Chez Nous (2013)

Nederland

geregisseerd door Tim Oliehoek
met Alex Klaasen, Achmed Akkabi en Thomas Acda

Chez Nous vertelt het verhaal van het homovriendelijke café Chez Nous dat verkocht dreigt te worden aan een grote horecamagnaat. Om deze verkoop te voorkomen, plannen de vaste bezoekers van het café een kraak tijdens de Amsterdam Gay Pride. Ze hebben het gemunt op een diamanten collier die miljoenen waard is en te zien is in het ‘Koninklijk Museum’ in Amsterdam. De groep hoopt met de buit weg te komen in de drukte van de botenparade en zo hun stamkroeg en thuisbasis te kunnen redden van de ondergang. Maar of ze dat ook gaat lukken?

avatar van Captain Sik
gauke schreef:
Niets van verwacht en eerlijk gezegd ook niet zo'n zin om te kijken, maar dat viel effe mee. Ik heb me kostelijk geamuseerd. Wat een leuke hilarische oer-Hollandse roze feelgood film over een dragqueen die een passie heeft voor Anita Meijer en waarin de stamkasten hun favoriete café van de ondergang proberen te redden. De makers weten de juiste snaren te raken, gaan met het thema homoseksualiteit op een luchtige wijze om en steken met allerlei zaken flink de draak, inclusief extravagantie. Een gedeelte speelt zich daadwerkelijk af tijdens de canal pride in Amsterdam (opgenomen op de eerste zaterdag van augustus 2012).

En daar sluit ik me volledig bij aan Gauke. Ook ik heb me kostelijk geamuseerd!

avatar van AmazingPP
Best aardige komedie, maar er had veel meer ingezeten. Het had vlotter en rijker gekund wat mij betreft. Aardige acteerprestaties, zeker van Acda, waar ik niet echt een groot fan van ben, alhoewel zijn rol in Flikken Maastricht formidabel is. Oliehoek werkt met veel liefde aan zijn film en dat kun je aan de film zien. Zo kun je ook zien dat zijn collega Nijenhuis dat juist niet doet. Die denkt heel vlug: " Ach, mensen vinden dit wel leuk, hoppa!! Kassa!" Jammer genoeg scoort Nijenhuis wel met zijn flutfilms en deze film werd matig bezocht in de bioscoop. Ook wel weer ergens begrijpelijk, want het is erg gericht op onze homoseksuele medemens. Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee, maar ik denk niet dat de gemiddelde macho-man eens tegen zijn vriendin zegt: "Kom, schat, we gaan naar "Chez Nous"." Ik heb me geamuseerd, dus daarom 3 *.

Heerlijke feel good movie met heel veel bekende acteurs die er ook duidelijk zelf zin in hadden wat mijn betreft een van de betere films van de laatste tijd. Thomas Acda steelt de show hij was op momenten geniaal en inderdaad deze prent is echt leuk vermaak

avatar van bjerik76
Inderdaad een leuke feel good movie zoals " De Marathon"
Dit keer geen autogarage in Rotterdam maar een cafe in Amsterdam.
Eigenaar is ziek en zit in de schulden.
De grote stadsevenement van de Rotterdamse Marathon, is hier de Amsterdamse gay pride.
En zo zijn er nog een paar relationele vergelijkingen tussen deze 2 films uit de grote steden.

Ik als echte Rotterdammer, vind de Marathon net iets leuker en grover.
Maar dit kijkt toch ook zeker heelijk weg met een opengetrokken blik BN-ers.

avatar van cantforgetyou
Wat een superleuke feel good movie. Eerlijk gezegd, dacht ik, dat deze film niet mijn ding was. Ik houd niet zo van travestie en de Canal pride. Maar in deze film wordt het echt 'anders' gebracht. Heel leuk gedaan. Tim Oliehoek heeft ook echt verstand van filmen. Hij brengt ons prachtig camera werk en de actie is ook echt spannend gemaakt. Jammer, dat veel mensen zullen afhaken, omdat er een aantal homo verhaallijnen doorheen lopen, maar het wordt echt niet overdreven neergezet. Juist heel erg natuurlijk. Zeer zeker de moeite waard. Ik hoop dat Tim Oliehoek ook eens een vette horror film gaat maken, want dat kan hij volgens mij erg goed. Dit even terzijde.

