Kenau (2014)

Nederland / Hongarije / België
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Maarten Treurniet
met Monic Hendrickx, Barry Atsma en Lisa Smit

Historisch epos over het leven van Kenau Hasselaar. Hasselaar gaf tijdens de Spaanse belegering van de stad Haarlem in 1572 leiding aan een leger dat exclusief uit vrouwen bestond. Ze werd daarbij bovenal gemotiveerd door de executie van haar jongste dochter en de angst dat dit ook met haar andere dochter zou gebeuren.

avatar van John Milton
Paraic schreef:
Maar sowieso knap dat er een dergelijke film hier gemaakt wordt.

'hier' is natuurlijk een relatief begrip. Als ik dit artikel over Kenau lees dan blijkt het voor een groot deel in Hongarije opgenomen te zijn.

avatar van Materny
Spanjaarden die zich de aanvalsplannen laten ontfutselen door de eerste de beste naakte Hollandse schone. Als diezelfde Spanjaarden zich dan ook nog laten afleiden door de met blote borst en billen schuddende groep vrouwen op de Haarlemse wallen, zodat Kenau onopgemerkt het vijandige kamp kan insluipen met een tonnetje buskruit, dringt de vraag zich op hoe die oorlog toch tachtig jaar kon duren.

Hou maar op.... Om te janken is het.

avatar van cordiacovens
Iedereen heeft wel eens van haar verhaal gehoord, Kenau. Een vrouw uit Haarlem die tijdens de 80-jarige oorlog zo moedig was om mee te vechten tegen de Spanjaarden en het ze zelfs erg lastig heeft gemaakt. Een Kenau is hierdoor een uitdrukking die ook bijna iedereen kent en betekent dat een vrouw nogal mannelijk overkomt en niet klein te krijgen is. Deze film doet echter weinig eer aan deze uitdrukking en de nalatenschap van deze vrouw. Een veel te brave film met onnodige zijplotjes die we nu wel gewend zijn van de Nederlandse film. Ondanks het goede acteerwerk en de professionele uitstraling van de film had Kenau een veel betere verfilming verdiend.

‘Kenau’ Review | Filmtakers

avatar van pierre18
Als je denkt een film over het beleg van één of andere stad te gaan maken, moet je je wel bedenken dat er op verschillende plaatsen in de stad aangevallen werd. Mocht men de financiële middelen daar niet voor hebben, dan wordt er slim door makers geredeneerd. Je neemt één persoon en bouwt daar het verhaal om heen. Maar zo'n laatste truc kennen we wel en is vanaf de Titanic erg uitgekouwd. Het lijkt nu of Haarlem tot een zeer klein dorp is verworden en dat alleen daar, op een kleine strook gevochten werd. Tel daarbij op dat de cameravoering in mijn ogen echt statisch, en dus ondermaats, is op sommige momenten. Zelfs op de emotionele momenten wordt er niet ingezoomd.
Het verhaal is verder prima, acteerwerk viel me mee en sommige shots springen er wel (in eenen) uit.
Alleen was het verhaal in het eerste gedeelte beter dan na de pauze, toen de herhaling en de verveling toesloegen. Daarnaast blijf je toch wel met enkele vragen zitten die de film geen goed doen.
Waar was het stadsbestuur al die tijd? Veel meer actie van die gasten verwacht. Waren er slechts 2 leiders in zo'n grote stad? Zagen de Spanjaarden de schaatsters echt niet aankomen? Zelfs geen onraad geroken?
Nogmaals, het is geen slechte film, maar zodra je weer een momentje had van 'hè, ja...' kakte de film weer in en dat was jammer. (Het feit dat het decor soms te wensen overliet zag ik maar door de vingers. Gebruikte, bestaande locaties, deden de film dan weer juist goed. Alleen was er volgens mij in 1572 in de duinen geen helmgras, maar dit terzijde)
De film kan niet helemaal overtuigen en dat is jammer voor zo'n belangrijk stukje geschiedenis, want we hebben hier wel over het ontstaan van onze staat. Haarlem, Alkmaar en Leiden hebben daarvoor garant gestaan

avatar van John Lee Hooker
Een trage en oubollige geschiedenisles waarin de vrouwen met belachelijke jurken rondlopen en het eten wordt geserveerd in een gigantische soepketel op het plein. Ik geloof best dat Kenau moedige daden heeft verricht maar deze verfilming mist overtuiging en kon me niet echt boeien. De dreiging die ze voelde van de Spanjaarden kwam helemaal niet tot uiting; we zagen een rijtje kanonnen (die enkel voor een beetje rook zorgde), wat huppelende knechten in zwarte-piet kleren en een generaal die in zijn tent aan het ontspannen is (schaaltje druiven ligt expliciet opgesteld voor de camera om zijn luxe te tonen). Bijrollen en figuranten zijn weer aan hun lot over gelaten. Dit drama moet het vooral hebben van emotie en speelt middels de vele close-ups vooral in op het gevoel. Ik heb veel moeten zuchten en ik had moeite om recht te blijven zitten. Tal van posities uitgeprobeerd, maar het bleef onaangenaam.

avatar van m1701
Wow wat een onwijs goeie film!
Sfeertjes was geweldig, en het acteerwerk van Hendrikx was echt subliem.
Heb constant het gevoel gehad dat ik er zelf ook middenin zat!
Een van de betere nederlandse films!

