The Boy (2015)

Drama / Horror

geregisseerd door Craig William Macneill
met David Morse, Rainn Wilson en Jared Breeze

De zomer van 1989. De negen jaar jonge Ted is de zoon van John Henley, de eigenaar van een vervallen hotel in de bergen. Sinds Ted's moeder het gezin heeft verlaten wordt hij steeds vaker aan zijn lot overgelaten door zijn vader. Door het ontbreken van ouderlijke aandacht begint de jongen steeds meer aandacht te besteden aan zijn donkere kant.

avatar van mcdaktari
Ik zal er vandaag is naar kijken of het deze keer wel iets is.

avatar van 606
Wat en einde, wow echt crazy.

avatar van mcdaktari
Nee het is toch niet de film waar ik op gehoopt had. Behoorlijk trage film.
Wat mij betreft is dit zeker geen aanrader.

avatar van 606
mcdaktari schreef:
Nee het is toch niet de film waar ik op gehoopt had. Behoorlijk trage film.
Wat mij betreft is dit zeker geen aanrader.
Het is geen enge horror, maar zo'n film kan ik wel waarderen, vooral omdat ik wel begrijp waarom het gebeurd en de weg erna toe.

avatar van mcdaktari
606 o ja maar dat is ook jou goed recht. En ik ben me er ook wel van bewust dat er genoeg mensen zullen zijn die het wel een goeie film zullen vinden. Daarom zeg ik ook "wat mij betreft".

avatar van weberanja
Deze film is een lange zit, zeer traag, en eigenlijk langdradig. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ie een soort wel boeide. Eng word het nergens en van horror is eigenlijk ook weinig te bespeuren.Het jochie speelde de engerd en dat deed ie! Vond het meer sinister als eng.

avatar van boemboem27
welke horror? traag,traag
na 45 minuten maar afgezet er gebeurd gewoon niks.
zonde van mijn tijd

avatar van bjerik76
een horror kan ik het niet noemen.

Ik had de film gezien zonder enig idee waar het over ging.
Het knappe was dat ik geen enkel idee had welke richting deze film op zou gaan.
Drama, horror of een mysterie, iets bovenaards?, mede door de muziek die deze sfeer met zich mee bracht.
Ook de rare personages, iedereen kon wel een moordenaar zijn, of boven natuurlijke krachten, of juist het slachtoffer zijn.
Hierdoor weet je niet wat er nou gaat gebeuren en wie nou creepy is en met wie wat gaat gebeuren.

Echter duurt het allemaal uiteindelijk wel lang, en blijft het een drama / speelfilm, met wel een heel snel afgeraffeld eind, door maar 1 enkele zin zoals het huppeltje en handje klap in " Death proof "

avatar van Rickyman
Beetje een tegenvaller, maar waarschijnlijk verwachtte ik er gewoon te veel van. Ik dacht vooraf een fantasie horrortje te zien, zoals Horns bijv.
Maar hier gebeurde zeker in het eerste uur vrij weinig en is het in andere soortgelijke films al eens beter uitgevoerd.

avatar van Pazmaster
Zeker een tegenvaller! Het gaat tergend traag, pas het laatste half uur komt er een klein beetje schot in, maar het einde zie je van mijlenver aankomen. Vanaf het begin is er steeds dreigende muziek te horen terwijl er eigenlijk niets gebeurd. Zo wordt geprobeerd om een duistere sfeer te creëren maar ik vond het niet zo geslaagd, er is wat mij betreft meer voor nodig dan muziek alleen. Acteerwerk is ook maar zo zo. Dit is geen horror ook trouwens.

avatar van ikkegoemikke
“Your wife is nothing but a pile of dirt now.”

Heb je net een paar nachten slecht geslapen ? Of een zware nachtdienst achter de kiezen ? Of hebben die ettertjes van kinderen je de hele dag het bloed onder je nagels vandaan gehaald ? Met andere woorden je bent compleet groggy en verlang je naar een welverdiende nachtrust, dan moet je zeker “The Boy” niet kijken want je zal gegarandeerd in slaap dommelen. Deze psychologische thriller ( en zeker geen horror) over een would-be psychopaat in wording is angstaanjagend traag en griezelig saai tegelijkertijd. Voordat er een heksenjacht ontketent wordt tegen mijn persoontje, toch eventjes vermelden dat ik wel degelijk de initiële bedoeling van deze film (toch wel geslaagd als het op beeldmateriaal aankomt) doorhad (waarschijnlijk). Alhoewel je het op meerdere manieren zou kunnen interpreteren.

