Ulisse (1954)

Alternatieve titels: Ulysses | Odyssee | The Loves and Adventures of Ulysses

Italië / Verenigde Staten / Frankrijk
Avontuur / Fantasy
117 minuten / 94 minuten (VS)

geregisseerd door Mario Camerini
met Kirk Douglas, Silvana Mangano en Anthony Quinn

Tegen het einde van de Trojaanse oorlog is Ulysses (Odysseus) op weg naar huis, als hij onderweg na een storm en een schipbreuk aanspoelt op een onbekend eiland. Door een prinses wordt hij weer op weg geholpen en hij zet zijn zwerftocht voort. Hij weet grote gevaren te overwinnen. Zijn mooie vrouw zit in zijn paleis te wachten en hoopt op zijn terugkeer.

Bava die Troje doet. Klinkt interessant.

avatar van nachtvlinder
Hopeloos. Even een preview gehad en die weerhield me om verder te kijken: de film heeft Italiaanse (na)sychonisatie met Nederlandse ondertiteling.. pfff
Op imdb staat de juiste cover.

LaRusso
op IMDb staat: Language: Italian
hoezo nagesynchroniseerd? dat deden ze toen altijd met die films (met Amerikaanse acteurs)

avatar van Dirk1969
Ik houd van Italiaanse films en series, maar de nasynchronisatie is inderdaad een wat spijtig minpuntje van veel van deze producties. "Ulisse" is wat mij betreft zeker de moeite van het kijken waard. Mooie kleurrijke beelden die recht doen aan het verhaal van Homerus. Wel is het een verhoudingsgewijs wat korte film, waardoor de plot van het verhaal wat is ingekort. Meer details zijn te zien in de nieuwere verfilming "The Odyssey" (1997).

avatar van J.S.
Jammer van de italiaanse dub maar verder is dit toch een aanrader als je zoals ik van sandalenfilms en van griekse mythologie hou, Kirk Douglas en Anthony Quinn zetten beide een goeie rol neer en de film verveelt geen seconde ik geef een dikke 3.5*.

avatar van heinonlein
Had ik net zin in 'n avondje heerlijke pulp, bleek deze niet zo pulp te zijn als ik verwachtte...

Goede film, de cycloop die mee zat te zingen was erg geinig en Kirk zette 'n geloofwaardige Odysseus neer. Mooie meid ook, die Silvana Mangano!

avatar van kirk douglas
prachtige film van douglas met effecten die zeer goed gemaakt zijn voor hun tijd. ook de andere hoofdrollen zijn goed gekozen

avatar van Roger Thornhill
Zeer gecomprimeerde versie, waardoor we vele avonturen en ontmoetingen van Odysseus moeten missen (geen Lotofagen, geen Aiolos, geen Laistrygonen, geen runderen van Helios en geen Calypso) en ook een aantal kleine maar treffende details en bijfiguren sneuvelden, maar desalniettemin kleurrijk en redelijk onderhoudend. Pluspunten zijn de fraaie dubbelrol van Silvana Mangano en de prachtige transfer (Italiaans gesproken, Nederlands ondertiteld, inclusief Duitsgesproken trailer) van Videofilmexpress uit 2006. Zelf vond ik het vooral leuk om Franco Interlenghi (Moraldo in Fellini's I vitelloni) als Telemachus te zien. Geen klassieker, wel leuk om te zien.

ARTE (Ulisse, zondag 1 april, 20:15 uur)

ARTE (Ulisse, woensdag 18 april, 14:40 uur)

avatar van Brix
Helaas veel te korte versie van de avonturen van Odysseus, en dat is erg jammer, want de sfeer en vormgeving van de film zijn prachtig.
De rol van Odysseus is Douglas op het lijf geschreven.

Ondanks de beperkingen in lengte toch heel veel beter dan de versie uit 1997 met Armand Assante in de hoofdrol.

Beide versies leggen het af tegen het meesterwerk L'Odissea', uit 1968.(370 minuten)
De ultieme verfilming van de avonturen van Odysseus, met de fantastische Bekim Fehmiu.

Alleen in de originele Italiaanse versie en Duitse release te koop op DVD.
Een juweeltje in mijn verzameling.

Niet op MM te vinden, hoewel er ook een (ingekorte) bioscoop release van deze mini-serie is geweest.

Ik voeg hem wel toe

avatar van Roger Thornhill
Brix schreef:
het meesterwerk L'Odissea', uit 1968.(370 minuten)

Als dat de versie is die vroeger op de Nederlandse televisie te zien is geweest... de boekuitgave (Amsterdam Boek 1972, vertaling Henk Suèr) heb ik nog steeds in mijn kast staan... mijn hemel, wat heb ik daarvan als kind genoten. En aan de foto's op de link van Brix te zien is dat inderdaad dezelfde versie. Wat was dat een fantastische serie! Ik herinner me dat ik daar inderdaad op internet naar op zoek ben geweest.

@Roger Thornhill:

Inderdaad, dat is die serie.
Het boek heb ik zelf ook in de kast staan (2 exemplaren zelfs )

@Stinissen: Fijn ! Bedankt.

avatar van Brix
De nieuwe digitaal gerestaureerde Duitse DVD release is een openbaring.

De beeldkwaliteit is om van te watertanden zo goed, haarscherp, en met de prachtige volle originele kleuren.

Bovendien zijn de ooit verloren gegane scènes weer toegevoegd.
Daardoor is de speellengte van de film nu 109 minuten.

De DVD box bevat twee discs.
De ene met de gerestaureerde versie van 98 minuten.
De andere is de versie van 109 minuten.

Er is een Duitse en een Italiaanse soundtrack.
Ondertiteling in Duits (optioneel)

Bonus: 'De fantastische reis van Odysseus'(43 minuten) en een alternatief einde van de film.

Een absolute aanrader voor de liefhebbers van het genre.

avatar van Betamax
Mooie en uitermate strak beeld.
Prima verhaal met nog een paar leuke special effects (wel uit '54).

avatar van Filmkriebel
Houterig en veel te oudbollig naar mijn smaak.Er zit niks van schwung in. Niet echt een film die ik kon waarderen. De scène met Polyphemos de cycloop vond ik nog leuk maar de rest vond ik niet echt top. Dit is wel een film die een remake zou verdienen. Soms weerklinkt er een Italiaans zinnetje tussen de Engelse dialogen. Vreemd.