Het Zakmes (1992)

Nederland
Familie

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Olivier Tuinier, Verno Romney en Adelheid Roosen

Mees heeft een probleem. Hij heeft per ongeluk het zakmes van zijn vriendje meegenomen. Als hij het mes terug wil brengen, is Mees te laat. Tim is immers net verhuisd. Het enige wat Mees weet, is dat Tim nu in Flevoland woont. De ouders van Mees hebben geen tijd voor zijn problemen. Zijn moeder is een wereldberoemde zangeres die hij eigenlijk voornamelijk van televisie kent. Zijn vader heeft het veel te druk met zijn populaire vrouw en het huishouden. Er zit dus niets anders op voor Mees: hij moet helemaal alleen op zoek naar Tim.

avatar van 2MY
2MY
Looko kondorfolm zondor do floowokol doo jo togonwoordog tovool togonkomt on do stodoo 100 fontosoofolms. Goon protondo hondon of kobootors, schoton lotondo zwojnon of kondorlojko poroton. Moos octoort bohoorlojk, hot vorhool os ook hool oot hot lovon von oon kond gogropen on goloofwoordog (vroondjos komon on goon...).

Do mozook doot mo of on too donkon oon Cosko do Rot, hot vorhool os ootoroord vool onscholdogor.

Looko folm, drooönholvo stor!

***1/2

avatar van 2MY
2MY
Yekezzez schreef:
Hmm, vreemd in deze plot-summary wordt wel weer van Tom gesproken. En Mees slaat voor Tom op zijn trom. Heeft misschien iemand de film bij de hand?

Volgens mij was het al een tijdje geleden dat je de film nog had gezien

(om maar even te reageren op een post van zo'n 9 jaar geleden)

avatar van TheLionKingFan
Ze praten in de 'kippentaal'

Mees = Mos en Tim = Tom.

avatar van Brix
De completeTV serie is leuker, maar toch 3,5 * voor de ingekorte filmversie.

avatar van Snorren
Gewoon heerlijk jeugdsentiment, vroeger vaak gekeken met mijn broer en vanochtend nog een keer over gezien. Constante glimlach. Een perfecte kinderfilm.

avatar van Ste*
Een heel lieve film. Olivier Tuinier vind ik voor zijn leeftijd (hoewel hij in de film niet echt 6 is, maar oke) heel goed acteren. Ook de rol van de vader is heel erg leuk.
In de eerste helft gebeurt er net iets te weinig, en is het net teveel een herhaling van zetten. Ook de liedjes tussendoor zijn wat overbodig.

Voor de rest gewoon een hartstikke sympathieke film, hoewel mijn mening gekleurd kan zijn omdat het jeugdsentiment is.

avatar van Beertje45
Olivier Tuinier is ontwapenend leuk in misschien wel de beste jeugdfilm van Nederland. Bravo voor het acteertalent dat in zo'n jong kind schuil ging. Is wel de eerste keer dat ik de film zag, dacht niet dat ik hem ooit op de Belgische tv heb gezien.

avatar van J.Ch.
Ach, wat een lieve film was dit toch! Het was jaren geleden dat ik Het Zakmes heb gekeken, maar nu ik de film herzien heb vind ik dat de film niets aan charme heeft ingeboet. Het verhaal is voor kinderen heel invoelbaar, denk ik, wat ook wel weer iets anders is dan de kinderfilms die je tegenwoordig ziet. Weliswaar hebben we niet allemaal een wereldberoemde operazangeres als moeder of een vader die standaard etenswaar op de televisie laat vallen, maar verhuizende vriendjes en een niet-zo'n-lieve juf zijn heel alledaagse zaken. Het Zakmes is denk ik precies de goede mengelmoes van avontuur en alledaagse situaties. Af en toe moet je een ongeloofwaardig plotelementje maar voor waar nemen, maar dat doen we graag. Olivier Tuinier is verbazingwekkend getalenteerd voor iemand van zijn leeftijd en steelt moeiteloos het hart van iedere kijker, stel ik mij zo voor. Vooral zijn soms overslaande stemmetje is gewoon te aandoenlijk... De film kent af en toe een liedje, wat ik ook altijd wel kan waarderen. Al met al is Het Zakmes ondanks zijn leeftijd nog altijd een heel leuke film voor jonge kinderen - en natuurlijk voor volwassenen met jeugdsentiment.

avatar van Movie-Addicted
Het enigste boek wat ik ooit in mijn leven aan een stuk door heb gelezen (naast Het Diner en de studie/leerboeken om dan)

Snel maar weer eens de film herzien!

avatar van Norma
Lief, leuk, lief, lees ik, en dat klopt wel. Schattige film, omdat dat jochie zo lekker naturel overkomt. Vooral zijn liedjes zijn memorabel.

Ik ga een liedje maken
Ik weet wel hoe dat moet
Je moet gewoon wat rijmen
En ik kan dat heel…best!

Jammer dat de volwassenen, met name dan die vader en de juf, zo overdreven werden neergezet, daar hou ik nooit zo van.
Het verhaal is niet spectaculair, maar wel erg leuk vanuit het oogpunt van een ondernemend kind verteld.
Leuk en lief dus.

avatar van mock turtle
voor een kinderfilm best langdradig, maar misschien ligt dat aan het feit dat dit al behoorlijk gedateerd is. jochie is lief.

avatar van missl
Leuke film van vroeger. Ik heb deze als klein meisje meermaals gezien omdat ik het zo leuk vond. Nu terug gekeken met mn kleine nichtje en zij vond het even leuk als ik vroeger. Wat een schatje, die Mees.

avatar van Daan258
Bloft on hole loke folm.

Ook na jaren blijft dit een heerlijke film om naar te kijken. Vroeg deze film zo vreselijk vaak gezien dat ik nu jaren echt alles precies nog uit me hoofd wist na te vertellen.
Puur nostalgie.

dikke 3,0*

Opnieuw gezien. Blijft toch nog steeds een goede jeugdfilm.
Kan nog steeds mee, ook in deze tijd.