Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

Ik ben niet zo’n fan van Ben Affleck als acteur. Maar ik moet zeggen, dat hij het als regisseur een stuk beter doet. Dat geldt zeker voor deze gedramatiseerde reconstructie over de ontsnapping van diplomaten uit het “kokende” Teheran, begin 1980. Enig minpuntje is dat de rol van de CIA-agent wel erg uitvergroot wordt ten koste van de Canadese ambassadeur, die in werkelijkheid indertijd een veel grotere rol gespeeld heeft. Affleck heeft naderhand ook toegegeven dat wat dat betreft het evenwicht een beetje zoek is.
Niettemin heeft hij er een boeiende politieke thriller van gemaakt, die er erg goed in slaagt om de spanning van destijds weer tot leven te brengen.
Wellicht nuttig om te weten, dat een paar maanden na deze operatie een poging om met militair ingrijpen de overige gijzelaars te bevrijden een faliekante mislukking werd. Dat maakt deze geslaagde actie des te opvallender.

avatar van Zeriel
Interessant verhaal, doorsnee film.
Het begint heel erg goed met de bestorming van de ambassade, hier wordt de spanning goed opgebouwd.
Maar in plaats van dat we de vluchters gaan volgen verplaatst het verhaal zich naar de CIA-agent met het plannetje. Hier zakt de film als een plumpudding in elkaar. Weg spanning, Affleck zet een nogal flets personage neer die niet weet te boeien.
Het gedoe rondom het filmplan erdoor krijgen was niet bijster interessant en had er grotendeels uit gekund.
Als we dan eindelijk weer terug zijn bij de onderduikers, zijn dat oppervlakkige karakters gebleven, die we alleen van buitenaf zien. De film was waarschijnlijk interessanter geworden als we vanuit hun perspectief de gebeurtenissen hadden beleefd.

avatar van Masqada
Prima film, maar zeker niet oscar waardig.
Vond de film een beetje inkakken na een sterk begin. Laatste 40 minuten maakte het dan wel weer enigszins goed.

avatar van K. V.
Bij deze had 'k erg m'n twijfels, maar toch eens geprobeerd. 'k dacht dat het een saaie film ging zijn, maar dit was zeker niet het geval. In het begin moest je er wel een beetje inkomen, maar de film weet al gauw te boeien. Het laatste half uur was wel erg spannend.
De cast deed het ook uitstekend en kwam overtuigend over. Verder zag het er ook overtuigend uit, het klopte wel.
Toch blij dat 'k me er eens aan gewaagd heb. 'k had erg lage verwachtingen, maar heeft me dus erg aangenaam verrast. Een aanrader.

avatar van david bohm
Sfeervolle verfilming van een mooi verhaal uit de internationale spionnenwereld, een fraai één-tweetje tussen Canada en de VS over de rug van Iran. Wat sterk is aan de film is dat het tamelijk genuanceerd wordt weergegeven. Zo is niet elke Iraniër is een terrorist. Het acteerwerk is prima, hoewel de heer Affleck wat flets overkomt. Zijn regie is dan weer prima. Mooi project van hem en de heer Clooney, beetje jammer van het hartverwarmende einde met de wapperende Stars & Stripes.

Ben Affleck is nooit mijn favorietacteur, maar het is altijd nog beter dan Keanu Reeves. Maar daar is alles meegezegd. Als regisseur is-ie nauwelijks beter. Zijn regie voegt veel te veel suggestieve pans en cuts toe, kijk maar eens naar de openingsscène. Ik denk dat er veel meer spanning in had gezeten als hij droger had geregistreerd. En dan onderhuidse spanning voelbaar maken. Die was opgeklopt en ingezakt en mislukt om in "Heel Holland Bakt"-termen te blijven. En wanneer zien we eens een dergelijke film, waarbij er eens níet aan het thuisfront gedoe is met een echtgenote en gedoe met een kind... Dat komt me zo onderhand helemaal de strot uit.

