Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Godsend (2004)

Verenigde Staten / Canada
Fantasy / Thriller

geregisseerd door Nick Hamm
met Greg Kinnear, Rebecca Romijn en Robert De Niro

Paul en Jessie Duncan verliezen hun achtjarige zoontje Adam tijdens een verkeersongeluk. Ze krijgen dan hulp van wetenschapper Richard Wells, die hun zoon via het klonen van zijn DNA opnieuw geboren kan laten worden. Maar als deze Adam dan ook de leeftijd van acht jaar bereikt begint hij ineens drastisch te veranderen en komt zijn ware aard naar boven.

avatar van TR86
Het einde is inderdaad een beetje apart, maar voor de rest een goeie film met een paar goede schrikmomenten

Vermakelijke film. En zoals TR86 zegt goede schrikmomenten. Niet echt een geweldige film maar toch ook niet slecht. En zoiezo met goede cast! nouja een ehmm ... 3

avatar van horrorfreak23
Al een eindje niet meer gezien maar ik weet wel nog dat ik behoorlijk onder de indruk was van dat jongetje. Ik vind dat hij sowieso al iets engs over zich heeft. Dat speelt natuurlijk in zijn voordeel in deze film.

Ik vond hem niet slecht maar zeker ook niet super goed.

avatar van Zizzo
viel tegen.. de dvd die ik bezit zal ik weggeven of als onderzetter gebruiken. echt niet mijn film. 1.5 alleen voor de moeite.

De acteerprestaties van Kinnear en Stamos zijn redelijk teleurstellend en vooral Cameron Bright is volledig miscast met zijn uitdrukkingsloze gezicht. Dit is wel jammer want een film als deze zou veel meer te bieden kunnen hebben als de makers zich wat meer verdiept zouden hebben in het klonen en een wat geloofwaardiger script op tafel zouden neerleggen.

Op enkele schrikmomenten na heeft de film verder weinig te bieden tot aan het zeer voorspelbare en teleurstellende einde.
Deze film kun je het beste links laten liggen tenzij je een echte die hard fan bent van De Niro want verder is Godsend gewoon een mislukte kopie van eerder gemaakte horrorfilms zoals Pyscho en The Omen.

avatar van Kuck-x
Nog redelijk geacteerd, maar het verhaal rammelt aan alle kanten.
Paul en Jessie worden op het meest kwetsbare moment door Richard aangeklampt, hebben er een dagje ruzie over en besluiten dan toch maar het jochie te laten klonen. Omdat niemand er van mag weten verhuizen ze. Niet alleen ongeloofwaardig, praktisch zelfs volkomen onmogelijk. Want bekijk het eens even vanuit het standpunt van hun broers, zussen, ouders, tantes, ooms, neven, nichten, collega´s en vrienden. Die allemaal mee lijden met het drama dat Paul en Jessie is overkomen, als het goed is, toch. Paul en Jessie hebben net hun kind verloren - en verdwijnen ineens in het niets. Ik denk dat de broers, zussen, ouders, tantes, ooms, neven, nichten, collega´s en vrienden massaal alarm zouden slaan.

En waarom komt Zachary pas naar voren na de achtste verjaardag van Adam II?

Tegen het eind wordt Paul zwaargewond achtergelaten in een brandende kerk en vijf minuten later is hij ongeschonden in de schuur bij Jessie en Adam II alsof er niets gebeurd is. Rara.

Verwikkelingen en de ontknoping zie je mijlenver aankomen en al die schrikmomenten blijken niets om het lijf te hebben. In echt goede thrillers stuwen juist die momenten je mee naar een volgend niveau en een uiteindelijke climax, die hier totaal ontbreekt.

Toch jammer, want je gaat in het begin echt wel mee in het verlies van Paul en Jessie en ziet de mogelijkheden van het verhaal. Helaas komt er niets van terecht.

Vanavond op tv... begint met 12 minuten, ik ben benieuwd Pas daarna m'n post aan + stem

avatar van Elineloves
Ik heb hem vanavond maar weer op gezet voor herziening.. Het was tenslotte al 6 jaar geleden dat ik hem had gezien, en het viel me eerlijk gezegd wel mee. Ik had hem veel slechter in mijn hoofd dan dat hij eigenlijk is. Het is nog steeds geen hoogstaand filmpje, maar wel vermakelijk. Ietwat voorspelbaar maar ik had absoluut geen moeite om hem uit te kijken.

Verhoging naar 3*

avatar van 606
Weinig spanning en langdradig.
Acteren was redelijk.

