• 10.540 nieuwsartikelen
  • 8.964.018 stemmen

Jack the Giant Slayer (2013)

Fantasy / Avontuur | 114 minuten

Releasedatum: 21 maart 2013

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Jack the Giant Slayer

"Prepare for a giant adventure"

De film vertelt het verhaal van een eeuwenoude oorlog die opnieuw oplaait wanneer een jonge boerenknecht onbewust een poort opent tussen onze wereld en die van een angstaanjagend ras van reuzen. Als de reuzen weer voor het eerst in deze eeuw worden losgelaten op Aarde streven ze er naar om het land terug te winnen wat ze ooit hebben verloren. Jack probeert hier met gevaar voor eigen leven een stokje voor te steken. Vechtend voor een koninkrijk, de bevolking, en de liefde van een dappere prinses komt hij oog in oog te staan met de niet te stuiten krijgers, waarvan hij dacht dat ze alleen in legendes voorkwamen. Nu heeft hij de kans om zelf een legende te worden.

avatar van jipt

jipt

Beetje jammer van de lelijke reuzen, ze hadden het beter Jack the CGI Slayer kunnen noemen. Maar verder best leuk vermaak. 3*

avatar van Honey Blossom

Honey Blossom

'Fee Fi Fo Fum.. ask not when the thunder comes!'

I really am a sucker for this kind of movies.

Jack the Giant Slayer is werkelijk een erg leuke (kinder)film. Ik heb me prima vermaakt. Het kind in mij luisterde aandachtig naar het verhaal: ‘Once upon a time..’ Ik glunderde bij het zien van de grote reuzen en zuchtte van het zien van de droomprins: Nicholas Hoult als Jack. I could eat him up! Wat een schatje.

Het verhaal bezit alle ingrediënten voor een avontuurlijk sprookjesachtige verhaal. De held: Jack, de prinses die gered moet worden, de reuzen, de koning, het verraad in het koningshuis etc. Dat Jack eerder overkomt als een kluns dan een held, vind ik leuk, omdat ik van zulke type jongens houd.

Er wordt veel humor gebruikt om het verhaal lekker luchtig te houden. Maar wat wordt het me toch spannend in de laatste drie kwartier! Er zijn veel plottwisten, die ik niet zag aankomen, en daarom hield het verhaal me ook geboeid.

Ewan McGregor is me toch echt dé man hier. Obi-Wan Kenobi did good.

De kers op de taart was de romantische kusscène, met een hele mooie achtergrond, die erg lief overkwam. Het 3D effect was niet geslaagd. De CGI kon beter.

Kleine 3,5*

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Sjakie en de bonenstaak, ik heb het altijd al iets merkwaardigs gevonden en nooit wist ik wat er precies mee bedoeld werd. Vroeger maakte mijn vader me zelfs wijs dat er een plant in mijn maag zal groeien als ik een druiven- of olijvenpit zou doorslikken. Inwendig bleek ik het mee te vallen maar zo'n tak naar de wolken vind ik nog steeds wel een leuke fantasie. Ze hebben het hier ook best tof uitgewerkt en de zaken raken gelukkig niet ontspoord. Ook is er niet veel misplaatste humor toegevoegd en krijgen we alles recht in het gezicht (boon valt in de mond en gaat door de slokdarm, oog springt eruit, etc) waarbij de 3D een leuke bijdrage heeft. Je kasteel verdedigen tegen reuzen is een uitdaging en het duurde niet erg lang maar het was redelijk spannend. Ik vond het wel jammer dat ze na al de inspanningen hun tegenstander uiteindelijk op eenvoudige wijze op de knieën krijgen (door middel van de goudkleurige kroon die een magische kracht heeft). Een eventueel vervolg zal ik in ieder geval welkom heten.

avatar van Rvdz

Rvdz

Het begin was niet bepaald geweldig (de GCI in het intro ),maar zodra ze de bonenstaak beklimmen wordt het al veel beter en vanaf de dood van Roderick wordt het helemaal geweldig met een van de beste eindes van de laatste tijd. Geweldige bijrollen van Bill Nighy,Stanley Tucci en Ewan Mcgregor en twee charmante hoofdrolspelers maken het geheel af.
3* voor het begin, 5* sterren voor de laatste 45 minuten. 4* sterren voor het geheel dus.