avatar van john mcclane 2
natuurlijk is dit een ijzersterke waar gebeurd verhaal film.met vooral in het begin genoeg humor.
stukje geschiedenis les erbij.personelijk had ik iets totaals anders verwacht,meer bizar ofzo.
het was allemaal wat recht toe recht aan.En spektaculair word het niet.De vliegtuig scene was wel even heel spannend.Maar ik vind het onterecht dat deze film zo"n hype is geworden.
Gewoon een goeie film,goed geacteerd,byzonder verhaal.maar geen klasieker.
dikke voldoende

Begon ijzersterk en werd minder en minder. De bestorming van de ambassade en ook wel wat er naar komt, zorgde ervoor dat je onmiddellijk goed in de film komt. Affleck toont zich op die momenten een kundig regisseur, die weet hoe je een scene in beeld moet brengen en de aandacht van het publiek moet krijgen. Ook de vorming van het hele plan was best amusant. Het werd wat luchtiger en ik moet zeggen, ik vermaakte me prima. Het eerste uur vloog om. Dat eerste uur zorgt ervoor dat je geboeid blijft kijken. Het half uur erna wordt het wat mij betreft al wat minder. De film vliegt bijna uit de bocht en het wordt wat voorspelbaar. Ik was erg benieuwd naar de uiteindelijke ontknoping. Hoewel je natuurlijk wist hoe de uitkomst zou zijn, ben je benieuwd hoe ze daar komen. En daarin faalt de film. Wat ontzettend jammer van dat laatste half uur.

Want jeetje wat een clichés in dat laatste half uur, hoe krijgt ie het voor elkaar. De telefoon die net op tijd wordt opgenomen (en wat een stupide reden dat ze daar zo laat bij konden zijn) wat nergens op sloeg, de nonbeliever die opeens de boel redt door zijn rol buiten alle verwachting om opeens ijzersterk te spelen (hoewel dat cliche nog wel werkte), de politie--auto's op het vliegveld (kom op zeg), het thuisfront, de tickets die op de allerlaatste seconde worden goedgekeurd, de verplichte sentimentele tekstjes achteraf. Het was te veel op te noemen. Waargebeurd my ass.

Dit is een film voor Amerikanen door Amerikanen. Geen wonder dat dit zo'n succes was; Het is een behoorlijk goed gemaakte film, maar dan over een van de triomfen van de CIA geschiedenis. Affleck zorgt er in dat laatste uur voor dat dit deel van het publiek precies krijgt wat het wil. Amerikanen vreten dit op.

Affleck heeft mijn aandacht als regisseur nog steeds, maar hij moet uitkijken dat hij niet doorslaat naar een maker van clichématige en voorspelbare crowdpleasers. Gone Baby Gone was gewoonweg goed. The Town vermakelijk, maar af en toe richting het eind ook wat clichématig. (En zijn script voor Good Will Hunting was dat eigenlijk ook). Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Prima eerste uur, matig tweede uur. 3,5 sterren is dit over de hele linie nog steeds wel waard.

avatar van blurp194
Eindelijk eens aan toegekomen om dit gehypete geval te bekijken.

Het begint veelbelovend. Erg veelbelovend zelfs, als de introductie eens iets anders dan de gewone leeghoofdige wij-zijn-geweldig onzin van de Amerikanen geeft. Sterker, er is zelfs een wat anti-Amerikaanse nuance te bespeuren. En de hele dreigende situatie van de belegering van de ambassade wordt dan nog sterker. Tastbaar haast, en een verfrissend nieuwe kijk die op een indringende manier gefilmd wordt.

Daar houdt het goede nieuws eigenlijk op. De film gaat van daar af op zich wel goed verder, en blijft ook zeker wel spannend. Ben Affleck heeft dat echt heel goed onder de knie - beter dan acteren, want ook in deze rol overtuigt hij maar matigjes, en dat is dan nog in het soort rol dat hij altijd speelt.

