Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

avatar van Kisje
Argo

Wat me bevalt aan deze film is dat deze meteen overgaat tot actie. Er wordt niet rond de pot gedraaid maar je krijgt meteen te zien waar het allemaal om gaat... Over deze film had ik erg hoge verwachtingen en ze zijn ingelost . Het hele verhaal sprak mij al meteen aan en het feit dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten zorgt voor een extra pluspunt.

Sterke acteerprestaties van Affleck, die volgens velen al afgeschreven was,maar ook van Goodman en Arkin hun personages zijn zeker van belang, maar blijven wat op de achtergrond

Een aanrader!

avatar van Spetie
Een erg fijne film, waarmee Affleck nog maar eens laat zien een erg getalenteerd regisseur te zijn. Als acteur vond ik hem altijd maar waardeloos, maar de nieuwe weg, die hij de laatste jaren is ingeslagen lijkt de juiste te zijn.

Affleck neemt hier overigens wel de hoofdrol voor zijn rekening. Hoewel hij nog steeds geen topacteur is, draagt hij die in ieder geval naar behoren en doet wat hij moet doen. De bijrollen zijn overigens wel erg sterk. Vooral Alan Arkin en John Goodman spelen erg leuk en voegen samen veel humor aan het verhaal toe.

De opbouw en de muziekkeuze is ook meer dan goed te noemen. Het loopt natuurlijk wel een beetje zoals je kunt verwachten, maar vooral het laatste gedeelte van Argo is gewoon ontzettend spannend. Daarnaast maakt Affleck niet de fout om het te euforisch en pro-Amerikaans te maken, waardoor het in combinatie met de prima gekozen muziek allemaal toch redelijk sober blijft.

Ja. ik heb best wel genoten van Argo. Een lekker spannende thriller, met een zeer interessant verhaal. De erg mooie aftiteling, waarbij we te zien krijgen hoe de echte personages er uit zagen, is trouwens wel de kers op de taart hier.

avatar van emmes
Spannend, al weten we hoe het afloopt, en zijn alle overbekende truukjes van de foor gebruikt om de spanning er in te houden. Misschien daarom dat Affleck geen regisseur-nominatie heeft gekregen bij de Oscars, omdat het een beetje te doorzichtig was.

avatar van Vinokourov
Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dus je kunt wel een beetje de afloop voorspellen. Het sterke desalniettemin is dat het superspannend wordt. Zat op het spreekwoordelijke puntje van de stoel en dat is toch bijzonder te noemen . Neem daarbij ook nog een mooie gelikte productie en een tof plot en je hebt zo een erg goede film te pakken . Terechte Oscarwinnaar trouwens wat mij betreft.

avatar van Breur
In mijn ogen zijn er toch écht wel betere films gemaakt in 2012, dus ik begrijp de winst van de Oscar(s) niet... Argo is geen slechte film, maar gewoon een filmpje met een gezonde dosis spanning die verder netjes in elkaar steekt. Verder genoeg gebruikelijke hollywood clichés (wellicht is dat de reden voor nominatie). Kijkt prima weg, maar zal hem ook snel weer vergeten.

Argo, f*ck yourself!

avatar van Filmkriebel
Een spannende politieke thriller. Dat Argo de Oscar van beste film won verraste me toch wat. Ik dacht dat ze het op veilig gingen spelen en Lincoln naar verwachting met het beeldje zou gaan lopen. Maar Argo is een deftige keuze.

Argo is leerrijk : in heel eenvoudige bewoordingen weet je reeds in de proloog hoe de politieke situatie in elkaar zit. Ik dacht dat die film van begin tot eind over de gijzeling zelf was in de ambassade en de fiasco-operatie die volgde. Het was dan ook een aangename keuze dat Affleck op een neven event focuste die niet zo gekend is.

Argo is spannend : de spanningen in het land zijn voelbaar. Een scène waarin ze met minibusje door een woedende menigte rijden voelde bijzonder drukkend aan, alsof de woede zelfs nog kon escaleren. Ook de finale laat de kijker nog twijfelen of ze het zullen halen of niet en de scène is spannend tot de laatste minuut.