Dominootje
Interessant stukje historie maar er had meer ingezeten. (Wat minder op de zij-liefde-plotjes en wat meer op de historische kant mogelijk?)
Wel tenenkrommend hoe simpel deze film de trucjes van destijds weergeeft; waren mensen echt zo onwetend?

als Haarlemmer moet ik zeggen dat ik het jammer vond dat er niet daadwerkelijk in Haarlem is opgenomen. Het eerste gevecht op ongeveer de helft van de film zag er wel heel kneuterig uit.

avatar van Arnhemmer
Prachtig Nederlands historisch drama over de onverzettelijkheid van een Haarlemse vrouw tijdens één van de interessantste en belangrijkste periode uit de Vaderlandse geschiedenis. Ik had de klassieke fout gemaakt door eerst het boek, dat gebaseerd is op het filmscript, te lezen en daarna pas de film te bekijken. Vaak valt de film dan tegen en mijn verwachting was dan ook dat de film het boek niet zou kunnen evenaren danwel te overtreffen. Niets bleek minder waar, omdat het boek, hoewel in grote lijnen gelijk is aan de film, toch ook grote verschillen kent. Dit komt de film zowel ten goede als ten nadele. Ten nadele omdat bv. de angst voor de Spanjaarden en de rede van die angst, in tegenstelling tot het boek, niet helemaal duidelijk is en daardoor niet helemaal goed tot zijn recht komt. Ten goede omdat ik sommige boekpassages niet echt realistisch vond. (Het rookgordijn op het ijs om het voedselkonvooi te overvallen, bevatte in het boek een drug waardoor de Spanjaarden makkelijk overmeesterd werden. Niet Magdalena bellande bij Don Fadrique in bed, maar was het Kenau die als wraak verkracht werd en ter dood zou worden veroordeeld.

De film zelf zag er, wat mij betreft, realistisch genoeg uit.De 16e eeuwse sfeer kwam goed tot zijn recht. De kostuums waren prachtig: simpel voor het gewone volk, wat mooier voor mensen van de `betere stand`. De uniformen van het, door de Prins van Oranje gestuurde handjevol Geuzen; een rommelig allergaartje en de uniformen van de Spanjaarden als authentieke `Zwarte Pieten`kostuums. De ontploffing van de Sint Janspoort (?) zag er net iets teveel CGI uit, maar bv. het panorama van het 16e eeuwse Haarlem met stadswal en het shot van Utrecht met stadspoort en de Dom, waren om van te smullen en maakte de ietswat nep explosie weer helemaal goed. De mooie authentieke straatjes en rekwisieten deden mij, als geschiedenisgek, mijn hart een paar keertjes overslaan. Hier is dus duidelijk veel aandacht aan besteed. De gevolgen van de hongersnood in Haarlem hadden, wat mij betreft, wel iets meer naar voren gebracht mogen worden, om zo de dramatiek van het Spaanse beleg te versterken.

De acteerprestaties waren over het algemeen goed, hoewel sommige dialogen wel wat ongelukkig gekozen waren. Voornamelijk wat het taalgebruik betreft. Echt storend vond ik het echter nergens.

Doordat ik het boek al gelezen had, was het veel gemakkelijker om sommige emoties van de personages beter te begrijpen. Het zou dus niet eerlijk zijn om dit en de andere voorkennis uit het boek, in de beoordeling van de film mee te nemen. Daarom maar 4* voor deze prent, al heb ik er van genoten als was het een 4,5* film. Één van de beste Nederlandse films van de afgelopen jaren. Een aanrader!

