Kenau (2014)

Nederland / Hongarije / België
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Maarten Treurniet
met Monic Hendrickx, Barry Atsma en Lisa Smit

Historisch epos over het leven van Kenau Hasselaar. Hasselaar gaf tijdens de Spaanse belegering van de stad Haarlem in 1572 leiding aan een leger dat exclusief uit vrouwen bestond. Ze werd daarbij bovenal gemotiveerd door de executie van haar jongste dochter en de angst dat dit ook met haar andere dochter zou gebeuren.

avatar van cordiacovens
Iedereen heeft wel eens van haar verhaal gehoord, Kenau. Een vrouw uit Haarlem die tijdens de 80-jarige oorlog zo moedig was om mee te vechten tegen de Spanjaarden en het ze zelfs erg lastig heeft gemaakt. Een Kenau is hierdoor een uitdrukking die ook bijna iedereen kent en betekent dat een vrouw nogal mannelijk overkomt en niet klein te krijgen is. Deze film doet echter weinig eer aan deze uitdrukking en de nalatenschap van deze vrouw. Een veel te brave film met onnodige zijplotjes die we nu wel gewend zijn van de Nederlandse film. Ondanks het goede acteerwerk en de professionele uitstraling van de film had Kenau een veel betere verfilming verdiend.

‘Kenau’ Review | Filmtakers

avatar van John Lee Hooker
Een trage en oubollige geschiedenisles waarin de vrouwen met belachelijke jurken rondlopen en het eten wordt geserveerd in een gigantische soepketel op het plein. Ik geloof best dat Kenau moedige daden heeft verricht maar deze verfilming mist overtuiging en kon me niet echt boeien. De dreiging die ze voelde van de Spanjaarden kwam helemaal niet tot uiting; we zagen een rijtje kanonnen (die enkel voor een beetje rook zorgde), wat huppelende knechten in zwarte-piet kleren en een generaal die in zijn tent aan het ontspannen is (schaaltje druiven ligt expliciet opgesteld voor de camera om zijn luxe te tonen). Bijrollen en figuranten zijn weer aan hun lot over gelaten. Dit drama moet het vooral hebben van emotie en speelt middels de vele close-ups vooral in op het gevoel. Ik heb veel moeten zuchten en ik had moeite om recht te blijven zitten. Tal van posities uitgeprobeerd, maar het bleef onaangenaam.

avatar van Arnhemmer
Prachtig Nederlands historisch drama over de onverzettelijkheid van een Haarlemse vrouw tijdens één van de interessantste en belangrijkste periode uit de Vaderlandse geschiedenis. Ik had de klassieke fout gemaakt door eerst het boek, dat gebaseerd is op het filmscript, te lezen en daarna pas de film te bekijken. Vaak valt de film dan tegen en mijn verwachting was dan ook dat de film het boek niet zou kunnen evenaren danwel te overtreffen. Niets bleek minder waar, omdat het boek, hoewel in grote lijnen gelijk is aan de film, toch ook grote verschillen kent. Dit komt de film zowel ten goede als ten nadele. Ten nadele omdat bv. de angst voor de Spanjaarden en de rede van die angst, in tegenstelling tot het boek, niet helemaal duidelijk is en daardoor niet helemaal goed tot zijn recht komt. Ten goede omdat ik sommige boekpassages niet echt realistisch vond. (Het rookgordijn op het ijs om het voedselkonvooi te overvallen, bevatte in het boek een drug waardoor de Spanjaarden makkelijk overmeesterd werden. Niet Magdalena bellande bij Don Fadrique in bed, maar was het Kenau die als wraak verkracht werd en ter dood zou worden veroordeeld.