Argo kiest ook spijtig genoeg voor de stigmatisering van de Iraniër. Je ziet eigenlijk bijna nauwelijks een Iraanse burger die tegen Khomeini is. De historische realiteit wordt opnieuw vanuit de Amerikaanse bril bekeken, maar dat neemt niet weg dat Argo een prima film is.

avatar van Piratje
Zeer spannend politiek drama tussen Iran en Amerika in de periode dat de doodzieke Sjah van Iran z'n land ontvlucht met al zijn rijkdom, terwijl de Iranezen opstandig zijn. Vooral tegenover de ambassade van de VSA eind 1979, begin 1980.
6 gevluchte Amerikanen uit de Amerikaanse ambassade in Teheran trachten in deze film, met de hulp van de CIA, vanuit hun onderduikadres terug in hun land te geraken.

Onlangs behaalde deze film terecht de Oscar van de beste film. Hoe goed ook verfilmd, er stonden heel wat meer 2012-toppers in de rij om deze titel op te strijken.

En dat dit een verheerlijking is van Amerika en zijn instanties is niet te ontkennen.
Toch kwam de grote kanshebber "Lincolm" niet aan de beurt. Alhoewel ook een erg verdiend Amerikaaans product over eigen politieke toestanden.

Regisseur Affleck toont hier weer zijn meesterlijk kunnen. Ook als acteur.

Wie van actie en historische feiten houdt moet zeker dit drama bekijken. Spanning van de eerste tot de laatste minuut.

Voor mij een 4plus waard.
Al weet je na de film alvast dat alcoholgebruik in Iran ten strengste verboden is.
Gezondheid.

avatar van Shinobi
Argo fuck yourself.

Door de Oscars toch maar eens gaan kijken en wat ik aanschouwde is een oerdegelijke film afkomstig uit de hand van Ben Affleck die sowieso de laatste tijd wel erg goed bezig is.

Het verhaal zelf is voor mij nieuw te noemen, aangezien ik de Iraanse gijzelingscrisis nooit heb meegekregen tijdens geschiedenisles en er verder eigenlijk ook nooit iets over heb gelezen of gehoord. Wat dat betreft stond mij een grote (aangename) verrassing te wachten.

De film zelf is eigenlijk een vrij droge registratie die hier en daar wat overgedramatiseerd is zoals alleen Hollywood dat lijkt te kunnen, met name het stuk op het vliegveld voelde best geforceerd aan. Maar de spanning zit er gedurende de film wel goed in, al heeft de film wel een lange aanloop nodig.

Daarnaast is de cast ook erg goed. Ben Affleck stijgt niet boven zichzelf uit, maar doet wat hij moet doen en de bijrollen van John Goodman en Bryan Cranston waren sterk.

Blijf trouwens wel even zitten bij de eindcredits om de originele beelden van de gijzelaars te zien.

3,5 Sterren.

ik vond het echt een top film op het begin vond ik de film wat lang dradig maar later werd het steeds spannender en ik ben zelf van 1990 dus ik kon dat conflict ook niet dus ging er totaal blanco in dus voor mij 5 sterren

avatar van Legan
Degelijk gemaakt. Zo degelijk dat het saai is. De film volgt een vrij erg standaard stramien en wijkt daar geen seconde van af. Neerzetting van die periode is oké maar spreekt niet tot de verbeelding. De muziek is eveneens weinig bijzonder. Spanning is er in deze thriller nauwelijks te bekennen, doch Affleck laat zich daar niet door tegenhouden. In een rustig tempo blijft Argo gewoon doorslenteren, eindeloos en eindeloos...

Toch zijn er ook positieve noten. De veteranen John Goodman en Alan Arkin en enkele scenes op het vliegveld. Doch redden doet het de film niet; bij lange na niet.

avatar van StevenMighty
Ik wist wel een paar dingen over de Iraanse revolutie in 1979, maar dit verhaal was nog geheel nieuw voor mij omdat ik toen amper een jaar oud was. Dit kwam het kijken van Argo dan ook ten goede.

Ik vond hem heel erg spannend omdat ik niet wist hoe hij zou aflopen. Je hebt wel een idee, maar daar is onzekerheid over tot in de laatste minuten. Daardoor vond ik hem geen enkel moment vervelen, en was hij vlotjes uit te kijken.