Maar - en het verbaast me nogal dat daar niet veel harder over gevallen wordt - de historische verantwoording is ook weg vanaf dat punt. Zodra de zes op de vlucht slaan, klopt er helemaal niks meer van het verhaal. Ja, er was een of ander smoesje over een film, maar verder zijn er zoveel dingen veranderd dat het echt de spuigaten uitloopt. Tot en met woedende politici in Canada en Nieuw-Zeeland aan toe, die verhaal willen halen waarom hun mensen zo slecht afgeschilderd worden. En terecht, lijkt me - geschiedsvervalsing is nog een mild woord voor wat Ben Affleck hier aan het doen is. En maak me niet wijs dat dat niet bewust is - in de film wordt zelfs nog even een extra dikke middelvinger naar Canada getoond. Lomp. Dan kan je later wel je excuses gaan maken en zeggen dat het wellicht wat 'out of balance' was, ik kan het toch niet anders dan fout vinden.

Terug naar de film dan, het blijft spannend tot in het laatste kwartiertje, want dan gaat het mis. Kennelijk dat dan toch de behoefte te sterk wordt om het nog spannender, larger than life te maken. De scenes op het vliegveld slaan nergens meer op en doen af aan de film - en, vanzelf, het heeft helemaal niets uit te staan met wat er echt gebeurd is.

Jammer dat dat kennelijk nodig gevonden wordt - en eigenlijk is het vooral een belediging tegenover het publiek. Oh, dat zijn wij dus.

avatar van JeroenFR08
Vond er niet veel aan. Denk dat ik hem toch nog een keer moet herzien. Hij heeft niet voor niks een oscar gekregen, al vind ik die een beetje onterecht.

avatar van tbouwh
Een onderhoudende historische thriller, die echter veel diepgang miste. Bleef niet echt geboeid, daarnaast was het acteerwerk oppervlakkig. Waargebeurd en mooi verhaal, maar de uitwerking vond ik matig. En dan toch een Oscar.. had van mij niet gehoeven.

avatar van sinterklaas
Na The Town kruipt Affleck weer op de regisseurstoel.

En besluit nu maar eens een groter budget te gaan spenderen aan een prima film Argo. Je zou haast denken dat je al bijna geen geschiedenisles hoeft te volgen: je kan gewoon ook Based on True Story-films bekijken en dan weet je weer iets nieuws. Zowel de missie als de film waren voor mij toch erg opmerkelijk. In Teheren word een US ambassade aangevallen door Iraanse rebellen en weten er 6 mensen te ontsnappen en onder te duiken in Canada. Nu zijn zij er verantwoordelijk voor om, via een Canadese identiteit, in Iran er voor te zorgen dat de 52 andere gijzelaars worden vrijgelaten. Een onmogelijke opzet... Of toch niet?

Want heeft Iran niet een beetje de settings voor een Science Fiction film? Inderdaad, laten we vermomd als filmploeg naar Iran gaan om zo ongemerkt de gijzelaars vrij te laten. John Goodman als Chamers schrijft de script en de heethoofdige driftkikker Lester Siegel beoordeeld hem, (er grappige rol ook van Alan Arkin, van hoe hij zowat 9 van de 10 keer door de film loopt te vloeken en te schelden) Het idee is opzich nog erg bijzonder en word ook op een prima manier in deze film verteld. Een eigendunk naar Amerika is hier gelukkig ook nergens te vinden en de film weet de aandacht erbij te houden, en ook te verdiepen in de cultuur en leven in Iran, waar het blijkbaar heel normaal is om met je taxi langs een opgehangen bewoner te rijden. Ook die scene waarbij de crew in het nauw gedreven worden door Iraanse voorbijgangers op de markt die het niet op Amerikanen hebben, en daardoor een wanhopige poging doen om te beweren dat ze Canadees zijn vond ik ook vrij sterk,

Al weet de film ook nog wel eens te overdrijven, zoals het einde en die ontsnapping met dat vliegtuig was ook ook erg overgeact.