De film zelf zag er, wat mij betreft, realistisch genoeg uit.De 16e eeuwse sfeer kwam goed tot zijn recht. De kostuums waren prachtig: simpel voor het gewone volk, wat mooier voor mensen van de `betere stand`. De uniformen van het, door de Prins van Oranje gestuurde handjevol Geuzen; een rommelig allergaartje en de uniformen van de Spanjaarden als authentieke `Zwarte Pieten`kostuums. De ontploffing van de Sint Janspoort (?) zag er net iets teveel CGI uit, maar bv. het panorama van het 16e eeuwse Haarlem met stadswal en het shot van Utrecht met stadspoort en de Dom, waren om van te smullen en maakte de ietswat nep explosie weer helemaal goed. De mooie authentieke straatjes en rekwisieten deden mij, als geschiedenisgek, mijn hart een paar keertjes overslaan. Hier is dus duidelijk veel aandacht aan besteed. De gevolgen van de hongersnood in Haarlem hadden, wat mij betreft, wel iets meer naar voren gebracht mogen worden, om zo de dramatiek van het Spaanse beleg te versterken.

De acteerprestaties waren over het algemeen goed, hoewel sommige dialogen wel wat ongelukkig gekozen waren. Voornamelijk wat het taalgebruik betreft. Echt storend vond ik het echter nergens.

Doordat ik het boek al gelezen had, was het veel gemakkelijker om sommige emoties van de personages beter te begrijpen. Het zou dus niet eerlijk zijn om dit en de andere voorkennis uit het boek, in de beoordeling van de film mee te nemen. Daarom maar 4* voor deze prent, al heb ik er van genoten als was het een 4,5* film. Één van de beste Nederlandse films van de afgelopen jaren. Een aanrader!

avatar van mrklm
Het verhaal van het beleg van Haarlem in de winter van 1572, dat een keerpunt in de strijd tegen de Spanjaarden bleek en waarin een koppige vrouw - de Kenau uit de titel - een sleutelrol speelt door voorop te gaan in de strijd en die zo de vrouwen in de stad weet te mobiliseren en er zo voor zorgt dat Haarlem maandenlang stand houdt tegenover een grote Spaanse meerderheid.
Aangezien we hier niet op kunnen tegen de Hollywoodbudgetten, wagen Nederlandse filmmakers zich zelden aan een film met veel actiescènes, laat staat een historische actiefilm waarin ook nog eens geld gestoken moet worden in kostuums. Maar Kenau is verrassend succesvol op alle fronten (sic!) en hoewel het scenario hier en daar terug valt op dialogen die rechtstreeks vertaald zijn uit Hollywoodformulefilms, is dit een film geworden die een goede balans weet te vinden tussen drama, actie aangevuld met een vleugje romantiek en snufje humor. Monique Hendrickx blijkt perfect gecast in de titelrol, maar de rest van de cast levert ook degelijk vakwerk af, waardoor hierop eigenlijk weinig aan te merken valt. Een boeiende, spannende geschiedenisles over een vrouw van wie de naam - tot nu toe - alleen bekend stond als een synoniem voor 'manwijf'.

Op technisch vlak vond ik dit historische en persoonlijke actiedrama over het beleg van Haarlem tijdens de tachtigjarige oorlog, waarin een fascinerende, heroïsche vrouw geholpen door andere vrouwen een belangrijke rol speelde, onevenwichtig. Dat is jammer omdat het verhaal op zichzelf boeiend was, ook al had ik, in vergelijking met bijvoorbeeld producties over de tweede wereldoorlog, minder binding met het gebeuren; het is dan ook al zo lang geleden. Er werd bijzonder goed gespeeld, met vooral een sterke Monic Hendrickx. Ik heb begrepen dat het Haarlem van de zestiende eeuw in Hongarije werd nagebouwd.

avatar van blurp194
Een korte blik op de wikipedia laat maar weinig over van het verhaal van Kenau. Toch is het best een amusante film, als je bereid bent om de vertelling - en de moraal in de aftiteling - met een stevige korrel zout te nemen. Monic Hendrickx speelt goed, en haar dochters ook wel. Daar staat tegenover dat de rest van de cast er niet veel van lijkt te bakken. Gelukkig spreken de Spanjaarden tenminste nog iets van Spaans.

