Chez Nous (2013)

Nederland

geregisseerd door Tim Oliehoek
met Alex Klaasen, Achmed Akkabi en Thomas Acda

Chez Nous vertelt het verhaal van het homovriendelijke café Chez Nous dat verkocht dreigt te worden aan een grote horecamagnaat. Om deze verkoop te voorkomen, plannen de vaste bezoekers van het café een kraak tijdens de Amsterdam Gay Pride. Ze hebben het gemunt op een diamanten collier die miljoenen waard is en te zien is in het ‘Koninklijk Museum’ in Amsterdam. De groep hoopt met de buit weg te komen in de drukte van de botenparade en zo hun stamkroeg en thuisbasis te kunnen redden van de ondergang. Maar of ze dat ook gaat lukken?

Bij Tim Oliehoek:

TIM OLIEHOEK EN FRANK HOUTAPPELS WERKEN AAN FEELGOOD-FILM CHEZ NOUS

Amsterdam Gay Pride vormt decor

Regisseur Tim Oliehoek (Pizza Maffia, Vet Hard) en scenarist Frank Houtappels (Gooische Vrouwen, ’t Schaep met de 5 poten) werken momenteel, in samenwerking met producent BosBros, aan de feelgood-film Chez Nous. In Chez Nous zet een bijzondere groep vrienden op de dag van de Canal Parade, tijdens de Amsterdam Gay Pride, de ultieme juwelenkraak om hun thuisbasis en stamkroeg Chez Nous van de ondergang te redden. De opnamen vinden zomer 2012 plaats.

“Toen ik het script Chez Nous in één ruk uitlas, kon ik gewoon niet slapen. Dit wil ik maken, dacht ik alleen maar. Een verhaal over vriendschap met echte mensen die het onmogelijke gaan doen: een groot museum kraken om hun vriendschap te redden. Het is Ocean’s Eleven maar dan in het roze, met een afloop waar je o zo vrolijk van wordt", aldus regisseur Tim Oliehoek.

Chez Nous wordt geproduceerd door BosBros in coproductie met de NTR. De opnamen vinden in de zomer van 2012 plaats, onder andere tijdens de Amsterdam Gay Pride. Benelux Film Distributors verzorgt de bioscoopdistributie. (persbericht BFD film)

Klinkt leuk!

Ocean's Eleven in het roze? Mwah.

Zie liever Ocean's Eleven met een grauw randje.

Cast CHEZ NOUS van Tim Oliehoek bekend | Nederlands Film Festival - filmfestival.nl

Cabaretiers/acteurs Alex Klaassen en Thomas Acda en acteurs Achmed Akkabi, Jack Wouterse, Peter Faber, John Leddy, Frans van Deursen, Tobias Nierop, Tina de Bruin en Frederik Brom vormen de hoofdcast.

avatar van boukeve
Tim Oliehoek gaat ook weer in Chez Nous de clichés van Hollywood bepaald niet uit de weg. Deze film volgt min of meer het standaardpad van de jongeren die hun clubhuis willen redden. Alleen gaat het dit keer om de volwassen stamgasten van een gay café in hartje Amsterdam die middels een diefstal genoeg geld willen verkrijgen om hun café terug te kopen. Toch is Chez Nous vooral een hele warme komedie volgestouwd met oprechte relaties.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie Chez Nous (ZUBB.nl)

avatar van BlueJudaskiss
Eerste reacties zijn gelukkig goed. Fijn, ik ben heel benieuwd!

avatar van soom
Wel grappig dit. Kent enkele spannende momenten, die Tim Oliehoek goed inbouwt, het verhaal steekt leuk in elkaar, je leeft wel een beetje mee met de personages. Ik tenminste een beetje, want eerlijk gezegd vond ik Jack Wouterse in z'n eentje interessanter en leuker om naar te kijken dan de hele ambiance van Chez Nous.
Nee, Alex en co waren echt niet slecht, maar Jack Wouterse is gewoon iemand die ik toch nét een tikkeltje liever zie, daarom dus.

Mooie actiefilm dus, met enkele heerlijke oneliners, (Ik ben Tom fucking Cruise niet, bijvoorbeeld, hahaha) Jack Wouterse dus, en vooruit met de gans, wel een paar memorabele momenten die ik ook al uit de trailer haalde, en waar Thomas Acda (ondanks dat hij weer zo lekker oenemeloenig uit z'n ogen kijkt, zoals altijd..) verantwoordelijk voor is. Ik ben geen echte fan, hij kan nog altijd goed zingen, maar hij kijkt altijd of ie hoognodig moet vind ik. Viel me in alle films op hoor, maar dit is de eerste keer dat ik het toch maar even zeg...

avatar van Quentin
Wat een fijne film zeg, ondanks wat oneffenheden in het scenario enorm genoten. Warme sfeer, sterke cast (muv. Akkabi), lush fotografie van Rolf Dekens en een redelijk geniale orchestratie van Anita Meyer's oeuvre als score.

dikke 3,5*

Goed en leuk

avatar van Quentin
Doet het (helaas) maar matig in de bioscoop, erg jammer.

avatar van BlueJudaskiss
Jammer inderdaad. Ik had nog goeie hoop omdat twee zalen in Rotterdam vorige week helemaal uitverkocht waren.

Het is het allemaal net niet. De meeste grappen werden niet goed gebracht (er werd ook weinig gelachen in de bios).