Voor de rest een prima film van en met Affleck. Mooie locaties en een prima verhaalopbouw.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Erg vermakelijke en slim gemaakte film. Beetje old skool Hollywood, dus ja het is een crowdpleaser van jewelste maar wel een met het (film)hart op de juiste plek.

Een aansprekend, deels op ware gebeurtenissen gebaseerd verhaal, vlot en met een juiste spanningsboog op het scherm gebracht. De spanning zit hem vooral in de onvoorspelbare en explosieve situatie van het land waarin de 6 ontsnapte Amerikanen zich bevinden. Affleck laat zich bijna nergens verleiden tot spectaculaire actie maar maakt een film die het vooral van de suspense moet hebben. Wellicht dat hij zich op het laatst tijdens de ontsnapping op de luchthaven even laat gaan en een aantal politiewagens en een truck de achtervolging laat inzetten op een opstijgende Boeing 747. Het zij hem vergeven... En, het is en blijft natuurlijk film, wie de echte ware feiten boven water wil krijgen moet geschiedenis gaan studeren.

Naast het geraffineerd vertelde verhaal is een andere sterke troef de bijna tot in perfectie doorgevoerde detaillering. De sfeerschepping van zo rond de aanvang van de jaren '80 is bijzonder fijn gedaan. Het geeft de film de juiste authenticiteit mee en je zou zomaar willen geloven dat de film echt op locatie is geschoten in Teheran, Burbank en Langley bijna 35 jaar geleden.

Affleck blijkt een beter regisseur te zijn dan acteur en dat geldt hier ook voor zijn eigen film Argo. Want hoewel hij feitelijk de hoofdrol speelt steelt hij zeker niet de show. Ik geloof best dat een stoïcijns karakter erg van pas komt als je beroep geheim agent is maar zoals Affleck vorm geeft aan de rol van agent Tony Mendez is bij tijd en wijlen wel erg droog. Het is niet al te storend maar ik ben toch wel blij dat het duo Goodman en Arkin daar tegenover nog de nodige sju in het geheel brachten.

Uiteraard is de film ook een flinke pluim in het achterste van de Amerikaanse inlichtingendiensten die de operatie uitvoerde destijds. De zelfkritiek blijft beperkt en is mondjesmaat aanwezig. Echt vervelend wordt het niet want Affleck legt het er gelukkig ook weer niet duimendik bovenop en ook de Canadese buren krijgen een bedankje. Wel benieuwd wie ooit die film gaat maken over 'The Mother of al Fuckups' de totaal mislukte Delta Force actie om de 52 overgebleven Amerikanen te bevrijden uit de ambassade. De Oscar-kans van die film zal aanzienlijk minder zijn vermoed ik...

Met Argo heb ik me wel prima vermaakt, ouderwets leuke film.

avatar van wendyvortex
En een hele prima Oscar-winnaar deze Argo.
Niet al te sentimenteel en ontzettend spannend.
Goede 1980-look en vergeet ook niet te vermelden waarom de Iraniërs nou zo pissed off waren op die Amerikanen. En John Goodman speelt ook nog een mooi rolletje.

Stevige, boeiende en spannende actiefilm gesteund op ware gebeurtenissen.
Enig minpuntje is toch weer het overbodig inlassen van het toch zo clichématig gedoe rond de moeilijke maar liefdevolle familiale toestand van het hoofdpersonage. Amerikanen kunnen het niet nalaten ten alle tijde op dergelijke sentimentaliteit in te spelen.

avatar van LOTR-lover
Hou na het zien van de film wel een beetje het gevoel dat Argo erg gehyped is. Want het is heus wel een goede film, maar zo'n hype dat 'ie geworden is was ook weer nergens voor nodig. Qua regisseur alle credits voor Ben Affleck, qua acteur heeft 'ie toch weer heel wat irritatie bij me weten op te wekken helaas.