Aardige film waarin Haarlem zich mede door een vrouw stand houdt ten tijde van de Spaanse belegering. Een boeiend stukje vaderlandse geschiedenis tijdens de tachtigjarige oorlog. Zolang de film zich hier op richt, blijft het onderhoudend. Echter worden er een aantal dramatische ontwikkelingen geïntroduceerd die simpelweg minder interessant zijn. De hele aankleding van de film is prima verzorgd.

avatar van martijn011
Prima film. Er zal heus wel het een en ander geromantiseerd zijn, maar het is dan ook geen documentaire maar een speelfilm.
En als speelfilm voldoet hij zeker. Veel credits gaan naar Monic Hendrickx, die echt een uitstekende acteerprestatie neerzet als 'Kenau'. Meer dan wat geschiedenislesjes op de basisschool en middelbare school over dit onderwerp heb ik niet gehad, maar toch vond ik het zeer interessant.

Op zich zag het er allemaal nog wel prima uit. Het valt niet mee om een film te maken die zich ongeveer 450 jaar geleden afspeelt. Zeker met het budget wat er tegenwoordig beschikbaar wordt gesteld.
Met de acteurs viel het ook hard mee. Meestal ben ik behoorlijk kritisch op het acteerwerk in Nederland, maar hier viel niks op aan te merken.
Het ietwat geromantiseerde verhaal neem ik zeker voor lief, ik heb genoten en geef dan ook een dikke drieënhalve ster.

avatar van Kliko_Green
Best een puike film. Ik ben geen historicus dus kan geen oordeel geven over de historische juistheid.
Acteerwerk was erg goed verzorgt als ook de sets. Film start wat mij betreft slecht met die verschrikkelijk neppe meeuw. Maar dat is dan ook het enige.
Verder zaten er wat gaten in het verhaal. Zo vraag ik me echt af hoe de schepen uit Haarlem varen. Als die weg kunnen waarom kunnen de Spanjaarden dan niet naar binnen?
Film komt iets te traag op gang maar de conclusie na 90 minuten is dat het een prima film is.

avatar van pvl63
Heel aardig historisch drama. Monic Hendrix speelt goed, het scenario is wat rammelig, het decor is weer mooi, dus erg de moeite van het kijken waard.

avatar van mjk87
Ik kan van alles gaan roepen over deze film: van de vreselijke dialogen die haast gedeclameerd worden, van het verhaal dat ten eerste niet juist is en ten tweede ook onnodig (dat hele gedoe met die dochters), van de matige acteurs (altijd weer Atsma), van de goedkope look of dat nu is in kostuums, ontploffingen of het beeld van Haarlem dat eigenlijk nooit groots in beeld wordt gebracht (want geen geld voor zulke decors of cgi) tot soms echt belachelijke scènes (die naakte vrouwen op de muur, echt?). Maar toch, ik heb me soms best vermaakt. Het sfeertje dat werd gewekt was heel aardig, een enkel panoramashot van Haarlem of Utrecht was fraai en de film is gewoon prima zondagavondvermaak. Niets meer, niets minder. Want door de vele historische onjuistheden is dit ook niet als lesmateriaal te gebruiken. 2,5*.

Mooi gegeven, maar helaas abonimabel slecht geacteerd. Slechte dialogen waarin de Gooise 'r' de boventoon voert. Mooi filmwerk, goede special effects. Jammer dat de slechte acteerprestaties de film volledig onderuit halen. 0,5

Van de Nederlandse verzetsheldin Kenau Hasselaar heb ik eerlijk gezegd nooit van gehoord en ik kan me ook niet herinneren dat ze vroeger ooit tijdens geschiedenisles ter sprake is gekomen (ik woon dan ook niet in Noord-Holland).

Het verhaal is opzicht best interessant, leerzaam, boeiend en visueel (inclusief de gevechten, hoewel ze er wel wat knullig en houterig uitzien) ziet het er allemaal niet onaardig uit, maar helaas is de uitvoering wel wat povertjes en met name dan de cast die nergens weet te overtuigen (met name de vrijwel altijd vreselijk slecht spelende Barry Atsma) m.u.v. Monic Hendrickx in de rol van Kenau Hasselaar. Omdat het natuurlijk een Nederlandse filmproductie betreft, zit er uiteraard hier en daar wat bloot en seks in. Dat dient in deze film vooral ter verdediging van Haarlem De scene waarbij vele vrouwen bloot op de verdedigingsmuur van Haarlem staan en de hitsige Spanjaarden afleiden, was wel geinig. Het einde mocht er overigens wel wezen (en was ook eigenlijk best hard).

