The Charge of the Light Brigade (1936)

Alternatieve titel: De Charge der Lichte Brigade

Oorlog / Avontuur

geregisseerd door Michael Curtiz
met Errol Flynn, Olivia de Havilland en Donald Crisp

Majoor Geoffrey Vickers is getuige van een brute aanval van Surat Khan op een Brits kamp in India, waarbij veel vrouwen en kinderen om het leven komen. Vickers is vastbesloten wraak te nemen.

Voor die tijd een geweldige film met een echte charge die verdraaid goed is opgenomen. Ik heb hem helaas nog niet op DVD maar wat niet is kan komen.

neo (crew)
Het script is vooral erg rommelig, met saaie subplots. De dialogen zijn vaak saai, het avontuurlijke is ook maar middelmatig...

rick@themovies
Tja, wat moet je hier nou van zeggen?

Prachtige setting, schitterende decors, goed acteerwerk - vooral van Errol Flynn - en een zonder meer spectaculaire veldslag op het eind. De daadwerkelijke 'charge' is ongelooflijk goed gefilmd, met enorm veel vaart, overtuiging en actie. Michael Curtiz laat ook hier weer zien dat hij een heel goede regisseur is.

Het probleem is dat de film bijna pure oorlogspropaganda is, en daarnaast een aantal historische gebeurtenissen nogal manipuleert en verdraait in het voordeel van de Britten.
Aangezien het echter 'film' betreft valt dat nog wel door de vingers te zien.

Maar dan lees je ook nog 's achteraf dat bij de veldslag op het einde tijdens de diverse stunts en acties maar liefst 200 (!) paarden zijn gedood, (waardoor deze film de aanleiding was om paal en perk te stellen aan het misbruik van dieren in Hollywood films.).

Kun je de film dan nog een positieve waardering geven?
Ja, maar wel onder protest.

neo schreef:
u moet leren naar een film tekijken dan weet u welke cut films er nu verschijnen.

Deze film is uit gebracht in 1936 als u nu zie welke cut films er nu 2008 gemaakt worden dat is om te wenen.Deze film is een prachtig moment' voor de filmwereld.Ik denk dat weinig mensen deze film gezien hebben ik heb deze al 5 jaar in bezit.

avatar van Brix
Tot op zekere hoogte is dit een redelijk onderhoudende film.
Goede cast en behoorlijk acteerwerk.
Maar vanwege de walgelijke "paardenslachterij" tijdens de opnames van de film, ken ik hier geen punten aan toe, en zal de DVD ook niet aanschaffen.
Principe kwestie.

Na het sukses van "Captain Blood" serveerde regisseur Michael Curtiz onmiddellijk het populaire duo Errol Flynn-Olivia De Havilland opnieuw in een avonturenfilm, deze keer met een historische, maar weinig gekende, achtergrond (de Krimoorlog).
Als gebruikelijk is er een stuk romance, maar het zijn de actiescènes die indruk maakten en eigenlijk nog altijd.
Goede film, goed verhaald, geen blunders gevonden in het plot en knappe fotografie en Errol Flynn uitstekend in dergelijke rol.
NB : Een paar jaar later waren Flynn en de Havilland nogmaals de vedette in "They died with their Boots on", ook al met een spektakelscène als slot.

avatar van Uzza_Sparta
Deze kwam gisterenochtend voorbij op TCM maar ik dacht dat ik de versie uit 1968 had opgenomen.

The Charge of the Light Brigade (1968)

Is best een goede film, zeker omdat het uit 1936 was. Maar ik was toch wel verbaasd dat in zo'n film, met Errol Flynn, er ook vrouwen en baby's werden doodgeschoten

avatar van Metalfist
"Lady Warrenton," he said, "you have the power to drive men mad."

