La Bataille de San Sebastian (1968)

Alternatieve titel: Guns for San Sebastian

Frankrijk / Italië / Mexico
Western

geregisseerd door Henri Verneuil
met Anthony Quinn, Charles Bronson en Silvia Pinal

Een Fransiscaanse priester helpt een rebel die op de vlucht is en wordt hierdoor verbannen naar het oerwoud. De rebel gaat met hem mee, verkleed als monnik. Ze komen aan in een schijnbaar verlaten stad, waar de priester vermoord wordt. Nu wordt de rebel voor priester aangezien en vragen de inwoners van het dorp hem om hulp.

Onderhoudende film. Quinn speelt prima. Bronson in één van zijn mindere rollen.
De muziek is van Morricone en is aardig, maar niet meer dan dat.
Verder geen bijzondere film, al zijn de gevechten goed in beeld gebracht.

avatar van DeCol
Ooit is gezien op TCM op een late avond. Vond het leuke film zover ik het me nog kan herinneren.

avatar van dennis013
Uitstekende western. Verhaal is super, enige minpunten zijn de matige muzikale begeleiding en het acteerwerk van Bronson danwel de bijrollen.
Als dat beter was geweest was dit een film geweest die zich kon meten met de klassiekers

neo (crew)
Onderhoudende western. Als kijker voel je je op geen enkele manier betrokken bij alle gebeurtenissen, maar toch blijft de film tot aan het einde boeien. De film is mooi geschoten en Anthony Quinn speelt een prima rol. Tevens is de muziek van Morricone weer dik in orde. Gezien het religieuze tintje van de film kon een reeks prachtige solo´s van Edda Del´Orso natuurlijk niet uitblijven.

perfekte combinatie van western/avonturenfilm,zeer onderhoudend ,
alleen Charles Bronson blijft wat onder de maat maar als fan van hem
stoort dat mij niet echt..Ooit uitgebracht op huurvideo (MGM) maar nog steeds niet op DVD en zelden op TV. Wellicht iets voor de zaterdagavond op Ned.3 ?

avatar van movie acteurs
Deze film verschijnt vaak op TCM. Ik had deze film dan ook al eerder gezien. Maar wat ik vaak met de films van TCM heb is dat ik de titel vaak vergeet.
Persoonlijk vind ik dit een redelijke film. Maar echt over donderend wordt het nergens. Alhoewel er niet veel mis is met deze film. Anjanette Comer is een leuke verschijning, maar het acteerwerk was niet echt geweldig . Charles Bronson staat hier als een van de hoofdpersonen vermeld, maar hij kwam niet vaak in beeld. Anthony Quinn speelt wel een geweldige rol als pater. Er gebeuren wel heel wat dingen in deze film. Maar met name de gedeelten waarin het dorp wordt platgebrand etc. daarin wordt je niet echt in meegesleept, en dat is jammer.
2,5 is mijn score voor deze film.

avatar van Uzza_Sparta
vanmorgen was deze weer te zien op TCM. Best een vermakelijke western, en komt ook aardig in de buurt van de echte geschiedenis over de Yaqui-indianen dichtbij de grens met de V.S

inderdaad een kleine rol voor Charles Bronson maar In dezelfde jaar was hij ook te zien in Once Upon A Time In The West

neo schreef:
.... de muziek van Morricone weer dik in orde. Gezien het religieuze tintje van de film kon een reeks prachtige solo´s van Edda Del´Orso natuurlijk niet uitblijven.

en dat was dezelfde voor Morricone, en Edda Del´Orso, die niet alleen bezig waren met de soundtrack van OUATITW, maar in 1968 waren ze ook verantwordelijk voor de soundtrack van Mario Bava's "Danger Diabolik", en de Frans/italianse productie "Scusi, facciamo l'amore?" (met Bond girl Claudine Auger)

Scusi, Facciamo l'Amore? (1967)

best een drukke jaar geweest voor Morricone en Edda Del´Orso

avatar van mr rumson
Met de achtervolging in het begin van de film, waar gebruik van slowmotion wordt gemaakt en de muziek van Ennio Morricone op de achtergrond leek het voor mij een Spaghetti western te worden als zoveel andere.
Maar gaande weg de film bleek dit dus niet zo te zijn .
Wel wordt deze film voor het grootste gedeelte gedragen door Anthony Quinn, die een goede rol neer zet als een outlaw die vermomd is als priester .
Charles Bronson , die de bad guy Teclo speelt daar aan tegen had maar een beperkte rol waar door hij niet zoveel te zien is .
Maar of dit een gemis is ? Ik vind van niet. Hij maakte op mij totaal geen indruk .
De Alamo-achtige eindstrijd is spectaculair om te zien .
Daar aan tegen vond ik de verassingsaanval bij de waterval amateuristisch in beeld gebracht
De soundtrack van Ennio Morricone is niet zijn beste werk. Toch helpt deze wel voor de passende sfeer.
Ondanks de tekortkomingen wist deze film mij wel te vermaken .

avatar van Noodless
Mwah, redelijke film maar de film wist me niet echt te boeien ondanks het acceptabele acteerwerk van de cast en de muziek van Ennio Morricone. Er zitten heel wat slappe momenten in de film zoals de aanval bij de waterval en bepaalde scènes die overbodig uitgerekt worden. Daardoor wordt de film op sommige momenten nogal wat saai. 5/10