ad
  • 140.719 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 461.192 acteurs
  • 284.197 gebruikers
  • 8.144.072 stemmen
Avatar
 
Carlos Reygadas

Rechten: Yasu (talk), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Carlos Reygadas

Geboren: 10 oktober 1971 (49) in Mexico-stad

Bekend van: Stellet Licht, Nuestro Tiempo en Batalla en el Cielo

IMDb profiel: Carlos Reygadas

Wikipedia: Carlos Reygadas (wikicode: 1716 )

12 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

An Luna

  • 41 berichten
  • 58 stemmen

Bij Stellet Licht (2007):

Ik denk dat Reygadas zich van helemaal niemand iets aantrekt. Blijf de kritiek op Batalla onzinnig vinden. Ik vind de openingsscene nog steeds prachtig. Om zoveel meer redenen dan dat het een fellatio betreft.

Ik kan me echt vinden in Dana's opmerking over een scenario als natte droom van elke man. Zo is het bij Reygadas toch altijd? Mannen worstelen, denken, ploeteren, vrouwen 'zijn' slechts. Hier is Johan er kapot van dat hij van twee vrouwen houdt. Lekker makkelijk (ik leef me even in het verhaal in).

Iets als de 'natte droom' beweerde een journaliste van de New York Times over Batalla, namelijk dat mannelijke regisseurs om een of andere (onduidelijke) reden graag over vrouwelijke prostituees vertellen zoals Reygadas van Ana een hoer voor de lol maakt.

En de worsteling in de natuur van Alejandro Ferretis (Japon) die verlost moet worden door de oude vrouw is al net zo plat als een dubbeltje.

Tegelijk, al vind ik Reygadas nog zo simplistisch als hij over vrouwen filmt, hij is een meester. Ik vind niet dat je de film voelt, daarvoor is het allemaal veel te afstandelijk. Reygadas filmt schematisch, droog, rustig en enorm doordacht. Al zei hij bij Batalla al vaak dat hij wil dat de kijker voelt, dat lukt ook hier slecht. Maar 2uur en 22 min Stellet Licht lang levert aan het eind wel een bijzondere kijkervaring op. Dan voel je pas wat. Althans ik. Daarvoor heb je je moeten overgeven aan 'swerelds meest dwingende regisseur. Zo, dat is er uit!


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12454 stemmen

An Luna schreef:

Ik denk dat Reygadas zich van helemaal niemand iets aantrekt.

Dat denk ik ook niet, maar het omgekeerde wat werd verondersteld hoeft ook niet waar te zijn, vandaar.

An Luna schreef:

Daarvoor heb je je moeten overgeven aan 'swerelds meest dwingende regisseur.

Dat boezemt mij dan weer veel angst in op het resultaat van deze derde film. Een dwingende regisseur is precies waar ik niet op zich te wachten, ik kan zelf als kijker ook wel iets. Dus dat is waarom ik dus juist wel kritiek had op Batalla.


An Luna

  • 41 berichten
  • 58 stemmen

interessant is die mexicaan toch. Want ik vind hem dwingend maar hij laat toch ook ruimte..... want van het einde van stellet licht kun je maken wat je wil.....

hoe flikt 'ie 'm dat?

vond je dan dat je bij batalla zelf geen ruimte gelaten werd? want reygadas vertelde constant dat hij dat juist wel beoogt...

en is het niet zo dat er vele verhalen over batalla te vertellen zijn al naar gelang je eigen achtergrond? Dat daar de ruimte zit, ook al werkt hij nog zo gestaag naar zijn climax toe?


avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

  • 649 berichten
  • 2622 stemmen

An Luna schreef:

Bij Stellet Licht (2007):

Ik kan me echt vinden in Dana's opmerking over een scenario als natte droom van elke man. Zo is het bij Reygadas toch altijd? Mannen worstelen, denken, ploeteren, vrouwen 'zijn' slechts. Hier is Johan er kapot van dat hij van twee vrouwen houdt. Lekker makkelijk (ik leef me even in het verhaal in).

En dat worstelen, denken, ploeteren zou dan de 'natte droom van elke man' moeten zijn? Nou, niet van deze man, hoor. Bovendien vind ik dat met dergelijke opmerkingen de vrouwen in Reygadas' film tekort worden gedaan. Alhoewel het niet het onderwerp van zijn film was, gingen mijn gedachten voortdurend uit naar het geworstel, gedenk en geploeter van beide vrouwen, zonder dat dat expliciet -maar o zo impliciet wél- getoond werd. Achter een enkele blik, opmerking, handeling van elk van beide vrouwen ging een wereld schuil.


An Luna

  • 41 berichten
  • 58 stemmen

nee, dat worstelen en pijn hebben (hoe heerlijk ook bij reygadas) zal niet de natte droom van De man zijn. maar wel dat een man over twee vrouwen beschikt en eigenlijk niet hoeft te kiezen. wel dat een man een jong meisje kan neuken gewoon omdat het haar niet uitmaakt, en wel dat een man een oude vrouw neemt omdat hij zegt dat hij dat wil. ik leefde ook wel mee met de twee vrouwen, meer dan met de andere reygadasvrouwen maar ik blijf bij mijn standpunt. reygadas is een seksist. van vrouwen weet hij niets. dat hoeft ook niet. het is slechts een constatering.



avatar van kappeuter

kappeuter (crew)

  • 60330 berichten
  • 4951 stemmen

Bericht verplaatst naar Post Tenebras Lux (2012)


Ik Doe Moeilijk

  • 1092 berichten
  • 190 stemmen

Na het herzien van het geniale Batalla en el Cielo kan ik echt niet wachten op het volgende wereldwonder van deze man. Anticipatie!


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Cannes favorite Carlos Reygadas told Mexican media recently that in October he will begin filming "a cowboy story" tentatively titled Donde Nace la Vida (Where Life Is Born).
*KLIK*


avatar van arno74

arno74

  • 8666 berichten
  • 2960 stemmen

Ik zal dit ook maar hier plaatsen. In dit artikel wordt de reactie van Reygadas getoond op de vraag waarom hij geen toplijst 2015 instuurt. Hij benadrukt dat zijn reactie in de context gezien moet worden van een emailuitwisseling onder twee mensen die elkaar waarderen en respecteren:

Beste, [ik stuur geen lijst] omdat ik tegen dit soort lijsten ben. Ik vind ze contraproductief. Als je wil gaan we er wel een keer dieper in op mijn redenen. Het zijn legio:

1. Bijna niemand heeft alle films of op z'n minst veel ervan gezien.

2. De dictatuur van de massa (hoe illuster de partijen ook mogen zijn, het kudde-effect is veel te sterk).

3. Overwaardering van het streven naar een kortetermijnresultaat (het effectbejag van de films).

4. Het ontstaan van gedachtenstromingen die aan de zwakkeren onder ons worden opgelegd (oftewel aan vrijwel iedereen).

5. De ideologische stem.

6. Onderwaardering van het persoonlijke als superieure waarde binnen de filmkunst (en binnen het artistieke).

7. Het bevordert het gevoel van een concurrentiestrijd, etc.

Ik vind het raak verwoord.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5041 berichten
  • 3486 stemmen

Artikel: Onze Tijd: masterclass Carlos Reygadas op IFFR (klik)