ad
  • 8.149.201 stemmen

Till det Som Är Vackert (2009)

Drama | 97 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Beloved / Pure

Oorsprong: Zweden

Geregisseerd door: Lisa Langseth

Met onder meer: Alicia Vikander, Samuel Fröler en Martin Wallström

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Over Till det Som Är Vackert

"Katarina's eyes and mind are opened when listening to the beauty of Mozart."

Katarina is 20 jaar oud en woont in een somber voorstadje van Göteborg. Ze heeft haar school niet afgemaakt en is bang dat ze net als haar alcoholische moeder zal worden. Op een dag ziet ze toevallig een YouTube filmpje met een clip van Mozart en ze is onmiddellijk in de ban van die klassieke muziek. In het concertgebouw van de stad slaagt ze erin zich te laten aanwerven als receptioniste. Adam, de dirigent, krijgt haar in het oog en hoewel hij getrouwd is, beginnen ze een relatie. Katarina is aanvankelijk in de zevende hemel, maar al vlug realiseert ze zich dat ze niet alleen haar vroegere leven op het spel zet, maar ook de nieuwe identiteit die ze zich aangemeten heeft. Ze komt terecht in een spiraal van leugens en bedrog…

image

avatar van 009

viel echt goed mee, alleen waren de laatste 5 min overbodig

en ongeloofwaardig...

avatar van Olaf K.

Olaf K.

Pure is een Zweedse film die als zodanig te herkennen is als het geluid uit zou staan. In de eerste helft gaat alles goed. Lowerclass-meisje ontdekt Mozart en weet dat er meer in het leven bestaat dan haar feestende vriendje. Ze komt te werken in de plaatselijke concerthal, waar ze iets krijgt met de dirigent. Na ja, kan. Leuk, speels gefilmd, de erotische scenes zijn erotisch, en de grappen zijn goed getimed en leuk. Tweede helft vliegt alles uit de bocht. Verhaal wordt saai en ongeloofwaardig. Hand overspeeld, debuterende regisseuse, kan gebeuren.

avatar van jeuletaxi

jeuletaxi

Niet veel stemmers op deze film, maar als je van klassieke muziek houdt en van zeer geloofwaardig acteerwerk is deze film zeker de moeite waard.

Voor mij stijgt deze film boven het gemiddelde uit, ik heb ervan genoten.

Een aanrader voor de "echte" filmliefhebber.

• 20976 berichten

Aardig drama maar erg deprimerend allemaal , op momenten ziet Alicia Vikander er goed uit om daarna weer totaal onaantrekkelijk te zijn in deze toch wel aparte film.

gauke

Puur (zoals de Engelse titel aangeeft), sober en indringend drama dat je al snel in beslag neemt, met een sterke Alicia Vikander en een prachtige soundtrack (maar dat is bijna logisch). Ik heb begrepen dat het Lisa Langseth's filmdebuut is.

magnifique

Puur drama in een origineel verhaal, mooie uitvoering!

Alicia Vikander gaan we hopelijk nog veel van zien...

avatar van jippie2010

jippie2010

had nog veel mooier uitgediept kunnen worden, dan was het van redelijk goed naar uitstekend gegaan.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Gratis te zien op MUBI; Pure (2010) - MUBI

scorsese

Uitstekende film over een jonge, promiscue vrouw die bij toeval een baantje krijgt bij een concertgebouw. Een mooi portret over een vrouw met twee gezichten. Indringend doordat de camera dicht op het hoofdpersonage blijft waardoor de onderhuidse emoties goed zichtbaar zijn (ook ten verdienste van de overtuigende rol van Alicia Vikander).

avatar van Robi

Robi

De film begint nog best veelbelovend. Een opstandig meisje probeert haar leven te ontvluchten en zoekt naar iets nieuws. Ze is gek van de muziek van Mozart en vindt bij toeval een baan in het concertgebouw. Daar begint ze een relatie met de dirigent. Tot zover is er nog niets aan de hand. De hoofdrolspeelster speelt overtuigend, alleen wordt haar karakter niet genoeg uitgediept waardoor het te plat overkomt om je als kijker echt in haar te kunnen inleven. Als de relatie met de dirigent, zoals te verwachten is, ten einde komt stort de film en het verhaal in. Daarna dreutelt de film nog een tijd door en wordt het verhaal er niet beter op. Ook is er te weinig in het begin opgebouwd om de personage van Katerina verder nog geloofwaardig te maken. Dat is jammer, want deze film had een heel stuk beter kunnen zijn, als de lijn van het begin van de film was doorgezet en de personage van Katerina beter was uitgediept.