Al met al best een verdienstelijke Nederlandse film en ook nog eens een interessante omdat het echt gebeurt is.

avatar van VincentL
Kenau

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik nog nooit van de verzetsheldin Kenau gehoord heb. Het beleg van Haarlem is natuurlijk overbekend, maar het feit dat een vrouw destijds zo'n groot aandeel in het georganiseerde verzet had was bij mij niet bekend. Zo leer je op een avond ook nog eens wat, en dan ook nog maar hopen dat de film goed is.

Eigenlijk valt de film reuze mee. Het verhaal gaat lekker, vlot en de sfeer zit er goed in. Het enige nadeel is dat in elke Nederlandse productie de kop van Barry Atsma voorbij moet komen. Ook zit het qua opbouw snor. De intriges, het verraad en het verzet komen duidelijk op je over. Met de nodige, ietwat goedkoop uitgewerkte , dramatiek weet de film de juiste snaar wel te raken. Tussen het vechten door is de romance tussen Kathelijne en die huursoldaat een luchtige afwisseling, zij het wat cliché.

Monic Hendrickx speelt prima op zich. Eigenlijk heeft ze een ontzettend vervelend karakter in de film. Toch door heroïsme af te wisselen met de (veel te grote) bezorgdheid om haar dochter, Sallie Harmsen, weet ze haar spel niet in een sleur te laten belanden en houdt ze het fris. Ze draaft niet maar op de zelfde versnelling door. Ze wisselt haar spel vooral goed af.
Sallie Harmes zet vooral iemand neer die niet helemaal van de wereld lijkt te zijn. Ze komt over alsof het beleg een grote speeltuin van moord en liefde is. Ze huppelt dan ook vrolijk door de film. Jeugdige onbezonnenheid? Ik geef haar het voordeel van de twijfel.
Barry Atsma speelt zichzelf vooral. Ik ben inmiddels wel uitgekeken op zijn spel. De natuurlijke charmes zijn overal hetzelfde. Of je nu Loft, Komt een vrouw bij de dokter of Michiel de Ruyter kijkt.

De tijdsgeest is goed vertegenwoordigd in Kenau. Vooral het winterse weer weet de film aardig wat sfeer te geven. Toch hadden honger, kou en angst een iets prominentere rol mogen spelen. Het zijn nu vooral de Spanjaarden die het ontberen en de Haarlemmers gaan dit varkentje wel even wassen. Ook jammer dat bepaalde executies wat goedkoop in beeld zijn gebracht. Die hoofden hadden best even mogen rollen. Een klein smetje op een voor de rest schoon blazoen.

Kenau is een fijne Nederlandse productie geworden. Het bevat een goede sfeer en weet de juiste toon aan te slaan.

avatar van Ebenezer Scrooge
Niet eens zo heel verkeerd. Met name de tweede helft is best te pruimen. Er schort nogal wat aan natuurlijk, de vechtscènes bijvoorbeeld zijn niet om aan te zien, vreselijk knullig. En Barry Atsma uiteraard. Desondanks heb ik me er best mee weten te vermaken, eerlijk is eerlijk.

Bij de naam Kenau denk ik overigens meteen aan een bazige, onvriendelijke vrouw, een geharnast manwijf dat niet met zich laat sollen, niet aan zo'n bonenstaak als Monic Hendrickx. Aan haar manier van spelen ligt dat trouwens niet, Hendrickx trekt alles uit de kast, maar had haar wat grootser in beeld gebracht of had 'r een paar vette one-liners gegeven (zoals Sigourney Weaver in Aliens). Ik had nu niet echt het idee dat de Spanjaarden (en Hollanders) van haar onder de indruk waren.

