Buffalo Bill (1944)

Western

geregisseerd door William A. Wellman
met Joel McCrea, Maureen O'Hara en Linda Darnell

Op weg naar fort Clark redt Buffalo Bill Senator Frederici en zijn dochter Louisa uit de handen van de indianen. Louisa is erg onder de indruk van de moed van Buffalo Bill.

avatar van Dogie_Hogan
- R-2NL release 06.02.2008.

avatar van Brix
Mijn favoriete Buffalo Bill film.
McCrea is een van mijn favoriete western sterren, en Mareen O'Hara is een bonus.

Het verhaal mag dan sterk geromantiseerd zijn, en niet helemaal waarheidsgetrouw.
De minder sympathieke kanten van William F. Cody / 'Buffalo Bill', komen niet echt aan bod.
Maar ik vind het een aangename western om te zien.
De amusementswaarde wint het hier van de historische feiten om het zo maar eens te zeggen.
Ik zoek overigens in eerste instantie niet altijd naar de historische correctheid van westerns.
Het fictieve, geromantiseerde ' Wilde Westen' is meestal een aangenamere beleving voor mij.

Er zit een mooie grootse slag tussen de Cheyenne en de cavalerie in verwerkt en dat is voor mij het hoogtepunt. De figuur Buffalo Bill heeft mij nooit zo geboeid en daar veranderde deze film niets aan.
Teveel geklets over weinig interessante zaken. Als Bill naar het oosten trekt om zich daar te kijk te zetten in shows en een circus is het helemaal uit met de westernpret.

avatar van trebremmit
Zoals Brix al zei is dit een amusante film met af en toe prachtige natuurbeelden.
Hopelijk komt het nog een keer met betere beeldkwaliteit uit zodat het natuurschoon er nog mooier uitziet, vond het wat faal af en toe.

avatar van Pacino88
Alleen al de moeite waard door de uitstekende kleur opnames. Dat was een fijne verrassing na het zien van Hud (1963) in zwart-wit.

Helaas springt de film een beetje van de hak op de tak en is er weinig tijd voor echte karakter diepte. Fijne bijrollen voor Thomas Mitchell en beide vrouwelijke spelers mogen er wezen. Joel McCrea vind ik niet erg bijzonder, ik kan hem zelf alleen noemenswaardig noemen naast Randolph Scott in Ride the High Country. Nog een minpuntje voor Anthony Quinn als Cheyenne Chief, daar kon toch makkelijk een meer passende acteur voor worden gekozen.

avatar van LuukRamaker
Sowieso was het wel bijzonder om Joel McCrae eens met de nodige gezichtsbeharing te zien, maar hij zet daarmee nog een prima rol neer ook. Uit het leven van Buffalo Bill is de periode die in het eerste uur van de film centraal staat volgens mij het interessantst, dus de film wist wat dat betreft lange tijd goed te boeien. De strijd met de indianen wordt mooi in beeld gebracht en ook Bills overige belevenissen zijn het bekijken waard. Het laatste half uur, dat zich voornamelijk in het oosten afspeelt, sprak me echter wat minder aan. Buffalo Bill is derhalve wel een aardige film, maar in zijn geheel weet hij niet bepaald de middelmaat te ontstijgen.

Gelikte biopic, die volgens kenners dicht in de buurt blijft van het werkelijke verleden van Buffalo Bill, met uitzondering dan van zijn relatie met zijn vrouw Louisa, dat blijkbaar wat al te rooskleurig wordt voorgesteld. De keuze van Joel McCrea voor de titelrol is een schot in de roos, maar Maureen O’Hara met haar vlekkeloze make-up past niet helemaal in het plaatje. Verder is het leven van de legendarische wild westfiguur veel minder boeiend dan ik mij van tevoren had voorgesteld. Matig dus.

avatar van Brix
Misschien toch wel de moeite van het vermelden waard is het feit dat we het (geromantiseerde) beeld van het oude Westen, cowboys etc. etc., en daarmee ook de westernfilms, te danken hebben aan William F. Cody, alias Buffalo Bill.
Met zijn Wild West show bracht hij zijn (weliswaar geromantiseerde) visie onder de aandacht van een breed publiek, zowel in de US als ook in Europa, en populariseerde die enorm.
Wat volgde is grotendeels onder die invloed gebeurd.