Overigens zit het met de spanningsboog wel goed want er zitten aardig wat zenuwslopende momenten in Argo waarbij je nagelbijtend op het puntje van je stoel zit. Dat zijn dan ook de scenes dat je moet genieten, want voor de rest is het in mijn ogen redelijk standaard en niet zo complex.

7/10 (IMDB)

avatar van Decec
Een goede drama/historie/thriller/biopic verhaal...
Spannend verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Ben Affleck (hij is ook zelf regisseur), Alan Arkin en
John Goodman...
Perfect achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital 5.1)...
Af en toe mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van frolunda
Beklemmend en pakkend drama met flink wat spanning,een sterk scenario en een authentieke 'eighties' look.Zelfs de humor wordt niet vergeten met Arkin en Goodman in het Hollywood gedeelte.Eigenlijk weinig tot niks mis met Argo waarmee Affleck nu al voor de derde keer laat zien dat er in hem een prima regisseur schuilt.Erg goed.

avatar van tommykonijn
Argo stond me vooral bij als de film die in 2013 de Oscar won voor 'Beste film'. Nu ben ik niet zo iemand die zich direct laat inpalmen door het aantal prijzen dat een film gewonnen heeft, maar ik herinner me ook dat de naam van de film toendertijd niet uit de media weg te slaan was. Vandaar toch wel nieuwsgierig geworden of dit dan ook zo geweldig zou zijn.

Argo bleek een erg leuke film te zijn. Films die gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal hebben sowieso altijd wel iets interessants vind ik, uiteraard in mijn achterhoofd houdend dat het niet allemaal daadwerkelijk zo gegaan is. Jammer om hierboven te lezen dat er schijnbaar een aantal historische onjuistheden in zitten. Ik weet zelf eerlijk gezegd vrij weinig van het onderwerp af, dus ik heb me er tijdens het kijken niet aan gestoord. Ik neem het dan ook niet mee in mijn beoordeling.

De hele opzet van het plan met de film als ontsnappingspoging wordt leuk naar voren gebracht en is tamelijk imponerend. Naarmate het verhaal vordert bouwt zich een spanning op, die je niet meer loslaat tot er in het vliegtuig wordt omgeroepen dat het stel het land verlaten heeft. Ben Affleck neemt naast de regie ook de hoofdrol op zich. Ik ken hem als acteur niet heel goed; heb hem slechts in een paar rollen voorbij zien komen. Hij deed het hier heel aardig. John Goodman en Alan Arkin vond ik allebei een leuke toevoeging en ook de gevluchte ambassadeleden deden het naar behoren.

De film weet het gehele speelduur met gemak te vermaken. De spanning wordt er goed ingehouden, waardoor je benieuwd bent naar de ontknoping. Of ik het met die Oscar helemaal eens ben weet ik niet. Op zich vind ik het een prima film, maar ik kreeg ook niet de indruk naar iets te kijken dat uitzonderlijk goed was. Gewoon goed genoeg om het tot een onderhoudende en interessante thriller te brengen. Binnen het genre is het dan wel weer één van de betere films die ik de laatste tijd gezien heb.

Doorsnee.

Grappig hoeveel mensen vinden dat Affleck veel beter regisseert dan acteert. Ik vind zijn regie namelijk een perfect verlengde van z'n acteerwerk. Zoutloos. Deze film is echt zó by the book, zo slick dat je ergens verwacht dat er niet eens een regisseur aan te pas is gekomen, gewoon regie by committee.

Het meest opvallende aan deze film is nog wel dat het best kritisch wil zijn. Amerika wordt in de openingsseconden afgeschilderd als boeman en ook op het einde wordt Canada flink in de bloemen gezet. Maar toch voelt het als een opgeblazen 'Murica film aan. Alsof ze hun eigen clichés zelfs niet meer herkennen, zelfs wanneer ze wat kritischer willen zijn.