Misschien was de film op zodanige manier opgezet dat het monotone, geïsoleerde en eenzame leven van Ted tot zijn recht kwam. Een saaie en eentonige dagelijkse routine zonder zicht op verbetering. Vandaar de zich herhalende trage stillevens en momenten. Het takelen van een auto wordt gedetailleerd vertoond, sheriff Whit die in zijn patrouillewagen het motel bekijkt en vooral Ted die zich blijkbaar in zijn lot berust en telkens naar de verre einders tuurt. Of is Ted een ingenieus plan aan het bedenken om zich uit deze hopeloze situatie te redden ? Zijn alle zorgvuldig uitgevoerde handelingen een onderdeel van een groter plan ? En een goed plan heeft natuurlijk een precieze voorbereiding nodig. Of is het gewoon het verhaal over een opgroeiende tiener die dagelijks zonder ouderlijk toezicht rondslentert in de nabije omgeving van het motel ? Een vervelend en monotoon bestaan waar hij zichzelf tracht te vermaken door het verzamelen van prularia dat hij hier en daar ontdekt, en het opsnorren van platgereden kadavers van overstekende beesten. Of zijn we echt getuige van een zich langzaamaan ontwikkelende psychopaat die gefascineerd is door de dood ? Persoonlijk denk ik dat het een mix is van dit alles.

Echt veel gebeurd er dus niet in “The Boy”. Het duurt bijna anderhalf uur voordat het demonische uitbreekt (lichtelijk overdreven terminologie). Het is dan ook wel een vurige apotheose waarbij men van de veronderstelling uit kan gaan dat het minutieus voorbereide plan de perfecte uitkomst kent. Maar ik vrees echter dat de dierenrechtenactivisten meer ophef gaan maken over deze film. Echt spannend wordt het nergens en om Ted nu echt psychopathisch te noemen, is ook overdreven. De spanning is een soort lotto-spelen spanning, zoals ik het noem. Je wacht gespannen op het resultaat, maar teleurgesteld moet je telkens concluderen dat het alweer niks heeft opgebracht. Zo ook in “The Boy”. Er zijn enkele momenten waar je verwacht dat het eindelijk van start zal gaan. Maar uiteindelijk blijf je weer op je honger zitten en kabbelt het verhaal weer rustig verder. Het lijkt eerder op een arthouse psychologische thriller vol met placebo schrikmomenten.

Wat blijft zijn de schitterende momentopnames en de prachtige vertolkingen. Jared Breeze als de op zichzelf aangewezen Ted, heeft een aangeboren naturelle. Geen moment heb je het gevoel dat hij acteert. Het lijkt alsof het uit zijn persoonlijke leven gegrepen is. David morse als de melancholische, aan drank verslaafde vader die beseft dat er een dag komt dat zijn zoon naar Californie vertrekt om zijn moeder te vinden. Een schitterende, ingetogen vertolking. En Rainn Wilson als de ongelukkige reiziger die in het verlaten oord toevallig blijft logeren, na een onzachte aanvaring met loslopend wild. De vriendschap die tussen hem en het vreemde jongetje groeit is enerzijds redelijk surrealistisch en anderzijds fascinerend te noemen. “The Boy” zal niet door iedereen gesmaakt worden en is zeker geen makkelijke film om te verteren. Blijkbaar is het eerste luik van een trilogie. Laten we hopen dat de twee volgende delen inhoudelijk wat versterkt worden en dat er minder nadruk wordt gelegd op het symbolische en de sfeer.

Niet mijn type film, einde vond ik voorspelbaar, film boeit niet echt en is erg traag.
Pluspuntje: jongetje acteerde aardig.

avatar van broncode
Als je deze film niet kijkt met ogen van een psycholoog is deze film niks voor je.
Zo ontzettend traag en in principe gebeurt d'r helemaal niks in, maar toch vond ik hem boeiend genoeg om het uit te zitten.
De ontwikkeling van een jongetje tot psychopaat word duidelijk uiteen gezet en in mijn mening is de nurture factor de grootste stresser in deze karakter ontwikkeling.
O ja iedereen vond blijkbaar het jongetje super spelen ,maar vond hem persoonlijk niet goed genoeg om deze rol te spelen. Had liever iets meer dreiging gezien.
Op maar deel 2...

