ad
  • 8.143.173 stemmen

Ulisse (1954)

Avontuur / Fantasy | 117 minuten / 94 minuten (VS)

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 117 minuten / 94 minuten (VS)

Alternatieve titels: Ulysses / Odyssee / The Loves and Adventures of Ulysses

Oorsprong: Italië / Verenigde Staten / Frankrijk

Geregisseerd door: Mario Camerini

Met onder meer: Kirk Douglas, Silvana Mangano en Anthony Quinn

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Over Ulisse

"History's Greatest Epic...On the Screen at Last!"

Tegen het einde van de Trojaanse oorlog is Ulysses (Odysseus) op weg naar huis, als hij onderweg na een storm en een schipbreuk aanspoelt op een onbekend eiland. Door een prinses wordt hij weer op weg geholpen en hij zet zijn zwerftocht voort. Hij weet grote gevaren te overwinnen. Zijn mooie vrouw zit in zijn paleis te wachten en hoopt op zijn terugkeer.

imageimageimageimageimage

avatar van Wouter

Wouter

Bava die Troje doet. Klinkt interessant.

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Hopeloos. Even een preview gehad en die weerhield me om verder te kijken: de film heeft Italiaanse (na)sychonisatie met Nederlandse ondertiteling.. pfff

Op imdb staat de juiste cover.

LaRusso

op IMDb staat: Language: Italian

hoezo nagesynchroniseerd? dat deden ze toen altijd met die films (met Amerikaanse acteurs)

avatar van Dirk1969

Dirk1969

Ik houd van Italiaanse films en series, maar de nasynchronisatie is inderdaad een wat spijtig minpuntje van veel van deze producties. "Ulisse" is wat mij betreft zeker de moeite van het kijken waard. Mooie kleurrijke beelden die recht doen aan het verhaal van Homerus. Wel is het een verhoudingsgewijs wat korte film, waardoor de plot van het verhaal wat is ingekort. Meer details zijn te zien in de nieuwere verfilming "The Odyssey" (1997).

avatar van J.S.

J.S.

Jammer van de italiaanse dub maar verder is dit toch een aanrader als je zoals ik van sandalenfilms en van griekse mythologie hou, Kirk Douglas en Anthony Quinn zetten beide een goeie rol neer en de film verveelt geen seconde ik geef een dikke 3.5*.

avatar van heinonlein

heinonlein

Had ik net zin in 'n avondje heerlijke pulp, bleek deze niet zo pulp te zijn als ik verwachtte...

Goede film, de cycloop die mee zat te zingen was erg geinig en Kirk zette 'n geloofwaardige Odysseus neer. Mooie meid ook, die Silvana Mangano!

avatar van kirk douglas

kirk douglas

prachtige film van douglas met effecten die zeer goed gemaakt zijn voor hun tijd. ook de andere hoofdrollen zijn goed gekozen

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Zeer gecomprimeerde versie, waardoor we vele avonturen en ontmoetingen van Odysseus moeten missen (geen Lotofagen, geen Aiolos, geen Laistrygonen, geen runderen van Helios en geen Calypso) en ook een aantal kleine maar treffende details en bijfiguren sneuvelden, maar desalniettemin kleurrijk en redelijk onderhoudend. Pluspunten zijn de fraaie dubbelrol van Silvana Mangano en de prachtige transfer (Italiaans gesproken, Nederlands ondertiteld, inclusief Duitsgesproken trailer) van Videofilmexpress uit 2006. Zelf vond ik het vooral leuk om Franco Interlenghi (Moraldo in Fellini's I vitelloni) als Telemachus te zien. Geen klassieker, wel leuk om te zien.

• 20959 berichten

ARTE (Ulisse, zondag 1 april, 20:15 uur)

• 20959 berichten

ARTE (Ulisse, woensdag 18 april, 14:40 uur)

Brix

Helaas veel te korte versie van de avonturen van Odysseus, en dat is erg jammer, want de sfeer en vormgeving van de film zijn prachtig.

De rol van Odysseus is Douglas op het lijf geschreven.

Ondanks de beperkingen in lengte toch heel veel beter dan de versie uit 1997 met Armand Assante in de hoofdrol.

Beide versies leggen het af tegen het meesterwerk L'Odissea', uit 1968.(370 minuten)

De ultieme verfilming van de avonturen van Odysseus, met de fantastische Bekim Fehmiu.

Alleen in de originele Italiaanse versie en Duitse release te koop op DVD.

Een juweeltje in mijn verzameling.

Niet op MM te vinden, hoewel er ook een (ingekorte) bioscoop release van deze mini-serie is geweest.