avatar van mrklm
Het verhaal van het beleg van Haarlem in de winter van 1572, dat een keerpunt in de strijd tegen de Spanjaarden bleek en waarin een koppige vrouw - de Kenau uit de titel - een sleutelrol speelt door voorop te gaan in de strijd en die zo de vrouwen in de stad weet te mobiliseren en er zo voor zorgt dat Haarlem maandenlang stand houdt tegenover een grote Spaanse meerderheid.
Aangezien we hier niet op kunnen tegen de Hollywoodbudgetten, wagen Nederlandse filmmakers zich zelden aan een film met veel actiescènes, laat staat een historische actiefilm waarin ook nog eens geld gestoken moet worden in kostuums. Maar Kenau is verrassend succesvol op alle fronten (sic!) en hoewel het scenario hier en daar terug valt op dialogen die rechtstreeks vertaald zijn uit Hollywoodformulefilms, is dit een film geworden die een goede balans weet te vinden tussen drama, actie aangevuld met een vleugje romantiek en snufje humor. Monique Hendrickx blijkt perfect gecast in de titelrol, maar de rest van de cast levert ook degelijk vakwerk af, waardoor hierop eigenlijk weinig aan te merken valt. Een boeiende, spannende geschiedenisles over een vrouw van wie de naam - tot nu toe - alleen bekend stond als een synoniem voor 'manwijf'.

als je de film gaat bekritiseren op zijn minpunten dan kan je de hele film zwaar de grond inboren, maar ondanks de (VELE!) minpunten heb ik me toch aardig vermaakt met de film, kijkt makkelijk weg.. en voor een avondje op de bank prima.. Vandaag kijken morgen vergeten.

Het acteer werk is erg matig, het lijkt vaak meer op een goedkope soap dan echt acteerwerk, vooral Barry Atsma jezus wat acteert die man als een drol.
Ook de setting/omgevingen waren niet echt overtuigen gemaakt. Het verhaal word helaas ook nergens spannend, en probeert soms met wat muziek een sfeer te creeeren maar faalt daar helemaal in.

het verhaal zelf gaat over dat haarlem aangevallen word door de spanjaarden en dat de stad zichzelf gaat verdedigen en dat 1 vrouw... ''grote'' stappen neemt....

Tja cijfer, 2*

avatar van mcdaktari
Een aardig filmpje maar ook niet meer. Wel leuk dat we zo weer eens wat over de geschiedenis kunnen zien. Maar persoonlijk vind ik dit geen top productie van Nederlandse bodem, maar zoals ik al zei, een aardig filmpje om eens te zien.

Opnieuw weet een nederlandse film mij te verrassen in positieve zin.
In vergelijking met het zeer matige en zwaar commerciele gehypte"Nova Zembla" is deze "Kenau" wel indrukwekkend. De film is sfeervol, de setting en decors zien er prima uit en de vaart zit er goed in. Acteerwerk zou wat beter mogen maar dit is wel meer een probleem in diverse nederlandse producties. Het wordt al snel wat houterig. Verder is er niks mis met dir prima waargebeurd historisch oorlogs verhaal.

Op technisch vlak vond ik dit historische en persoonlijke actiedrama over het beleg van Haarlem tijdens de tachtigjarige oorlog, waarin een fascinerende, heroïsche vrouw geholpen door andere vrouwen een belangrijke rol speelde, onevenwichtig. Dat is jammer omdat het verhaal op zichzelf boeiend was, ook al had ik, in vergelijking met bijvoorbeeld producties over de tweede wereldoorlog, minder binding met het gebeuren; het is dan ook al zo lang geleden. Er werd bijzonder goed gespeeld, met vooral een sterke Monic Hendrickx. Ik heb begrepen dat het Haarlem van de zestiende eeuw in Hongarije werd nagebouwd.

avatar van blurp194
Een korte blik op de wikipedia laat maar weinig over van het verhaal van Kenau. Toch is het best een amusante film, als je bereid bent om de vertelling - en de moraal in de aftiteling - met een stevige korrel zout te nemen. Monic Hendrickx speelt goed, en haar dochters ook wel. Daar staat tegenover dat de rest van de cast er niet veel van lijkt te bakken. Gelukkig spreken de Spanjaarden tenminste nog iets van Spaans.

avatar van bjerik76
Deze film was het net niet.
Alles zag er nog te nieuw uit.

De film speelt zich af in de 15e eeuw.
De decors/setting en de kleding zag er allemaal netjes picobello uit voor die arme periode.
geen scheuren, vlekken, viezigheid in de kleding, de kostuums zagen er gewoon te nieuw uit.
ook het hele dorp was spik en span. het taalgebruik was precies als die van nu.

Kenau zelf kwam mij ook niet overtuigend over, ik zag duidelijk een jonge vrouw die probeerde eruit te zien en over te komen als een oudere wijze vrouw.

het zag er allemaal wel mooi verzorgd uit, maar ik kon me niet verplaatsen/inleven in de 15e eeuw.
Misschien ook vanwege de bekende castleden die ik voorbij zag komen. " wat doet die daar nou " ?

avatar van schumacher
Film valt mee, niet de top. Als Vlaming zijnde, geef mij toch maar liever Nederlandse films als Flodder en amsterdamned, new kids turbo, sint .