Dan liever de Dulle Griet van Suske & Wiske.

avatar van Richard_Voorhees
Voor Nederlandse begrippen visueel nog een best sterke film. De kostuums en decors zien er goed uit. Verder vind ik het wel een leuk detail dat ze ieder hun eigen taal spreken en Frans tijdens de onderhandelingen (toen al de internationale politieke taal).
Dat men de verrekijker gebruikt terwijl deze pas in de zeventiende eeuw uitgevonden werd kan ik ze (de filmmakers) dan wel vergeven.
Helaas haalt het acteerwerk de kwaliteit flink naar beneden.
Zo komt het subplot van de relatie tussen Kenau en haar dochter helemaal niet over. Jammer.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/historie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel een bekende actrice en acteur (allebei tv series Penoza)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi kostuums kleding...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van RuudC
Dat sommige mensen zich afvragen wie Kenau is... Zij stond bij ons gewoon in het geschiedenisboek. Bij de Vlamingen onder ons kan ik het me nog wel voorstellen.

Kenau is een fijn historisch drama over een van de belangrijkere hoofdstukken van de tachtigjarige oorlog. Goed te volgen en daarom mag de prent er zeker wezen. Kenau is niet de beste film die je ooit zult zien, maar er is zichtbaar veel moeite gestoken in de decors en kostuums. Op geschiedkundig vlak valt wel wat aan te merken, maar die keuzes worden vooral gemaakt om de film spectaculairder te maken. Daar kan ik wel mee leven, zeker omdat de hoofdpersonen geen onrecht aangedaan wordt. Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven belicht en de film voelt aan als een compleet geheel. Jammer dat er onevenredig veel gezeikt wordt over het acteerwerk. Blijft het stokpaardje van de grootste azijnzeikers hier. Er zijn enkele typische gevallen van de Hollandsche acteerschool, maar daar heb ik me niet echt aan kunnen storen. Fijne film over een van onze nationale helden.

avatar van Kondoro0614
Kenau

Ik was al een langere tijd benieuwd naar het project: Kenau en wat Maarten Treurniet daar van gemaakt heeft. Het is uiteraard niet echt een heel makkelijk onderwerp maar, wel erg vermakelijk en zeker een onderwerp waar Nederland trots op mag zijn, het is ze wel gelukt in de Tachtigjarige oorlog tegen het onoverwinnelijke Spanje. Ik moet zeggen dat Maarten Treurniet er een prima werkje heeft neergelegd maar, er zaten ook heel wat punten in waarvan ik toch zei: “Liever niet!”. Dit bijvoorbeeld met de overdreven veel jank en zeur scenes, jammer!

En dan voor mijn volgers, meesten weten denk ik wel dat ik graag iemand ben die zich met alles en iedereen drukt maakt, mocht je dat niet weten, dan weet je het nu. Uiteraard heb ik me ook even verdiept in het feit van Kenau, oftewel Kenau Simonsdochter Hasselaer. Helaas ben ik (nog) niet zo in de tachtigjarige oorlog beland, mijn interesse ligt toch meer bij de eerste en tweede wereld oorlog. Toch vind ik dit toch wel iets waard om te lezen, je kunt overigens een heleboel van Wikipedia: “ Volgens sommige ooggetuigenverslagen van Duitse huursoldaten vocht Kenau actief mee tegen de Spanjaarden. Zo zou ze aan het hoofd hebben gestaan van 300 vrouwen die met kokend water, brandend stro en gesmolten pek vanaf de stadsmuren de vijand van zich afhielden”, dat komt uiteraard ook voor in de film.

Het verhaal was wel het kijken even waard. We volgen Haarlem in de tachtigjarige oorlog, Zutphen was destijds helemaal tot de grond toe afgebrand en de Spanjaarden waren op weg naar Haarlem. Wanneer een oude leider(?) ontrafeld word tot verraad aan de Spanjaarden word deze de kop afgehakt, gaan de inwoners van Haarlem in gevecht tegen de Spanjaarden met vooral het team van Kenau aan het roer, wanneer de Spanjaarden toch na een aantal maanden sterker blijken te zijn word er een ingenieur richting Leiden (nu weet ik het ook niet meer zeker) gestuurd om daar de duinen/dijken door te steken waardoor de Nederlanders konden overwinnen van de Spanjaarden.

Kenau bevat zeker wat mooie actie scenes. Neem bijvoorbeeld de insluiting op de Spanjaarden bij een bepaalde doorgang en daar de Spanjaarden met Teer, heet water en stenen bekogelden. Het hele kruitvoorraad neerhalen van de Spanjaarden en noem het zo maar op.

