Argo (2012)

Drama / Thriller
120 minuten / 130 minuten (extended version)

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

Ik hou helemaal niet van films over historische gebeurtenissen maar deze film vond ik toch erg leuk en spannend. De film is intelligent gemaakt en het is niet moeilijk mee te leven met de personen die bovenal hun zenuwen onder controle moeten houden (en waarbij Mendez die hen door het avontuur sleept helemaal een supercoole kikker is). Op het eind komen alle mogelijke struikelblokken wel erg gekunsteld samen, waarbij je dan wel weet dat het ze toch gaat lukken.

avatar van Donkerwoud
Het blijft verbazingwekkend hoe Hollywood-regisseurs het presteren om vooral niet recht te doen aan de complexiteit van een conflict of aan de ervaringen van burgers in de regio, maar het leed van witte mensen met een Amerikaans paspoort uitvergroten en belangrijker maken. 'Argo' (2012) biedt nog wel zo'n mooie aanzet naar nuance en kritische beschouwing, met een zelfreflexief uitgangspunt waarin het fictieve een toevoeging vormt op de nieuwsberichten van die tijd. Het gefictionaliseerde trauma blijft echter wit en Amerikaans, waarbij de Iraniërs bijna een decorstuk zijn in een politieke omwenteling die hun levens zou beïnvloeden tot op de dag van vandaag. Als Iraniërs niet schreeuwend en tierend samenklonteren tot een gezichtsloze groep met enge spandoeken, dan zijn het wel de barbaren met baarden uit zoveel andere portrettenringen van het Midden-Oosten - compleet met een verzonnen einde waarin alle remmen los worden gegooid en de spanning wordt opgeklopt met nog meer bombast.

Waargebeurd sterk verhaal dat wellicht nog meer draagkracht kende in Amerika o.w.v. het patriottisme. Maar ook als "neutrale" kijker intrigeert deze film. De sfeer is beladen, soms benauwd, en toch zijn er af en toe wat komische elementen in verweven die het geheel net dat tikkeltje minder zwaar - en daardoor toegankelijker - maken. Zeer behoorlijk dus, maar bevat net iéts te weinig (buiten historiek) om voor mij als echte topper geclassificeerd te worden. Toch zeer verdiende 3,5*

avatar van Duke Nukem
Een sterke, spannende film gebaseerd op ware feiten. Een leuke sfeerschepping (ik vind films die zich in de jaren '70 afspelen altijd wel leuk) en goede acteerprestaties. Af en toe een beetje humor ook, vooral met Alan Arkin en John Goodman. Ook Ben Affleck, die er leuk uitziet met een baardje, doe het goed. Ik vond het bijzonder leuk om een stukje Dire Straits te horen in deze film, één van mijn favoriete bands.

avatar van Fisico
Argo stond al lang op mijn lijstje, maar glipte er steeds vantussen. Wegens een nominatie destijds op de Oscars voor (onder meer) beste film - een lijst die ik systematisch afwerk - lagen de verwachtingen best hoog. En deze verwachtingen werden grotendeels ingelost.

Het begint overigens best leuk met een kort geschiedenislesje over Iran, speels en illustratief, duidelijk en boeiend. De toon werd gezet, maar het losse lesje stak wat af met het monotone stijvere vervolg van de film. Toch weet Affleck een bepaalde sfeer en beeld te creëren van de moeilijke diplomatieke situatie waarin de VS en met uitbreiding Canada en het Westen zich bevonden. De omwenteling in 1979 was me bekend, de hakkelijke situatie van de zes Amerikaanse burgers minder, laat staan de op touw gezette nepfilm. Absurd verhaal, surrealistisch, maar net daarom ook geloofwaardig. Even absurd was trouwens de kinderarbeid om alle papiersnippers bijeen te puzzelen. Ongeacht de ernst zag ik er toch wat de "humor" van in. Affleck slaagt erin ook de spanning erg hoog te houden. Zeker op de luchthaven. Je weet wel hoe het afloopt, maar toch zat ik op het puntje van mij stoel. Geen idee trouwens of het in werkelijkheid ook zo spannend was, ik betwijfel het toch ... ook bij het telefoontje van die overijverige Iraanse agent naar de filmstudio - en het feit dat dit cruciaal bleek - trek ik zonder kennis van zaken weliswaar - in twijfel.