BBarbie

Een film met twee gezichten. De eerste helft over een jonge vrouw, die tracht te ontsnappen aan haar asociale milieu en vervolgens een verhouding krijgt met een dirigent, is zonder meer heel aardig. Het tweede deel waarin zij ten koste van alles haar nieuw verworven status in stand wil houden en de ontknoping, doen de geloofwaardigheid van het verhaal evenwel geen goed. Niettemin verdient de film een ruime voldoende vanwege het prima acteerwerk van Alicia Vikander bij haar bioscoopdebuut.

avatar van John Milton

John Milton

Hij was deze maand weer op Mubi te zien. Alleen vandaag nog overigens.

Mooie film. Alicia Vikander was heerlijk om naar te kijken, in de eerste plaats vanwege haar sterke acteerwerk, maar dat ze er bij vlagen beeldschoon uitziet is een mooie tweede. Ja, het verhaal stelt op zich niet zo verschrikkelijk veel voor en de derde akte verloopt wat voorspelbaar. Ook ontkomt de film niet aan enkele cliché's. Maar hoe de aantrekkingskracht van muziek wordt verbeeldt, de fijne soundtrack en de zeer sterke rol van Vikander laten me toch naar boven afronden.

avatar van joolstein

joolstein

Pure mooie film. Goed acteerwerk en Alicia Vikander is een vrouw om mee weg te lopen. Wat een prachtig acteerwerk levert zij! Geen zwaar op de hand liggend drama maar meer een feel good achtige sfeer.

Fransman

Hallo gauke, nou ik geef ook vier punten hoor. We zijn trouwens niet de enige hier. Wat een rol, wat een acteerprestatie. Daar kan The Danish Girl niet aan tippen. Nou ja, misschien geen goede vergelijking. Dacht dat dit een lekker tussendoortje zou zijn, maar dit is heus een vier sterren film. Want hoe krijg je het voor elkaar om een absoluut shit-einde om te draaien naar iets positiefs. Vond dat knap gedaan. En dan nog die fantastische soundtrack. Anderhalf uur kijken naar Alicia Vikander is ook niet verkeerd. En dan krijgt die klootzaak ook nog eens zijn trekken thuis. Joepie!. Maar die Vikander, de nieuwe Garbo of misschien beter, de nieuwe Bergman?

gauke

Fransman: maar ik vond 'The Danish Girl' ook prachtig!

Fransman

Ik ook hoor gauke. Die heb ik zelfs vijf sterren gegeven. Wat ik bedoelde was dat ze daar een meer aangevende rol speelde, terwijl ze hier alle 'actie' voor haar rekening neemt. Wat ik vooral mooi vond, was dat ze op sommige momenten (de meeste) bloedmooi is, en op andere momenten behoorlijk afgetobd. Net een echt mens dus.

gauke

Fransman en anderen die dit lezen: Nog 'n paar tips uit Scandinavië: När Mörkret Faller (2006), Jagten (2012), Ondskan (2003), Nattevagten (1994), En Du Elsker (2014), Flammen & Citronen (2008), Fri Os fra det Onde (2009), En Chance Til (2014).

Maar misschien heb je ze al gezien.

Fransman

Nee, die zijn nieuw voor me gauke, bedankt voor de tips. Maarre eh, hoeveel films zie jij eigenlijk per dag? Sorry, off topic...

scorsese

Fransman schreef:

zoveel mogelijk he

avatar van IH88

IH88

Till det Som är Vackert

Wat een natuurtalent is die Alicia Vikander. Het is puur genieten geblazen in deze intense Zweedse film. Vikander speelt op fantastische wijze een jonge vrouw met heel veel problemen, die een passie ontwikkeld voor klassieke muziek.

Maar de problemen blijven en ze gaat steeds verder om haar nieuw ontdekte passie niet te verliezen. Vikander is het ene moment euforisch blij, maar kan het andere moment totaal ontploffen in razernij. Perfect geacteerd en net zoals de camera raak je maar niet uitgekeken naar dat expressieve gezicht van haar. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor, maar het acteren en de geweldige muziek maken dit meer dan goed. Genoten.

avatar van mjk87

mjk87

Niet onaardig. Lange tijd lijkt deze film de begaande paden te betreden van een meisje uit een lager milieu dat nooit dat kwartje wordt en zo ook wat begint te slepen en weinig interessant is, maar het laatste kwartier maakt veel goed met een geweldige scène als Vikander gaat dansen in het kamertje van de dirigent en daarna een cynisch maar o zo bevredigend einde. En tot die tijd is het vooral (en alleen) genieten van Vikander met al haar emoties op haar gelaat, geweldig actrice, toen blijkbaar al. Alleen is zij zo vol klasse dat je niet begrijpt dat ze met al die losers omgaat. De muziek verder is wel aardig, maar ook een beetje de bekende klassieke nummers. Dat had best origineler mogen zijn. Locaties zijn prima, lekker grauw zonder dat het er te dik op ligt zoals ik vorige week zag in Gruz 200. 3,5*.