Stolen (2012)

2,71

Actie / Thriller

geregisseerd door Simon West
met Nicolas Cage, Malin Åkerman en Josh Lucas

De meesterdief Will Montgomery is net vrijgelaten uit de staatsgevangenis, na het uitzitten van een 8 jaar lange gevangenisstraf. Dan wordt hij benaderd door Vincent, zijn voormalige kameraad uit de criminele wereld. Vincent heeft Wills tienerdochter gegijzeld en houdt haar gevangen in de koffer van zijn taxi. Vincent laat haar alleen vrij als Will onthult waar het geld verborgen ligt, dat hij tijdens zijn laatste overval heeft buitgemaakt.

169 BERICHTEN 30 MENINGEN
Als tussendoortje best wel aardig. Het verhaal (best in snelvaart) zat best leuk in elkaar en wist ook wel te boeien en ook de uitvoering was aardig gedaan. Echt origineel of verrassend is het allemaal niet maar al met al keek deze film zich wel lekker weg. Ook de cast deed het wel leuk en dan met name Nicolas Cage en Josh Lucas.

Het simpele verhaal is op geen enkele manier origineel; de regisseur neemt geen risico: een "safe" productie volgens de geijkte formule en gericht op entertainment (zonder complexe elementen). Een effectieve en directe actiefilm (doet zo nu en dan aan de Die Hard cyclus denken), opgevrolijkt met een liefdesverhaal, bestemd voor het grote publiek, die de werkelijkheid van elke dag even moet doen vergeten. Prettig om naar te kijken.

avatar van james_cameron
En weer een middelmatige Nicolas Cage-film. Hoe krijgt hij het toch voor elkaar de laatste paar jaar. Dit keer komt hij op de proppen met een weinig memorabel aktiewerkje, stijlvol geregisseerd door Simon West en met een degelijke cast, maar met een wel heel erg simplistisch plot. Gelukkig zorgt de levendige setting (New Orleans tijdens het Mardigras festival) voor wat vertier en zet Josh Lucas een lekker over-de-top bad guy neer, maar verder valt er weinig positiefs te melden. Videovoer, noemde men dit in de jaren '90.

avatar van DonOswaldo
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kon beter. Mist nogal wat aan spanning en toffe twists en turns om het echt genietbaar te maken. Voor mij ook een zeer slechte zet om de bad guy lichamelijke mankementen mee te geven (los van of Cage nou zoveel moeite met hem had moeten hebben op het einde, toen die dochter uit de auto was ontsnapt en hij uitstapte, had ze makkelijk hem kunnen ontwijken en terug de andere kant op kunnen rennen; een sprintje trekken zie ik hem niet doen). Cast doet het niet slecht maar weet het ook niet te redden.

avatar van Quentin
Slappe hap hoor, volgens mij had Cage slechts een paar draaidagen en moest alles er in een take opstaan. Deze DTV-middelmaat was het bioscoopbezoek zeker niet waard. Vraag me af of Cage ooit nog eens een grote film mag doen. 2*

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Een aangenaam tussendoortje dit, die ondanks het standaard verhaaltje genoeg vermaak weet te bieden.

Ik had niet hele hoge verwachtingen, gezien het gemiddelde en de lauwe reacties, maar Stolen is me meegevallen. Cage speelt zijn gebruikelijke rol, maar Josh Lucas zet een uiterst leuke badguy neer. Simon West weet daarnaast wel hoe je de actie goed in beeld moet brengen en voegt daarnaast ook de broodnodige humor toe. Het laatste pluspunt is de setting, die door de viering van het carnaval aldaar, voor veel kleur en levendigheid weet te zorgen.

Ja Stolen is geen film, die verrast of die je echt zal bijblijven. Maar voor anderhalf uur luchtig en hersenloos vermaak zit je hier wel goed bij. Ook veel leuker trouwens, dan een vergelijkbare film als Taken 2 bijvoorbeeld.

avatar van tukkerstein
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Weer zo'n net-niet film van Nicholas Cage, nog net geen B-film. Redelijk wat actie maar wel behoorlijk saai en standaard, een flauwe bad-guy die zogenaamd "charisma" heeft door het over triviale dingetjes te hebben, en een vrij voorspelbaar plotverloop. De zoveelste Cage-film die je na een week al weer vergeten bent. Ook een vreselijke soundtrack trouwens.

Grappig trouwens hoe de film zichzelf op het eind onderuit haalt: Cage neemt het goud niet mee uit de bank omdat dit te zwaar zou zijn, 150 kg per goudstaaf als ik mij herinner, acht jaar later tilt Cage een hele zak aan goud grotendeels in z'n eentje de bank uit.

