
Post Tenebras Lux (2012)
Mexico / Frankrijk / Nederland / Duitsland
Drama
115 minuten
geregisseerd door Carlos Reygadas
met Adolfo Jiménez Castro, Nathalia Acevedo en Willebaldo Torres
Juan en zijn jonge stedelijke familie leven op het platteland in Mexico. Daar genieten ze van en lijden ze onder een wereld die het leven op een andere manier opvat. Juan vraagt zich af of deze werelden complementair zijn of dat ze onbewust met elkaar in conflict liggen om elkaar te elimineren.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=VmYvuW51htw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Reygadas zoekt de walging iets te graag op in de sauna-scene. Had niet per se gehoeven wat mij betreft.
Een zwaarwegend autobiografische element in de film zou de fles rum en de joints kunnen zijn, dat zou in ieder geval de rugbyspelers verklaren.
3*
Moet snel meer van Reygadas kijken, exceptioneel boeiend regisseur. Deed me denken aan Kim Ki-Duk en Uncle Boonmee

Dingen als die paddotrip-vervorming op het beeld en de 4:3 beeldverhouding, trek ik vaak niet zo ('kunstgrepen', 'aandachttrekkerij'...), maar hier voelt het allemaal heel intuïtief aan, en daardoor echt, en daardoor oprecht. Wat er op het beeld verschijnt raakt me ook. Niet altijd maar vaak wel.
Het stuk in de seks-sauna in Frankrijk (surrealistisch en een beetje creepy), de man die zijn eigen hoofd eraf trekt terwijl hij kijkt naar bomen die zichzelf om lijken te hakken (beste moment van de film imo), de duivel in het huis, de opening... Maar ook het spelen aan de zee, en papa die met de zoon speelt op bed, terwijl het buiten giet. De film zit vol met prachtige scènes.
Ik vond het mooi, en dat komt van iemand die De Spiegel en The Tree of Life niet trok. Waarom deze film dan wel? Deze film is gemaakt door een mens zoals mezelf, niet door een professor.
Interessant genoeg voor een 3,5*, maar niet alles werkt.
Centraal staat het echtpaar Juan en Natalia met hun kinderen, daaromheen de mensen in hun directe omgeving.
Regisseur Reygadas (Japon, Stellet Licht) is bepaald niet wereldvreemd: internetporno, Buzz Lightyear, Spiderman, R2D2, The Pink Panther en het laatste dat je verwacht in deze stevige arthouse-movie: één entiteit in CGI.
Daarnaast een nummer van Neil Young nog ontoonvaster dan hij het zelf zou kunnen en de meest bizarre zelfmoord ooit in een film.
Pas in het laatste half uur begint er iets van een plot te ontstaan, niet dat het uitmaakt, alle scenes zijn fascinerend en een flink aantal zelfs briljant.
Meesterwerk!
L'art pour l'art.
wat bedoel je daarmee? Die uitdrukking heeft namelijk geen negatieve connotatie (je 1 ster waardering in ogenschouw nemend, lijkt het enigszins aannemelijk dat je iets zou willen zeggen als 'kunst om het kunstzinnig willen doen'. I could be wrong, maar dat is niet wat L'art pour l'art betekent )
Zou me toch sterk verwonderen want al zijn vorige films zijn hier toch uitgebracht dacht ik.
De openingsscène is in ieder geval uiterst fraai en gaf mij even de hoop een nieuwe Tree of Life ontdekt te hebben, maar die hoop vervloog echter al snel. Ik vond de vorm in ieder geval best mooi en cinematografisch waren ook af en toe ook fraaie momenten, al miste ik soms wel de samenhang ertussen. Zo’n scène in depornosauna was dan weer wel minder en ook de scène waarbij die honden mishandeld werden, vond ik duidelijk minder en er ook niet helemaal tussen passen. Sowieso houd ik niet zo van dat laatste en daarmee proberen te scoren is toch wel een soort van zwaktebod.