Een beetje raar vond ik dat er zoveel moeite werd gedaan deze 6 kost wat kost te vinden terwijl ze er toch al 52 hadden..

De tijdssfeer vond ik goed weergegeven dmv brillen, kapsels en details in de achtergrond.

Wat betreft de oscar van beste film voor Argo vind ik het een terechte prijs, deze film en Django Unchained vond ik de opmerkelijkste van het afgelopen jaar.

4,5 sterren

avatar van John Lee Hooker
Slome bedoeling waarin zes Amerikanen gevangen zitten in Iran waardoor er een oplossing bedacht moet worden om ze uit het land te krijgen. De mannen op kantoor geven een aantal mogelijkheden (breng ze fietsen, vermom ze als leraren) maar Tony heeft het idee om zonder geweld te vertrekken door middel van nieuwe identiteiten op te zetten waarbij ze gezamenlijk als crew zogenaamd naar filmlocaties zoeken. Ben Affleck heb ik eigenlijk nooit echt gemogen en dat was met deze dikke baard niet anders; hij liep weer continu met zo'n chagrijnige blik op z'n gezicht alsof zijn moeder geen brood heeft gesmeerd en liever een boek wil lezen. Er wordt wat heen en weer gebeld en Tony denkt zijn plan nog eens over. Dan komt het allemaal aan op de vlieghaven-controles maar ik kan nou niet bepaald vaststellen dat dit hoogtepunten waren. Er werd onvoldoende naar toegewerkt en de enkele close-ups waarbij ze met hun ogen rollen kan onmogelijk als tegenwicht dienen voor het stroperige einde waarin alle betrokkenen nog opgezocht moeten worden. Om het geheel wat meer impact te geven zijn er archiefbeelden gebruikt en laten ze op het einde nog wat bijbehorende informatie terugkomen maar dat werkte voor mij allemaal niet. Stropdassen achter het bureau, een paar gevangenen die rustig scramble spelen en wijn drinken en een horde lokale bewoners. Ik vond er niet veel aan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mhow, het zag er allemaal prima uit, het acteerwerk was behoorlijk en de film kwam ook over als iets waar moeite en research voor is gedaan, maar ik vond het allemaal niet erg pakkend. Zal ook komen doordat het einde al bekend bij me was. Ik had tot voor kort nog nooit van dit verhaal gehoord, maar door alle media-aandacht die Argo de laatste maanden kreeg had ik er het een en ander van vernomen. De echte spanning ontbrak dan ook en eigenlijk was ik vrij vaak aan het kijken hoelang de film nog duurde tijdens het kijken. Geen goed teken.

Krappe 3* dan maar.

avatar van ArnoldusK
Tien hollywood-sterren maken nog geen Oscarwinnende-film, zou je zeggen...
Enfin, Argo is leuk. Maar verder ook verre van meer dan dat. Het is een typisch, vrij simpel filmpje waarbij je in de eerste tig minuten volgestouwd wordt informatie die nodig is om de hele historische gebeurtenis te kunnen plaatsen. De hoge dichtheid van informatie, het weinige gebruik van muziek, maar vooral het simpele vertellen en de typische cinematografie had ik wel verwacht van te voren. Ook het einde, waarbij op zo'n kleine 10 minuten alles goed komt (goh, en dat na wel 3/4 nieuwe 'onvoorziene situaties') en Affleck (natuurlijk) in de armen van zijn vrouw valt. Allemaal geen 'beste film'-waardig whatsoever. Natuurlijk is de aankleding etc. tot in detail verzorgd, maar ik verwacht niet anders van een film die zich in een ander tijdperk afspeelt, dat is in deze tijd van computeranimatie en redigering gemeengoed geworden. Wat blijft dan nog over dan uniek en goed is? Wellicht de fly-over-beelden, de paar keer dat ik moest glimlachen of de toch, zij het licht, aanwezige Amerika-kritiek? 'Spanning', 'fantastisch acteerwerk' of 'heerlijk tijdsbeeld'? Nee, niets van gemerkt. Niet meer dan 2 sterren voor dit.

