Chez Nous (2013)

Nederland

geregisseerd door Tim Oliehoek
met Alex Klaasen, Achmed Akkabi en Thomas Acda

Chez Nous vertelt het verhaal van het homovriendelijke café Chez Nous dat verkocht dreigt te worden aan een grote horecamagnaat. Om deze verkoop te voorkomen, plannen de vaste bezoekers van het café een kraak tijdens de Amsterdam Gay Pride. Ze hebben het gemunt op een diamanten collier die miljoenen waard is en te zien is in het ‘Koninklijk Museum’ in Amsterdam. De groep hoopt met de buit weg te komen in de drukte van de botenparade en zo hun stamkroeg en thuisbasis te kunnen redden van de ondergang. Maar of ze dat ook gaat lukken?

avatar van boukeve
Tim Oliehoek gaat ook weer in Chez Nous de clichés van Hollywood bepaald niet uit de weg. Deze film volgt min of meer het standaardpad van de jongeren die hun clubhuis willen redden. Alleen gaat het dit keer om de volwassen stamgasten van een gay café in hartje Amsterdam die middels een diefstal genoeg geld willen verkrijgen om hun café terug te kopen. Toch is Chez Nous vooral een hele warme komedie volgestouwd met oprechte relaties.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie Chez Nous (ZUBB.nl)

avatar van Quentin
Wat een fijne film zeg, ondanks wat oneffenheden in het scenario enorm genoten. Warme sfeer, sterke cast (muv. Akkabi), lush fotografie van Rolf Dekens en een redelijk geniale orchestratie van Anita Meyer's oeuvre als score.

dikke 3,5*

avatar van rotem
Leuke en humorvolle film met spannende momenten. Goed acteerwerk en mooie camerabeelden! Niet slecht voor een NLe film.

Een positieve verrassing. Een fijne cast, en ondanks wat haperingen hier en daar lekker vlot verteld. Prettig te merken dat Oliehoek met een wat rustiger en meer uitgebalanceerd script zelf ook wat meer in z'n element lijkt.

Niets van verwacht en eerlijk gezegd ook niet zo'n zin om te kijken, maar dat viel effe mee. Ik heb me kostelijk geamuseerd. Wat een leuke hilarische oer-Hollandse roze feelgood film over een dragqueen die een passie heeft voor Anita Meijer en waarin de stamkasten hun favoriete café van de ondergang proberen te redden. De makers weten de juiste snaren te raken, gaan met het thema homoseksualiteit op een luchtige wijze om en steken met allerlei zaken flink de draak, inclusief extravagantie. Een gedeelte speelt zich daadwerkelijk af tijdens de canal pride in Amsterdam (opgenomen op de eerste zaterdag van augustus 2012).

avatar van boemboem27
Hele leuke film.
lekker over the top,heel veel bn-ers
wat wil je nog meer ...?
gewoon niet zo nauw kijken
alles met een korreltje zout nemen
en gewoon kijken en genieten.
ik vond het echt de moeite waard.

avatar van bjerik76
Inderdaad een leuke feel good movie zoals " De Marathon"
Dit keer geen autogarage in Rotterdam maar een cafe in Amsterdam.
Eigenaar is ziek en zit in de schulden.
De grote stadsevenement van de Rotterdamse Marathon, is hier de Amsterdamse gay pride.
En zo zijn er nog een paar relationele vergelijkingen tussen deze 2 films uit de grote steden.

Ik als echte Rotterdammer, vind de Marathon net iets leuker en grover.
Maar dit kijkt toch ook zeker heelijk weg met een opengetrokken blik BN-ers.

avatar van SimonV
Leuke vermakelijke film. Goed geschoten en vooral goed gemonteerde opnames tijdens de gaypride. Verhaal is luchtig, net als beslissingen die hoofdpersonen nemen maar dat hoort bij een komedie.
Jammer dat de scene met de 'baldadige heterojongen' rechtstreeks gekopieerd is uit Torch Song Trilogy.

avatar van Zeriel
Niet onaardig, doch behoorlijk voorspelbaar en verder weinig memorabel.

avatar van Elineloves
Mijn eerste gedachte bij het eerste liedje (Why tell me why) was: OH MIJN GOD wat ga ik mezelf aandoen?

Maar ach, voor Thomas Acda had ik het hoge "flauwe" gay(ness)/travestie gehalte wat de film uitstraalde wel over (Niks mis met gays overigens hoor, voordat die discussie aangewakkerd wordt). De rest van de cast leek me ook wel oké, al was de hoofdrolspeler in deze prent voor mij de onbekendste van het stel.

Ik ken Alex Klaassen zijn werk niet. Ik weet dat hij die vervelende nicht (OHHHH, Eline!!) speelt in Gooische Vrouwen (Vervelende serie) en ik heb hem in een seizoen Wie is de Mol gezien, maar verder was hij een grote onbekende voor me. Hij doet het wel oké, in deze Chez Nous. Lag niet echt krom van het lachen, maar ik stoorde me ook niet aan hem. Dat scheelt. Dat gezang van hem vond ik overigens niet echt nodig, maar dat terzijde. Ik had wel hogere verwachtingen van hem, gezien hij de film wel moest 'dragen'. Dat is mijn inziens helaas niet helemaal gelukt.

Een blik vol bekende acteurs, maar het verhaal vond ik niet zo schitterend. Sowieso vond ik dat er voor een komedie best weinig te lachen viel, maar het was te vaak een gevalletje 'net niet'. Het voelde aan als iets wat ik al vaker gezien had, niet vernieuwend, erg voorspelbaar. Jack Wouterse en Thomas Acda redden de film nog enigszins.

Matige film waarin de stamgasten van een vrolijk cafe een faillissement proberen te voorkomen. Een voorspelbaar geheel met flink wat stereotype personages. Tot op zekere hoogte wel vermakelijk en de opnames tijdens de Amsterdamse gay pride zijn ook nog wel de moeite waard. Het acteerwerk is van een wisselend niveau.

avatar van Donkerwoud
Vooral Alex Klaasen is lekker op dreef als de schmierende drag queen met daddy issues. Echt grappig of spannend wil deze kolderieke heist-parodie nergens worden, maar het weet zijn roze thema best aandoenlijk te presenteren.

avatar van FlyingGustman81
Niet echt mijn ding. De acteurs vond ik te overdreven en zeker niet geloofwaardig. Kwam op mij erg gemaakt over. Vandaar ook mijn lage score.

avatar van Jele
Leuk wegkijkertje......Lekker over the top gespeeld, precies wat zo'n comedy nodig heeft.
3 sterren.