Toch vond ik de film op veel plekken tegenvallen, zoals ik al zei: er is teveel drama/jank scenes. Tuurlijk is het zo dat ze moeten huilen als de oudste dochter overlijd, tuurlijk janken ze omdat de stad niet verloren mag worden maar, de setting staat er niet naar. Ik hou nou niet echt even het gevoel van: “Ah, laat er nu maar een drama scene komen”. Nee, dat is spijtig. Over het algemeen kon je er prima naar kijken hoor, actie scenes zijn prima en natuurlijk de mooie blootgegeven dames mogen er ook wezen!

Een erg fijne film, je zit vrij snel goed in het verhaal, er wordt heel behoorlijk geacteerd, tja jonge meiden hebben tegenwoordig allemaal die Gooise R.... en de uitvoering vind ik geweldig. Geen seconde mee verveeld, ik vond Nova Zembla een stuk minder, en Michiel de Ruyter hierbij vergeleken misschien net weer over de top.... Pluim voor Monic Hendrickx!

avatar van W.V.
Als ik de reacties op de film hierboven lees dan valt mij op dat velen dit een historische film is, een aantal dingen kloppen in de film, er heeft een Kenau Simonsdochter Hasselear bestaan, die inderdaad mee heeft gevochten in de verdediging van Haarlem, het beleg van Haarlem klopt ook en dan stopt de historische accuratesse. Want nergens hebben historici in archieven, geschriften, rechtbankverslagen, veldslag verslagen van de Spanjaarden ook maar iets kunnen vinden over, de in deze film getoonde, heldendaden van Kenau. De historische figuur Kenau was mij bekend uit de geschiedenisboeken en niet alleen als aanduiding van een "manwijf" maar ook wordt die naam gebruikt om een daadkrachtige vrouw uit te duiden. Dat zij had bestaan daarover bestaat geen twijfel, maar al die heroïsche daden kunnen nergens worden teruggevonden. Wel is bekend van haar dat zij na het beleg mocht vertrekken uit Haarlem, dat zij daarna een tijdje in Delft en Arnemuiden heeft gewoond en dat zij daar zelfs bestuurlijke posities heeft bekleed, om vervolgens terug te keren naar Haarlem en weer het werk van eerder voortzette. Ook van haar is bekend dat zij regelmatig rechtszaken aanspande, meestal om economisch gewin, en die meestal won. Daarvan bestaan nog rechtbankverslagen. Haar dood is ook met vraagtekens omgeven, het is bekend dat ze naar Noorwegen voer om hout te kopen, er zijn ook bronnen die beweren dat zij dat deed om schuldeisers te ontlopen. Dat is het laatste, met zekerheid is niet vast te stellen hoe zij verdween, door een storm, of werd haar schip door zeerovers overvallen. Dat is in het kort het leven van deze historische figuur.
Wat ook klopt is dat zij dochters had, maar dat er 1 op de brandstapel werd gezet, wordt nergens in de geschiedenis vermeld. Dus dat kunnen we rustig als verzinsels van de schrijvers afdoen. Maar geld dat dan ook voor alles wat in de film wordt getoond?
Ik heb voor de zekerheid nog over Kenau een artikel in het historisch nieuwsblad geraadpleegd en dat geeft, weliswaar gortdroog, aan dat als haar heldendaden onder legenden en folklore mag worden gerekend omdat enig bewijs ontbreekt. Nergens is ook maar een spoortje bewijs gevonden dat zij die daden heeft verricht. Dat doet onmiddellijk weer een ander vraag rijzen.
Wie zegt mij dat ze dit niet heeft gedaan, ik bedoel kijk naar de tijd waarin zij leefde, dan was het natuurlijk hartstikke bijzonder dat een vrouw een dergelijke prominente rol in militaire en bestuurlijke zaken speelde in dat beleg. Wat wel historisch is vastgesteld is het feit dat zij goede connecties met de prins van Oranje had, naaste familie waren aan zijn staf verbonden als Lijfarts en koerier, dus is de aanname dat zij daarom een belangrijke rol zou kunnen spelen heel plausibel ook als hier geen bewijs van is. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat diegene die verantwoordelijk voor de verslaglegging waren zich achter de oren krabden als zij werden overvleugeld door een vrouw en dat gedeelte gemakshalve maar uit de verslagen lieten het was toch een mannenwereldje . Ook de Spanjaarden zullen het wel uit hun hoofd hebben gelaten om aan Filips de 2e te moeten berichten dat zij mede werden tegengehouden door een vrouw. Dus ik bedoel misschien hebben tijdgenoten haar niet de credits gegeven die zij misschien wel verdiende, ook daarvan is geen bewijs dus moeten we af gaan op wat er wel is en dat strookt niet met de Kenau getoond in deze film, is dat vervelend, ja als je een historisch correcte film wilt, nee als je kijkt naar wat er getoond wordt. Ik vond, ondanks dat ik wist dat het historisch niet correct was, best wel een leuke film.
Natuurlijk zitten er onvolkomenheden in, de overzichtsscene van Haarlem, uit de pc, doet zeer amateuristisch aan, de gevechten hadden wat mij betreft wat realistischer mogen zijn, maar de film scoort bij mij een voldoende doordat Hendrickx alles uit de kast haalt om een norse en stuurse slecht communicerende, maar ook wilskrachtige en leidende vrouw neer te zetten. En dat lukt haar uitstekend, jammer genoeg acteert de rest van de cast vlakjes, Atsma zat waarschijnlijk al bij zijn rol van Johan de Wit in het volgende historische spektakel, want in deze rol wordt hij totaal door Hendrickx overvleugeld. Ook een pluspunt is het gebruik van originele talen en de taal van diplomatie wat in die tijd Frans was. Ja de rrrrrrrrrrr achter in de keel hoor je veelvuldig, maar ach kniesoor die daar op let.
De makers van de film hebben zich veel vrijheden veroorloofd, dat is prima wat mij betreft, daar veel historische feiten rond de figuur Kenau op zijn minst in nevelen zijn gehuld. Dit heeft geleid tot een degelijke Nederlandse film, maar die zonder de uitstekende rol van Hendrickx niet boven de middelmaat was uitgestegen

