Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Ate de Jong
Met onder meer: Jan Smit, Roos van Erkel en Gerard Cox
IMDb beoordeling:
4,1 (1.851)
Gesproken taal: Duits en Nederlands
Releasedatum: 20 december 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Het Bombardement
Liefdesdrama tussen de jonge bokser Vincent (Jan Smit) en de verloofde Eva (Roos van Erkel). Terwijl de oorlog in Nederland uitbreekt, ontvlamt ook hun even heftige als onmogelijke liefde. Dan breekt 14 mei 1940 aan, de dag dat het centrum van Rotterdam gebombardeerd wordt en de jonge geliefden elkaar uit het oog verliezen.
Externe links
Acteurs en actrices
Vincent de Graaf
Eva von Heerle
Dirk Lagerwaard
Chris de Graaf
Mrs. von Heerle
Uncle Cor
Vincent's Grandmother
Aunt Anke
German Officer
Old Vincent de Graaf
Video's en trailers
Reviews & comments
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Oh, en iemand heeft zich vandaag geregistreerd op MovieMeter, deze film 5* gegeven en is sindsdien niet meer teruggekeerd. Seems legit.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Oh, en iemand heeft zich vandaag geregistreerd op MovieMeter, deze film 5* gegeven en is sindsdien niet meer teruggekeerd. Seems legit.
Jantje "Washandje" Smit?
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Ik weet dat ik nu als een hater klink maar wat een overdreven lelijke poster
Ik herkende daar in eerste instantie Jantje Smit niet in (en nog steeds niet eigenlijk). Dat lijkt mij anders een pluspunt.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Van mij hadden ze best een beschuldigende vinger mogen gebruiken, een stad plat bombarderen, terwijl de capitulatie al een feit was.
Niet waar.
De stad werd gebombardeerd op 14 mei 1940, vanaf 13u26. De capitulatie vond een dag later plaats.
Rond die tijd was de Wehrmacht al zo diep binnengedrongen in Nederland, dat je eigenlijk kan stellen dat verder bloedvergieten onnodig was. Ook om die redenen wilde de Duitse legerleiding zo snel mogelijk een einde maken aan de oorlog in Nederland.
In de ochtend van 14 mei stuurde de Wehrmacht-generaal Rudolf Schmidt een loopjongen naar het Rotterdamse bestuur met een ultimatum: overgave, of de stad wordt plat gegooid.
De Nederlandse legerleiding vond dat het landsbelang voorgang had op het belang van de stad Rotterdam. (Rotterdam was een toegangspoort tot het deel van Nederland dat nog niet in Duitse handen was).
Bovendien dacht men dat de Duitse legerleiding aan het bluffen was.
Pas de dag erna (15 mei) tekende Winkelman (Nederlands opperbevelhebber) de capitulatie.Enkel omdat men dreigde om hetzelfde te doen met Utrecht.
Had men op 14 mei niet meegedaan aan de 'blufpoker, dan had het bombardement ook niet plaats gevonden.
De capitulatie van Nederland was exclusief de Zeelandse troepen. Dit was dan weer wel slim uit strategisch oogpunt. Anders riskeerden men dat de Vlaamse kustlijn werd ingenomen. (Die belangrijk was, aangezien Britse troepen daar aan wal kwamen). Men wou de tijd rekken, zodat de Britten en Fransen zich konden organiseren.
Achteraf gezien was ook dat een maat voor niets. Nog geen maand later was de evacutatie van Duinkerke een feit.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
O ja, je hebt gelijk Age, het was pas de volgende dag! Maar laf was het zeker wel, dus wat mij betreft rustig die beschuldigende vinger hoor.
Of het bombardement niet had plaatsgevonden zoals jij stelt is nog maar zeer de vraag. Het enige wat de Duitsers met het bombardement hebben gewonnen is een voorbeeld stellen voor andere vijanden. Strategisch diende het verder geen enkel nut.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Na alle lovende recensies is Cobra alleszins minder enthousiast. (Cobra is de cultuur-tak van de VRT. Naast films beoordelen ze op hun site ook boeken, muziek, kunst, podiumkunsten, ...)
Cobra.be: Het bombardement - Ate de Jong