3 sterren

avatar van Decec
Ik vond goede film, wel spannend voor nachtmerrie, vreselijk om iemand te vermoorden. Volgens mij is wel gelukt dat zijn moeder niet meer vermoorden. Als maar geen nachtmerrie komt. Laatste stukje vond ik wel vreemd bij de deur (slaapkamer).

avatar van moviemafketel
Redelijk lage waardering hier voor toch wel een redelijke thriller.
Het jochie speelt vooral erg goed. Zou ook een goede voor the Omen zijn geweest. Het verhaal is leuk bedacht. Beetje mengelmoesje van A.I. en zoals genoemd the Omen. En dan ook nog zo'n lekkere meid als Romijn erbij maakt de film natuurlijk ook niet vervelend om naar te kijken. Robert de Niro daarentegen zie ik liever niet in dit genre films verschijnen. Het is een topacteur, maar die dokters-rollen passen hem gewoon niet vind ik.
Leuk open eind met toch genoeg antwoorden. De Niro had alleen in de laatste 5 minuten nog wel een belangrijkere rol mogen spelen. Leek wel weggeschreven door de schrijvers of zo.

avatar van Thom1994
Ik vond de film op zich erg goed, met goed acteerwerk en een spannend verhaal. Eigenlijk helemaal niets op aan te merken.

Dan komt het einde in zicht, en opeens lijkt het alsof de reggisseur geen zin meer had, en een snel einde aan de film toegevoegd heeft.

Jammer, erg jammer. Dit kost wel 0,5* van mijn uiteindelijke beoordeling.

3*, wat een meevaller deze film, maar wat verpest het einde toch een hoop.

avatar van maurice74
Naar mijn mening wat onterecht afgekraakte film. Natuurlijk, zit vol clichés en die rol van De Niro is misplaatst. Toch is het interessant gegeven, zeker voor horrorfilm. Zijn ook enkele spannende momenten, zoals die in de badkamer. Gewoon degelijke thriller die de aandacht wel vast weet te houden. Ook voor 2e keer vond ik hem niet tegenvallen.

avatar van AmazingPP
Een redelijke thriller die hier en daar jat van The Omen, maar dat niveau nergens overstijgt. Er wordt redelijk geacteerd, maar ik heb veel beter gezien. Al met al een film wanneer je hem in de koopjesbak vind (net als ik) voor een Euro best aardig is, maar zou je er de volle mep voor betaald hebben is dat flink balen. 3 *

puckb96
Aparte film met vrijwel wat minder bekende acteurs, behalve Robert DeNiro dan.

dominion
Hij was eerst niet zo verrassend want ik had er meer van verwacht maar op de helft van de film werd hij wel wat beter.
Het einde was alleen een beetje vaag

jeeke21
Deze film is mij elk geval heel goed bevallen......

avatar van JaguarsSoul
To be honestly, ik had naar deze film gekeken met redelijke hoge verwachtingen. Ik verwachtte dat ie niet enger kon zijn dan Insidious, maar beter dan andere cliche enge films. However, ik geef hem een 2,5. Acteren is gewoon zero. Die vader doet z'n werk wel behoorlijk goed, maar ik had telkens zin om die moeder een bitchslap te geven voor d'r stommiteiten. Plus, ze kan domweg niet acteren. Een paar schrikmomenten, maar een paar. Verder niks. Verhaal was stom. I mean, what the f'ck had die Zachariya nou te maken met die nieuwe Adam? Ok, ze waren allebei clonen, ik begrijp het, maar even serieus. De film zou heel wat beter zijn als die nieuwe zoon z'n nachtmerries kreeg van de originele zoon. Zeg maar, dat die originele zoon kwaad was op z'n ouders etc. Maar nee, het moest te maken hebben met een een of ander Zachariya die we niet kennen...

Ik zou 'm liever een 0,5 geven, omdat ik m'n tijd aan iets anders had kunnen verspillen, maar ik gun het een beetje en geef het een 2.

Redelijke film, maar vanaf de leeftijd dat het 'echte' jongetjes dood was gegaan wordt het niet meer geloofwaardig. Het einde was apart, alleen wederom erg ver gezocht. Acteerwerk was niets op aan te merken. Leuk tussendoortje.

avatar van K. V.
'k Vond het geen misse film, misschien geen topper, maar ook niet slecht. De film moet het ook niet hebben van grote schrikmomenten, eerder een psychologische thriller.

avatar van ella9084
JaguarsSoul schreef:
De film zou heel wat beter zijn als die nieuwe zoon z'n nachtmerries kreeg van de originele zoon. Zeg maar, dat die originele zoon kwaad was op z'n ouders etc. Maar nee, het moest te maken hebben met een een of ander Zachariya die we niet kennen....