De film zelf is basic. Acteerwerk degelijk, kostumering degelijk, visueel pover maar het oogt duur, wat opgeblazen soundtrack die niet echt goed werkt en een verloop dat niet teveel verrassing biedt. Al moet ik zeggen dat ondanks alle clichés en onzin het strakke tempo naar het einde toe wel z'n vruchten afwerkt. Gelukkig maar want het eerste uur was een stuk minder interessant.

Een geinig verhaal dat eigenlijk garant zou moeten staan voor een vermakelijke film, maar het is zo braaf en degelijk uitgewerkt dat ik zonder het zeker te weten wel al vermoedde dat het over een waargebeurd verhaal ging.

avatar van martijn011
Uitstekende film. Ik kende de geschiedenis van dit verhaal niet, dus ik liet me maar verrassen. Affleck werkt dit waargebeurde verhaal uit tot een spannende thriller, die vooral in de laatste drie kwartier enorm boeit en de spanning zo hoog laat oplopen dat ik ademloos zat te kijken.
Het verhaal wordt prima uitgewerkt, wat er door Affleck en z'n scenarioschrijvers is toegevoegd of weggelaten weet ik niet, maar het is een boeiend en goed te volgen verhaal.

Qua acteerwerk zit deze film ook wel snor. Ikzelf heb geen hekel aan Affleck, ook in deze film zet hij weer een degelijke, solide rol neer. De overige acteurs doen het ook prima waardoor het realisme van de film niet wegzakt.
Toen de ondertiteling verscheen was ik razend enthousiast, en dat ben ik nu, enkele dagen later, nog steeds.
Vier dikke sterren!

avatar van JTV-kijker
Ondanks de talloze historische onjuistheden is dit toch een sterke film. Ik vond het spannend van het begin tot en met het einde. Films die gebaseerd zijn op 'waargebeurde verhalen' moeten altijd met de nodige korrels zout worden genomen. Er zijn altijd veel verdraaiingen om het voor de kijker aangenamer te maken. Als je correcte informatie zoekt, moet je documentaires kijken. Enigszins is dat zeker spijtig, want ik vermoed dat de meeste mensen die deze film hebben gezien niet het ware verhaal kennen en deze prent als volledige waarheid aannemen.

Ik vind Ben Affleck als acteur niet bepaald slecht of goed en dat is in deze film weer hetzelfde, maar de film zelf is in mijn ogen geslaagd in zijn opzet.

avatar van TM Scarface
Mooi en spannende film. Goed en mooi gevisualiseerde film -camera werk, set en omgevingen- om de sfeer en looks van die tijd weer te geven.
De film had soms misschien ietsjes minder langdradig kunnen, maar verder niks negatiefs op aan te merken.

avatar van eRCee
Vermakelijk vrijdagavondfilmpje dat verder niet al te veel voorstelt. Paar grappige one-liners in de eerste helft plus de authentieke aankleding maken het leuk. Minder authentiek vond ik de voorstelling van Teheran eerlijk gezegd (de film is deels geschoten in Istanbul). Tegen het einde probeert Affleck drie of vier keer hetzelfde trucje op te voeren om spanning te creëren, door iets telkens net op het laatste moment te laten aankomen. Vrij slap, zeker als je dan ook nog legerwagens achter een vliegtuig aan laat racen. Vervolgens moeten er nog enkele Hollywood clichés worden gebezigd voordat de film kan eindigen; held Affleck als "the strong, silent type" die z'n eeuwige roem misloopt en een lachwekkende verzoening met z'n vrouw terwijl op de achtergrond de Amerikaanse vlag fier wappert. Dat er dan niemand is in zo'n heel filmteam die op het idee komt om dat eens een keer níet te doen...

avatar van des1
Vond hem nu net op TV spannender dan indertijd in de bios. Weird. Beter dus dan de eerste keer, toen ik er maar 2.5 ster voor over had. De Fake Argo posters moeten nu een fortune waard zijn. Was de Hollywood connectie op zich niet risky? Had dat dan toch niet een volledige Canadese productie moeten zijn... met een studio adres in Canada?

avatar van IH88
“This is the best bad idea we have, sir. By far.”