Na alle aandacht van de laatste tijd toch een lichte teleurstelling. Wat een clichés! Er is een klein groepje onschuldige Amerikanen, tegenover hen staat een heel volk boze, kwaadaardige mensen (op één uitzondering na komen álle Iraniërs er hier slecht vanaf), de held wordt tegengewerkt door een bureaucratische legertop, maar uiteindelijk, onder aanzwellende muziek, herenigd met zijn gezin. Zoals het een op ware gebeurtenissen gebaseerde film betaamt vertellen een aantal tekstwolkjes tot slot dat onze held nog lang en gelukkig leefde in rural Maryland. Gelukkig staat hier tegenover dat de film in de tweede helft ontegenzeglijk spannend is en de jaren 70 sfeer bijzonder goed getroffen wordt, maar al met al heeft 2012 véél betere films gebracht. 3*

avatar van perceived
(Oscar onw)Aardig.

Vooral de laatste drie kwartier waren spannend en maken Argo nog net de moeite waard om te bekijken. Verder is het niet meer dan het zoveelste waargebeurde politieke verhaal dat door Hollywood werd opgepikt.

Standaard film in een standaard jasje. 6/10*

avatar van Chainsaw
Een mix van veel, deze Argo. Film begint als een ogenschijnlijk realistisch drama over de ware gebeurtenissen, krijgt op een gegeven moment behoorlijk wat komedie toegediend en eindigt als een spannende thriller. Maar ondanks dat een echt eenheid mist, Argo is zonder meer een goedgemaakte film. Vooral tijdens de tweede helft van de film gaat alles leven en begint het oprecht spannend te worden. Verder is er duidelijk veel aandacht geschonken aan de art-direction, alles is op geweldige wijze teruggebracht naar de eind jaren 70. Wat dat betreft doet Affleck het uitstekend als regisseur. Als acteur toch iets minder, hij blijft maar een wat suf ventje die zelden een indruk achter laat. Maar goed, hij wordt ook omringt door een paar toppers van formaat. Alan Arkin is top (deed me hier trouwens erg veel aan Pacino denken) en Bryan Cranston is eveneens fantastisch.

3,5 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vergeten verhaal.

Een degelijk in elkaar gestoken film is Argo wel geworden. Vakkundig vervaardigd en voorzien van prima acteerprestaties. Alan Arkin en John Goodman zorgen voor een welkome lichte noot en het laatste half uurtje is zenuwslopend. Althans, voor een ieder die het vergeten verhaal rondom een geheime reddingsoperatie in het vijandelijke Iran van 1980 nog niet kende. En dat zullen er veel zijn. Heel veel, want het was de Amerikaanse overheid er alles aan gelegen om dit zo lang mogelijk buiten de geschiedenisboekjes te houden.

De grote vraag is natuurlijk of Argo terecht de Oscars binnen sleepte. Drie Academy Awards vielen de politieke thriller ten deel, waaronder die voor beste film. Amerikaans oorlogssentiment doet het nu eenmaal goed in filmland. Toch mag men zich afvragen of Argo nu wel zo’n sterke film is. Affleck herpakt zich keurig na het tegenvallende ‘The Town’ na zijn sterke debuut met ‘Gone Baby Gone’, maar is dat voldoende om Oscars in de wacht te slepen? De mise-en-scène is uitstekend, maar verder is het vreemd de film als geheel zo te kwalificeren. Gewoon goed is accurater.

De Blu-ray van Argo zal, i.t.t. de DVD, voorzien van een extended cut verschijnen.

Goed.

Met dank aan Warner Home Video voor het recensie-exemplaar.

Affleck levert wederom een sterke en erg vermakelijke film af en is weer zo slim om uitstekende acteurs om hem heen te hebben. Hij is van de cast de minste acteur, al kan het er net mee door. De sfeer is dankzij de goede setting en heerlijke rollen van Arkin en Goodman luchtig en mooi getroffen.
Zeker richting de climax draait het iets te veel om de spanning en raakt het grotere plaatje (waar het allemaal eigenlijk om draait) een beetje ondergesneeuwd. Het politieke aspect is duidelijk ondergeschikt. Dit levert voor een breed publiek een vermakelijke film af, toch had er wel wat meer in gezeten.

