Womb (2010)

Duitsland / Hongarije / Frankrijk

geregisseerd door Benedek Fliegauf
met Eva Green, Matt Smith en Lesley Manville

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst. We volgen een jonge vrouw (Green) die terugkeert naar het huis van haar grootvader, aan de Noordzeekust in Duitsland. Ze wordt herenigd met haar vriendje (Smith) uit haar kindertijd, maar zijn plotse dood in een auto-ongeval maakt haar zo wanhopig dat ze hem door middel van menselijk klonen wil terugbrengen.

avatar van Kai
Kai
Trailer:
YouTube - Womb trailer

Ziet er netjes uit en Eva Green is altijd een pluspunt natuurlijk.

avatar van TragieStar.*
Vind Eva Green een hele goede actrice en ook een hele mooie vrouw, en wil deze film dan ook graag zien.
Dankzij de trailer lijkt me dit een hele mooie film.

Jammer, dat ze in zo'n weinig films speelt.

avatar van beavis
is nu uit op dvd in Australie! hopelijk is de Australische post een beetje snel...

Wow, was m'n reactie na afloop. Wat een ijzig donker sfeertje zeg. Je krijgt echt het gevoel dat het het einde van de wereld is door de veel leegtes en verlatenheid van de setting. De acties van Rebecca (Eva Green) zijn aan de ene kant te begrijpen, maar aan de andere kant weer niet. Erg controversieel.
En wat speelt Eva Green goed zeg. De non-verbale uitdrukkingen op haar gezicht in delen van de film zijn erg goed gespeeld.

Zeker een aanrader!

avatar van The Eye
Freud eat je heart maar out, dit is je oedipus complex in het kwadraat! Geniaal verhaal zeg en geniaal in beeld gebracht! In humor is timing belangrijk, en in een drama minstens net zo. En de kracht van de stiltes. De troef van Fliegauf! Spaarzaamheid en stilte, geen strijkorkest, geen sentiment, gewoon een blik en de stilte. Met de minimale soundtrack van Max Richter is aan elk detail gedacht.

avatar van danuz
God ja, Fliegauf. Daar moet ik ook nog aan beginnen (nogmaals dank voor Dealer, die je me jaren geleden opstuurde, The Eye!)

Ik begrijp onderstaande positieve kritieken niet zo. Ja accoord het klonen van mensen is een interessant, ethisch omstreden onderwerp en de film geeft een kijkje in de toekomst. Echter het melancholische, pijnlijke moeder/zoon verhaal kakt halverwege volledig in en het bijkomende wat wereldvreemde oedipus-drama gaat op zijn zachts gezegd een brug te ver om te overtuigen. Wel mooi gefotografeerd en prachtig geacteerd.

Uitstekende recensie

avatar van Jan met de pet
Met Eva Green is niets mis mee mooi vrouw en speelde haar rol voortreffelijk,film is traag en eigenlijk geheel voorspelbaar:2,5

gauke schreef:
Ik begrijp onderstaande positieve kritieken niet zo.
U bedoelde bovenstaande? Mooie freudiaanse verspreking! Onbewust bedoelde u misschien dat de waarde van die kritieken ondergeschikt is aan de uwe ?

avatar van danuz
Denk het niet, je kan namelijk instellen of de recente berichten boven- of onderaan beginnen

Jammer, was wel een leuke geweest.

Helaas!

avatar van blurp194
Te filmhuizig voor het grote publiek denk ik. Maar wel echt een prachtige film.

Het verhaal is erg origineel en heeft een heleboel absurde details in zich, die met een goed gevoel voor timing uitgedeeld worden. Voorspelbaar? Absoluut niets van aan. Misschien dat de afloop van het verhaal dat is, maar hoe belangrijk is die afloop eigenlijk... en tot we daar zijn komen er toch best wat verrassingen uit de hoed.

Heel knap gespeeld vooral door Eva Green, die vooral nonverbaal een heleboel te vertellen heeft, maar ook Matt Smith mag laten zien wat hij zonder woorden kan overbrengen. Heel mooi gefotografeerd op echt mooie locaties, met een romantisch roestend bootje of een desolate strandhut op palen, perfect in het verhaal passend. En ook als Eva Green in beeld is is het mooi plaatjes kijken. Natuurlijk begeleid door een perfect bijpassende soundtrack die grotendeels uit stilte bestaat.

Er zijn maar weinig films die ik als ze afgelopen zijn eigenlijk meteen weer zien wil. Deze wel.

avatar van henkula
Ik zat de jaren film te tellen, van het moment dat ze leren elkaar kennen tot het eind.

avatar van l-d
l-d
Moeilijk te zeggen wat ik hier nou van vond. Op sommige moment heel mooi, maar het schiet af en toe een beetje door met het uitvoerig laten zien van alle prachtige details, dat het soms een beetje erg traag wordt... En dan de laatste 10 minuten, goh...Ook zo'n gevalletje van 'wat moet ik hier nu van denken'

avatar van barcam
Originele film naar inhoud en beelden. Deze film blijft nog dagen nahangen en is ontroerend in zijn eenvoud qua personages, muziek en beeldtaal. Topper.

Goeie film waarin een vrouw een kloon baart van haar recent overleden jeugdliefde. De film weet zeker een aantal boeiende vragen op te roepen zoals invloed opvoeding vs karakter en waar wordt de moederliefde een andere soort liefde. Ondanks het ontzettend trage tempo en weinig dialogen blijft de film wel onderhoudend (mede door de mooie, stilistische manier van filmen). Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Decec
Een goede drama/sf/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Mooi zeezicht...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...