avatar van Jack Sparrow

Jack Sparrow

Langdradig begin. Laatste half uur maakt veel goed. De aanval van de reuzen is briljant en ziet er fantastisch uit! Pure cult dat deel. Heerlijk! Hele film neemt zichzelf gelukkig niet serieus.

avatar van Chaos Industry

Chaos Industry

Ik zeg heel eerlijk dat ik de relatief hoge cijfers hierbij niet erg begrijp.
Allereerst stoorde ik me aan de hak op de tak momenten (zie bijvoorbeeld wanneer ze boven op de bonenstaak aankomen, je naar het huis kijkt van de prinses en vervolgens je naar een scene gaat dat ze in de tunnel lopen onder het mom van 'oh daar was ze niet, dus we gaan verder'. Hebben ze daar gekeken? Geroepen? Sloeg nergens op en zo zaten er meer stukken in
Verder was het acteerwerk inderdaad zeer, maar dan ook zeer ondermaats.

Qua CGI stoorde ik me dan iets minder (al was het inderdaad matig, maar allicht stoorde ik me er minder aan door bovenstaande punten).

Maar waar ik me het meeste aan stoorde was de eindscene.
Eerst zie je de reuzen smijten met bomen, paarden en mensen uit elkaar rukken, kerkbel smijten alsof het niet is. En vervolgens krijgen een stuk of 10 reuzen een poort niet open tegen die kleine mensjes... serious? Ook de tweekoppige baas ging met zijn volle gewicht aan dat ding hangen (was overigens maar een paar stappen achter Jack, maar die poort ging ineens wel heel snel dicht... bullshit) en de mensjes trekken rustig die brug op.
En dan zijn ze er eenmaal door, blijken die gasten vrijwel net zo groot te zijn als de poort zelf... dan leek me een sprongetje en een klim niet zo gek bedacht niet waar? Nee, dat klopte van geen kant.
Ook een leuk stukje was dat je alle mensen uit alle macht aan dat touw zag trekken, de reuzen trekken terug, de mensjes zouden dus naar voren moeten vallen door de kracht oid, gebeurde ook, alleen viel het me op dat het touw slap hing.... En voor wie een beetje logisch nadenkt, dat hoort in dat geval natuurlijk niet, dan staat het touw strak.

Dit gezegd, dikke onvoldoende dus.

avatar van Shinobi

Shinobi

Vanavond meegepakt in de bios en op zich wel een vermakelijke film te noemen.

Het verhaal is een leuke interpretatie op het welbekende sprookje van Sjakie en de Bonenstaak, toch wel één van de sprookjes die mij op de één of andere manier nog steeds intrigeert.
Al vind ik het wel jammer dat de film zich meer op kleine kinderen richt, ik had het liever wat bloederiger en gewelddadiger gezien zoals het recentelijke Hansel and Gretel: Witch Hunters (2013). Maar desondanks kent de film zo zijn momenten.

De film heeft wel een lange aanloop nodig heeft voor het echt los gaat. Ik had dan ook het gevoel alsof ik naar twee films zat te kijken, namelijk: het redden van de prinses zelf - toen dat gebeurd was dacht ik dat het was afgelopen - en het gedoe met de reuzen die de bonen plantten duidde op een sequel. Maar opeens bleek de film gewoon door te gaan met de reuzen die zich naar de aarde begeven.
Toen begon het voor mij pas interessant te worden en ging het qua actie zeker een paar versnellingen omhoog.

Qua CGI kon het op momenten wel beter, maar ik stoorde me er niet echt aan. Hetzelfde geldt ook voor het 3D.

Al met al toch wel een vermakelijk tussendoortje waar ik mij zeker niet mee verveeld heb.

3,0 Sterren.

avatar van rep_robert

rep_robert

Ik heb me eerlijk gezegd ook meer dan prima vermaakt met Jack the Giant Slayer. Ja, het verhaal en de personages zijn flinterdun. Maar er wordt ook niet meer van gemaakt dan dat het is. De film dendert recht op z'n doel af en weet hierin flink te vermaken. Geen onnodige zijplotjes, geen gedoe met karakter uitdieping. Gewoon rechttoe, rechtaan en geen pogingen tot onnodige diepgang dat een blockbuster niet nodig heeft.