avatar van roeman
Absoluut mooi gefilmd, prachtige/gruwelijke autentieke beelden ut Iran in de jaren 70/80. De tijdsgeest is goed gevangen. Het belachelijke van Hollywood ook. Denk dat de Oscar verdient is vanwege het waargebeurde en niet vanwege de acteerprestaties die hier en daar toch achterblijven helaas. Ik heb wel het 2de gedeelte van de film op het puntje van mijn stoel gezeten. Zeer goed opgeboude spanning maakte het wat tragere eerste deel meer dan goed.

avatar van Captain Pervert
Sterk, goed geacteerd, bij vlaggen heel erg spannend en beklemmend. En een vleugje humor. Daarbij wordt het tijdsbeeld enorm natuurgetrouw neergezet, echt heel goed. Niet alleen de sets maar ook het camerawerk, met een naadloze overgang tussen echte footage en film.

Prima vermaak dus.

Hoewel de film heel degelijk is, heb je echter nergens het gevoel "wauw, dat had ik nog niet eerder gezien". En eerlijk is eerlijk, de Oscars doen dat wel een beetje verwachten, eigenlijk.

4 sterren (krap)

Een film waar de regisseur de hoofdrol speelt, dat loopt natuurlijk slecht af. Net iets voor All American Boy Affleck. Mag de held van het verhaal spelen, houdt zich niet en de bevelen en speelt met de levens van 6 landgenotgen. Krijgt er nog een medaille voor! Nu ja, t'is non-fictie, het zal dan zo wel gebeurt zijn zeker?

Wel, als Oscarwinnaar voor beste film, moest ik dat natuurlijk ook gezien hebben. Die oscar, dat leek wel iets als de Nobelprijs voor de vrede die naar de EU ging.

Wat ik wel interessant vond, was hoe opnieuw op zijn amerikaans de iraanse zaak werd voorgesteld. Uiteraard met de nodige Iraanse bullebakken. Dat er af en toe iemand moest hangen was ook weer leuk meegenomen.

Mijn idee: opnieuw een patriotische-stemmingmakerij film die de hersentjes van de modale amerikaan/Europeaan moet kneden zodat een oorlog tegen Iran in de nabije toekomst er opnieuw wat vlotter ingaat. Alleen zo kan ik het vatten dat deze film de grote oscarwinnaar werd.

Ik geef deze film 0,5 sterrren, niet helemaal correct. Ik doe het voor Affleck en om het gemiddelde van de film(3.6) een beetje naar beneden te halen.

avatar van DjFrankie
Inderdaad prima film, goed verhaal natuurlijk maar dat bestond grotendeels al, soms voelde je de spanning mee, vooral op het vliegveld. Ja zeker een aanrader.

avatar van .Steffff
Prachtige film met heel veel spanning. De combinatie van de gijzeling in Iran met een nep cast die speelt dat ze een nep film gaan maken om het land uit te komen, maakt het erg verrassend. Ook het feit dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal maakt het voor mij interessant. Ik ben onder de indruk.

avatar van r_AW
Ik wist eerlijk gezegd niet veel van deze gebeurtenis maar kreeg door de film wel een goed beeld. Film verveelde niet ondanks de weinig actie, met een prima rol van Arkin. Oscarwaardig? Nominatie zeker, maar voor beste film waren er imo betere opties. Denk dat daar het patriottische Amerika om de hoek kwam kijken, alhoewel ze dan ook Lincoln hadden kunnen kiezen.

3 sterren

This is the best bad idea we have, sir.

Uitstekende film over een bevrijdingsactie van een groep Amerikanen in Iran in 1980. Een bijzonder en waargebeurd verhaal in de categorie 'als het niet echt gebeurd zou zijn, zou je het niet eens verzinnen'. Onderhoudend en het geheel komt authentiek over. Echter de humor deed soms afbreuk aan de verder serieuze toon van de film. Ruim 3.5 sterren.

