Home Alone: The Holiday Heist (2012)

Alternatieve titel: Home Alone 5

2,15

Verenigde Staten / Canada
Komedie / Familie

geregisseerd door Peter Hewitt
met Edward Asner, Malcolm McDowell en Christian Martyn

Het verhaal volgt de achtjarige Finn, die niet blij is met het besluit van zijn familie om van Californië naar Maine te verhuizen. Hij vermoedt dat er in zijn nieuwe huis een spook rondloopt en plaatst daarom enkele vallen. Deze beschermen het huis echter niet tegen spoken, maar wel tegen drie inbrekers, die hun zin op het huis zetten op een dag dat Finn en zijn zus alleen thuis zijn.

47 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van SnakeDoc

geplaatst: 2 december 2012, 01:28 uur [permalink]

avatar van galaxydriver32

geplaatst: 2 december 2012, 11:52 uur [permalink]
Serieus....? denken na die 2 totale floppers nog succes te krijgen met een 5e deel wat hoogst waarschijnlijk keihard gaat floppen....

avatar van clockwork72

geplaatst: 2 december 2012, 14:30 uur [permalink]
Zag hier een torrent van staan, dacht dat het een grap was... Blijkbaar niet..

geplaatst: 5 december 2012, 22:26 uur [permalink]
SnakeDoc schreef:

avatar van EW101

geplaatst: 5 december 2012, 22:54 uur [permalink]
Malcolm McDowell in deze film? Zit hij in geldnood ? Waarom kiest hij deze film?

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst: 5 december 2012, 23:08 uur [permalink]
Nou ja, het is niet bepaald de eerste film van McDowell waar ik niet naar uit zit te kijken. Zijn carriere bevat naast een paar legendarische rollen ook heel erg veel lopende band-rommel.

avatar van TomPSV

geplaatst: 8 december 2012, 23:13 uur [permalink]
Over iets uitmelken gesproken. Ze hadden na deel 2 al moeten stoppen.

geplaatst: 13 december 2012, 18:20 uur [permalink]
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

avatar van IcU
IcU
geplaatst: 13 december 2012, 19:23 uur [permalink]
Malcolm McDowell? Maakt het... onee... interessant.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 13 december 2012, 21:29 uur [permalink]
Zou het heel erg zijn als ik deze oversla??

avatar van edwin1205

geplaatst: 14 december 2012, 21:14 uur [permalink]
1.5 gisteren gezien er zitten best leuke stukken tussen maar dan houd het ook op. maar als je 1 en 2 hebt gezien vald het niet mee om dat te evenaren

geplaatst: 14 december 2012, 21:25 uur [permalink]
Dit deel laat sommige herkenbare elementen vallen die we gewend zijn van met name de eerste delen van Home Alone. We volgen een gezin van vier, het klassieke Amerikaanse gezin. Je wordt door de kerstachtige setting en de bijpassende muziek meteen in de sfeer gebracht die je verwacht bij dit soort films.

De nieuwe ‘Kevin’ heeft meteen al een achterstand op zijn voorgangers, omdat hij de lieve maar wijsneuzerig uitstraling mist. Daarnaast mist de film de sfeer van met name de eerste delen omdat het in eerste instantie gericht is op spoken, wat een stuk minder subtiel is als de angst om als kind alleen thuis te zijn en bang te worden van kleine geluidjes.

De regisseur kiest er voor om wat hedendaagse elementen er in te stoppen. Het jongetje Finn is gameverslaafd, vader is bang voor online viezeriken, ook de boeven hebben een moderne uitstraling gekregen. Voor mij doet deze modernisering afbreuk aan de magische sfeer die de eerste films van Home Alone wel hadden, en bewijst het dat een geslaagd concept uit de jaren 90 niet zomaar anno 2012 ook werkt.

De onvermijdelijke climax van de film, door middel van slimme trucs de boeven weren uit het huis, waren slechts zelden grappig. Dit had de kracht van de film moeten zijn, maar het kwam niet verder dan flauwe, voorspelbare en onoriginele scènes waarvan we de meeste al eerder hebben gezien.

Christian Martyn (Finn) kon nooit het niveau van Macaulay Culkin evenaren. Ook Malcolm McDowell kon de film zeker niet redden. Over het algemeen werd er redelijk geacteerd, maar op alle klassieke Home Alone-elementen werd onvoldoende gescoord.

*2.0

avatar van Zandadder

geplaatst: 14 december 2012, 22:57 uur [permalink]
jippie2010 schreef:

Zeg me.... dat het niet waar is!