Ik was ook blij dat de film doorging op het moment dat het allemaal afgelopen leek, anders zou de film wel heel erg als een sof eindigen en was ik lager uitgekomen. Nu krijgen we nog een extra half uur waarin de reuzen Cloister bestormen. Een mooi moment om lekker flink uit te pakken met actie en special effects. Misschien niet de mooiste, maar het werkt wel.

Dankzij dit gegeven vergeef ik het Singer dat het gedoe met die kroon wel erg suf is en dat ze daardoor wel makkelijk een einde kunnen forceren.

Ruim 3,0*

avatar van Romana

Romana

Gisteren naar de film gaan kijken. Ik miste een beetje samenhang, er wordt wel wat van de hak op de tak gesprongen. Het verhaal is gemakkelijk te volgen, maar sleept je niet echt mee. Reuzen zijn leuk en het acteerwerk niet zo slecht, al zijn sommige scènes wel heel erg gespeeld. Heb veel gelezen over de laatste 45 minuten, maar ook die vond ik niet echt spectaculair. Mooi prentje om zonder al te veel nadenken eens te bezien.

Geef hem een drie omwille van de reuzen, en leuk voor kids, maar verwacht er als volwassene niet te veel van.

avatar van The Beast

The Beast

Topfilm hoor!

Ik ging naar deze film met een hoge verwachting en kwam alsnog verrast terug.

Het verhaal was goed, einde brilliant, Graphics waren prima, reuzen zagen er goed uit, ook geen last gehad van nep lijkende 3D effecten.

Het acteerwerk was ook prima, enige wat beter gedaan had kunnen worden waren sommige pakken, zagen er een beetje raar uit zoals de generaal van de koning, en de koning zelf.

maar ik heb genoten, beste verfilmde sprookje dat ik heb gezien tot nu toe.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Toch een stuk minder dan ik had gehoopt. Gebaseerd op de trailer had ik gedacht dat Jack the Giant Slayer zichzelf niet zo serieus zou nemen en met veel over-de-top actie en komedie het verhaal zou vertellen. Helaas is de benadering van Bryan Singer veel te rechttoe rechtaan en wordt het flitterdunne verhaaltje op erg clichématige wijze verteld. Af en toe een wat komisch moment en met een schmierende Stanley Tucci en droge vertolking van Ewan McGregor lijkt wordt het soms best geinig. Maar Jack the Giant Slayer mist over het algemeen dit soort elementen.

Vooral de karakters en vertolkingen zijn over het algemeen erg saai. Jack is uiteindelijk maar een wat karig hoofdkarakter en zijn liefje is helemaal inwisselbaar (ondanks dat Tomlinson erg aangenaam voor het oog is). Maar nog erger is wellicht Ian McShane met een erg suffe rol. Alles wat dan ook rond dit drietal gebeurde was dan ook volkomen oninteressant. Boeiender zijn de grote reuzen, maar die krijgen maar bar weinig persoonlijkheden mee. Enkel Nighy (en John Kassir als zijn tweede hoofd) krijgt wat ruimte, maar er wordt uiteindelijk maar verdacht weinig met deze reuzen gedaan. Leukste momenten zitten sowieso in de trailer, daarmee heb je het beste van de film wel gezien. En dat was jammer, want uit dit materiaal was best wat te halen en had ook wel gedacht dat Bryan Singer daar een geschikte man voor was. Helaas heeft zijn nieuwste film nergens dat X-Men of Usual Suspects- gevoel. Het zat wat dat betreft meer op het niveau van Superman Returns. Jammer.

2,5 sterren.

avatar van Number23

Number23

Tegenvallend.

Ik moet zeggen dat ik wel zin had in dit filmpje. Heb het altijd een leuk sprookje gevonden en met de special effects van tegenwoordig zou er iets geinigs van gemaakt kunnen worden. Gooi er wat goede, ervaren acteurs tegenaan (McGregor, Tucci) en je hebt een leuk avondje vermaak.

Niet voor mij dus.

