Avaze Gonjeshk-ha (2008)

Alternatieve titel: The Song of Sparrows

Iran

geregisseerd door Majid Majidi
met Mohammad Amir Naji, Maryam Akbari en Kamran Dehghan

Karim werkt op een boerderij, waarmee hij met zijn verdiensten het hoofd boven water kan houden. Maar wanneer er een dier wegloopt krijgt hij de schuld en wordt ontslagen. Karim gaat tevergeefs op zoek naar de vogel in de hoop zijn baan daarmee terug te krijgen. Op een dag reist hij naar de stad en neemt op de terugweg een lifter mee, die hem daarna betaalt. Karim besluit dit soort ritjes vaker te maken om zo iets te verdienen en ondertussen van alles te transporteren. Door zijn contact met de stadsmensen verandert zijn persoonlijkheid en Karim wordt een zakenman waarmee niet gesold moet worden.

avatar van Lord Flashheart
Mijn eerste Iraanse film, en hoewel ik van te voren geen hoge verwachtingen had, is het me best bevallen.

De hoofdpersoon Karim is een beetje sullige man die zijn baan verliest en via via in een baantje als taxichauffeur/koerier rolt. Hoewel zijn karakter hierdoor verandert, mist hij echter het zakelijk inzicht om echt iets van zijn leven te maken. Hij versnippert zijn zuurverdiende geld aan allerlei troep en is niet in staat te sparen voor een gehoorapparaat voor zijn oudste dochter.

De frustraties nemen toe als blijkt dat zijn vrouw en kinderen wél dit zakelijk inzicht bezitten en ze door middel van allerlei kleine handeltjes geld verdienen voor zichzelf. Voor een traditionele Iraanse man is dat natuurlijk gezichtsverlies en hij werkt zijn vrouw en kinderen op alle mogelijke manieren tegen. Desondanks blijf je sympathie voor Karim koesteren, aangezien hij wel uiterst eerlijk is. (Zo moet hij een koelkast vervoeren, krijgt motorpech en verliest de groep uit het oog. In plaats van de koelkast door te verkopen en een slaatje te slaan, zoekt hij net zo lang tot hij de rechtmatige eigenaar gevonden heeft.) Uiteindelijk krijgt hij een ongeluk, kan een tijdje niet werken en legt zich bij de situatie neer.

Song of Sparrows is een lief filmpje, dat een beeld schetst van het Iraanse plattelandsleven, maar het script is te mager om het écht interessant te maken. Het kabbelt allemaal rustig voort en veel schokkends gebeurt er verder niet. Technisch is het goed verzorgd, maar het ontbreekt aan pakkende scènes. De slappe soundtrack zorgt samen met een geel camera filter voor een erg braaf huiselijk sfeertje, waar je van moet houden. Iraanse spruitjeslucht.

Eén scène is me bijgebleven: Karim’s zoontje en een aantal buurtkinderen hebben een tijd gespaard om een waterreservoir te vullen met vissen. Ze zien al hun harde werk verloren gaan als de ton met de vissen lek blijkt en ze de vissen noodgedwongen in een beek moeten gooien (zie foto). Dit geeft een brok in de keel, maar dat was dan ook gelijk het enige indringende moment in de film.

Leuke eerste kennismaking met de Iraanse cinema, maar geen film om twee keer te zien. 3***

avatar van Fonzie
The song of Sparrows is ontroerend, grappig maar bovendien heel erg menselijk. Je kunt je binnen enkele minuten volledig verplaatsen in de plattelandsperikelen en frustraties van Karim en voor je het weet is de film afgelopen...

Ik ga zeker meer films kijken van deze regisseur. Vind zelf deze film juist wel een herkijk-waarde hebben.

avatar van voskat78
Deze film stond al enige tijd op me lijstje om te zien!!
Maar omdat ik hem toen hij in de filmhuizen draaide helaas moest missen, heb ik hem vandaag samen met Baran (2001) (van de zelfde regisseur) aangeschaft voor een mooi prijsje.

Vanavond maar eens kijken wat het gaat worden ben benieuwd...

avatar van voskat78
Inmiddels gezien... vond hem erg fijn,maar niet zo mooi als Rain.

Heerlijke film die echt top was tot de laatste 10 min dat vond ik erg jammer.

avatar van Thom1994
Toen de film begon dacht ik om heel eerlijk te zijn : Wat een slechte film! Dit werd al snel weggenomen door de vele grappige stukjes die zich in deze film plaatsvonden. Ondanks het in mijn ogen enigzins onprofessionele camera-en-acteerwerk heb ik echt genoten van deze film.

Vooral voor een film die opgenomen en gemaakt is in Iran is hij erg goed.

Op het laatste kwartier na was de film echt erg interessant. Daarna brokkelde hij langzaam af, maar het bleef erg vermakelijk tot de laatste seconde.

Van mij mogen ze zo " komedie " voor het genre zetten, want ik heb bij deze film meer gelachen dan bij een gemiddelde komedie.

4*, Een echte aanrader !

avatar van rokkenjager
Thom1994 schreef:
Vooral voor een film die opgenomen en gemaakt is in Iran is hij erg goed.

Belachelijke opmerking, en bovenal nergens op gebaseerd.

Heb jij überhaupt buiten deze film andere Iraanse films gezien?

avatar van Phantasm
Hier moet je van houden, niet echt mijn ding, voor de liefhebber.

avatar van Baggerman
Geweldige fllm! Majidi laat maar weer eens zien dat je geen achtervolgingen, shoot-outs en explosies nodig hebt om een boeiende film te maken. Mohammad Amir Naji vertolkt geweldig een eenvoudige man die het spoor een beetje bijster raakt in zijn missie om zijn gezin een beetje een beter leven te geven. Door zijn ongeval is hij gedwongen gas terug te nemen en om van de zijlijn zijn gezinnetje gade te slaan en hij bemerkt dat deze zichzelf best redelijk kunnen redden. Wat dat betreft vond ik het laatste kwartier helemaal niet oninteressant?. Prachtig geacteerd trouwens: de sippe, half-huilende jongetjes nadat de vissenton omgevallen is en hun droom in deugen ligt.

Zeer aanbevelenswaardig voor mensen die eendere films uit Iran en omstreken ook konden waarderen en voor mensen die Irans inwoners alleen als enge volgelingen van de ayatollahs kunnen zien!