Maar gelukkig overheerst het positieve gevoel en ziet de film er over de breedte gezien toch wel erg goed uit. Als Reygadas hier en daar wat bijslijpt, sluit ik niet uit dat er nog een meesterwerk in hem zit. Post Tenebras Lux is dat niet, zal ook zeker niet iedereen kunnen waarderen, maar is in ieder geval toch wel bovengemiddeld goed, met een paar fraaie momenten.
3,5*
Matig verhaal...
Geen goede acteerwerk...
Geen breedbeeld, alleen 4:3...
Redelijk HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Geen moeite waard...
Best Mexican films 2010-2014 - The Filmtransition
Er staat ook een klein stukje geschreven over de film en zijn fantastische regisseur.
Batalla en el Cielo was een gave film, daarom ook wel benieuwd naar deze. Zonder voorkennis ingegaan (zoals altijd eigenlijk) en dat had ik deze keer waarschijnlijk beter niet gedaan. De opzet is er namelijk eentje die me niet echt boeit. Reygadas zet zichzelf centraal en da's niet zo mijn ding, al helemaal niet wanneer snel blijkt dat ik weinig heb met de persoon Reygadas.
Visueel vond ik het érg lelijk. Sowieso al geen 4:3 (1.37:1 om precies te zijn) fan, maar dat bijna continue ring effectje was niet om aan te zien. Vaak storend ook. Enkel tijdens de schemerscenes had het een meerwaarde. Er zijn er geloof ik 3, meteen ook de meest boeiende van de hele film. De openingsscene (1 van de 3) is dan nog het best, vooral omdat de muziek daar ook zo geweldig uitgespeeld wordt.
Maar verder veel loshangende scenes rond personages die me niet boeienden en settings die ik saai vond. Naarmate de film vordert komt er iets meer samenhang maar eigenlijk maakte dat het alleen maar erger, aangezien het hele gebeuren me toch niet wist te raken.
Resten wat opvallende momenten. Sommige echt wel mooi (de schemerscenes dus), sommige té lelijk maar wel grappig (de CG duivel). Wat mij betreft mag hij weer doorgaan met gewone films, met Reygadas' zelfstudie ben ik niet veel.
2.0*
"Post Tenebras Lux", ik hoop het voor de volgende Reygadas.......
Een film die erg veel te vertellen heeft zonder daarbij een echte vaste verhaallijn in te verwerken. MAar het werk erg goed. De film heeft een prachitge dromerige sfeer wat extra wordt versterkt door het onconventionele camerawerk. Zoals vaker hier gezegd zijn de randen in soft focus en het midden in focus geschoten. Dit zorgt voor een wat vertekent beeld die toch net dat beetje extra aan de film kan toevoegen. Maar als het conventioneel was geschoten was het voor mij minstens zo imponerend geweest. De situaties en scenes zijn allen uniek en allen ook een klein kunstwerkje op het scherm. Alles is een klein meesterwerk verpakt in een heel groot meesterwerk.
Geweldige ontdekking en kennismaking met Carlos Reygadas

En WTF! Wat een WTF-film! Enerzijds irritant, bijvoorbeeld dat ringeffect van de lens (ik dacht dat het aan mijn apparatuur lag?), de verhaallijn die heen en weer springt en het af en toe geen chocola van het geheel kunnen maken.
Anderzijds weer enorm intrigerend en met geweldige visuele hoogtepunten. De film spookt nog behoorlijk door mijn kop en zal daarin lange tijd blijven hangen. Toch ook Stellet Licht en Batalla en el Cielo maar eens een kans geven.
Wordt ook nog eens geïnsinueerd dat het kind hem kan zien? Het grootste pijnpunt: dat ik de eerste keer juist door de fragmentarische insteek maar met veel moeite in het narratief kon komen. Jammer, want de prachtige beelden lenen zich bij uitstek voor een filmervaring die bijblijft. Dat gebeurt nu ook wel, maar ik denk dat herziening alsnog wel een pre is. Misschien wel de belangrijkste scène van de film werd voor mij nu verstoord door een ongetwijfeld zeer flauw feit: er werd écht heel erg vals gezongen. Stoor je je daaraan, dan weet je dat je niet genoeg 'in' de personages en hun emoties zat, al was ik in eerdere scènes wel compleet mee. Voor nu ruim 3.5*.