Ik voeg hem wel toe

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Brix schreef:

het meesterwerk L'Odissea', uit 1968.(370 minuten)

Als dat de versie is die vroeger op de Nederlandse televisie te zien is geweest... de boekuitgave (Amsterdam Boek 1972, vertaling Henk Suèr) heb ik nog steeds in mijn kast staan... mijn hemel, wat heb ik daarvan als kind genoten. En aan de foto's op de link van Brix te zien is dat inderdaad dezelfde versie. Wat was dat een fantastische serie! Ik herinner me dat ik daar inderdaad op internet naar op zoek ben geweest.

@Roger Thornhill:

Inderdaad, dat is die serie.

Het boek heb ik zelf ook in de kast staan (2 exemplaren zelfs )

@Stinissen: Fijn ! Bedankt.

Brix

De nieuwe digitaal gerestaureerde Duitse DVD release is een openbaring.

De beeldkwaliteit is om van te watertanden zo goed, haarscherp, en met de prachtige volle originele kleuren.

Bovendien zijn de ooit verloren gegane scènes weer toegevoegd.

Daardoor is de speellengte van de film nu 109 minuten.

De DVD box bevat twee discs.

De ene met de gerestaureerde versie van 98 minuten.

De andere is de versie van 109 minuten.

Er is een Duitse en een Italiaanse soundtrack.

Ondertiteling in Duits (optioneel)

Bonus: 'De fantastische reis van Odysseus'(43 minuten) en een alternatief einde van de film.

Een absolute aanrader voor de liefhebbers van het genre.

avatar van Betamax

Betamax

Mooie en uitermate strak beeld.

Prima verhaal met nog een paar leuke special effects (wel uit '54).

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Houterig en veel te oudbollig naar mijn smaak.Er zit niks van schwung in. Niet echt een film die ik kon waarderen. De scène met Polyphemos de cycloop vond ik nog leuk maar de rest vond ik niet echt top. Dit is wel een film die een remake zou verdienen. Soms weerklinkt er een Italiaans zinnetje tussen de Engelse dialogen. Vreemd.

avatar van yoda1992

yoda1992

Gekeken omdat ik het boek recent las. De film heeft de tand des tijds niet goed doorstaan. Het is zeker lastig om het epos te verfilmen. Mijns inziens zijn er twee zaken belangrijk bij de plot in dit soort films:

ten eerste moet de held een gewichtig karakter hebben, hij heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en meestal is hem onrecht aangedaan. Het lijden van deze persoon moet voor ons zeer herkenbaar zijn en hij moet bereid zijn zich op te offeren voor het hogere doel (hallo christelijke cultuurtraditie).

Ten tweede moet moet de film metaforisch appelleren aan de hedendaagse realiteit. Bovennatuurlijke elementen mogen niet de overhand krijgen omdat dit ons geloof in de film belemmert. Monsters en getover dienen evenwichtig te worden verweven.Goed beoordeelde fantasy films steunen dan ook doorgaans op conventies van de historische film, en voegen hieraan enkele dingen toe.

De verweving van énkele bovennatuurlijke elementen en een gewichtig personage dat aan de filmconventies tegemoet komt is lastig bij de Odyssee.

Dit komt ten eerste omdat Odysseus' queeste-doelen onecht aanvoelen. Homerus wijst in het gedicht sterk op de importantie van het gezin en de familieband, gastvrijheid, de relatie met thuis, het belang de grilligheid van de goden (oftewel de onvoorspelbaarheid en het gegeven van het menselijk lijden) te accepteren. Hierbij prijst de dichter een zekere werkethiek aan. Omdat dergelijke normen voor ons niet aanvoelen als ultieme queeste-doelen (de bevrijding van het ultieme kwaad zoals een Sauron, Nazisme etc.) is het lastiger om mee te leven. De spanningsboog zakt weg en de obstakels voor Odysseus die - in metaforisch opzicht zich eigenlijk duidelijk moeten verhouden tot dat einddoel van de 'thuis-waarden' - voelen misplaatst en zelfs kolderiek.

Ten tweede ontbreekt één bindende antagonist, een absoluut kwaad. Bij Homerus is Poseidon een grote tegenstander, maar een dergelijke godheid is moeilijk te verwerken tot een waardige antagonist. Een introductie van dit karakter zal al gauw naar een overdaad aan bovennatuurlijke elementen leiden, die het publiek moeilijk kan accepteren.

Ten gevolge van het weinige gewicht dat de queeste draagt en de slappe, onduidelijke antagonist, voelt de reis aan als een korte opeenstapeling van rare taferelen, waarbij het lijkt dat de makers ook graag een lijstje wilden afvinken.

Een betere film over Odysseus die een sterk 'evenwichtig' karakter en queeste kan verenigen lijkt dan toch een hoop kernelementen uit het verhaal te moeten weglaten.