Parker (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Taylor Hackford
met Jason Statham, Jennifer Lopez en Nick Nolte

Parker (Jason Statham) is een professionele dief die leeft volgens een erecode: steel van de rijken en doe geen mensen pijn die het niet verdienen. Maar bij zijn laatste overval verraadt zijn team hem, nemen zijn deel van de buit mee en laten hem voor dood achter. Parker is vastbesloten ze hun verdiende loon te geven en spoort ze op in Palm Beach, waar de groep een grote overval beraamt. Vermomd als rijke Texaan neemt hij de knappe Leslie (Jennifer Lopez) aan als zijn partner. Samen bedenken ze een plan om de zaak recht te zetten.

avatar van Kondoro0614
Parker

Een leuke Statham voor tussendoor die eigenlijk geen vlieg kwaad doet. Parker stelt niet veel voor, ook al is het natuurlijk de lekker Jason actie, de film heeft het soms wel te doen met trage scenes en dan vooral bij J-lo, mooie meid maar niet echt geschikt in de films.

Ik ben nu tegenwoordig bezig om film te herkijken en zo mijn aantal stem en mening berichten gelijk te krijgen, staat toch wel iets mooier en zo kan ik bij elke film wel mijn verhaaltje terug vinden die ik al eens gezien heb. Na Parker moet ik er nog 400 kijken, dat zijn er nog heel wat maar ik ga de uitdaging aan want sommige films zijn het herkijken echt wel waard.

Toch is Parker voor de derde keer kijken niet echt iets heel tofs, de begin scenes zijn natuurlijk een pareltje, lekkere scenes met mooie actie en daar word de film lekker door geraasd maar, toch vind ik na deze scene (wanneer hij naar Miami gaat) de film beetje saai worden, een beetje maar!

Parker overvalt een fair in Ohio en hier pakt hij aardig wat geld mee, wanneer zijn team maatjes hem voor stellen om ook nog aan een andere klus mee te doen weigert hij waarna hij verraden word door zijn compagnons. Parker zet alles op alles om ze te vinden en hun verdiende loon te geven, ik vond het wel leuk om weer naar te kijken.

Al hoewel, de film is voor zo’n derde keer echt niet meer ‘speciaal’ en ik denk dat ik er nu ook wel even wat afstand van ga houden, toch heb ik me redelijk vermaakt.

avatar van sandero16
Viel me tegen.

Statham was niet geweldig. Vond hem bij The Bank Job veel beter. Veel langdradig gebabbel in deze film en dat is niet Statham zijn specialiteit.

Eerste uur keek lekker weg. Tweede gedeelte kon mij weinig boeien. Vond Lopez erg irritant.

Het verhaaltje zat nog wel leuk in elkaar en de actie was prima.

Al bij al 2.5 sterren. Keek prima weg, maar zal mij deze film niet lang blijven herinneren.

avatar van des1
Ruime 3* richting 3,5*. Opvallend hoe Statham altijd in films terecht komt met de betere verhalen... en de vergelijkbaar "kale kop, stoicijnse blik" opererende Bruce Willis in zulke absolute k.tfilms komt te acteren. Ambachtelijk werkje deze film, met uitstekende vechtscenes. Je vraagt je alleen af wanneer hij nou wel de mindere is als het op knokken aankomt. Messteken, gebroken ribben... het deert hem niet. Wordt een beetje een cliché alleen: je trekt wat draden los onder het stuur, verbindt ze en rijdt binnen 5 sec. weg. Ben zelf een beetje allergisch voor Lopez, maar gisteren deed ze het prima.

Pfff... saai cliche filmpje met weer zo'n veel te sympathieke crimineel.

Het ontbrak er nog net aan dat hij zn buit aan het goede doel gaf.

avatar van Shadowed
Een beetje saai.

Een langdradig verhaal kan ik soms wel waarderen, als er dan af en toe wat in gebeurd. Bij Parker was het extreem langdradig en vaak erg saai. Er gebeurde weinig, zeer weinig. Zelfs aan het einde valt het nog wel mee.

Jason Statham was prima en Lopez verrassend ook niet zo slecht. De cast was eigenlijk een pluspunt. Maar helaas, Statham is een acteur die eigenlijk in een goede actiefilm moet spelen. En niet in een langdradige misdaadsfilm, zo kreeg hij niet veel actie erin.

Begon veelbelovend, maar er had zo veel meer uitgehaald kunnen worden

avatar van Roger Thornhill
“How do you sleep at night?” “I don’t drink coffee after seven.” – Eigenlijk niet zo heel veel bijzonders : de plot is niet zo spannend (zeker niet voor wie zich eerdere versies als Point blank en Payback kan herinneren), het climactische gevecht is niet erg spectaculair, en Daniel Bernhardt mag dan wel een martial-arts-expert zijn maar hij doet me vooral denken aan Ace Ventura. Pluspunten zijn het aangename tempo (niet te hyper, niet te sloom), de sterke soundtrack, de vertolkingen van Jason Statham (die ik toch liever in zulke enigszins geloofwaardige rollen zie dan in strips als Crank) en Micah Hauptman als de rattige Hardwicke, de mooie visuals en nog veel mooiere lokaties, en het aardige oog voor details, zoals het feit dat Parker bepaald niet onkwetsbaar is (tot twee keer toe ligt hij behoorlijk in de kreukels) en zijn dialoog met de beveiligingsbeambte die een paniekaanval krijgt (“Thank–thank you, father!” – met dat grijze haar lijkt Statham trouwens opeens op John Lithgow). Belangrijkste asset van deze film is echter de aanwezigheid van Jennifer Lopez, die in haar rol precies de juiste belans tussen sexiness, humor en kwetsbaarheid treft en zo deze film nèt dat beetje extra sjeu geeft. Dat alles maakt hiervan een doorsnee actiefilm die toch boven de middelmaat uitsteekt en uitstekend te verteren is, hoewel ik er bij blijf dat de naam van de hoofdpersoon eigenlijk alleen maar door de butler van Lady Penelope zou mogen worden gebruikt. (Zelf zou ik trouwens hebben gezegd : “On my left side.”)