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik meen dat er wel tijdig tot capitulatie besloten was, maar dat er te lang gewacht is dit kenbaar te maken. Ik had wat graag daar een film over gezien ipv een no budget titanic kloon.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
O ja, je hebt gelijk Age, het was pas de volgende dag! Maar laf was het zeker wel, dus wat mij betreft rustig die beschuldigende vinger hoor.
Of het bombardement niet had plaatsgevonden zoals jij stelt is nog maar zeer de vraag. Het enige wat de Duitsers met het bombardement hebben gewonnen is een voorbeeld stellen voor andere vijanden. Strategisch diende het verder geen enkel nut.
Strategisch was het inderdaad van geen belang. Men had het bombardement op Rotterdam niet nodig om Nederland te veroveren. (Zou hooguit nog een week geduurd hebben).
Men wou zo snel mogelijk oprukken naar het Zuiden, om zo te voorkomen dat er teveel Britse soldaten het kanaal zouden oversteken. Zich nog langer bezig houden met Nederland was echt tijdverlies.
En misschien heeft die snelle capitulatie ten gevolge van het bombardement wel een zege voor de rest van Nederland. Wie weet hoeveel burgers en soldaten (langs beide zijde) er zouden gedood zijn bij straatgevechten in heel Nederland, als de Nederlandse legerleiding echt tot het einde wou doorgaan?
Ik snap niet echt wat je insinueert. Insinueer je dat het bombardement ook zou plaatsgevonden hebben als de capitulatie toch was getekend?
Ik heb geen weet van opzettelijke bombardementen op gebieden die reeds gecapituleerd hebben.
Bovendien wist de wereld al dat de Luftwaffe superieur was in de lucht. Daar moesten ze in 1940 geen voorbeeld voor stellen.
De Luftwaffe had namelijk in 1937 in Guernica al gedemonstreerd wat ze waard was. Rotterdam is ook niet meer dan een kopie van Guernica.
Da's ook de reden dat er in 1940 nooit echt grote luchtgevechten hebben plaats gevonden.
Men zou nochtans de Duitse opmars sterk hebben kunnen vertragen, als men de Duitse stellingen bij de oversteek van de Ardennen en de Maas had bestookt. Maar de Fransen waren te bang om zo vroeg in de oorlog al te veel vliegtuigen te verliezen bij luchtgevechten tegen de Luftwaffe 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik meen dat er wel tijdig tot capitulatie besloten was, maar dat er te lang gewacht is dit kenbaar te maken. Ik had wat graag daar een film over gezien ipv een no budget titanic kloon.
Rotterdam is net als Hiroshima. Er was geen capitulatie, maar het zat er natuurlijk wel aan te komen. Maar aangezien oorlogsvoerders ongeduldig zijn hebben ze het bij beide landen versneld. Al had Japan het nog wel langer vol kunnen houden, Nederland had met dat prutsleger sowieso toen geen schijn van kans.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het Bombardement - Filmpjekijken.com
"Een ondermaatse film afleveren is tot daaraantoe, daar heb je alleen jezelf als filmmaker mee. Maar een nationaal trauma als kapstok voor je eigen op publiekssympathie leunende project gebruiken, en er dan zo met de pet naar gooien, is onvergeeflijk. Dat getuigt van minachting voor het publiek, maar meer nog voor de mensen voor wie deze film eigenlijk gemaakt is: de slachtoffers en nabestaanden van die vier dagen in mei 1940. "
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ach, de recensies zullen vast negatief zijn, maar er gaan toch wel weer 100.000 of 200.000 mensen naar de film toe. Even kijken wat die ''leuke Volendammer'' kan als acteur enzo. En oja, een bombardement zal ook wel spektakel opleveren.
Als ik zie welke droevige films van eigen bodem hier dikke hits worden, dan heb ik weinig vertrouwen in film kijkend Nederland.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Rotterdam is net als Hiroshima. Er was geen capitulatie, maar het zat er natuurlijk wel aan te komen. Maar aangezien oorlogsvoerders ongeduldig zijn hebben ze het bij beide landen versneld. Al had Japan het nog wel langer vol kunnen houden, Nederland had met dat prutsleger sowieso toen geen schijn van kans.
