It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van kaztor
Noodless schreef:
Gewoonweg het beste verfilmde HORROR-verhaal van King.
Schitterend verhaal, knap opgebouwd, veel spanning met minimale effecten, alleen het einde kon wat beter waarbij het ding wordt voorgesteld.

Misery en de originele Shining waren beter verfilmd, maar deze mag er ook zeer zeker zijn.

avatar van kaztor
m1701 schreef:

ik geen zo'n laag cijfer omdat ik em verschrikkelijk vind.
Werd helemaal zenuwachtig van die film
Nee niets voor mij

Aanrader: Geen horror-films meer kijken!

damianodebeste schreef:
ik vond het een goede film Tim Curry acteerd goed. Ik vond dat beest op het eind er wel een beetje nep uitzien eerlijk gezegd.

Ik vond het een beetje een domper. Al die jeugdherinneringen en de mysterie rondom de verschijningen... En uiteindelijk blijkt het een of andere spin te zijn...

Maar toch... als een film me voor zo'n lange tijd geboeid kan houden vind ik een 4,5 op z'n plaats.

avatar van dvd-me
Wel een geinige film, en dat komt niet omdat het verhaal zo super is maar doordat de clown zo ontzettend droog is.

'biep biep Richie' & 'hello girlieboy' of natuurlijk: 'see you in your dreams'.

avatar van Wolfenstein
Goede film. Natuurlijk eerder komisch dan eng, en de film wordt slecht afgesloten met het knullige einde. maar voor de rest zit het goed in elkaar. Ik moet zeggen dat ik de stukken toen de personages nog kind waren, beter vond dan de stukken toen ze volwassen waren.

in 3 woorden: SLECHTSTE FILM OOIT

Nomak
'nadia,, schreef:
in 3 woorden: SLECHTSTE FILM OOIT

Er zijn films die jij 5 sterren hebt gegeven die ik slechter vind. Maarja, dat is niet moeilijk want jij geeft alles 5 sterren.

avatar van N811
Waarschijnlijk wel de beste rol van Tim Curry.

avatar van svauke69
echt prachtig verhaal
maar de film komt als horrorprent niet goed over
ik moet me soms inhouden om niet in lachen uit te barsten
bij het zien vab Pennywise

avatar van movieaddictt
film_kaza schreef:

Nee denk het niet, IT was toch een prachtfilm? Ze zouden wel aan de effecten kunnen werken wat betreft reuze-insect IT en geen herhalende flashbacks erin doen. Maar zelfs met die eigenschappen zouden ze de humor van Tim Curry, de angst van de Clown, de muziek en het heerlijke oude sfeertje niet na kunnen doen.

nee daar heb je gelijk in, want Tim Curry is toch wel het hoofd van IT

avatar van Sjoerdow
Goeie horror die naar een geweldige climax wil werken, maar daar jammerlijk faalt.

De puzzel valt niet echt in elkaar vind ik:

Waarom zegt Pennywise voortdurend: "They all float down here". Heeft niets met de slachtoffers te maken aangezien ze niet drijven, maar in een spinnenweb hangen.

De gehele spinscéne was zonde van mijn tijd.

Verder vond ik (in tegenstelling tot anderen) Pennywise één van de meest angstaanjagende horrorfiguren in de filmgeschiedenis.

avatar van N811
Pennywise is een ontzettend enge clown die perfect is neergezet door Tim Curry. De scenes met de clown zijn ook erg goed. Een mysterieuze demon in een clown outfit die zich voedt met angst en kinderlevens. GENIAAL ENG.
Het concept van de film is erg goed, alleen de uitwerking is het niet helemaal. Vooral bij het 2de deel van de film lijkt de spanning weg te vallen. De kinderen in het eerste deel zijn ook veel intressanter dan de volwassenen in het 2de deel.
Tim Curry is perfect in deze film en als kijker wil je deze enge clown zoveel mogelijk zien( of juist niet ). De rol van de jonge Herny Bouwers vindt ik ook erg goed gedaan.
Ik zou graag IT opnieuw verfilmd willen zien. Pennywise verbeteren zal niet makkelijk worden. De regisseur die dit op zijn geweten neemt heeft een grote verantwoordelijkheid.

3.0

avatar van eltorro
Heb nog nooit zo langdradige saaie film gezien als deze, er waren gewoon meer terugblikken dan het verhaal zelf als ze al volwassen zijn. En dat dan drie uur lang ik werd echt gek, de film is ook nog eens absoluut niet eng. Echt géén aanrader!

Een remake zou niet eens zo gek zijn, maar ik denk ook dat het moeilijk wordt om deze Pennywise te overtreffen.

Nasir schreef:

Dat dacht men ook van Burton's joker.

Daar hebben ze ervoor gekozen het van een andere kant te benaderen. Was Nicholsen's Joker nogal cartoonesk, Ledger's Joker is veel duisterder.