Desondanks redelijk kijkbaar en voldoende vaart dus toch nog een aardige score.

avatar van Breur
Te cliché, te voorspelbaar. Tijdens dialogen kun je gewoon voorspellen wat gezegd gaat worden. Ik ben geen Cage fan en het feit dat hij zich voor deze film heeft laten strikken bewijst weer dat hij (die vroeger toch wel aardige films heeft neergezet) aan het aftakelen is en mijn "anti-fanatisme" hiermee versterkt. Goed dat Clive Owen en/of Jason Statham deze film links hebben laten liggen (bron: IMDB).

Enige pluspunt aan de film was de goed gecaste draak van een dochter van Cage.

avatar van otherfool
Simon West, ik zal altijd een beetje van hem houden omwille van Con Air maar wat een troep kan die man toch maken. Deze Stolen is zo beroerd dat je het moet zien om te geloven.

Bankrover Cage wordt na een bust voor een jaar of 8 weggestopt maar moet hierna meteen weer zijn oude leventje oppakken omdat zijn (bijzonder vervelende) dochtertje is gekidnapt door zijn voormalige partner in crime, Vincent (Josh Lucas). De volop schmierende Lucas, in nog de meest amusante rol, wil namelijk nog veel geld zien van Cage. Waarom Vincent het meisje niet gewoon ergens wegstopt maar ermee rond gaat rijden in zijn taxi in het drukke stad New Orleans is één van de meest opmerkelijke van de vele domme verrassingen die het verhaal in petto heeft.

Nog idioter echter zijn de Inspector Clouseau-achtige agenten die even dom als ongeloofwaardig zijn. Om niet geheel duidelijke redenen hebben ze een grote sympathie voor bankrover Cage die er in het begin van de film toch niet voor terugdeinsde het politievolk wat rake meppen te verkopen en van de weg te rijden. Het absolute dieptepunt hierin is overigens nog wel de slotscene die volgt na 90 tergende minuten, gaat dat zien gaat dat zien want dommer dan dat wordt het gewoonweg niet.

1* voor Lefleur.

avatar van Elkie Brooks
Een film met Cage garandeert mij bij voorbaat een film met een voor mij hoge stem. Heb nog nooit een film gezien met Cage als hoofdrolspeler en dat het een saai verhaal was. Dit verhaal zit vol actie en brengt je vaak op een verkeerd spoor waardoor het extra spannend blijft.

avatar van Honey Blossom
Gotta Love Nicolas Cage. I don't mind dat hij voor waardeloze scripts tekent. The man's gotta pay his bills. Ben een supergrote fan, dus het maakt mij helemaal niet uit. Ik was al blij dat ik weer een nieuwe film van hem kon zien

Ik vond zijn dochter, Sami Gayle erg apart. Weet niet of ik haar nou mooi moet vinden of niet. Ik heb het gevoel dat ze nog maar net is begonnen en we nog veel van haar zullen zien.

Nicolas Cage had ongeveer zijn rol en looks net als in National Treasure met zn leren jasje.

Verhaal was vrij standaard. Josh Lucas vond ik wel leuk om zo te zien.
Matig tot redelijke film.

Als het Nicolas Cage betreft kan ik niet objectief blijven: kleine 3*

avatar van schram101
Van Simon West mogen we na Con Air en EX2 toch wel wat verwachten. Helaas blijkt Cage zoveelste product van de laatste jaren ook zijn zoveelste matige. Niet echt een verassing, maar toch. Het plot is zoals het hoort lekker luchtig maar weet daardoor ook totaal niet te verassen. Cage doet zijn ding, Akerman is mooiste en Cage dochter de lelijkste. Hadden ze hier niet een wat leuker grietje voor kunnen casten? Vreemde keus van West. Gelukkig is er nog Josh Lucas, want die steelt toch wel de show in zijn rol als slechterik.