avatar van SimonV
Leuke vermakelijke film. Goed geschoten en vooral goed gemonteerde opnames tijdens de gaypride. Verhaal is luchtig, net als beslissingen die hoofdpersonen nemen maar dat hoort bij een komedie.
Jammer dat de scene met de 'baldadige heterojongen' rechtstreeks gekopieerd is uit Torch Song Trilogy.

In 1 woord " Geweldig " Erg vermakelijke film , TOP

Geweldige film zeer vermakelijk om naar te kijken. Muziek is ook prima.
Echt een feel good movie.

avatar van MacHop
Normaal kunnen Nederlandse films me nooit echt bekoren en haak ik al na 15 minuten af, maar deze film is erg onderhoudend en komisch. Goed en geloofwaardig gespeeld en de setting rondom de canal parade is erg leuk gedaan. Ik heb me geen moment verveeld en werd echt vrolijk van deze leuke film.

JustSomebody
Ik ben nooit echt een fan van Nederlandse films geweest. En dit is daar een voorbeeld van. Het is allemaal wel een beetje te roze

avatar van Rodger
Leuke film, met humor, drama en actie... In een roze wolk...
2.5

avatar van Zeriel
Niet onaardig, doch behoorlijk voorspelbaar en verder weinig memorabel.

avatar van Elineloves
Mijn eerste gedachte bij het eerste liedje (Why tell me why) was: OH MIJN GOD wat ga ik mezelf aandoen?

Maar ach, voor Thomas Acda had ik het hoge "flauwe" gay(ness)/travestie gehalte wat de film uitstraalde wel over (Niks mis met gays overigens hoor, voordat die discussie aangewakkerd wordt). De rest van de cast leek me ook wel oké, al was de hoofdrolspeler in deze prent voor mij de onbekendste van het stel.

Ik ken Alex Klaassen zijn werk niet. Ik weet dat hij die vervelende nicht (OHHHH, Eline!!) speelt in Gooische Vrouwen (Vervelende serie) en ik heb hem in een seizoen Wie is de Mol gezien, maar verder was hij een grote onbekende voor me. Hij doet het wel oké, in deze Chez Nous. Lag niet echt krom van het lachen, maar ik stoorde me ook niet aan hem. Dat scheelt. Dat gezang van hem vond ik overigens niet echt nodig, maar dat terzijde. Ik had wel hogere verwachtingen van hem, gezien hij de film wel moest 'dragen'. Dat is mijn inziens helaas niet helemaal gelukt.

Een blik vol bekende acteurs, maar het verhaal vond ik niet zo schitterend. Sowieso vond ik dat er voor een komedie best weinig te lachen viel, maar het was te vaak een gevalletje 'net niet'. Het voelde aan als iets wat ik al vaker gezien had, niet vernieuwend, erg voorspelbaar. Jack Wouterse en Thomas Acda redden de film nog enigszins.

Matige film waarin de stamgasten van een vrolijk cafe een faillissement proberen te voorkomen. Een voorspelbaar geheel met flink wat stereotype personages. Tot op zekere hoogte wel vermakelijk en de opnames tijdens de Amsterdamse gay pride zijn ook nog wel de moeite waard. Het acteerwerk is van een wisselend niveau.

erik1677
allemachtig! Jong regisseur Tim Oliehoek begon zo geweldig met vet hard!
Maar alles wat daarna kwam vond ik maar de reinste bagger eigenlijk.
Niet een keer heeft ie me hevig verrast.
Allemaal is het maar domme humor met geforceerde leuk doenerij.
Nee, van mij mag hij er gauw mee op houden.