Daar ging het helemaal niet over Het was een opeenvolging van communicatieblunders. Het bombardement had niet hoeven plaatsvinden.
Bombardement op Rotterdam - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Hier schuilt een enorm spannende thriller in. Duidelijk is dat het Bombardement eigenlijk niet had moeten/hoeven plaatsvinden. maar door slechte communicatie werd het toch uitgevoerd.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Het Bombardement - recensie - MovieScene
"Het Bombardement is een epische film die één van de grootste Nederlandse trauma’s uit de Tweede Wereldoorlog met respect behandelt. Daarbij weigert de film met een beschuldigende vinger te wijzen. Er is overduidelijk een positieve toon aanwezig, zonder het drama tekort te doen. De film is daardoor geschikt voor de hele familie. Jan Smit en Roos van Erkel brengen als geloofwaardig koppel deze onmogelijke liefde absoluut tot leven."
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Positieve toon.....
Geschikt voor de hele familie...
Wat voor idioot laat deze sukkel voor die website schrijven? Zelfs voor de JanSmitfanclubpage is dit te tenenkrommend voor woorden.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Daar ging het helemaal niet over Het was een opeenvolging van communicatieblunders. Het bombardement had niet hoeven plaatsvinden.
Bombardement op Rotterdam - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Hier schuilt een enorm spannende thriller in. Duidelijk is dat het Bombardement eigenlijk niet had moeten/hoeven plaatsvinden. maar door slechte communicatie werd het toch uitgevoerd.
Er waren wel toenaderingen tussen kolonel Sharoo en de wehrmacht-generaal Schmidt. Die laatste deed vlak voor het bombardement een nieuw ultimatum (dat liep tot 16u). Bijgevolg wou hij de bommenwerpers nog wegjagen door met rode vuurpijlen in de lucht te schieten, maar dat is dus niet gelukt.
Het is maar de vraag of de Nederlandse legerleiding in staat was om een capitulatie te ondertekenen als Rotterdam niet was gebombardeerd.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Positieve toon.....
Geschikt voor de hele familie...
Wat voor idioot laat deze sukkel voor die website schrijven? Zelfs voor de JanSmitfanclubpage is dit te tenenkrommend voor woorden.
Had jij 'm al gezien?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
HFR moeten we allemaal zien voordat we er een mening over mogen vormen, maar wanneer het over Het Bombardement gaat...
Fabian123
-
- 335 berichten
- 3849 stemmen
Toch leuk als ze binnenkort nieuwe posters laten maken met die citaten erop 
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Ik las ergens dat deze film meer dan 5 miljoen heeft gekost..dat gaan ze toch nooit terugverdienen lijkt me
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Had jij 'm al gezien?
Nee, maar het toejuichen van een positieve toon en blij zijn dat het bombardement 'vermaak' biedt voor de gele familie vind ik een gotspe. Ben overigens ook niet meer van plan te gaan. Ga niet eerst 90 minuten naar een suf romantisch drama kijken om daarna een knullige weergave van het bombardement te zien.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
HFR moeten we allemaal zien voordat we er een mening over mogen vormen, maar wanneer het over Het Bombardement gaat...
Ik heb de trailer gezien en ken nu de synopsis, dat schept een goed beeld. Reviews bevestigen dat. Verder beoordeel ik niet de film, maar de recensie. Die ik volledig gelezen heb.... 
Wat is jouw ervaring met HFR?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik las ergens dat deze film meer dan 5 miljoen heeft gekost..dat gaan ze toch nooit terugverdienen lijkt me
Onze belastingcenten. Producent heeft zichzelf vast op voorhand een riant salaris toebedeeld.....
