ad

Met onder meer: Andrzej Chyra, Mateusz Kościukiewicz en Maja Ostaszewska

Oorspronkelijke taal: Pools

Releasedatum: 5 juni 2014

Over W Imie...

Adam is een katholieke priester in een klein dorpje op het Poolse platteland, waar hij werkt met een groep jongeren met gedragsproblemen. Maar Adam is ook homoseksueel, en weet dat hij priester is geworden om voor zijn seksualiteit te vluchten. Wanneer hij Lukasz ontmoet komt het tot een conflict tussen zijn geloof en zijn seksualiteit.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Herbart

Herbart

Een fantastische film.

Scenario en cinematografie doen heel Deens aan. Dat is niet verwonderlijk, want het is een mede door Zentropa gefinancierde film.

Vanaf 20 maart 2014 in de bioscoop (Wild Bunch)

EDIT: release uitgesteld naar 5 juni 2014

gauke

Zoals ik bij 'Priest' uit 1994 al memoreerde heb ik een relatie met een rk priester gehad en zo de hypocrisie van de kerk van nabij kunnen zien. Ik realiseer me opnieuw dat ik m´n best moet doen om zo objectief mogelijk te zijn. In ieder geval is het gedurfd van de regisseuse om het thema homoseksualiteit binnen de uiterst conservatieve rooms katholieke kerk in Polen aan te snijden. Zij maakte een drama over verwarde gevoelens, verdringing en eenzaamheid, over de kerk, het celibaat, homoseksualiteit en de daaraan verbonden grenzen van intimiteit. Het verhaal, met een voortdurend ingehouden ondergrondse spanning, speelt zich af op het arme platteland, waar gespioneerd en geklikt wordt. Een ongelukkige priester moet als straf daar zijn werk verrichten en wordt voortdurend met verboden gevoelens geconfronteerd. Momenten van geluk wisselen af met die van diepste vertwijfeling.

avatar van boukeve

boukeve

Het zijn priester Adams worstelingen die het verhaal van In the Name of voortdrijven, de aanwezigheid van de andere personages staat daar slechts in dienst van. Adam is als Saturnus en Eva, Michal, Lukasz en al die anderen zijn slechts het stof die de ringen om die prachtige planeet vormen. De egocentrische insteek van In the Name of, in combinatie met de verwarrende, experimentele montage, werkt uiteindelijk vooral vervreemdend en zelfs bijna afstotend. Daarmee wordt het effect van de krachtige emotionele kern van het verhaal teniet gedaan.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie In the Name of (ZUBB.nl)

avatar van boukeve

boukeve

gauke schreef:

Als je er niet over uit wil wijden, vind ik het prima wanneer je objectief wilt blijven. Zo niet, dan denk ik dat juist jouw unieke perspectief een heel interessante visie op deze film zou opleveren. Just a thought.

avatar van Richardus

Richardus

Prachtfilm op alle fronten. Het thema van de film wordt mooi zorgvuldig naar voren gebracht, langzaam opgebouwd over het verloop van de film. De soundtrack is ook geweldig, van ijzig stiltes waar nodig, via klassiek naar bombastische pop, heel gericht en welgemikt gedoseerd. De acteerprestaties zijn ook van goed niveau, veel scenes voelen heel natuurlijk, maar wat m.i. de show steelt zijn de regie, montage en bovenal cameravoering. Standstill shots zijn soms bloedjemooi maar even zo vaak eenvoudig en kaal, beweeglijke shots zijn handheld geschoten op een prachtige manier: het voelt als losse bewegingen maar al het noodzakelijke wordt exact goed in beeld gebracht. Ik voelde me niet altijd even betrokken bij de film, het houdt een zekere koele afstand voor mijn gevoel, maar het geheel zit heel ambachtelijk in elkaar en is daardoor voor een cinefiel die ook oog heeft voor de technische kanten van het filmmaken een groot genot.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1921 stemmen

Mooi gefilmd, met een paar fraaie scenes, maar gaandeweg verloor ik mijn belangstelling voor de film, zodra duidelijk is waar het heen gaat... (Als je bovenstaande tekst/flaptekst hebt gelezen is het al voor aanvang duidelijk)

Ik heb sowieso al moeite om de clerus serieus te nemen, en bij deze protagonist is het eigenlijk vanaf het begin al iemand die geen enkel gezag uitstraalt, en daardoor ook niet meer van zijn voetstuk kan vallen, waardoor de ontknoping ook niet aankomt, bij mij iig niet.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Mooie film hoor. Ik vond vooral de soundtrack erg mooi. Ook de omgeving en verborgen frustratie wordt goed in beeld gebracht. De jongens acteren goed. Lijkt net echt. De omgeving ziet er prachtig uit.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama/Thriller film...

Prima verhaal...

Het gaat ook over homo...

Prima acteerwerk...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Af te toe te snel camerabeweging...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van 93.9

93.9

Must-see!

Jammer van de montage, lijdt alleen maar af. Nergens voor nodig.

avatar van AnyaH

AnyaH

Controversiële dramafilm over father Adam die een centrum voor jongens opzet en daarbij zijn ware gevoelens onder ogen ziet. Cinematografie binnenshuis bleke blauw/grijstinten en buiten bleke geel- en groentinten, die sfeer uit vervlogen tijden oproept. Montage is fragmentarisch, soms erg plotselinge wisseling van scѐnes, maar heeft mij niet echt gestoord. Muziek is prachtig, dromerig, bijna feeëriek te noemen. De rollen worden realistisch gespeeld. Ewa probeert de Adam's aandacht te trekken, wat niet lukt. Er ontstaat een innerlijke strijd wanneer hij kennismaakt met Lukasz, een rebelse, vrijgevochten jongen. Een dramatische zwemscѐne en aparte maisscѐne met het roepen. Sfeer in de film doet af en toe aan een schoolkamp denken. De jongens fantaseren erop los betreft het celibaat. Een door mensen (niet door God) geïnitieerd gebruik, wat m.i. juist het averechtse effect heeft, want wat verboden is...... Tja, rennen tegen verleidingen helpt echt niet! Rond 1:15 een emotioneel skypegesprek met zijn zus, waaruit de eenzaamheid en vertwijfeling van zijn priesterbestaan blijkt. De spanning wordt tijdens de film opgebouwd en vindt zijn ontlading aan het emotionele einde: het rennen, het weerzien, de passie....... Mooie muziek, prachtig inzoomen tussen de bomen en het einde precies zoals ik verwachtte!