Heerlijk feelgood film!

avatar van missl
Grappige feel-good film, had iets meer tempo en verrassingselementen in gekund maar het was wel leuk.

De film is beetje een combinatie van een enigzins komische overval plegen tijdens Gay Pride en een coming out van een hetero met een marokaanse homo. Gevoelige punten worden dus aangestipt in deze film van Tim Oliehoek, wat mijns inziens de film niet altijd even luchtig maakt en niet voor een breed publiek. Kan me inderdaad ook niet voorstellen dat veel hetero mannen hiervoor warm liepen, waardoor de film ook weer snel uit de bioscoop was.
Daarnaast sluit ik me aan bij de voorgaande woorden van Elineloves dat de film het net niet is
en niet vernieuwend, alhoewel een Peter Faber en Thomas Acda, die pasjes moeten leren
voor tijdens de Gay Pride wel heel grappig is of Jack Wouterse tijdens de begrafenis van John Leddy
Alhoewel ik op de 2 sterren zat, toch nog een halfje omhoog, door Thomas Acda en Jack Wouterse

avatar van 93.9
Had meer succes verdiend, namelijk de status van Nederlandse klassieker.
Naast kaskrakers als Flodder, Alles is Liefde etc.
Met zo veel potentieel, gezien Canal Parade had ik meer bezoekers voor deze film verwacht..

avatar van Kersje26
Ik had een hele flauwe foute film verwacht maar dat is-ie absoluut niet! Heb echt genoten!

avatar van Donkerwoud
Vooral Alex Klaasen is lekker op dreef als de schmierende drag queen met daddy issues. Echt grappig of spannend wil deze kolderieke heist-parodie nergens worden, maar het weet zijn roze thema best aandoenlijk te presenteren.

avatar van Robi
Een heel mager verhaaltje over een homo-bar in financiële problemen. Met een diamantenroof hopen de vaste bezoekers hun bar weer terug te kunnen kopen. De film heeft voor mij al gelijk een valse start als alle personen wel heel erg clichématig en rolbevestigend worden geportretteerd. Hetro's zijn erg overdreven hetro's en homo's zijn erg overdreven homo's. Subtiliteit is ver te zoeken in deze film. En naast het zwakke en bovendien erg voorspelbare verhaal zijn de acteerprestaties ook al niet echt om over naar huis te schrijven. Gelukkig leeft de film wel op tijdens de roof zelf. Die is leuk in elkaar gezet en gefilmd. Daarna zakt de film helaas weer naar het niveau zoals hij begonnen is, maar de algehele sfeer en het feel-good gevoel weten de film toch aangenaam genoeg te maken dat hij dragelijk is voor een anderhalf uur simpel en pretentieloos vermaak.

avatar van Kersje26
Wat ik me nog wel afvraag is; was Jan Peter nou echt verliefd op Bertie(roos die hij gooide op het einde)? Want jammer dat we niet hebben kunnen zien dat ze ook echt iets kregen samen...

deze film vond ik vreselijk slecht te overdreef
daarom heb ik de tv ook uit gezet niks aan
wat een popkast.
jammer van de acteur's en actrice's die kun veel beter rol spelen

Luchtig verhaal, hier en daar vond ik het wel wat overtrokken. Maar al met al een hele vermakelijke film.

avatar van Robi
Ik was even vergeten dat Chez nous geen Franse film is, maar een Nederlandse film die ik nota bene al een keer eerder gezien had. Een film over een homobar in financiële problemen. Nu, de tweede keer kijken ben ik toch wel wat positiever als de eerste keer. Het is namelijk best een leuke film.

Kersje26 schreef:
Was die roos niet bedoeld om door Bertie aan Anita Meyer te worden gegeven? De vrouw die hij zo bewonderde.

avatar van Phantasm
Vermakelijke komedie, leuk om naar te kijken.

avatar van henrygreenways
leuker dan ik eerst dacht eigenlijk !!