Mocht je IT willen remaken, dan zal er wel voor een andere vorm voor Pennywise gekozen moeten worden...

gotti schreef:

Andere vorm of niet, een remake moet deze versie overtreffen.

ps: ik heb ooit iets gelezen over een miniserie in de maak van it.

avatar van Denden 100 Piek
N811 schreef:
Andere vorm of niet, een remake moet deze versie overtreffen. .
Dat kan best, maar een remake overtreft het origineel zelden.

Denden 100 Piek schreef:
Dat kan best, maar een remake overtreft het origineel zelden.

Deze film is gebaseerd op een boek! Dus we spreken niet echt van een remake van een film, maar van een betere versie van verfilming van het boek.

avatar van Ruben1994
ik heb hem gezien toen ik 7 was,..
niet dat ik er veel van kan herinneren,
maar toen vond ik hem best eng

jonaske12baby
Heel Goeie Film;
Raar Einde

avatar van Shinobi
Op zich wel een redelijke film die het vooral van een geniaal spelende Curry als Pennyswise de psycho clown moet hebben.
Maar voor de rest vond ik het allemaal iets te langdradig naar mijn mening. Oké alle personages werden uitgebreid geïntroduceerd enz., maar later toen ze het volwassenen deel lieten zien vond ik er niet al te veel meer aan. De weinige spanning die er was in het eerste deel is in het tweede deel helemaal weg.

2, 5 Sterren van mij.

focking kinderachtige film man. slecht acteerwerk, beroerd camerawerk de producenten van deze film kunnen een voorbeeld nemen aan de producenten bij keepin it real.
peace niggers keepin it yall

tussen it en yall moet real staan

peace niggers

j to the a schreef:
peace niggers keepin it yall
We zitten niet op een Hip-Hop forum.
Je bent ook niet grappig.

avatar van Montorsi
j to the a schreef:
tussen it en yall moet real staan

peace niggers

Idd, om te huilen

avatar van ViggøJøhnny
Deze film gezien toen ik nog een heel stuk jonger was.
Nu een paar jaar later nog eens bekeken en toen viel ie vies tegen!
Ik had het me heel anders voorgesteld en in eerste instantie niet eens in de gaten dat de film zolang duurde.
Nee, ik denk dat ik hem beter niet meer had kunnen kijken, want in gedachten was ie beter dan de film zelf!
Jammer!

avatar van lykathea
Weer eens bekeken, en hij wordt er verdomd gewoon nog beter op.

Ik snap meer en meer die negatieve klanken niet. - Ja, het einde is om te huilen, maar dat is het dan ook wel voor het écht abominabele.

Voor een 3 uur durende film is dit toch wel een van de minst langdradige die ik ken. De tijd vliegt voorbij.

Sowieso is het een verdienste om bij zeven van zulke jonge acteurs zo'n goede chemie te creëren. Het klikt allemaal perfect, en hetzelfde kan gezegd worden over de oudere "versies".

De insteek om er ook zo veel mogelijk humor in te stoppen in een uitstekende geweest, de film is misschien voor sommige té luchtig om een echte horror film te worden, maar dat is dan ook het risico dat je loopt.

Bovendien moet je over genoeg inlevingsvermogen beschikken om de echte angst, van vooral de tieners, te begrijpen.

En zoals zo vaak gezegd, Tim Curry zet echt een geweldige vertolking neer als Pennywise. Hij is mysterieus en creepy maar tegelijker tijd ontzettend grappig.

Een uitzonderlijk goede tv-film.

avatar van namingway24
Door financiële tekortkomingen zien de special effects er wat matig uit, maar qua sfeer zit het met deze TV-film nog goed.

Doordat ik deze film op jonge leeftijd zag, kan ik me nu nog altijd inleven in de "Losers Club" en hun problemen. De sfeer in het stadje Derry werkt daar zeker aan mee, en Henry Bowers is nog steeds één van de naarste personages die ik ken.

Het tweede gedeelte met de volwasen versies werkte voor mij iets minder, vooral door het prominente optreden van Harry Anderson als Richie Tozier. Wat ik wel een vooruitgang vind is dat Bill nu niet meer de perfecte leider is die hij in het boek absoluut wel was.

Tim Curry als Pennywise is een icoon uit mijn jeugd. Die lach in combinatie met de creepy make-up werkt nog steeds heel effectief. Hij is voor mij de reden dat een eventuele remake niet zou werken.

avatar van dualcia
Ik denk dat je de film ook beter begrijpt als je het boek hebt gelezen, want het boek is écht heel erg goed en alles wordt veel verder uitgediept zodat je een beter beeld hebt van het verhaal.
Als je daarna de film kijkt dan begrijp je het hele verhaal en alles wat erachter zit en mis je geen stukjes en dan leef je je ook beter in in de personages. Heb ik zo het gevoel :]