgeladen tafels en tierelantijnen, Je waant je direct 'thuis bij Muratova'. Goed dat het in zwart/wit is, want in kleur zou het pijn doen aan je ogen. Idiote still hier trouwens. De film is (vrijwel geheel) in zwart/wit. Ik zal op gaan naar een poster.
O ja - en eindelijk viel het kwartje wat betreft Litvinova, ze zit ook in Stellings
Het Meisje en de Dood (2012)