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Het bombardement had niet hoeven plaatsvinden.
Nee, uiteraard had dat niet gehoeven. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Verklaar je nader? Snap je smiley niet. Wikipedia link gelezen? Bevel was ingetrokken.
Te laat
Door het Nederlandse verzoek om een nieuw document krijgt de Duitse generaal Schmidt de indruk dat er bereidheid is tot onderhandelen. Om 12.00 uur vraagt hij daarom aan de Duitse legerleiding om het luchtbombardement af te blazen. Dit bericht bereikt het Duitse opperbevel om 12.35.
De bommenwerpers, twee groepen van 54 en 36 toestellen, zijn echter om 11.45 uur al in Duitsland opgestegen. Het is alleen nog mogelijk om hen met rode lichtkogels te waarschuwen. Het is namelijk standaardprocedure om tijdens missies radiostilte te houden, om afluisteren te voorkomen. Intussen heeft Scharroo iemand naar de frontlijn gestuurd om een tweede versie van het ultimatum in ontvangst te nemen. Dit ultimatum is om 13.20 uur op het hoofdkwartier van Scharroo. Tot 16.20 uur krijgen de Nederlanders de tijd om te reageren.
Puinhopen
Precies om 13.20 uur verschijnen - volgens plan - ook de eerste bommenwerpers boven Rotterdam. De Duitse generaal Schmidt laat in allerijl lichtkogels afschieten. De piloten van de eerste groep van 36 vliegtuigen zien de lichtkogels op tijd en breken de aanval af. De andere groep van 54 toestellen breekt de aanval niet af. Vermoedelijk zien zij de lichtkogels niet.
Niet gehoeven dus.....
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Misschien kan je een lijstje geven van bombardementen die wel hadden gehoeven...
Het bombardement op Rotterdam was gewoon een oorlogsmisdaad, en degenen die het bevel in de eerste plaats gaven zijn daar schuldig aan, niemand anders. Dat het bombardement misschien (wat maar zeer twijfelachtig is, want dan had Nederland alsnog moeten capituleren terwijl het leger nog standhield) voorkomen had kunnen worden op Duitse voorwaarden doet daar allemaal niks aan af.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik heb de trailer gezien en ken nu de synopsis, dat schept een goed beeld. Reviews bevestigen dat. Verder beoordeel ik niet de film, maar de recensie. Die ik volledig gelezen heb.... 
Wat is jouw ervaring met HFR?
Kom zeg, je geeft de film al vanaf het begin geen kans. Verder heb ik ook erg veel gelezen over HFR om er een beeld van te kunnen creëren. Wil het nog niet volledig afkraken, maar echt hoopvol of enthousiast ben ik niet.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wanneer ga je eigenlijk naar de bios toe Reinbo? Ben benieuwd naar je review.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Feit blijft dat het bevel was ingetrokken en het dus niet uitgevoerd hoefde te worden van de opdrachtgevers..... Niet gehoeven dus. Jammer dat je dat niet begreep.
stinissen (crew films & series)
-
- 23462 berichten
- 76957 stemmen
Onder vermaak bedoel ik niet dat ik zit te genieten dat Rotterdam of welke stad dan ook wordt plat gegooid . is het zelfde met Schindlers List dat vond ik een prachtige film maar ik vond wat daar is gebeurt verschrikkelijk.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8557 stemmen
Onze belastingcenten. Producent heeft zichzelf vast op voorhand een riant salaris toebedeeld.....
Beetje triest om zo te zitten stoken, je (topic-overheersend) gezeur heeft ondertussen wel duidelijk gemaakt dat je niets met deze film hebt. Overigens zal het voornamelijk Belgisch belastinggeld zijn.
Bekijk ook

Bride Flight
Drama / Romantiek, 2008
330 reacties

Daglicht
Thriller / Mystery, 2013
152 reacties

Süskind
Oorlog / Biografie, 2012
175 reacties

Sonny Boy
Drama / Romantiek, 2011
216 reacties

Het Zakmes
Familie, 1991
142 reacties

Plan C
Misdaad / Komedie, 2012
190 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