avatar van jippie2010
Simpel, recht toe recht aan, wordt nergens spannend.
Kijkt prima weg, zoals de meeste Statham films.
Maar met een Lopez die deze rol nooit had moeten aannemen,
en een aantal SFX om van te huilen, gaat deze film bij mij niet in de boeken met een voldoende. *2,5

avatar van trinco
Het begon wel goed met de zorgvuldig geplande overval en hoe het eindigt zal voor mij altijd een mysterie blijven want toen ik die irritante Lopez naar het 'kontje' van Statham zag kijken, was ik er klaar mee: als ik een actiefilm wil zien, wil ik geen Rom-kom-gezever.
Dan zoek ik wel iets met Hugh Grant of Julia Roberts.

avatar van Grindhouse62
Vanavond maar eens herzien op Netflix, deze recht voor zijn raap actiefilm van 13 in een dozijn en zeker ook voor een 2e keer lekker weg kijkt.

Aardige film. Een goeie vechtscene. In het Palm Beach hotel wordt hij door een gangster overvallen en moet hij zwaar gevecht leveren. Als hij denkt dat ie hem uitgeschakeld heeft, moet ie nog een keer fors aan de bak. Hij wint doordat hij zijn hand laat doorboren door het mes van de aanvaller. Zeer realistisch.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Altijd boeiend om weetjes achter een film te lezen. Deze Parker met Jason Statham lijkt een doorsnee actiefilm te zijn (wat het uiteindelijk helaas ook is), maar het personage heeft wel een rijke geschiedenis. Terwijl pakweg Jack Reacher, Jason Bourne of Jack Ryan bekender zijn als personage in een reeks films. Parker komt al in de boeken voor van de jaren '60. Schrijver Donald E. Westlake (aka Richard Stark) wilde niet dat de naam van Parker in verfilmingen gebruikt werden, tenzij ze een reeks films van de boeken maakten. Maar zo gaat dat in Hollywood, dan maar de naam veranderen en losse films. Dat werden bvb Point Blank met Lee Marvin en Payback met Mel Gibson. Na de dood van Westlake werden de rechten dan toch verkocht met de voorwaarde dat er meer films zouden volgen als de eerste film een succes was.

Parker werd geen succes, al is het een leuke actiefilm geworden. Jason Statham doet wat hij moet doen, meer ook niet. De rest vult gewoon de tijd in de film. Parker zal geen memorabel filmfiguur worden en ik zit ook niet te wachten op een sequel. Er is nog genoeg actie, maar toch wat te voorspelbaar. En het verhaal rammelt wat of kent totaal geen spanning. Te bekijken met popcorn en frisdrank, maar al vergeten tegen de volgende film.

grappige simpele actiefilm met sympathieke gangster

avatar van missl
Prima actie film zoals Statham er al meer gespeeld heeft, vermaakt maar morgen vergeten.

Prima film en zeker een pareltje

avatar van FunkStarr
Typische Statham, oerdegelijk en nergens bijzonder, maar het kijkt allemaal makkelijk weg. Lopez is zoals altijd irritant maar het stoort niet dusdanig dat je daardoor de film niet meer af wilt zien. Ik vond de bad guys zeker niet allemaal geslaagd, en Nolte loopt maar wat te grommen en brommen tussendoor. De actiescenes maken het goed, want als het op dat gebied ook minder was geweest zou deze film never nooit een voldoende bij me halen. Ook een aantal onwaarschijnlijke gebeurtenissen in deze film waar je even doorheen moet prikken, want wat betreft realisme is het soms erg ver te zoeken. Soms heb je het idee naar Rambo te kijken ipv Parker. Volgens mij heb ik nu wel zo'n beetje alles van de beste man gezien. Het is geen indrukwekkend oeuvre maar er zitten een aantal zeer vermakelijke tussen, echter nergens een meesterwerk (behalve Snatch en Lock Stock dan).

avatar van Creative-lady
Juist gekeken op netflix.

In het begin was ik niet echt mee met de film.
Als de jongens dan in de auto zaten, begreep ik niet waarom er geschoten werd.
(ze waren toch vrienden voor een overval?)

Maar nadat Parker in het ziekenhuis lag, sprak het me aan.
Was in het begin wel wat bang van 'parker', om die verpleger in het ziekenhuis te vermoorden, die niets verkeerds had gedaan. En dan zijn kamergenoot bedreigen ...

Maar nadien genoot ik van de film.

Het laatste, was het Claire? Die in dat groot huis, vanbuiten keek door het raam?
Was wel wat bang voor haar, dat ze zou vermoord worden, maar achteraf vond ik het goed dat ze die ene man had neergeschoten.

avatar van eRCee
Een heel team aan mensen heeft (wanhopig) geprobeerd een tweede ster in deze clichématige en ongeloofwaardige lone-wolf actiefilm te krijgen. Het resulteert in een potsierlijk rolletje voor Lopez. De vreselijke montage vormt de kers op de lauwe drol die deze film is. Een welverdiende 1 ster. Nog een halfuur te gaan, benieuwd!