Filmisch een klein, pareltje vind ik, inhoudelijk wellicht niet algemeen toegankelijk, net zoals in deze toekomstige wereld menselijke kopieën wel kunnen maar toch niet algemeen aanvaard zijn.
Beslist origineel en knap uitgewerkt. Eva Green, uiterst sterk in haar rol, overtuigt van haar kunnen en ook de andere medespelers, vooral de jonge Tristan Christopher en ook Lesley Manville sluiten perfect aan.
Film die ge in één adem uitkijkt, boeit, misschien in één enkele scène zou kunnen storen, alhoewel daar gaat het om, maar, al was het maar omwille van een mogelijk toekomstig aspect van onze samenleving, het volgen waard is.

avatar van john mcclane 2
er zit hier een bubbele laag in vermoed ik.
maar ik vond het nogal vlak allemaal allemaal.
je weet waar het na toe gaat.
erg veel inside over wat er in ze om gaat krijg je niet.
in mijn ogen had er meer in gezeten.'
eva green is altijd goed tot nu toe.'
maar ik zie hier de hoge score niet,'
een 2 *

Raffael77

Mee eens.

avatar van wendyvortex
Gestileerd, onderkoeld, moody en de motieven voor het klonen zijn uitermate onethisch, al levert dat hier dan precies ook de reden voor het verhaal. En ja de film is boeiend: van liefdesdrama, naar klonen, naar ingewikkelde familieverhoudingen.
Duitsers snijden zichzelf wel in de vingers voor een vertoning op de Duitse televisie, de film is namelijk geheel Engels gesproken, dus dan kunnen ze de boel weer terug nasynchroniseren.

avatar van Querelle
I am the Walrus

Gisteren heb ik toevallig twee films over het klonen van mensen gezien: The Clone Returns to the homeland en deze film, Womb. Die Japanse film plaatste een contemplatief, poetisch verhaal in een geabstraheerde toekomstwereld, waarin de geestenwereld en de onderwerpen herinnering en rouwverwerking een grote rol speelden.
In Womb is er ook sprake van een vrijwel afgesloten buitenwereld, een klein intiem verhaal en een nabij toekomstbeeld. In die Japanse film vond ik de uitwerking echter heel emotioneel. Hier was de uitwerking juist best schokkend, met de focus op zaken als uitsluiting, obsessie, Oedipus complex (out of context), schuld en passieve agressie. Veel psychologischer dus.
Het grootste verschil is waarschijnlijk de techniek van het klonen dat een totaal andere werkelijkheidsbeleving en een ander soort moreel vraagstuk oplevert.
Daarbij is de ene film typisch Japans en deze film typisch Noord-Europees. (met de Duitse Waddeneilanden als iconisch eikpunt)

In deze film zijn er wel een paar dingen die de geloofwaardigheid hadden kunnen helpen. Want hoe kan het dat die jongen er al die tijd niet achter komt wat er met hem aan de hand is, terwijl in zo'n gemeenschap bijna iedereen alles over elkaar weet. Zelfs als ze besluiten een halve kilometer verderop te gaan wonen. De isolatie waarin hij vervolgens opgroeit, zou nooit helemaal waterdicht kunnen zijn en zou ook weer allerlei andere problemen opleveren.

Ook het ouder worden van de acteurs had iets beter opgelost kunnen worden. Hoe weet ik ook niet.
Aan de andere kant is het essentieel voor het verhaal dat het dezelfde personen zijn. En de techniek of suggestie om mensen echt goed ouder te laten worden heb ik eigenlijk nog niet gezien, want je krijgt ook problemen met het lichaam dat ouder gemaakt zou moeten worden.

In die Japanse film waren de narratie en de sfeer zo onwerkelijk, dat de zogenaamde onlogica geen issue meer is. Deze film is ook erg bevreemdend maar weet dat helaas niet op alle fronten door te voeren waardoor je dus tegen praktische vragen oploopt. Conceptueel sterk en indrukwekkend is de film echter wel, dus ik denk toch wel dat de meeste keuzes goed gemaakt zijn in Womb.
Wat me over de streep trekt is voornamelijk dat je het gevoel krijgt dat de vrouw helemaal verstrikt begint te raken in haar gedachten wereld en je voelt haar denken met haar hele wezen:
Wat heb ik in godsnaam gedaan!

Maar dan gaat het licht aan van haar kamer: Zou ze op iets nieuws aan het broeden zijn? Leuk detail.

avatar van mjk87
Het leukste aan deze film vind ik nog de omgevingen. Erg passend voor het verhaal, wat kaal en mistroostig. Maar bovenal zeer herkenbaar aangezien ik in die omgeving vorig jaar op vakantie ben geweest, een leuke reis terug zo. Ik herkende in ieder geval wel een aantal plekken. En knap dat er geen windmolen te zien, want de omgeving daar stikt ervan.

Verder een fijne film met een origineel idee. Green is heerlijk als getroebleerde vrouw en weet haar stille verdriet goed te tonen. Smith daarentegen vind ik weer een stuk minder overtuigend en dat komt het geheel, zeker naar het eind, niet ten goede. Wel kijkt het als geheel lekker weg in een kabbelend tempo dat net goed genoeg is. 3,5*.