avatar van jmadejoode2008
Hey dit is niet de film die NU in de bios is

avatar van Flat Eric
De Mini-Me van Norman Bates

Ik had toch steeds een Psycho gevoel tijdens het kijken naar deze prent.
Ik vond het een aardige film. De verveling van het jongetje ontwikkelt zich van kwajongenstreken naar erger.
De film oogt traag maar is dat zeker niet. Al vanaf het begin hangt er een bepaalde spanning en bleef ik geboeid kijken naar wat er komen ging.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ignore the morons, this is brilliant filmmaking. Aldus een lieftallige fan van deze film op imdb. En de frustratie is te begrijpen. Weer botst de verwachting van ''genrefans'' met de bedoeling van een film die geen ''genrewerk'' is. Simpel. Aldaar een score die voor men persoonlijk gerechtvaardigd is, maar een gemiddelde die helaas geenszins staat voor de kwaliteit van dit debuut. An intimate portrait of a 9-year-old sociopath's growing fascination with death. Grimmig, sensatieloos kijkje in het vrije wereldje van een jonge psychopaat.

Met name de nachtelijke scenes zijn een lust. Mooie, warme kleuren en sfeervol belicht. Cinematografie die zowel dichtbij en losjes geschoten functioneel is, maar ook afstandelijk, stil en kil werkt. Houdt het geheel meer dan boeiend. Omdat er plottechnisch misschien niet geweldig veel gebeurt, krijgt het al snel de stempel ''saai'' of ''langzaam''. Het tegendeel is waar.

avatar van Phantasm
Dit lijkt inderdaad niet op horror, maar ik vond het verder wel een geslaagde film als is ie hier en daar wat traag.

Fijn filmpje.

Vooral het desolate en armoedige komt erg goed tot z'n recht. Het jongetje dat z'n dag slijt met licht-lugubere taken, de vader die het best goed meent maar zich elke avond lamzuipt en de verwoede pogingen om toch maar wat mensen te lokken naar hun afgestorven motel.

Dit alles wordt kundig in beeld gebracht, al is het uiteindelijk de muziek die aangeeft dat er iets écht mis is. Langzaamaan zie je Ted beetje bij beetje afglijden. Het eerste uur kan je daarom best "traag" noemen, maar saai of zinloos is het zeker niet. Het draagt allemaal bij aan de opbouw naar het laatste half uur.

Het is best knap dat het jongetje nooit echt een "demonisch" kereltje wordt, net zoals zijn vader en de situatie waarin hij verkeert nooit écht slechtwillend zijn. Het is gewoon een wat droevige samenloop van omstandigheden die Ted maken tot wie hij is. En dat toont zich in een best indrukwekkende finale.

Best fijn werkje. Zoals Jeroen hierboven al aangeeft geen puur genrewerkje, maar wél een zeer boeiende variant.

avatar van TornadoEF5
Per ongeluk deze film opgezet terwijl ik deze The Boy wou bekijken, en dat had ik pas na een halfuur door. Wel traag, zeker het middenstuk en wel lekker mysterieus hoewel ik geen fan ben van dierenleed in een film - ook indien fake - en niet echt van psychopathische kinderen. Ik had hoe dan ook nooit deze film uit mezelf opgezet, en al zeker niet met die plotbeschrijving en die absurd lage rating. Ik zie gewoon vlagen van genialiteit en kunde in deze film, en het is dat het niet helemaal mijn dada is dat ik het niet hoger rate, maar wat een sterk einde , zeker die allerlaatste scène in de ambulance, maar ook evenzeer die brandstichting, wat een heerlijke opbouw/mystery/beklemmendheid die ervoor zorgt dat je blijf kijken, wat een heerlijke geluidseffecten. Heel erg dreigend. Ik vind de rollen van de vader en het kind ook zeer sterk, en ook niet extreem stereotiep zoals bij dit soort films wel vaak het geval is. Dit leunt eigenlijk zeer sterk tegen een 3.5* aan, dus misschien verander ik het nog wel. Leuke verrassing.

avatar van Daan258
Gave poster, best wat verwachtingen van de film maar uiteindelijk een hele grote teleurstelling.
Het is echt een vreselijk trage film en horror is het absoluut niet te noemen.
Je blijft wachten tot er wat tempo in komt en wat meer gebeurd maar nee, niks.
Nee, ik heb me hier echt totaal niet mee kunnen vermaken.

Een hele saaie en lange film. Niet wat ik ervan verwacht had.

Té lang, té saai.
Had veel beter verwacht, hoewel de kleine jongen zijn rol prima vertolkt.
Maar het is een lange zit die snel verveelt !!