Ik kende The Charge of the Light Brigade van naam doordat Iron Maiden een nummer heeft (The Trooper) dat op dezelfde gebeurtenissen is gebaseerd. Eén van hun beste nummers als je het mij vraagt, die openingsriff blijft na al die jaren nog altijd even geniaal, en een tijd geleden zag ik de Official Music Video waar het nummer gecombineerd werd met beelden uit deze film. Het was wel leuk in elkaar gestoken en vermits ik The Charge of the Light Brigade al meermaals op TCM had zien voorbij komen besloot ik om de film toch eens op te zetten.

Maar het resultaat is nu niet zo'n geweldige film, ik had er in ieder geval meer van verwacht. Zeker omdat ik dit soort epossen altijd wel kan waarderen maar Curtiz, die toch wel een aantal klassiekers op zijn naam heeft staan zoals Casablanca en Angels With Dirty Faces, maakt er een onsamenhangend geheel van dat niet altijd even boeiend is. Zonde eigenlijk want de aparte verhaallijnen (de driehoeksrelatie tussen de Vickers broers en Elsa, de slachting van het 27e regiment, ...) zijn op zich wel vrij interessant. Het wordt echter allemaal wat bij elkaar gegooid waardoor geen enkele verhaallijn echt geslaagd aanvoelt. Het is dan uiteindelijk de indrukwekkende charge die ervoor zorgt dat de film een degelijke climax krijgt maar wanneer je dan daarna leest dat er talloze paarden verongelukt zijn tijdens het filmen van die scène, dan krijgt de film toch meteen een erg wrange nasmaak... Gelukkig heeft dit wel een aantal positieve gevolgen gehad want hierdoor mochten er geen trip wires meer gebruikt worden en werden er nieuwe regels opgesteld betreffende de bescherming van dieren in films. Vanwege de slachting is dit trouwens ook de enige Errol Flyn film die nooit een re-release heeft gekregen door Warner Brothers.

Met The Charge of the Light Brigade was het de 2e keer dat Errol Flynn en Olivia de Havilland samen in een film verschenen. In totaal zou dat zo'n 9 keer gebeuren (met The Adventures of Robin Hood als bekendste film) maar hier zijn ze toch niet zo nadrukkelijk aanwezig als je het mij vraagt. Flynn wel, die weet wederom een goede rol neer te zetten en ik begin hem meer en meer te kunnen waarderen maar de Havilland is maar vrij nietszeggend en weet haar stempel helemaal niet op de film te drukken. Hoewel, dat is niet helemaal waar want in de scènes met Patric Knowles, die hier de andere Vickers speelt, komt ze wel redelijk goed tot haar recht. Ik had alleen meer vonken tussen haar en Flynn verwacht. Voor de rest is dit een typische Hollywood productie die groots aanvoelt en waar qua cast maar weinig op is aan te merken doordat ook de bijrollen worden ingevuld door degelijke acteurs zoals een David Niven.

Goh, uiteindelijk is the Charge of the Light Brigade nogal moeilijk te beoordelen. Niet altijd even interessant en geen enkele verhaallijn komt echt goed tot zijn recht. Het is echter een uitstekende cast met Flynn op kop die het tij doen keren en de charge blijft erg mooi in beeld gebracht. Alleen schrijnend dat er zo onmenselijk met de paarden werd omgegaan.

avatar van W.V.
Dit is voor mij jeugd sentiment, de Duitse televisie zond in de jaren 70 op zondagmiddag veel van die oude Hollywood kaskrakers uit, daarbij kwam Errol Flynn veelvuldig langs, pas later besefte ik dat die nasynchronisatie eigenlijk grote bullshit is. Maar ja als 13-14 jarige filmliefhebber in de dop neem je dat voor lief, dergelijke films werden maar mondjesmaat op de Nederlandse tv vertoond.. Dankzij dat trouwens spreek en versta ik uitstekend Duits, maar dat terzijde. Flynn is zoals altijd in een actie rol op zijn plaats en wordt goed ondersteund in de bijrollen, behalve door Knowles die naar mijn mening veel meer uit zijn rol had kunnen halen, daardoor blijft de driehoeksrelatie tussen Flynn, de Havilland en Knowles wat onderbelicht. Voor de rest prima vermaak.