avatar van IH88
Kenau

Als het aankomt op de fantastische sets en aankleding is Kenau een absolute voltreffer. Op schitterende manier komt het Nederland van de 16de eeuw tot leven. Over het script en het acteerwerk ben ik wat minder te spreken. Het is oorlog, maar geen enkel moment voel je de echte spanning die er eigenlijk wel zou moeten zijn. Hendrickx is goed, maar Atsma is weer eens verschrikkelijk en de buitenlandse acteurs zijn niet veel beter. En kan niemand normale Nederlandse dialogen schrijven, of klinkt Nederlands nou eenmaal houterig. Ik ben er nog steeds niet uit.

avatar van Roger Thornhill
Meeslepende en indrukwekkende film waarbij ik me nergens heb gestoord aan wat veel mensen hier "verschrikkelijk" vonden (de Gooise r, het bloot en de seks, Barry Atsma...). Monic Hendrickx maakt het niet gemakkelijk om met haar mee te leven, maar ik zie dat vooral als een eigenschap van haar personage, en uiteindelijk vind ik haar toch zeer overtuigend. Het enige echt hinderlijke vond ik de manier waarop de Spanjaarden zich (letterlijk) uit de tent lieten lokken door een paar naakte vrouwen op de stadsmuren, waarna Kenau ongemerkt (geen wachtposten?!?) het Spaanse kamp kan binnenglippen om daar een voorraad munitie in de lucht te laten vliegen – misschien is dat historisch verantwoord, maar dan nog komt het uiterst knullig over, zeker omdat het joelende en op de stadsmuren afrennende Spaanse leger daar uit niet meer dan een klein zootje ongeregeld lijkt te bestaan. Los daarvan vond ik dit een sterke en vrij strakke film, na De Heineken ontvoering (inclusief misplaatste spatie) de tweede (en de tweede geslaagde) film die ik van deze regisseur heb gezien.