Barfi! (2012)

India
Drama / Komedie

geregisseerd door Anurag Basu
met Priyanka Chopra, Ranbir Kapoor en Ileana

Het is in de jaren 70, ergens in India waar drie jonge mensen leren dat de liefde niet kan worden gedefinieerd door normale en abnormale maatschappelijke normen. Barfi is een doofstomme jongen die verliefd wordt op Shruti. Onder maatschappelijke en ouderlijke druk is zij genoodzaakt om te trouwen met een 'gewone' man zodat zij ook een 'normaal' leven kan leiden. Vele jaren later kruisen hun paden voor een tweede keer, als Barfi vlucht voor de politie en inmiddels verliefd is op Jhilmil.

Vanaf 14 september te zien in een aantal Pathé theaters in de grote steden.

avatar van soom
Ik heb al een paar keer geschreven, bij Engels/Amerikaanse films met Indiase mensen, dat ik graag echte Bollywood films wilde zien, waarin gewoon Indiaas gesproken werd. Gisteravond kreeg ik de kans, na het toch wel enge the Possession gezien te hebben. Ik had behoefte aan een andere film. Zonder voorkennis ging ik naar Barfi. Zag vluchtig dat er Bollywood bij stond. Was benieuwd.

Fijn, sprankelend, verfrissend, kleurrijk. Mooie omgevingen, mooi verhaal... De prachtigheid straalt ervanaf. Charlie Chaplin meets the Notebook en Benny&Joon, dacht ik om de een of andere reden.

Alle culturen hebben zo hun charmes. Italianen, Zweden, Koreanen... Noem het maar, ik vind alles geweldig, alles is fantastisch. Ik loop, als het even kan weg met allerlei soorten films in allerlei soorten genres, ook met Bollywood.

Prachtig spel van Ileana, prachtig werk van Priyanka. Ik smelt weg van de kleur van dit alles, de explosie van kleur is betoverend.

Meer Bollywood hoop ik. Snel.

Een prachtige film. Er zit humor in de film, maar ook genoeg stukjes die je raken. Barfi is echt een aanrader. Ranbir en Priyanka hebben heel goed geacteerd. Je leeft echt mee met Barfi en Jhilmil.

avatar van SnakeDoc
Wat een bizar hoog gemiddelde op IMDB. Snel zien!

Geweldige film!. Veel is afgekeken van Charlie Chaplin, maar het blijft goed.
Het verhaal, de flashbacks en de gehele sfeer zijn goed. Priyanka Chopra, die toch wordt gezien als India's mooiste en knapste meisje blinkt hier uit. Ze is autistisch en zet deze rol geweldige neer... op een paar kleine (schoonheids) foutjes na, die de director niet heeft opgemerkt.

Zo zie je maar weer dat India nog veel stappen moet maken in het volwassen worden en professionaliseren van de industrie...MAAR dat neemt niet weg dat dit Anug Basu beste film tot nu toe is en het toch wel een DIAMANT is (met ruwe kantjes).

Prachtige film van de vakbekwame Anurag Basu!
Humor en drama lossen elkaar naadloos af. Een pakkend verhaal over de liefde tussen een doofstomme jongen en een autistisch meisje, schitterende settings en dito camerawerk, mooie muziek, maar vooral voortreffelijke performances.

Ranbir Kapoor in de Chaplin-achtige titelrol is zó goed, zó levensecht; dat is haast niet te beschrijven. En wat te denken van Priyanka Chopra, ex-Miss World, die in een atypische, want weinig flatterende rol laat zien dat ze echt kan acteren. Ook haar rivale Ileana D'Cruz komt sterk voor de dag.

Een formidabele film, die volgens mijn inschatting hoge ogen gaat gooien bij de Oscars.
En, oh ja, ik moet hoognodig een keer naar India, want ik wil al die mooie vrouwen wel eens van dichtbij bekijken.

BBarbie schreef:

Afgevallen bij het opmaken van de short list voor de Oscars. Jammer.

avatar van bluewine
fijne film!

avatar van SnakeDoc
Eén van de weinige Bollywood films die ik heb gezien, maar een geweldige ervaring.

Een kleurrijk geheel, onder begeleiding van zeer aanstekelijke muziek. Een film van weinig woorden, maar juist daarom ook zo sterk aangrijpend.

Heerlijk om te zien hoe de ouderwetse slapstick in een modern jasje is gestoken.

Hier en daar wat langdradig, en soms een tikkeltje vervelend, vooral als Jhilmil en Barfi samen zijn, maar over het algemeen 150 minuten op en top feelgood met voldoende entertainment.

Vond de rol van de politie agent ook zeer geestig en briljant gespeeld!

avatar van Awasiku
Bescheiden pareltje , gewoon een mooie film .
Prachtig gespeeld door Priyanka Chopra en Ranbir Kapoor .

Een aanrader voor de liefhebbers

avatar van SnakeDoc
Ik moet zeggen dat de meeste van die Bollywood posters enorm afschrikken, zo ook deze.