Zelfs als het niet zo is....

geplaatst: 16 december 2012, 00:38 uur [permalink]
Middelmatige film, middelmatige acteurs of toch middelmatig tot soms slecht geacteerd.
Kan niet tippen aan home alone 1&2, die waren top, alle vorige home alone films zijn middelmatig.
Kinderen van 8j ofzo zullen zoiets wel leuk vinden.
Als volwassene vond ik home alone 1&2 super, deze dus niet, onlu for childeren dus .

avatar van 606
geplaatst: 16 december 2012, 15:09 uur [permalink]
Tja wat kan je er van zeggen, aller eerst is Christian te oud om een kind van 8 te spelen. Voor de rest is het ja niet het niveau van de eerste 2 maar slecht is het ook weer niet.Het acteerwerk is redelijk.

3 sterren

soufyan111
geplaatst: 17 december 2012, 06:18 uur [permalink]
keigoede film,

avatar van killer13
geplaatst: 19 december 2012, 21:17 uur [permalink]
EW101 schreef:

vroeg ik me ook af, hij speelt de laatste tijd wel erg vaak mee in /B-films

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst: 20 december 2012, 00:13 uur [permalink]
Ach, hij heeft eigenlijk al decennia veel in rommel gezeten. Naast ook goede films gelukkig. Alleen is veel van die rommel van toen nu vergeten.

avatar van Mr. Chiel
geplaatst: 20 december 2012, 09:57 uur [permalink]
Na het belabberde vierde deel, en wetende dat het een tv film is, had ik lage verwachtingen. Een echt geweldige film werd het niet, maar het is (zeker voor kinderen) prima vermaak. En een aantal keren was het nog grappig ook!

ipman-99
geplaatst: 27 december 2012, 02:48 uur [permalink]
"The Holiday Heist." ... " !!!

Fantastische heerlijke komedie (kerst) !!! De vorige 4 delen lagen nog recent in mijn geheugen en nog niet zolang verschenen in mijn recensies ! Opnieuw tussen al dat kerst geweld door voor dit 5de deel gekozen om deze te zien met enkele familieleden, die echt uit de lucht vielen dat er een nieuw 5de deel van is! Dit deel laat sommige herkenbare elementen vallen die we gewend zijn van met name de eerste delen van "Home Alone". We volgen een gezin van vier, het klassieke Amerikaanse gezin. Je wordt door de kerstachtige setting en de bijpassende muziek meteen in de sfeer gebracht die je verwacht bij dit soort films.
Opnieuw is dit heerlijk genieten met dit soort films in deze kerst periode ! Het kat en muis spelletje was weer hilarisch mooi in elkaar gestoken net zoals de 'boobytraps' ! Heerlijke luchtige fun dat niks meer wil zijn !!!

geplaatst: 27 december 2012, 09:47 uur [permalink]
Grappig om McDowell ook in Silent Night te zien.
Over twee uitersten gesproken

avatar van Nicolage Rico

geplaatst: 27 december 2012, 10:42 uur [permalink]
SnakeDoc schreef:

jippie2010 schreef:
Zeg me.... dat het niet waar is!

En we doen net... alsof het niet zo is.

geplaatst: 27 december 2012, 11:33 uur [permalink]
Gister avond gekeken, Hij was best wel grappig eigenlijk. De zelfde humor als in de vorige delen!

geplaatst: 29 december 2012, 13:41 uur [permalink]
Dit is zeker een goed nieuw deel van Home alone. Stukken beter dan het 4e deel. sfeervolle muziek & goede acteurs. Met veel plezier naar deze film gekeken. Zeker een aanrader.

avatar van TheLionKingFan

geplaatst: 31 december 2012, 15:41 uur [permalink]
Die kinderen worden ook met de film lelijker

geplaatst: 2 juni 2013, 12:49 uur [permalink]
Dit is inderdaad weer het zelfde liedje als de voorgaande films in de serie. Ik zie de enige verandering de plaats. Deze keer niet weer zo eentonig in Chicago maar nu in Maine.
Logisch verhaal zit erachter en ze maken het meer van deze tijd, geen walkman of een cassetterecorder maar ware nieuwe multimedia. Ik vind het een leuke film voor de nieuwe generatie. Zelf vond ik hem niet slecht maar ik kom terug waarmee ik begon, het is altijd het zelfde probleem. Onhandige boeven, voorspelbare pranks en nietswetende ouders.

avatar van morpheus2000
geplaatst: 15 december 2013, 23:43 uur [permalink]
In ieder geval beter dan delen 3 en 4, maar de totale grap is er nu wel een keer vanaf. Om deze film dan ook 5 sterren te geven, dan ben je zelf toch ook wel flink van het pad af....

avatar van rox91
geplaatst: 16 december 2013, 15:31 uur [permalink]
Geen onaardige film, leuk om te zien dat het geactualiseerd is (jongen die constant games speelt en tienermeisje met haar smartphone)

geplaatst: 16 december 2013, 20:13 uur [permalink]
Is hier in de Benelux al of een dvd/blu ray release van voorzien?

avatar van lars-pixar
geplaatst: 17 december 2013, 17:53 uur [permalink]
Nee die poster !!! Doet mij gelijk weer denken aan deel 4, wat al geen leuke gedachten is!