De Mardi Gras setting voegt totaal niets toe waardoor de film het vooral moet hebben van wat actiescene's. Gelukkig kunnen West en Cage dat dan weer wel, waardoor Stolen misschien niet eens zo heel slecht is, maar absoluut niet bijzonder.

avatar van bjerik76
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
leuk om te kijken, maar de film zit wel vol met fouten

1. De kofferbak is mega groot in vergelijking met de auto., op het eind zit ze er bijna in.
2. Het meisje peurt een gat in de bank 2 vingergaten groot en kan daarmee precies een mobieltje bedienen incl alle keuze menu's.
3. Vervolgens komt er een agent die praat met de chauffeur en ze roept niet eens via dat gaatje in de bank om rechtstreeks te roepen naar de politieagent ?
dan had ie dr 100% gehoord, want het raam was gewoon open !
als ze er met door kan kijken, en kan voelen kan je er ook door praten lijk me.
4. Waar is moeder in de film? mist zij dr kind niet als ze niet bij de psychiater aangekomen is?
ze woont bij dr moeder in huis die er even niet is, maar heel de film is moeder nergens te bekennen, die gaat toch ook wel naar de politie, zeker als ze weet dat dr ex weer vrij is.
5. goustaven die smelten zo snel alsof het chocola is met zo n klein brandertje?
6 dat paketje wat hij in het begin kreeg, meestal maak ik post tevens gelijk open, zeker als je net uit de gevangenis bent en het eerste wat je dochter geef is een paketje wat bij haar is bezorgd..

dat en meer soort opvallende scenes die opvallen maken het niet een 16 jaar en ouder film door.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kanende kniesoor.

Regisseur Simon West, onlangs nog verantwoordelijk voor het bombastische vervolg op The Expendables, weet al sinds 1997 waar Abraham de mosterd vandaan haalt. Hij debuteerde destijds sterk met Con Air, een actiefilm met onder anderen Nicolas Cage. Nu zijn de twee herenigd in Stolen, een vermakelijk actiefilmpje waarbij de logica veelvuldig ontbreekt. Een kniesoor die er op let. Dit is gewoon lekker stunt- en vliegwerk tijdens het kanen van de popcorn.

Cage wordt omringd door een aardige cast met de schmierende Josh Lucas als zijn persoonlijke plaaggeest. Vet aangezet, inclusief te lang en geblondeerd haar. Het slechts zeventienjarige acteerwonder Sami Gayle heeft weinig uitdaging in haar rol als Cage’s dochter, maar is een welkome verschijning na haar sterke speelfilmdebuut in Detachment. Stolen is in elk geval, na drie mindere films, eindelijk weer een succesje voor Cage.

Goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Karl van H.
Hilarisch leuke film, vooral dankzij het heerlijk droge acteerwerk van Nicolas Cage. Die man kan als de béste acteren (acteren?) alsof hij er totaal geen zin in heeft. De muziek is ook lekker, haast alsof het rechtstreeks uit een politieserie uit de jaren '70 is getrokken. Ik zou dan ook graag een wat hoger cijfer geven, ware het niet dat je de film alweer vergeten bent zodra hij is afgelopen. Zaten er actiescènes in? Ja, maar het enige wat ik me nog kan herinneren:

"He's got my daughter You gotta believe me "

avatar van ikkegoemikke
Korte samenvatting :
Nicolas Cage (weeral een supergeweldige vertolking ... standaard) krijgt te maken met een kidnapping van zijn dochter, moet in de plaats iets bezorgen wat bijna onmogelijk is om te bezorgen, de autoriteit gelooft hem niet , agenten zijn steeds op de verkeerde plaats op het verkeerde moment, een ex partner die katholieker is geweest en niet meer in de misdaad zit (en een lekker ding is) , maar uiteindelijk toch meewerkt waardoor het uiteindelijk lukt en het allemaal bezegeld wodt met een eind-gevecht. De booswicht dood, het familielid gered. Happy end !

Cage acteert top, actie scenes zijn prima (alhoewel ongeloofwaardig) en soms had ik zo'n "ja-dat-zal-wel" gevoel. En bij deze ben ik de film al vergeten

Matige film waarin de dochter van een bankovervaller wordt gekidnapt de dag dat hij vrijkomt uit de gevangenis. Een redelijk spannende opening, ook al is de geloofwaardigheid ver te zoeken (wat overigens voor de rest van de film geldt). Verder is dit een vrij standaard actie-film met een Nicolas Cage op automatische piloot.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Bekende acteurs Nicolas Cage en Danny Huston...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

avatar van frolunda
Standaard aktie/thriller waar Cage de laatste jaren een patent op lijkt te hebben.Nog niet eens zo slecht maar enige originaliteit is ver te zoeken.Ook het scenario biedt in dat opzicht weinig verrassingen en regisseur West heeft ook wel eens betere films gemaakt al brengt hij het wel allemaal vakkundig in beeld.Toch verveelt Stolen geen moment en dat is ook wat waard.Leuk voor tussendoor zullen we maar zeggen.........P.s. Danny Huston is geen Popeye Doyle.

avatar van Aapje81
In Stolen speelt Nicolas Cage een rol die op zijn lijf is geschreven. De rest van de cast doet het overigens ook prima. Lucas is erg onderhoudend als de boef en Malin Åkerman is altijd een lust voor het oog.