Argo is een razend spannende film en een indrukwekkend staaltje vakmanschap van regisseur Ben Affleck. Het verhaal gaat over de zes Amerikaanse diplomaten die ternauwernood konden ontsnappen na een bestorming van de Amerikaanse ambassade in Iran in 1980. Ongeveer vijftig mensen werden gegijzeld maar deze zes personen konden schuilen in het huis van de Canadese ambassadeur. Argo gaat over de inspanningen die zijn verricht om hen uit Iran te krijgen.

Uiteindelijk kwam Tony Mendez op het idee om de zes door te laten gaan voor Canadese filmmakers. De film kan je eigenlijk in drie delen opsplitsen. Het eerste deel is de aanval, het schuilen en het idee om een hele film op te tuigen zodat het allemaal zo geloofwaardig mogelijk lijkt. Het tweede deel in Los Angeles is humorvol met de inspanningen van allerlei personages om de film en de werkzaamheden voor de film zo echt mogelijk te laten lijken. En het derde gedeelte speelt zich af in Iran met Tony Mendez die er alles aan doet om de zes diplomaten Iran uit te krijgen. Dit laatste gedeelte is ontzettend spannend en ook al weet je de uitkomst, het gedeelte op het vliegveld is ijzingwekkend. Affleck speelt Tony Mendez en brengt het er goed vanaf. Stil, stoïcijns, vindingrijk en krachtig, Affleck weet het allemaal goed te spelen. De zes diplomaten worden door de acteurs en actrices goed gespeeld maar echt beklijven willen ze niet. Iets te kleurloos. Alan Arkin en John Goodman kun je nooit van kleurloosheid betichten en ook hier zijn ze weer de smaakmakers. De film is redelijk serieus (dat moet ook wel) maar deze twee acteergrootheden zorgen voor wat luchtigheid. Argo is een gedegen gemaakte film die door de acteerprestaties, humor en razend spannende scènes blijft boeien.

Goede film. Niet zo meesterlijk als Zero Dark Thirty, maar komt in de buurt.
De idiotie dat dit echt gebeurd is draagt de film.

Sterke film. De start is goed met het kaderen van de context, waarna de spanning blijft voor het bedenken van een opzet. Die spanning wordt goed opgedreven in het slot van de film, waarbij ik regelmatig op het puntje van mijn stoel zat, ondanks dat de uitkomst van het verhaal me bekend was. Ook al werden een aantal zaken aangewend die in real life niet waren voorgekomen om extra suspense te creëren, dit kwam het verhaal echt ten goede. Ben Affleck speelt een sobere rol en eigenlijk is er niemand die er op dit vlak bovenuit steekt, maar alle acteerprestaties zijn wel de moeite. Aangenaam verrast door deze film.

avatar van Metalfist
Argo fuck yourself

Ben Affleck als acteur is nooit echt mijn ding geweest, maar naar het schijnt was zijn regisseurscarrière wel interessant. Momenteel heeft hij vier films op zijn naam staan en die worden allemaal toch vrij goed beoordeeld, al is Live by Night wel wat in vrije val aan het gaan precies. Van de drie overige films leek Argo me de interessantste zijn en dus zodoende eens de gok gewaagd.

En ik ben tevreden met die gok. Films over film doen het altijd wel goed ten huize Metalfist en Argo is daar geen uitzondering op. Gebaseerd op waargebeurde feiten, hoewel Affleck hier en daar wel een loopje met de werkelijkheid neemt, is dit vooral een spannende film geworden die van het begin tot het einde blijft boeien. Hier en daar gaat de regisseur wel wat de mist in (wanneer gaan ze in Amerika eens afleren dat shots met zo'n wapperende Amerikaanse vlag op de achtergrond er nogal belachelijk uitzien) en kiest hij af en toe iets te vaak voor de platgetreden spanningsmomentjes (Lester en John die worden opgehouden door een filmcrew terwijl in hun 'kantoor' de telefoon aan het rinkelen is omdat er iets door de douane geverifieerd moet worden) maar over het algemeen werkt het eigenlijk allemaal behoorlijk goed. Toffe aankleding ook met dat eind jaren '70 sfeertje en sowieso wel fijn om te zien hoe die nepfilm nu eigenlijk tot stand komt.