Geen film voor Haarlemmers die deze geschiedenis kennen en niet vallen voor romantiserende sauzen...

avatar van Elokuva
Prachtig historisch verslag van een vergeten beleg. Hoe het Haarlem verging ten tijde van de Spaanse belegering en hoe een dappere vrouw vocht voor wat ze waard was. Het spreekt mij aan dat er nu eens geen expliciete seks in voorkomt waardoor je de film ook met de kinderen kunt kijken.

Aardige film waarin Haarlem zich mede door een vrouw stand houdt ten tijde van de Spaanse belegering. Een boeiend stukje vaderlandse geschiedenis tijdens de tachtigjarige oorlog. Zolang de film zich hier op richt, blijft het onderhoudend. Echter worden er een aantal dramatische ontwikkelingen geïntroduceerd die simpelweg minder interessant zijn. De hele aankleding van de film is prima verzorgd.

Aardig lesje geschiedenis, maar verder is het gewoon allemaal net niet...

avatar van martijn011
Prima film. Er zal heus wel het een en ander geromantiseerd zijn, maar het is dan ook geen documentaire maar een speelfilm.
En als speelfilm voldoet hij zeker. Veel credits gaan naar Monic Hendrickx, die echt een uitstekende acteerprestatie neerzet als 'Kenau'. Meer dan wat geschiedenislesjes op de basisschool en middelbare school over dit onderwerp heb ik niet gehad, maar toch vond ik het zeer interessant.

Op zich zag het er allemaal nog wel prima uit. Het valt niet mee om een film te maken die zich ongeveer 450 jaar geleden afspeelt. Zeker met het budget wat er tegenwoordig beschikbaar wordt gesteld.
Met de acteurs viel het ook hard mee. Meestal ben ik behoorlijk kritisch op het acteerwerk in Nederland, maar hier viel niks op aan te merken.
Het ietwat geromantiseerde verhaal neem ik zeker voor lief, ik heb genoten en geef dan ook een dikke drieënhalve ster.

avatar van Kliko_Green
Best een puike film. Ik ben geen historicus dus kan geen oordeel geven over de historische juistheid.
Acteerwerk was erg goed verzorgt als ook de sets. Film start wat mij betreft slecht met die verschrikkelijk neppe meeuw. Maar dat is dan ook het enige.
Verder zaten er wat gaten in het verhaal. Zo vraag ik me echt af hoe de schepen uit Haarlem varen. Als die weg kunnen waarom kunnen de Spanjaarden dan niet naar binnen?
Film komt iets te traag op gang maar de conclusie na 90 minuten is dat het een prima film is.

avatar van Norman Mailer
Kliko_Green schreef:

Gedurende de strenge winter was er, vanzelfsprekend, geen scheepvaartverkeer mogelijk. Voorts concentreerde de belegering zich in eerste instantie op de noordzijde van Haarlem.

avatar van Kliko_Green
Norman Mailer schreef:

Dank voor de uitleg!

avatar van pvl63
Heel aardig historisch drama. Monic Hendrix speelt goed, het scenario is wat rammelig, het decor is weer mooi, dus erg de moeite van het kijken waard.

avatar van mjk87
Ik kan van alles gaan roepen over deze film: van de vreselijke dialogen die haast gedeclameerd worden, van het verhaal dat ten eerste niet juist is en ten tweede ook onnodig (dat hele gedoe met die dochters), van de matige acteurs (altijd weer Atsma), van de goedkope look of dat nu is in kostuums, ontploffingen of het beeld van Haarlem dat eigenlijk nooit groots in beeld wordt gebracht (want geen geld voor zulke decors of cgi) tot soms echt belachelijke scènes (die naakte vrouwen op de muur, echt?). Maar toch, ik heb me soms best vermaakt. Het sfeertje dat werd gewekt was heel aardig, een enkel panoramashot van Haarlem of Utrecht was fraai en de film is gewoon prima zondagavondvermaak. Niets meer, niets minder. Want door de vele historische onjuistheden is dit ook niet als lesmateriaal te gebruiken. 2,5*.

avatar van Re73
Had hem eigenlijk slechter verwacht dus dat viel mee.
Samen met mijn 7 jarige dochter (oogjes dicht bij bepaalde scenes) gekeken en dat was wel aardig.

avatar van Don Jerome
Redelijke vermakelijk en spannend.

avatar van HASCH
Het is goed dat er weer eens aandacht wordt besteed aan de vaderlandse geschiedenis. Dat dit gebeurt in een goed verteerbare film waar ook jongeren naar kunnen kijken is prijzenswaardig. Daarom voor mij een dikke voldoende.