Desalniettemin genoten van de film door de historische context en het plan om een nepfilm te creëren. Goodman en Arkin zorgden daarbij voor de luchtige noot. Toagenkelijke film die het niet te complex maakt, maar toch serieus blijft. Het blijft tevens hallucinant vast te stellen hoe hypocriet het Westen handelt of handelde met hun plaatselijke machtspionnetjes om wat dollars of olie. De generaties later mogen het steeds uitmesten ...

avatar van Shadowed
Eerste Affleck.

Ik denk dat hij zichzelf heel goed vind in acteren, want in elke film geeft hij zichzelf de hoofdrol. En hij doet dit niet eens zo heel overtuigend, er is iets in zijn gezichtsuitdrukkingen die ik niet al te serieus bij hem kan nemen, en dat valt me altijd op.

Argo probeert gelijk de toon te zetten, en doet dit redelijk. Het is meer gewoon een soort van spannend dan dat het echt binnenkomt. Helaas maakt Affleck de fout om na de opening een soort komedie neer te zetten met veel Amerikaans gedoe en arrogante dialogen.

Dit botst extreem met de sfeer die in de eerste scene neergezet wordt, en past hier totaal niet in. Heel serieus ga je het niet meer nemen, en ik vraag me eigenlijk ook af waarom dit een Oscar kreeg. Vooral opmerkelijk, omdat Afflech niet gek lang daarna het allemaal weer serieus wil maken, maar de overgang wil dan zoals verwacht niet echt werken.

Affleck doet het ok, zoals ik al zei kan ik hem niet bizar serieus nemen. De sfeer uit de 70's heerst niet echt in Amerika, daar moest nog wat aan gedaan worden. Had meer het idee dat ze zich aan het verkleden waren. Maar goed.

De rest van de cast is ok, wel overtuigend gespeeld soms maar niks dat me echt bij gaat blijven. Waar ik vooral positief om ben is dan toch wel de slotfase, die wel degelijk een thriller was. Ik hield mijn adem wel in, vooral omdat ik in zo'n situatie waarschijnlijk niet kalm was gebleven.

Maarja, het is soms spannend maar de overgang naar Amerika van Iran werkt totaal niet en botst wat met de film. Daarom geen hoge voldoende.

avatar van Lovelyboy
Argo fuck yourself

Een film waar ik de hoge waarderingen nooit helemaal van zal snappen, de Oscar voor beste film dat bewuste jaar evenmin waarmee hij Dark Zero Thirty versloeg.

Begrijp me goed dat ik het geen slechte film vind en dat hij dat evenmin is. Sterker, de film begint met mooie stemmige beelden wat de sfeer in Iran betreft. De bestorming en chaos rond de ambassade is goed. Het sarcasme van Arkin en Goodman die garant staan voor de dekmantel is bij tijd en wijlen geweldig. En uiteraard de spanning op het vliegveld en de uiteindelijke ontsnapping is goed en spannend. De soundtrack mag er ook zijn.

Toch beklijft het me nergens en spreken de personages me geen moment aan. Tony Mendez, dit jaar overigens overleden, evenmin. Aardig geacteerd wordt er wel, met name Arkin en Cranston vind ik erg goed, maar het is niet dat het bij blijft nog beklijft. Sterker dit is zo'n typische film waarvan ik weer helemaal vergeet hem gezien te hebben. Maakt al met al te weinig indruk. Zo is het beeld met de kinderen wel goed maar krijg ik nooit het gevoel dat het zo gevaarlijk is en men zo naar de zes zoekt.

Goed, weer gezien na lange tijd, spanning en verhaal is wel goed maar daar is het wat mij betreft me gezegd.