Het verhaal slaat alleen nergens op en de logica is ver te zoeken. Hierdoor is de film niet altijd even boeiend maar de cast maakt wel wat goed.

Redelijk

avatar van Lansiertje
Ik ben het volledig eens met "nightbreed en scorsese"...flikken die te dom zijn om hooi te eten en een gangster die met alles wegkomt. Het scenario is wat mij betreft compleet ongeloofwaardig, tenzij Cage van een andere planeet komt en hier iedereen een neus komt zetten...in een mum van tijd door gewapend beton heen een bank binnen dringen, snel snel een paar kilo goud smelten, om er dan doodleuk onder de arm mee weg te lopen terwijl, juist ja, dezelfde flikken weer doodleuk te k.kken worden gezet. In Hollywood komen sommige scenaristen blijkbaar met alles weg. Nick Cage haalt zichzelf hiermee naar een lager niveau. Jammer.

avatar van John Lee Hooker
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een leuke actiethriller waarbij ik me niet gestoord heb aan eventuele onlogische zaken of typerende Hollywood sausjes. We bleven nergens te lang kleven en gingen met een aangename vaart overal doorheen. Nicolas Cage vult zijn rol als de vastberaden en tevens met wrok gevulde vader goed in. Deze Stolen uit 2012 wordt prima ingeleid zodat je de achtergrond begrijpt van de betrokkenen. De gijzeling met de dochter wordt niet onnodig aangedikt en hier en daar wordt er lekker door de straten gesjeesd. Die carnavalsoptocht zorgde voor extra sfeer en die scène waarin de dochter in de taxi haar vinger door het stof van de bank heen prikt is er gewoon zo eentje die op je netvlies blijft rondspoken. Afronding is ook wel geinig: het is niet helemaal duidelijk of hij die goudklomp nu in het water gaat gooien en wanneer hij dit gedaan lijkt te hebben bleek dat een dennenappel te zijn.

avatar van MacHop
In Hollywood hebben ze nog een lagere dunk van het kijkerspubliek dan ik al dacht, wat een ongeloofwaardige en slechte film is dit zeg. Het hele scenario hangt als los zand aan elkaar en je ziet een uur van te voren al aankomen wat er gaat gebeuren. Ongeloofwaardig, slecht en Nicolas Cage onwaardig deze film. Leuk voor de vrijdagnacht als C-film als je te veel gedronken of geblowd hebt, maar niet eens een nuttig tijdverdrijf om als film te bekijken. Triest!

avatar van arno74
Verstand op nul actiethrillertje, de vrij simpele poster zegt eigenlijk alles. Veel actie en niet bij nadenken. Als actiefilm balanceerde het wat mij betreft steeds op het randje tussen vrij slecht en net te doen, al neig ik toch naar het eerste, vandaar 1,5* voor deze film. Wel aardig voor de echte actieliefhebbers denk ik.

Aan spectaculaire inbraken en even spectaculaire achtervolgingen geen tekort in deze al bij al spannende actiefilm.
Hier en daar natuurlijk met een korrel zout te nemen maar in zo'n actieprent wordt daar doorgaans weinig om gemaald.
Dat de film nog een spetterende finale in petto zou hebben en mogelijks een ontspannende laatste shot, lag wel voor de hand.
Nicolas Cage overtuigt in een rol die hem wel ligt.

avatar van Kondoro0614
Stolen

Ik ben het met de personen eens dat Cage in steeds meer films een te slechte rol neerzet. Cage kan beter, en ook bij deze film kon Cage beter dan wat hij nu heeft laten zien.

Maar goed ik zei het al, Nicolas Cage kon zijn rol wat mij betreft veel beter neerzetten.. Ik vond hem echt matig acteren en dat is gewoon zonde. Cage had altijd bij mij een grote naam, ik vond hem een goeie acteur, maar bijna alle films die ik nu zie met hem is gewoon .... Jammer, echt... Sami Gayle... Wat een lelijke meid is dat... Dat ten eerste... Ten tweede, ook over haar was ik niet echt onder de indruk... Als hysterische meid die ontvoerd werd voelde ik niet hoe het aan had moeten komen, de angst van het meisje dat vast zit... Nee, het was er gewoon weg niet.

