Justin and the Knights of Valour (2013)

Alternatieve titels: Jasper & Julia en de Dappere Ridders | Jasper & Julia 3D | Justin y la Espada del Valor | Jasper en Julia

Spanje
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Manuel Sicilia
met de stemmen van Saoirse Ronan, Freddie Highmore en Antonio Banderas

Justin is een onhandige jongen die graag een ridder zou zijn. Zijn vader wil echter dat hij een advocaat wordt net als hij. In het koninkrijk vindt namelijk een revolutie plaats, waardoor ridders plaats moeten maken voor bureaucraten. Geïnspireerd door het verhaal van zijn dappere grootvader Sir Ronald, besluit Justin toch om zijn droom waar te maken. Onderweg ontmoet hij de pittige meid Talia en de magiër Melquiades.

Vanaf 2 oktober in de bioscoop (eOne)

avatar van soom
Ik vreesde voor een niveau van Ted Jones (wel leuk, daar niet van), maar die film had niet veel om het lijf.
Dit viel alleszins mee. Leuke sfeer, tikkeltje heftig op sommige momenten voor al te jonge kinderen. (vond ik) Ik zou in elk geval even nadenken of ik mijn kinderen hierheen mee zou nemen, want sommige stukjes scene hangen wel erg tegen al teveel geweld aan, naar mijn zin. Maar ik ben echt (te) klassiek opgevoed wellicht, zodat ik bepaalde denkwijzen nog steeds hanteer.

Leuke sfeer dus, zoals ik al schreef, redelijk onderbouwde karakters die meeslepen. Justin/Jasper is een lief personage waarmee ik wel mee kon leven, Julia is wel redelijk leuk, verhaal sleept voldoende kracht met zich mee.

3.5*.

avatar van wimaroca
Gisteren met mijn kinderen gekeken,géén film voor volwassene vind ik,tis geen UP of Ice age
beetje flauw verhaal en grappen,mijn kinderen vonden 'm wel redelijk!!!!

avatar van arno74
Echte kinderfilm, over een jongetje die ridder wil worden. Verder redelijk doorsnee en voorspelbaar, maar daar zal de doelgroep niet zoveel last van hebben. Ikzelf vond Ted Jones ietsjes beter dan deze, maar het zijn wel twee heel verschillende films en smaken verschillen.

avatar van mock turtle
waar in sommige animaties ook voor volwassenen grapjes zitten verwerkt, is deze voor volwassenen idd net iets te flauw. maar wel leuk gedaan, met leuke karakters en verhaaltje.

avatar van m1701
Mwah beetje saai.
Alleen de magier was onwijs grappig.
De rest standaard...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Redelijke ridders.

'Justin and the Knights of Valour' of, zoals hij in Nederland is uitgebracht, 'Jasper & Julia en de Dappere Ridders' is vooropgesteld geen slechte film. Helaas ook geen goede. Geproduceerd door Antonio Banderas, die zichzelf gelijk een rol toebedeelde. En dan verwacht je toch iets. Natuurlijk geen Puss in Boots of ander Shrek-materiaal, maar de aanwezigheid van de Spanjaard doet wel op zoiets hopen. En er zijn inderdaad momenten die grappig zijn. Wanneer een krokodil als mechanische draak wordt toegetakeld bijvoorbeeld. Maar de momenten zijn te schaars, helaas.

Natuurlijk is deze film in eerste instantie een kinderfilm, maar ook in die hoedanigheid schiet het allemaal net een een beetje tekort. We hebben het allemaal al honderd keer eerder gezien en er gebeurt dan ook helemaal niets nieuws onder de zon. Sowieso was het leuk geweest dat beide doelgroepen (kind en volwassene) beter bediend zouden worden. De stemacteurs zijn in elk geval in orde en leuk feitje is dat de Bluray naast de originele geluidsband eveneens de Nederlandse en Vlaamse aan boord heeft. In 3D ziet het er allemaal net wat mooier uit, maar dat is het dan ook wel.

Redelijk.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Parisa
Kijk Jackson, zo kan het ook. Prima episch verhaal binnen een duur van 90 minuten. Uiteraard zijn er vele andere voorbeelden van te vinden anno 2014.

We beginnen met een plotje wat ouders meteen aan kan spreken omdat er een twist in zit naar de gewone wereld. In dit geval recht voor zijn raap. Geen verborgen agenda. Het prikkelt, zonder kinderen, de interesse net genoeg om het een kans te geven tussen alle andere animatiefilms. Blijkbaar heeft Banderas bij deze film trouwens ook een vinger in de pap gehad.

De tekenstijl sprak me meteen aan. Mooie kleuren en prima licht- en schaduwgebruik. De karakters hebben iets weg van de acteurs uit epische speelfilms. Met name de knights dan. Daarnaast zien de natuur en gebouwen er tof uit. Hier heeft men wellicht ook goed gekeken naar wat speelfilms.
De film loopt heerlijk door. Er is genoeg ruimte voor de karakterontwikkeling van Justin (hihi). Zijn vader maakt in relatie tot hem ook even wat groei door. Vond het wel hartverwarmend om te zien. Zonder heel cliche te zijn. De knights en Talia zijn onwijs likeable. En er wordt slim gebruik gemaakt van de aanwezige fauna.
Verder zit deze film vooral vol met epische episch-heid. Dat doen ze goed, met humor. En dan niet alleen snotneuzen humor.
Leuke soundtrack ook.

De casting is hier prima gedaan. De stemmen lijken te kloppen bij de karakters. Ze doen het allemaal goed.

Ik heb me hier prima mee vermaakt.
Een ruime 3,5*.

Bantavoer
Echt een leuke film. Leuk gedaan en met veel humor. De magiër met gespleten persoonlijkheid was soms iets te irritant. Maar voor de kinderen zeker leuk. Alleen had oma een glad huidje voor haar leeftijd (gezicht). Heb me prima vermaakt en zal vast nog wel eens een keer kijken.

avatar van Phantasm
Een hele kleine *** dan, ik vond het niet allemaal echt geweldig, valt voor een keertje te doen.