In the Cut (2003)

Australië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jane Campion
met Meg Ryan, Mark Ruffalo en Jennifer Jason Leigh

Frannie is lerares in New York. Vlakbij haar huis wordt een deel van een lichaam gevonden. Rechercheur Malloy komt bij haar om te vragen of zij iets gehoord of gezien heeft, maar zij kan hem niks vertellen. Wel wil zij alle misselijkmakende details over de moord weten. Gedurende het onderzoek naar de moord zoeken de twee elkaar steeds meer op en de aantrekkingskracht die zich ontwikkelt is onstuimig, onweerstaanbaar en soms zelfs bijna pervers. Wanneer er steeds meer moorden gepleegd worden, ook in Frannies directe omgeving, moet zij kiezen tussen emotie en verstand. En moet ze de mysterieuze en aantrekkelijke agent confronteren die haar leven zo op z'n kop gegooid heeft.

Deze film kwam langzaam en moeizaam op gang en na het eerste half uur dacht ik echt van waar zit ik nu weer naar te kijken. De film begint daarna toch nog interessant te worden en wil je gewoon weten hoe het af gaat lopen. Verhaallijn is simpel met een toch wel een verassend einde dus eigenlijk verbaaste de film mij toch wel. De acteurs deden het in mijn ogen prima. Ik heb de film op dvd bekeken en daarbij kan gezegd worden dat het beeldkwaliteit goed was en het geluid (5.1) was ook prima maar verwacht geen track met allerlei effecten. Voor mij is de film een nipte voldoende waard en daarom geef ik de film 3*.

avatar van Mads Smikkelsen
Prima film met goede acteerprestaties van Ryan en Mark Ruffalo. Langzame film maar zeker niet saai. Ik heb hem 2 x gezien, ik blijf bij mijn 4.

micheal
aardig goeie thriller om te zien als je niks te doen hebt.

heel goede acteerprestaties maar het verhaal is wat minder en soms iets te voorspelbaar.
Dit is een film die je maar 1 keer kijkt meer niet

avatar van niethie
Vind wel dat sommige hier erg nagatief zijn, echt geweldig of vernieuwend was het niet en het is alweer een tijdje geleden dat ik dit zag maar er staat me een aardige triller met een sterk en ijzingwekkend sfeertje voor oog.

3 sterren

avatar van Stephan
Ongelooflijk wat een absurd lage score hier voor deze parel.
Ok... het is geen makkelijke film, maar wat een bijzonder mooie cinematografie, spel en opbouw van spanning.
Hoewel het plot een beetje standaard is, zijn de vertolkingen geweldig. Meg Ryan geloofwaardig als verkrampte vrouw met een sexuele honger. Ruffalo getergde cop, bitter maar with a heart.
Het donkere sfeertje werkte goed bij me. Ook de deels uit-focus-manier van draaien deed me wel wat. Het gaf een beklemmend gevoel dat goed bij de setting pastte. Ook de verwijzing naar de vlaggen gaf mij wel en inzicht in de gedachtengang van Campion. De auto's die niet voor een bebloedde vrouw willen stoppen en gelijktijdig de schreeuw naar saamhorigheid. Het sprookje van de witte prins tegenover de sexuele honger van de moderne vrouw.
Nee... het deed me allemaal wel wat.

Een stuk interessanter dan die pianola.

avatar van Redlop
De film geeft een verontrustend beeld van NY 25 jaar na Taxi Driver zeg maar. Een vrij provocerende film over een wereld geleid door geilheid. Het hoofdpersonage zat helaas een beetje vaag te doen met haar straatpoëzie.
Het meest interessante aan de film is de cameravoering. Kom hoe noem je zoiets...

Stephan schreef:
uit-focus

Aha dank U Het uit focus filmen legt een fraai sinister sfeertje over de film. Maar uiteindelijk blijft het een eenvoudig whodunnit over een seriemoordenaar. 3*

avatar van boemboem27
nee niet mijn film ,zit als los zand aan elkaar.
heb 45 min gekeken en toen uiteindelijk maar afgezet.
geen aktie geen spanning,beetje sex.

avatar van boozebelly
boemboem27 schreef:

geen aktie geen spanning,beetje sex.

Goede sex?

Goede sex?

niet echt

Zwakke film vond ik...

Killer-Instinct
Alleen kijken als je erg graag Meg Ryan naakt wil zien,voor de rest is er echt amper een reden te bedenken om deze te gaan kijken.
Saai vond ik deze film vooral,van het begin tot het einde wist die zelden tot niet te boeien.

Wat een vage film!
ik dacht eerst dat ik naar porno zat te kijken!
het was een beetje een langdradig verhaal, normaal vind ik series zoals CSI en Baantjer wel goed.. maar deze film is echt 3 keer niks!

avatar van Stephan
Interessant te zien hoe de wat volwassener filmkijkers deze film wél weten te waarderen.

avatar van DjFrankie
Goeie film, spannend maar alleen de dader lag er (te) dik bovenop.

avatar van Al DeNiro
Redelijk thriller dat het vooral moet hebben van de pikante scenes en cafe scenes. De film duurt wel net iets te lang en ik had liever een andere dader gezien op einde.

avatar van Zeriel
De film is vooral goed qua vorm en sfeer. Ryan en Ruffalo zijn uitstekend.

De zwakte zit hem vooral in de ongeloofwaardigheid van het plot en het gedrag van de karakters gecombineerd met het buitensporige geweld.

avatar van IH88
In the Cut

Matige erotische thriller. Het mysterie rond de moorden is niet interessant en de dader komt wel heel snel in beeld (want vrouwonvriendelijk- dus moordenaar). Het wordt nergens echt spannend, en de erotische ondertoon wordt suf en weinig geloofwaardig in beeld gebracht. Sfeervol is het wel en visueel zitten er een aantal prachtige scènes in. Met een sterke Meg Ryan en Mark Ruffalo. Zij verdienen een betere film.

avatar van Robi
Ik had Jane Campion toch wel wat hoger in aanzien dan als maker van dit soort film. Een film die veel te veel op drie gedachtes hinkt en maar niet wil kiezen. Is het een detective? Is het een thriller? Of is het een ordinair erotisch drama? Van alle drie dus een beetje. En dat maakt het een soort van b-film. Ver onder het niveau van wat ik bij Jane Campion verwacht. Maar het ergste is dat de clou van het verhaal al mijlen ver van te voren in de lucht hangt. Al tamelijk in het begin vraagt Frannie aan Malloy naar zijn tatoeage omdat ze verdenkt dat hij iets met de moord te maken heeft. En dan zegt hij al dat die tatoeage er mee te maken heeft dat hij deel is van een club. Met andere woorden, er zijn dus meer mensen met dezelfde tatoeage. Maar met die belangrijke opmerking wordt dus de rest van de film helemaal niets meer gedaan. En bij de ontknoping heeft ze de jas van Malloy bij zich en is ook bekend dat daar zijn pistool nog in zit. Kortom de uiteindelijke ontknoping is dus al bekend nog voor dat de ontknoping heeft plaats gevonden. Je moet wel heel slecht hebben opgelet als de echte ontknoping dan nog als een verrassing voor je komt. Jammer, maar deze film moeten we maar weer snel vergeten.

avatar van Badalamenti
"I Want to Do with You What Spring Does with the Cherry Trees"

Erg stijlvolle neo noir......