Het verhaal wordt veel te snel verteld, problemen worden soms wel heel gemakzuchtig opgelost en er mocht blijkbaar geen een spatje bloed in de film. Ik heb me meer lopen ergeren aan de film dan dat ik erdoor vermaakt werd. Jammer.

avatar van CyberTech

CyberTech

Mooie film. Je komt als kijker niet bedrogen uit als je de trailer een keer gezien hebt.

Onderhond

• 11932 stemmen

Wat een draak!

Nooit een Singer van geweest, maar hij is diep gevallen als je dit ziet. Echte derderangs Hollywood film die geen seconde weet te overtuigen en hoe langer hoe ridiculer wordt.

CG is pijnpunt 1. Het ziet er gewoon écht niet uit. Plastiek alsof het 10 jaar geleden gemaakt is, esthetisch een doorn in het oog en niks nul visie. Lelijke, domme reuzen, lelijke plant, lelijk alles eigenlijk. Eindscene is er ook al eentje zonder enige fut, en dat voor een humans vs giant battle. Hoe krijg je het in elkaar gedraaid.

Acteerwerk is ondermaats, maar het zijn vooral de bedroevende pogingen tot humor die het veel erger maken dan het al was. Oerlompe one-liners, zonder enige timing of overtuiging gebracht. En als er dan al eens leuke acteurs in rondlopen (Marsden, Bremner) delven ze veel te snel het onderspit.

Veel positiefs valt er niet over te zeggen. duurt ook nog eens veel te lang, maar dat geldt natuurlijk voor elke film die geen seconde weet te overtuigen en/of te entertainen. Dacht na vijf minuten dat ik per ongeluk toch de versie van The Asylum gedownload had, Singer kan de volgende keer maar beter wat anders proberen.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2018 stemmen

Best goed.

Een onderhoudende film vol vaart met mooie sets en goeie effecten. Al moet gezegd dat de flashback aan het begin van de film er erg lelijk uitziet. Maar misschien was dat ook de bedoeling. Erger was nog het beroerde acteerwerk van de kleine kinderen aan het begin.

Gelukkig is dat snel voorbij en begint de film vlot en zonder poeha aan een enigszins voorspelbaar maar vermakelijk verhaal.

3,5 sterren.

avatar van tattoobob

tattoobob

Leuke film...ik ben hier altijd wel voor te porren...

Acteerwerk was niets op aan te merken...animatie kon hier en daar wat gedetailleerder maar, over het algemeen was dat zeker niet slecht te noemen..

Je weet bij voorbaat al wat voor soort film je hier gaat bekijken...voorspelbaarheid en verhaal niet zo over zeuren ...

Ik zeg topfilm in zijn genre

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Tussen twee delen van de Hobbit door blijven we wat warm met deze fantasy. Ik zat er erg naar uit te kijken, maar het loste niet mijn stoutste verwachtingen in. Het blijft allemaal gezellig onderhoudend en de FX zijn kwaliteitsvol, in de trant van Lord of the Rings. Er wordt mooi leven gegeven aan de lelijke onverzorgde reuzen. En waar zaten de vrouwelijke reuzen trouwens?

Waar de film het laat afweten is de belegering van Cloister door de reuzen . Het komt allemaal zeer snel en het eindigt ook allemaal in sneltempo. Het romantisch gegeven tussen de boerenzoon en de prinses vind ik altijd wel schattig, ook hier. Het is gewoon verplicht om zoiets er in te steken. Zeker een kijkbeurt waard; niet groots op het vlak van acteerwerk en script, wel pure visuele ontspanning.

avatar van Piratje

Piratje

Toch een aardig en zelfs eigenaardig sprookje.

Wel spijtig dat het vrij langdradig is en de minder goede vertolking zelfs erg stoort.

De regie en productie willen wel. Maar het lukt niet helemaal.

Veel is over deze film niet te vertellen omdat er ook weinig inhoud in het script zit.

Het is vooral een kijkfilm, waarin de teksten weinig rol spelen.

Toch een 2,5* omdat de animatie momenten van aantrekkelijkheid vertoont.

avatar van Thorongil

Thorongil

Aardige film. Proloog lijkt nogal sterk op die van Hellboy: The Golden Army, waarbij de hele mythologie wordt uitgelegd doordat een ouder het verhaal voorleest aan zijn kind.

