Kenau (2014)

Nederland / Hongarije / België
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Maarten Treurniet
met Monic Hendrickx, Barry Atsma en Lisa Smit

Historisch epos over het leven van Kenau Hasselaar. Hasselaar gaf tijdens de Spaanse belegering van de stad Haarlem in 1572 leiding aan een leger dat exclusief uit vrouwen bestond. Ze werd daarbij bovenal gemotiveerd door de executie van haar jongste dochter en de angst dat dit ook met haar andere dochter zou gebeuren.

Vanaf 30 januari 2014 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van HALVE TAMME.
Geduld is een schone zaak,dus we wachten maar weer af.

Ga je dat bericht ook bij alle andere aankomende films die nog even op zich laten wachten plaatsen?

(Voorlopige?) poster geplaatst. Apart.

avatar van schram101
Zag de trailer van de week in de bios. Oei wat was dat slecht zeg.. Zal deze een lager gemiddelde dan Het Bombardement gaan scoren?

avatar van dutchtuga
Dit moet echt de lelijkste poster zijn die ik in jaren heb gezien.

avatar van schram101
dutchtuga schreef:
Dit moet echt de lelijkste poster zijn die ik in jaren heb gezien.

Doet ook behoorlijk denken aan deze

avatar van dutchtuga
Vind ik een beetje een willekeurige vergelijking. Ondanks de close-up van Depp vind ik het daar minder schreeuwend overkomen. De scharen nemen ook een mooie plek in op de poster. De poster van Kenau is een typisch product van deze tijd: goedkoop en snel met behulp van Photoshop in elkaar geflanst zonder enige vorm van fantasie of creativiteit. Men neme het gezicht van de hoofdrolspeler(ster), creëert een nietszeggend achtergrondje, gebruikt kleuren die goed samen gaan (blauw/oranje) en voilà. Wat dit nog een tikkie slechter maakt is de wel erg nietszeggende (veel te grote) kop van de hoofdrolspeelster.

avatar van Stephan
Poster pakt me wel eerlijk gezegd.
Waarom ziet de trailer er technisch zo slecht uit? Black levels kloppen totaal niet.
Gevalletje RGB / Rec. 709 lijkt me

avatar van nilserr
Ai, dit ziet er wel heel erg slecht uit. Lelijk camerawerk en een op het oog oh zo cliché verhaal. Dit lijkt een gemiste kans te worden, want met dit uitgangspunt zou iemand als Martin Koolhoven of Paul Verhoeven toch echt meer kunnen.

avatar van John Milton
Eens met bovenstaande, tenenkrommende dialogen een paar lachwekkende line deliveries en het zag er allemaal behoorlijk matig uit...

Al was het gratis...

bedroevend, schijnbaar spraken ze al met een gooisch accent in die tijd.

avatar van pierre18
Het werd toch verdomme eens tijd dat ze dit deel van onze Vaderlandse geschiedenis op het witte doek gingen toveren. HIER begon het Nederlandse gevoel en de Nederlandse staat. Daarbij is het best wel verwonderlijk dat er voor Haarlem is gekozen terwijl bij Alkmaar toch echt de victorie begon en volgens mijn kennis van de geschiedenis over dit gebeuren meer interessantere verhaallijnen liggen voor een film dan bij Haarlem. Maar goed, ben benieuwd. Als het maar niet zo'n blassé verhaal wordt als bij Nova Zembla. Wat een gemiste kans was dat zeg, met dat geneuzel over een liefdesverhaal met Doutze. Ook bij het Bombardement sloeg dat in als een bom, nou nou zeg... (echt niet dus) Nu is er weer als uitgangspunt voor een vrouw gekozen....

avatar van Donkerwoud
Wordt niet echt warm of koud van die trailer. Waarom toch altijd die statische geschiedenisverhalen die meer Hollywood zijn dan Hollywood zelf tegenwoordig is?

avatar van Donkerwoud
Eerst maar eens kijken wat het eindresultaat is. Dan oordelen.

Dat dacht ik ook bij Het Bombardement, Nova Zembla en De Bende van Oss.

Eerst maar eens kijken wat het eindresultaat is. Dan oordelen.

Men oordeelt ook nog niet over de film, men oordeelt over de trailer, en hoe over hoe de lijkt te zijn als men naar de trailer kijkt.

Dat hoeft natuurlijk niet te kloppen, dat beeld wat uit de trailer naar voren komt. Helaas is het wel zo dat goede trailer, slechte film vaker vookomt dan andersom.

Eerst maar eens kijken wat het eindresultaat is. Dan oordelen.

Men oordeelt ook nog niet over de film, men oordeelt over de trailer, en over hoe de film lijkt te zijn als men naar de trailer kijkt.

Het is wat mij betreft volkomen geoorloofd om over een trailer uitspraken te doen als 'dit ziet er superslecht uit'. Die uitspraak gaat immers over de trailer, niet over de film. Zolang men dat onderscheid maar maakt en niet gaat roepen 'kutfilm' of iets dergelijk gebaseerd op alleen de trailer. Ik zeg vaak, 'ik heb hem niet gezien, maar op basis van de trailer lijkt hij me erg slecht'.

avatar van Ebenezer Scrooge
Die Kenau was toch een forsgebouwde vrouw, een soort van manwijf? Dit is een bonestaak!

Of ben ik nu in de war met Dulle Griet van Suske & Wiske?

avatar van John Milton
Haha, nee hoor, in mijn geschiedenisboek stond ze ook als de Dulle Griet afgebeeld, beetje Sovjet boerin waarvan je zo zou geloven dat ze het hamerslingeren wint.

avatar van wess16
Vermakelijke en interessante film. Misschien boeit het mij meer dan de gemiddelde kijker omdat ik Haarlemmer ben. En dat het allemaal niet historisch verantwoord is, ach...

Vanmorgen gezien. Leuke film en kijkt lekker weg. Zeker niet onbeholpen en infantiel. Voor een Nederlandse film goed te doen. Wel vreemd hoe de figuranten soms simpel keken naar Kenau als zij een speech hield. Maar ja zij verstonden haar natuurlijk niet want het waren zowat allemaal Hongaren. Maar sowieso knap dat er een dergelijke film hier gemaakt wordt.