Pokot (2017)

Polen / Duitsland / Tsjechi√ę / Zweden / Slowakije
Misdaad / Drama

geregisseerd door Agnieszka Holland
met Agnieszka Mandat-Grabka, Jakub Gierszal en Katarzyna Herman

Janina Duszejko, een oudere vrouw, woont alleen in een klein dorpje in de Sudeten. Ze heeft een passie voor astrologie en vegetarisch eten. Op een winterse dag vindt ze het lichaam van een buurman die stroper is. De omstandigheden van zijn dood zijn erg mysterieus. De enige sporen rond zijn woning zijn die van herten. Er worden nog meer doden aangetroffen en ze blijken allemaal stropers te zijn. Vanwege de incompetentie van de politie besluit Janina haar eigen onderzoek te verrichten waarvan de resultaten onheilspellend zijn.

avatar van mcdaktari
Dit zou best wel eens een meevaller kunnen zijn. Ik ben nou niet bepaald een liefhebber van de Poolse films maar ga deze toch een kans geven want het verhaal staat me wel aan.

avatar van Collins
Deze sfeervolle ecothriller speelt zich in de wilde Poolse natuur af. In een dunbevolkt en dichtbebost gebied waar de bewoners volgens eigen wetten leven. Het is een harde wereld waar de jacht op wild onderdeel van uitmaakt. Jacht die soms wordt ingegeven door pure honger of door armoede. Soms door wreedheid of hebzucht. Een interessante setting die staat als een huis.
Het plot draait om de gewelddadige en mysterieuze dood van een aantal jagers. De titel van de film is een jachtterm die heel toepasselijk verwijst naar de hoeveelheid wild dat door jagers tijdens een jachtpartij wordt gedood.
De film beweegt traag en heeft tijd nodig om je in te pakken. Vanaf het begin is er een licht ongemakkelijke spanning, die zich bijna onmerkbaar dieper en dieper verankerd in de kijkersziel. Tot je erin vast zit. Denk bij spanning dus niet aan spannende actie. De spanning zit 'm in de sfeer. Een sfeer van rauwe somberheid en dreigend onheil. Een sfeer die vrijkomt bij een bepaald niet romantische weergave van het landelijke buitenleven.
De sfeervolle spanning dringt door tot in elke porie van de film. Er zijn de zinderend mooie beelden van het imponerende natuurschoon. Er is de confronterende realistisch inkijk in het huiselijke- en dorpse leven. En er is de uitrol aan boerse, stuurse, lompe en gewoon vreemde personages dat de film bevolkt. Spanning gegarandeerd!
De spil in de film wordt gevormd door de excentrieke maar humorvolle hoofdrolspeelster. Zij draagt de film. Ze is een kleurrijk personage dat zelf ook is omringd door mysterie. Het personage is een soort dorpsgek. Ze wordt uitgelachen en bespot door de dorpelingen. Ze doet aan astrologie en is in bezit van het derde oog, een eigenschap waar wij als kijker van profiteren als zij ons via haar oog scherpe impressies geeft van het verborgen leven van andere personages.
Verhaaltechnisch is het misschien niet heel sterk, maar dat besef komt later pas. Doordat het verhaal is ingebed in een fantastische sfeer voelt het allemaal diepzinniger aan dan het is. Geeft niet.
Prachtfilm.

avatar van Verhoeven
The worst choices for festival competition aren’t necessarily the worst films. Those which aim too high, go too far, try too hard often end up making a complete fool of themselves. But even spectacular failures could make for challenging, rewarding experiences, and more readily justify their presence at a platform meant to celebrate groundbreakers than movies that are just, thoroughly if inoffensively, unremarkable. Spoor, which marks Polish wrier-director Agnieszka Holland’s return to feature filmmaking after her Oscar-nominated Holocaust drama In Darkness, is sadly such an uninspired dud. Nothing about it screams gross ineptitude, but the universal below-averageness proves grating.
*KLIK*