Waarom is het toch altijd zo makkelijk in komedies om het criminele pad op te gaan? De twijfel om het te niet of wel te doen vond ik niet sterk genoeg. Waren er dan geen andere methode om Chez Nous te redden? Een world record organiseren, om maar eens wat te noemen.

Wat Houtappels schrijft voor Schaep is oprecht, heeft sterke karakters en de humor is van hoge kwaliteit. Dat miste ik bij Chez Nous.

vond het een aangename film.
leuke sfeer, hou wel van films die in Amsterdam spelen.
kan me voorstellen dat je je kroegje wilt redden, hoewel ik persoonlijk nooit in een kroeg of cafe kom.
de personages werden goed verbeeld, hoewel ik de uit de kast marrokaan (akkabi) gruweliljk irritant vond.
voor hem een heel punt aftrek.
punt erbij omdat het toch heel gewaagd is om opnames te maken bij de gay parade.
wel lef hebben.
kon wel lachen om de personages, misschien als hetero zijnde meer omdat het een voor mij onbekende wereld is.
hij heeft zich wel gerevangeerd voor de in mijn ogen slechtste film ooit : spion van oranje (wat een wangedrocht was dat).
nee , dan is deze film toch een stuk beter'.

en thomas acda laat echt zien dat hij kan acteren.
hoewel ik hem voor altijd zal asocieren met Daan de Vos (flikken Maastricht).
wat een briljante rol was dat

avatar van loreen
leuke grappige nederlandse film

loopt goed qua reacties.
een keer een goede nederlandse film en niemand reageert.
typisch.
de grootste bagger film uit de VS krijgt 20 pagina's en een leuke Nederlandse film heeft na een maand 16 berichten.

avatar van Quentin
Tja, (helaas) gaan er ook maar weinig mensen naar deze film in de bios. Niet vreemd dat reacties uitblijven.

avatar van Donkerwoud
Is ook een beetje de schuld van zijn laatste twee films. Gelukkig is Oliehoek nog een jonge regisseur met de mogelijkheid om terug te slaan met nieuwe films. Gaat hij zeer waarschijnlijk ook doen.

Best aardige nederlandse komedie maar ook niet meer dan dat.
Film kijkt plezierig weg.
Klaassen en Acda acteren prima.
Maar in de meeste gevallen is het toch erg "Goede tijden, Slechte tijden" niveau.
Grappig zijn de opnames tijdens de Gay Pride.
2.5*/3*

avatar van Movie-Addicted
Eindelijk weer eens een leuke en verfrissende film van eigen bodem. Ook eentje met redelijk goed acteerwerk. Volop van genoten!

*3.5

avatar van rotem
Leuke en humorvolle film met spannende momenten. Goed acteerwerk en mooie camerabeelden! Niet slecht voor een NLe film.

Super leuke film. 4.0

Een positieve verrassing. Een fijne cast, en ondanks wat haperingen hier en daar lekker vlot verteld. Prettig te merken dat Oliehoek met een wat rustiger en meer uitgebalanceerd script zelf ook wat meer in z'n element lijkt.

avatar van popcorn en cola
Zeer matige film. Cast probeerde het wel, maar zo'n slecht verhaal (niveau kinderfilm onder 6 jaar), daar moeten zij zich eigenlijk niet voor lenen. Voorspelbaar, saai en humorloos. Hoezo comedy? 2 punten voor Anita Meijer en haar muziek.

Niets van verwacht en eerlijk gezegd ook niet zo'n zin om te kijken, maar dat viel effe mee. Ik heb me kostelijk geamuseerd. Wat een leuke hilarische oer-Hollandse roze feelgood film over een dragqueen die een passie heeft voor Anita Meijer en waarin de stamkasten hun favoriete café van de ondergang proberen te redden. De makers weten de juiste snaren te raken, gaan met het thema homoseksualiteit op een luchtige wijze om en steken met allerlei zaken flink de draak, inclusief extravagantie. Een gedeelte speelt zich daadwerkelijk af tijdens de canal pride in Amsterdam (opgenomen op de eerste zaterdag van augustus 2012).

avatar van boemboem27
Hele leuke film.
lekker over the top,heel veel bn-ers
wat wil je nog meer ...?
gewoon niet zo nauw kijken
alles met een korreltje zout nemen
en gewoon kijken en genieten.
ik vond het echt de moeite waard.

avatar van Keane1983
Leuk om eens gezien te hebben.

Een prettige film om naar te kijken, maar het was het allemaal net niet. In vergelijking met de spion van oranje en vet hard is deze film vrij tam (al is het maar met de humor).
Acteerwerk is prima, hier en daar lekker overdreven (maar de film kan het hebben).
Zoals hier al een paar keer is aangegeven is het erg leuk om te zien hoe ze hebben gefilmt bij de Canal Pride.

Gewoon een leuke film om te zien!, verhaal is een tikkie voorspelbaar - maar ondanks dat erg leuk om te zien.
Het doet een beetje denken aan ocean's eleven maar dan simpeler en met homo's en in het nederlands, Het is zeker geen homo film trouwens - alleen spelen er homo's in.
Humor is leuk, verhaal is vlot, acteerwerk is prima.
leuk om te zien!

avatar van vranque
Dit keer eens niet te klef en mooi gedaan totdat
Peter Faber nichterig het geld komt overhandigen
dan blijf ik uiteindelijk toch hangen op 2.5*