Cast was degelijk en sympathiek, vooral McGregor en Hoult vond ik goed. Special effects dik in orde. Aardige gevechten op het eind. Zeker de moeite eens waard om te zien en beter dan bijvoorbeeld een Snow White And The Huntsman.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Ik begrijp eigenlijk niet wat iedereen ligt te mekkeren over slecht acteerwerk, CGI die zuigt of een flinterdun verhaaltje ! Lees een sprookjesboek en je zal ook niet trillend achter dat boek zitten of het een denderend goed spitsvondig verhaaltje vinden. Maaahaaar, als kleine ukkie vond ik het allemaal wel uiterst griezelig en leuk om te aanhoren. Idem dito deze Jack the Giant Slayer. Een kind zal het allemaal spannend, fantastisch en ongelofelijk vinden. Misschien zijn het wel echte reuzen, want geef toe ze zien er toch vreselijk echt uit soms

Ma ja, t'is geen LOTR (verfilming van een boek voor iets oudere jeugd en volwassenen) en het verhaal is oh zo voorspelbaar. Maar ik heb er van genoten. En als die 2 ukkies van mij iets ouder zijn, zal ik dit zeker eens uit de digitale kast halen, en gezellig onder een dekentje er samen naar kijken en verwonderd zijn over hoe sterk die reuzen wel zijn.

Voor mij had de bestorming van Cloister wat langer mogen duren en wat meer actie dan wat touwtrekken. Maar al bij al vond ik het een erg entertainende film.

avatar van jippie2010

jippie2010

Voor mijn gevoel konden de makers niet kiezen voor welke doelgroep ze moesten gaan.

Daar verloor de film een beetje van zijn kracht.

Voor de rest een prima onderhoudende film, verzorgde effecten, leuk nieuw jasje.

Niks mis mee *3.0

avatar van james_cameron

james_cameron

Best leuke sprookjes-achtige avonturenfilm van Bryan Singer, al komt het geheel slechts sporadisch echt van de grond (letterlijk en figuurlijk). Op de indrukwekkende production design en special effects valt weinig af te dingen, maar de personages zijn dun en ondanks de aanwezigheid van de broodnodige onderkoelde humor blijft alles aan de vlakke en voorspelbare kant. In de bijrollen draaft een imposante reeks prima akteurs op die er zichtbaar zin in hebben, maar Nicholas Hoult (die me op de één of andere manier vaak aan Tom Cruise doet denken) heeft het moeilijk in de hoofdrol. Vermakelijk, dat zeer zeker, maar het is te zien dat de film een (te) lange tijd in de post-productiefase heeft doorgebracht, wat ten koste is gegaan van tempo en spontaniteit.

avatar van Quantum

Quantum

Het is een kinderfilm. Voor kleine kinderen denk ik prima. Heeft alle elementen, een prinses, een koning een slechterik, boeven en meerdere helden (laatste kan misschien verwarrend zijn). Sommige scenes kunnen als eng worden betiteld (maar dat kan je ook van andere sprookjes zeggen).

Als je met in het achterhoofd bijvoorbeeld de lord of the rings kijkt, dan is het teleurstellend. De vele CGI doet tekenfilmachtig aan en begint snel te vervelen. Het is wel duidelijk dat daar toch het merendeel van de 195 miljoen aan budget is opgegaan.

In elk geval niet aan de kostuums, ook die zijn vermakelijk op het lachwekkende af. Zo loopt er een Generaal rond met een duitse eerste WO helm en een monocle op zijn hoofd. Men is tweedehandsjes aan het gebruiken uit de rekwisieten afdelng.

Dus ja zeg het maar, voor kinderen aardig, voor nerds/volwassenen niet. 3 sterren

avatar van Macmanus

Macmanus

Vermakelijk.

Het is natuurlijk wat lastig om een overbekend verhaal nog boeiend te houden. Toch weet Singer dat slim te omzeilen. Hij begint snel met de reis naar boven en maakt er dan eigenlijk een non stop rollercoaster ride van. Het hopt vrolijk van de ene spannende scene naar de volgende actievolle scene en visa versa. Ik vond de CGI niet zo heel erg eigenlijk. Realistisch was het niet nee, maar ze deden me een beetje denken aan die reuzen uit de tekenfilm van de GVR. Dacht ook meteen dat de GVR ook wel fantastisch zou zijn om te verfilmen.