Het verhaal in Stolen vond ik niet echt super. Het is een alweer herhaald concept over een dochter die ontvoerd word wanneer er een vader achteraan gaat om haar te zoeken.. Dit hebben we allemaal al in de Taken films gezien, en daar vond ik het ook echt goed uitpakken.. De actie scene's waren oke, realistisch was het op meerdere plekken niet. Neem als voorbeeld de auto in het water, die bleef goed toen zijn dochter erin zat. Maar zodra die dude erin zat die Cage graag dood wou hebben, leek het wel alsof ze in een zee waren gereden... Echt een groot minpunt is dat... Voor de rest kijkt hij niet lekker weg, en zijn die 96 minuten soms nog steeds te lang... Ook hield de film je aandacht niet vast, en raak je snel afgeleid!

avatar van Glennekeeeee
matige actiefilm van Simon West en Cage, nochtans het team van het ooit zo vermakelijke Con Air. Maar beiden zijn afgezwakt naar de matige actiefilms die amper een bereik kunnen vinden in de bioscoop. Deze film is zeker niet de zwakste Cage-Schulden-film maar echt een hoog niveau word hier niet gehaald. de film heeft een verhaal dat de laatste jaren nogal in trek is en ook hier worden de clichés allesbehalve omzeild. De niet onaardige cast trekt er dan nog het meeste uit, vooral uit de soms belachelijk geschreven dialogen. De actie is best wel te pruimen al ga je nergens op het puntje van je stoel zitten. De muziek vond ik dan wel weer heerlijk. De finale is voorspelbaar maar

na het einde heb je een 90 minuten aardig vermakelijke actiefilm achter de kiezen die je morgen al snel weer vergeten bent en ik hoop dat Cage en West dit ook snel zullen vergeten.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Die eerste twintig minuten zijn nog wel leuk, daarna wordt het èrg voorspelbaar formulewerk met die belachelijk eenvoudige goudroof als dieptepunt. Eigenlijk gewoon een standaard-Hitchcock-situatie, maar de oude meester had er tenminste een beetje humor in gebracht. Het sixties-actie-themaatje op de soundtrack geeft gelukkig al aan hoe serieus we deze film moeten nemen.

Niet zo best.

West bewijst nog maar eens een zeer beperkte regisseur te zijn. Niet dat ik dit soort films nu zó hoog heb zitten, maar met Cage in de hoofdrol moet dit toch beter kunnen. Jammer genoeg is het een zeer doorsnee actiethrillertje geworden.

Nu is Cage zelf ook niet geweldig op dreef. Hij kijkt vooral zeer moeilijk, vooral wanneer hij hard moet lopen. Eén shot lijkt bijna een parodie, maar toch is dit allemaal bloedserieus bedoeld. De rest van de cast doet het nog slechter, met Akerman en Lucas voorop.

Plotje is flauw, maar dat was wel te verwachten. Teleurstellender is dat ook de meeste actiescènes niet veel waard zijn én dat de heists ook maar redelijk duf zijn uitgewerkt. Gelukkig kent de film genoeg tempo zodat het nooit echt saai dreigt te worden, maar in dit genre zijn er toch veel betere films te vinden. Deze mag je gerust overslaan.

avatar van TornadoEF5
Cliché actiefilmpje.

Natuurlijk wist je dat wel op voorhand, en soms kan het wel vermakelijk zijn om zo een film te bekijken. Ook deze is zeker vermakelijk en leuk om te bekijken, uiteraard met de clichétrucjes erbij, maar dat is ook niet erg. Nicolas Cage is quasi altijd wel leuk om aan het werk te zien, andere rollen zijn niet echt zo goed.

Plot is redelijk oké, simpel maar oké, en de setting is best nog wel iets aparts. Een actiefilm terwijl het carnaval is, eerlijk gezegd nog niet gezien. Hoewel de trucjes ermee best bekend voorkomen. Film die erg vlot, mede door dat na de inleiding waarin we al meteen een mooie actiescène te zien krijgen, de film nog maar een uur duurt (dus het vlot voort, we krijgen geen onnodige ellenlange uitgerekte films). Straight to the point. De actiescènes waren oké. Het viel best mee qua spektakel vergeleken met andere films. Al vond ik de scène waarbij Nicolas Cage uit de handboeien raakt (door zijn hand bewust te breken of ... ) minder geslaagd. Ook was het niet goed dat Nicolas Cage in de rest van de film amper nog problemen had met zijn hand. Dit kost zeker een half puntje. Verder was de scène waarbij Cage een knuffelbeer aan zijn dochter heeft, niet intentioneel ook erg grappig. Alsjeblief zeg, het is een kind van twaalf jaar. Ik vond het wat zielig. Maar al bij al een film die slaagt in zijn opzet: vermaken.

Aan te raden voor de actieliefhebbers en mensen die graag hebben dat een film wat vooruitgaat.