Ik vond het een goede film. Normaal gesproken trekken de langzamere films me niet zo, maar deze hield me constant geboeid. Ik vond het acteerwerk goed maar niet uitstekend. Maar ik had wel de indruk dat er op details werd gelet en dat de film gewoon klopte. Dat houdt voor mij het verhaal sterk. Van mij 4 sterren voor een erg boeiende film.

avatar van J.Ch.
Bij het kijken van de trailer vroeg ik mij al af waarom iedereen hier zo lyrisch over was, nu ik Argo gezien heb snap ik het nog minder. Argo is zeker geen slechte film. Ik heb me geamuseerd en zonde van de tijd zal ik het niet willen noemen, maar mijns inziens is dit niet de ophef waard.

Het verhaal is interessant genoeg, omdat het reddingsplan volstrekt absurd is en de dreiging maar al te reëel. Overigens vond ik de scènes waarin we deze dreiging ook echt te zien krijgen het meest indrukwekkend, zoals de bestorming van de ambassade aan het begin.

De mijlpaal van deze film staat stevig, de rest helaas niet zo. Ben Affleck als hoofdpersoon doet mij helemaal niets, de gevangen Amerikanen overigens ook niet. De filmmakers vond ik op zich nog wel komisch, maar de zijplotjes rond Afflecks personage (hoe heet 'ie ook al weer) waren vaak richting tenenkrommend. Om nog maar niet te spreken over het clichématige einde, waar iedereen elkaar onder dramatische vioolmuziek in de armen valt. En dat terwijl de film er tot die tijd redelijk weinig patriotistisch was, met een veel minder rooskleurig beeld van Amerika dan normaal in een dergelijke film. Toch jammer dat het op het eind zo pijnlijk zoet wordt.

Ook jammer vind ik het gebruik van nogal goedkope spanningstrucjes, zoals een telefoon die niet wordt opgenomen, een auto die niet wil starten... Dat was echt niet nodig, de het verhaal had genoeg spanning in zich.

De punten gaan voor mij naar het boeiende - want absurde - verhaal en de spanning van de goed in beeld gebrachte vijandige sfeer. De acteurs dragen daar helemaal niets aan bij. De ophef niet waard dus, naar mijn mening. Drie sterren.

avatar van Jawaddedadde
Argo.

Niet slecht maar had er toch wat meer van verwacht.

Het ziet er allemaal prima uit en de acteurs doen allen hun werk, maar echt beklijven deed het niet. Degelijkheid troef eerder.

Verhaal is wel bijzonder te noemen natuurlijk, maar had de indruk dat de eigenlijk evacuatie van de zes al bij al nog vrij vlot verliep.

Desalniettemin bewijst Affleck wel dat hij een goed regisseur is, en ook als acteur kan hij aardig uit de voeten. Arkin en Goodman zorgen voor de komische noot met een speciale vermelding voor de eerstegenoemde.

Las overigens in de weekendeditie van De Morgen dat Iran de makers van deze film (Affleck en Clooney) voor de rechter wil slepen wegens het geven van een foutief en eenzijdig beeld van de Iraniërs. Tja, erg goed komen de Iraniërs er inderdaad niet uit in deze film, maar goed, lijkt me niet zo vreemd.

avatar van flaphead
waargebeurde verhalen kijk je toch altijd met een andere blik. je vergeeft schijnbare plotfoutjes eerder omdat je wel denkt dat het zo gegaan is en het wordt vaak spannender dan het eigenlijk is.
de spanning zit hem feitelijk puur in het gaan-ze-hen-ontdekken-of-niet. dat was voor mij net te weinig om de hele film echt heel boeiend te blijven. het vormgeven van de missie is wel interessant en eigenlijk ongelofelijk dat het met die keuze gedaan is. ik vond het raar dat de CIA zoveel energie, moeite en tijd stak in het terugbrengen van de 6, waar er blijkbaar weinig aandacht is voor de 50 die écht gegijzeld worden. of is dat puur alleen in de film, omdat die focust op de situatie van de 6? ik hou van films waar ik bij moet denken en waar niet alles met de paplepel ingegoten wordt. toch betrap ik mezelf er telkens op dat politiek beladen films me minder lijken te pakken.
cinematografie, acteerwerk, montage en al dat soort dingen zijn allemaal prima in orde, maar niet opvallend goed of anders. al met al een interessante film, maar geen hoogvlieger en de 3 oscars kan ik dan ook niet helemaal plaatsen. hoewel, het is natuurlijk wel Amerikaans...