Dat is juist wat de schrijver je een tijdje wil laten denken, maar omdat dat vreselijk voor de handliggend is, heeft hij er een verhaal naast bedacht.

avatar van ella9084
Ijzersterk begin. Het verdriet en de wanhoop van de ouders is erg goed neergezet. Daarom geloof je als kijker hun besluit om te laten klonen. Daarna zakt de film enorm in. Pas de laatste 20 minuten leeft hij weer op door sterke montage en opbouw. In totaal zo'n 45 minuten goede film, de rest is matig.
Op de acteerprestaties is niks aan te merken, de zwakte zit hem in de regie en het script, al heeft de scenarioschrijver zijn best gedaan om sommige dingen net even iets anders te doen dan wat je zou verwachten. Wat dat betreft vind ik dus juist goed wat JaguarsSoul slecht vindt.
Einde is wel zwak. Men zoekt nog even naar schrikeffect zoals bij klassiekers als Carrie, maar het is een beroerd stukje. De film had beter slecht kunnen eindigen met die bijlactie. Gewoon moeder vermoorden...

movie-edje
vond er niks aan!

vond het geen zoon goede film heb me tijdens het kijken verveeld

avatar van killer13
net gekocht voor 1 euro, straks eens kijken of het de moeite is

avatar van wendyvortex
Vanavond maar weer eens wat van de stapel "voorraadje goedkoop aangeschafte DVD's voor het geval TV en internet uitvallen en we een paar maanden ingesneeuwd raken".
Dat zijn over het algemeen films waar we niet veel van verwachten, maar het viel reuze mee deze Godsend.
Onderhoudende film waarin ouders hun overleden zoontje maar even laten klonen door prof Robert De Niro....en dat gaat eerst een tijd heel goed, maar na een jaar of acht beginnen er toch wat vreemde dingen te gebeuren.
D'r zitten wat dingetjes in het plot die mij enigszins een beetje onlogisch of toevallig lijken, maar bij een popcorn-film is dat ook geen probleem.
Wel even toegeven dat ik van de bedoeling van het eind echt in de verste verte geen idee heb met wat de regisseur hier nou mee bedoelt (zit De Niro in die kast en heeft ie net een andere kloon afgeleverd?).

avatar van Daan258
Erg tegenvallende thriller.
Verhaal was nog nie zo slecht maar het was gewoon veel te langdradig en het werd nooit spannend.
Had hier veel meer van verwacht.

avatar van mayhemblik
Hectometerpaal schreef:
Een foutje van DeNiro mag ik hopen....of een leuk zakcentje voor hem....een hopeloze film dus

Zijn zoveelste.

avatar van sandero16
Het was het allemaal net niet in deze film.

De acteerprestaties waren matig. Ik hoopte dat De Niro nog wat moois zou laten zien, maar die stelt ook teleur. Hij past absoluut niet in deze film.

Af en toe zat het verhaal wel mooi in mekaar, maar veel dingen sloten slecht op mekaar aan. Het idee achter het verhaal was leuk, maar het verhaal zelf was heel slecht uitgewerkt.

Leuke schrikmomenten zaten er soms wel in deze film, maar sporadisch. Ook waren er momenten die volledig de plank missloegen.

Het einde van de film vond ik slecht en ook absoluut niet passend.. Ik had het gevoel dat de film nog niet af was.

Special effects zagen er goed uit.

Al bij al leuk als er niks op tv is, maar dan moet je absoluut geen eisen hebben en je verstand op nul zetten.

Zwolle84
Vrijwel alles is slecht aan deze film: nogal onduidelijk plot, slecht script met onlogische overgangen, bereslecht geacteerd (vooral door dat jongetje) en bovenal enorm langdradig.

Deze regisseur lijkt het domweg niet te hebben, The Hole was ook al zo'n aanfluiting.

avatar van Erick1985
Tja wat zal ik zeggen... ten eerste; dat het einde HEEL erg slecht was. Hij wordt een kast ingesleurd in dat nieuwe huis, en dan vervolgens staat ie weer achter z'n vader om vervolgens verder te gaan met uitpakken..... erg raar en jammer.

Ik denk dat er veel meer uit te halen was, dan gedaan is. Ik vind de film erg rommelig, beetje hak op de tak. Bovendien totáááál geen materiaal voor DeNiro... daarom had ik juist een hoge verwachting van deze film.

Allereerst; vind ik het acteren ook niet zo super. Ik bedoel; als ouders hun kind verliezen; wie kiest er dan in godsnaam voor om hem of haar overnieuw geboren te laten worden (áls dat al echt had gekunt).

Vervolgens kregen ze een nieuw huis, nieuwe woonplaats en nieuw werk aangeboden, en ineens bevinden ze zich daar ook, zonder dat je wat meekrijgt van een afscheid van familie of wat dan ook. En hoe leef je dan in vredesnaam verder alsof er niks aan de hand is...

Ik weet dat de meeste films fictie zijn, maar dit was wel heel erg onwaarschijnlijk. Maargoed, ik moest hem toch hebben vanwege het feit dat ik een groot DeNiro fan ben. Voor één keer is de film leuk, maar ik zal deze niet snel nog een keer opzetten...

2,5 ster

avatar van Capablanca
Hoop onzin en pseudowetenschap met hier en daar een heus schrikmoment.

avatar van Brabants
Godsend is eigenlijk een film met genoeg potentie maar wat het nergens echt waar kan maken. De wending was voor mij te simpel en de uitwerking veelal langdradig. Had allemaal met wat extra aandacht veel beter gekund.