Niet zo'n fan van Affleck als acteur dus, maar ik moet zeggen dat dat de afgelopen jaren wat begint te beteren. Zijn invulling van Batman is al goed en ook de rol van Tony Mendez gaat hem goed af. Beetje vreemd wel dat hij zichzelf cast voor een Latino rol, toch afgaande op de naam van het personage, maar hij doet het dus goed. Fijne supporting cast ook met onder Bryan Cranston, John Goodman en Alan Arkin. Zeker die laatste twee blijven leuk op elkaar ingespeeld. Verder valt vooral de detaillering nog positief op. Vond de zes gegijzelden nu niet echt altijd van een even hoog niveau, maar wanneer je dan op het einde die echte paspoorten naast de acteurs ziet staan.. Dan neem je toch je hoed af voor de casting en het make-up department..

Toffe film over een interessant onderwerp. Historisch gezien dus niet helemaal juist, maar Affleck maakt de juiste keuzes qua spanningsboog. Vooral knap dat hij zich niet laat leiden door actievolle ontsnappingscènes, maar eerder voor zo'n 90% de kaart van de suspense kiest. Dat en een toffe cast maken van Argo een erg fijne film. Benieuwd naar de rest van zijn oeuvre.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Argo, een film die eerst in de schaduw van Lincoln zat, maar toch gaandeweg belangrijk prijzen won: 5 nominaties bij de Golden Globes, waarvan uiteindelijk 2 x winst met beste drama film en regie. 7 nominaties bij de BAFTA's met weeral winst voor beste film en regie. Hij won de César als beste buitenlandse film, een AFI Award als beste film en nog tal van nominaties en prijzen. Niet dat het een reden is om zelf de film goed te vinden, maar deed me toch prikkelen om hem te zien. (En toch is het een schande dat hij voor regie niet eens genomineerd was bij de Academy Awards)

Ben Affleck levert met Argo zijn 3e sterke film af op rij als regisseur en doet dat een pak beter dan als acteur. De man is duidelijk gegroeid en heeft veel bijgeleerd. Een verhaal als dit is best wel moeilijk te verfilmen. Je zit eenmaal met een bestaande gebeurtenis, waar je niet al te veel van wil afwijken maar daardoor ook weinig bewegingsruimte krijgt. Bovendien is het thema vrij gevoelig waardoor de kans groot is dat je beschuldigd wordt dat je een partij kiest en daarmee de mening van de feiten opdringt aan de kijker.

De gebeurtenissen zijn waarheid, maar deels is het verhaal verzonnen en/of bijgedraaid. Wat van mij perfect mag bij een film, daar is het nu eenmaal film voor. En ik denk dat er genoeg waarheid in de film zit om een beeld te krijgen van de situatie anno 1979.

Sterke cast trouwens in een film waar je niet echt de show mag stelen om de credibiliteit van de film te behouden, maar het tegelijkertijd wel geloofwaardig moet spelen. Lang geleden trouwens dat we Clea DuVall nog eens bezig zagen.

Tijd voor herziening, maar de film is nog niets ingeboet. Geweldig hoe Affleck er in geslaagd is om dit verhaal spannend te maken. Geen grootse actiescènes, je weet quasi wat er gaat gebeuren, gezien de waargebeurde feiten, het is vooral politiek dit en toch zit je op het randje van je stoel. Ok, het de waarheid is hier en daar wat verdraaid, maar dit is bij elke film het geval. Vakmanschap en het bewijs dat Affleck een veel beter regisseur is dan acteur.