Ruby Sparks (2012)

3,24

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jonathan Dayton en Valerie Faris
met Paul Dano, Zoe Kazan en Annette Bening

Calvin (Dano) is een schrijver die in zijn jongere jaren fenomenale successen heeft weten te behalen, maar nu worstelt met het schrijven en met zijn romantisch leven. Maar dan boekt hij eindelijk weer eens succes met een eigen verzonnen karakter genaamd Ruby. Als Calvin een paar weken later Ruby in levende lijve thuis op de bank heeft zitten, is hij van slag en verbijsterd dat zijn gecreëerd karakter het echte leven heeft weten te vinden in de vorm van een levend ademhalend persoon.

77 BERICHTEN 23 MENINGEN
avatar van Zeriel
De film begint veelbelovend, de eerste helft is leuk, daarna bloedt de film langzaam dood in saaiheid en voorspelbaarheid, en voelt vrij ongeïnspireerd aan. Hier was toch wel meer uit te halen.

Dieptepunt is wel dat hij voor haar neus gaat tiepen, dat ze frans spreekt enz. dat hadden we al gezien toch, wat fantasieloos gedaan.

avatar van Knisper
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Pazmaster schreef:
Nooit gedacht dat ik een romkom zo goed zou kunnen vinden.
Er zit dan wel een klein beetje romantiek in de film, maar deze film heeft verder niets met een romkom te maken. Aanvankelijk begint het nog wel grappig, maar het wordt al snel duidelijk dat je toch terugkomt bij de persoon die je zelf bent. Ruby Sparks is dan ook het type dat normaal gesproken niet op Calvin valt. Het wordt mooi weergegeven hoe de oorspronkelijke Ruby dan eigenlijk toch niet is wat bij hem past en dat je niemand kan dwingen gelukkig met iemand te worden.

Wat mij betreft is de enige terechte conclusie, dat je niet moet blijven wachten op het type waarover je dagdroomt en dat eigenlijk niet bij je past, omdat juist dat uiteindelijk zal storen.

avatar van cantforgetyou
Ik kan hier helemaal niks mee. Te vreselijk voor woorden. Geen tijd aan besteden. Zonde.

avatar van Pelagatti
Best een leuk filmpje, origineel bedacht. Maar eerder een romantisch drama dan een romcom. Hoofdpersonage irriteerde mij wel, was onsympathiek en gewoonweg een vervelende vertoning.
Zoe Kazan draagt deze film en zorgt voor de nodige vermakelijke scenes.

avatar van Koerok
Fijne feel-good-movie. Niets meer en niets minder.

Aardige film waarin een jonge schrijver verliefd wordt op een door hem zelf geschreven personage. Een redelijk origineel gegeven (wat vergelijkbaar met Stranger than fiction). De film gaat zeker niet voor de gemakkelijke grappen en is verder goed uitgewerkt. Ietwat langdradig. Een leuke cast waarbij Zoe Kazan ook verantwoordelijk is voor het script.

Frisse, romantische en fantasierijke komedie. Ontspannende en zeer genietbare ode aan de romantiek.

avatar van Stijn B.
Van de makers van Little Miss Sunshine is er deze film over een schrijver van wie een van zijn personages tot leven komt klinkt bizar maar het wordt heel mooi uitgewerkt Fijne rollen ook van Annette Benning en Antonio Banderas.

Luchtig romantische film die weliswaar nergens hun pareltje "Little Miss Sunshine" weet te evenaren.

avatar van arno74
Grappige komedie met een beetje een origineel idee, al is het zeker niet de enige komedie waarin een vrouw als het ware wordt ontworpen.

Onderhoudend en leuk, verder niet heel erg bijzonder en wel heel voorspelbaar. Dat het van de makers van Little Miss Sunshine is wordt puur voor marketingdoeleinden geroepen, deze film is heel wat anders en het nivo komt niet in de buurt.

Ondanks dat blijft het een onderhoudend en luchtig filmpje.

Melvin Udall
Bijzondere komedie met heerlijk spel van alle personages. Modern sprookje eigenlijk, erg leuk!

Redelijke komedie, maar het zal nooit mijn geliefkoosde genre worden.
De vertolkingen vond ik wel goed, maar het verhaal sprak me helemaal niet aan.
Is iets voor de liefhebbers van het genre, dus niet voor mij.
Maar de cast is wel de moeite waard in deze film.

avatar van 93.9
Aardige film, maar die typisch Amerikaanse overdreven accenten.
Kan daar zo slecht tegen, like, you know uuh..

avatar van jan
niet romantisch en niet komisch. Genre lijkt me dan ook niet correct. Drama klopt beter.
Kon mij niet bekoren.

Eigenlijk is het een heel puberaal verhaal. Jongen kan geen meisje krijgen en daarom verzint hij er een. Z'n verzonnen meisje doet alles wat hij maar wil. Toch is de film wel leuk vorm gegeven en gaat het verhaal ook wel ietsje dieper. Een verhaal over het hebben van relaties en wat daar allemaal bij komt kijken. Daarmee overstijgt de film het niveau van de puberale film. Maar ook niet veel.

Modern feelgood sprookje. Soms leuke, mooie verrassingen. Heerlijk! 4*

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een soort Solaris meets Pygmalion, maar dan met een twist. Veel humor, een paar overbodige en enigszins karikaturale personages die toch wel vermakelijk zijn omdat ze worden gespeeld door sterren die weten hoe ze voluit moeten gaan zonder de plot of de hoofdrolspelers te overweldigen, en met een einde waarin de film éven donker durft te worden zonder daarmee een redelijk happy end uit het zicht te laten verdwijnen. Eindelijk zie ik Dano ook eens in een rol waarin hij mijn volle sympathie heeft, en nu zie ik pas wat een goede acteur hij is (hetgeen ik natuurlijk al veel eerder had kunnen weten, maar de scherpe randjes van zijn personages stonden nog wel eens in de weg). Een erg leuke verrassing met een ontroerend laatste bedrijf.

avatar van IH88
“I'm not writing about you. I wrote you.”

Originele film die luchtige romantiek achteloos combineert met een diepere boodschap over vrije wil en het bijna perverse streven naar perfectie. Want het klinkt zo mooi, je fantaseert over je droomvrouw en opeens staat ze voor je. De droom van iedere man toch? En dat ze zelf geen vrije wil heeft (tenzij je dat typt op je typemachine) ach, het is wel zo gemakkelijk.

Iedereen voelt aan dat deze situatie niet lang houdbaar is en uiteindelijk komt Calvin (de weer fantastische Paul Dano) daar ook achter. Want het is toch eigenlijk veel leuker als je uit vrije wil verliefd op elkaar wordt zonder fantasierijke interventie? Het intelligente script van Zoe Kazan (hier droomvrouw Ruby) laat dit op een mooie wijze zien en het einde is schitterend gekozen en vooral levensecht.