Net ietsje te voorspelbaar en Hollywood om heel erg wild van te worden. Maar als vermakelijk filmpje doet deze film het prima.

3 sterren.

avatar van martijn011

martijn011

• 1995 berichten

Ik kende het verhaal eigenlijk helemaal niet, maar het sprak me wel aan en aangezien ik Singer wel toevertrouw aan het maken van een film heb ik deze film maar een kans gegeven.

Het begin van de film kon me absoluut niet bekoren, vond het eerder een kinderfilm en vond het dodelijk saai.

Wanneer ze eenmaal in het gebied waar de reuzen wonen komen wordt het interessanter en was er af en toe wel wat te genieten.

Ik hou daar namelijk vreselijk van, wanneer een groep mensen terechtkomt op een plek die mysterieus is en dat ze daar allerlei avonturen beleven.

Ik denk dat je deze film dan ook niet moet beoordelen op serieusheid of geloofwaardigheid, maar dat het puur bedoeld is voor vermaak en naar mijn mening is dat in ieder geval zo gelukt dat het een voldoende oplevert!

avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

Degelijke en vermakelijke avonturen film. Beter dan ik had verwacht.

avatar van Kliko_Green

Kliko_Green

Leuk verhaal en redelijk gemaakt. Heeft wel groot Asterix en Obelix gehalte qua beeld en humor. Leuk voor gezellig filmavondje met weinig verwachtingen. Meer niet.

avatar van C. Alexander

C. Alexander

Eenvoudige avonturenfilm over reuzen. Weinig denkwerk nodig, gewoon kijken dus. Of ik de film nog een keer zal kijken? Ik bedank. De 12+ rating vind ik precies goed (vind dat sommigen dit onjuist interpreteren, deze grens is namelijk niets meer dan een advies voor ouders, met nadruk op advies).

Eerste halfuur vond ik matig. Er was daarna een stuk dat ik wel gaaf vond, dat was het stuk dat ze de eerste reus ontdekken, die met dat lange haar vond ik heel vet. Gast probeert te vluchten, reus zet drie stappen en grijpt hem. Onverwoestbaar, zoals het hoort.

Daarentegen vond ik het laatste gevecht erg slapjes, vooral de strijd om de ophaalbrug. Kom op, zo'n reus hoort die ophaalbrug met z'n kleine teen naar zich toe te kunnen halen. Ik vond het wel weer tof dat de tweekoppige reus wordt verslagen door zo'n boon in z'n keel te krijgen.

De film heeft me niet verveeld, maar krijgt van mij geen reusachtige score. Ik had toch meer van de film verwacht, want stiekem is het wel heel stoer dat 'Sjakie en de bonestaak' nu een bioscoopfilm is.

avatar van otherfool

otherfool

Meer een avonturenfilm voor de hele familie dan het actie-spektakel dat ik eigenlijk had verwacht. Het verhaal kent de nodige conventies (de arme boerenjongen, de rijke prinses etc.) maar gelukkig bleek dit niet al te storend. Hoult kan prima een wat dommig hoofd trekken, en er is een leuke rol voor Tucci die een soort Blackadder neerzet, met Bremner als Percy. Opvallend is wel, gezien het monsterbudget, dat sommige aspecten er eigenlijk best lelijk en goedkoop uitzien, zoals de giants. Al met al een aardige film, tikkeltje eenvoudig inderdaad, maar afdoende.

3*.

avatar van roeman

roeman

Ontzettend leuke film, heeft geen pretentie om de Oscar te halen, maar doet precies wat zo'n soort films hoort te doen, vermaken. En we hebben ons 115 min uitstekend vermaakt. Mooie beelden, aardige grapjes, lelijke reuzen en een mooie prinses en een knappe held.

En de plotgaten en de foutjes vergeten we maar snel want we hebben ons Vermaakt met een hoofdletter V, zonder hoofdbrekers of moeilijke ingewikkelde dialogen, of plottwisten die je nog tot 3 weken na het kijken je wenkbrauwen laat optrekken. Gewoon een goede kijk op een avontuurlijk sprookje.

3.5* heeft de film echt wel verdient.