Genre: Oorlog / Avontuur
Speelduur: 158 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: J. Lee Thompson
Met onder meer: Gregory Peck, David Niven en Anthony Quinn
IMDb beoordeling:
7,5 (59.166)
Gesproken taal: Duits, Engels en Grieks
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Guns of Navarone
"The Greatest High Adventure Ever Filmed!"
Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgen zes soldaten de opdracht om tegen elke prijs de enorme Duitse kanonnen op het Griekse eiland Navarone te vernietigen. Deze kanonnen zijn in een onneembare rots gebouwd en controleren een strategische zeestraat in de Egeïsche zee.
Externe links
Acteurs en actrices
Capt. Keith Mallory
Cpl. John Anthony Miller
Col. Andrea Stavros
Pvt. 'Butcher' Brown
Maj. Roy Franklin
Pvt. Spyros Pappadimos
Maria Pappadimos
Anna
Commodore Jensen / Prologue Narrator
Squadron Leader Howard Barnsby RAAF
Video's en trailers
Reviews & comments
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Wanneer ik een goede film bekijk, zou ik me van mijn leven de film niet voor mezelf kunnen laten verpesten door me te gaan ergeren aan kleine dingetjes als een of ander hoofddeksel dat niet historisch correct is. The Guns of Navarone is een heerlijke, ouderwetse avontuur/oorlogsklassieker die draait om sfeer, spanning en acteerwerk. Misschien zijn documentaires meer jouw ding.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Sterke (maar wel erg lange) oorlogsfilm. Lekker verhaal, sterke uitwerking met een goede verdeling tussen verhaal en actie. Ook werd er overtuigend geacteerd, wat zeker bijdroeg aan de goede sfeer en kwaliteit van de film.
3,5*
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
Leuk om gezien te hebben. Maar het is niet een film die blijft hangen. Een beetje gedateerd en in het midden zat een aardige dip, vond ik. Maar op zich best spannend en vermakelijk (vreselijk woord, maar het zij zo).
Danny Bresco
-
- 14 berichten
- 20 stemmen
Een van de geweldigste films die ik ooit gezien heb, de cast is subliem, het verhaal helemaal naar mijn smaak en de sfeer gruwelijk spannend. De 60's sfeer is naar mijn mening in films(en ook muziek trouwens) nooit overtroffen, vandaar dat ik ook een zwak heb voor dit soort films.
Deed me sterk denken aan Where Eagles Dare, komt ook van dezelfde schrijvers.
Zeer aan te raden als je door de toch verouderde special effects heen kan kijken(en je bent een zeikerd als je dat niet kan).
5*
Theunissen
-
- 12268 berichten
- 5513 stemmen
Mooi oorlogsverhaal wat goed weet te boeien. Er zit verder een prima cast in deze film (o.a. Gregory Peck, David Niven en Anthony Quinn) die het verhaal naar een nog hoger niveau brengen.
Zinema (crew films)
-
- 10270 berichten
- 7278 stemmen
Prima oorlogsfilm met sterrencast. Ietwat lang maar met genoeg spanning en een onderhoudend verhaal. Sterke acteerprestaties. Goed.
Pimolition
-
- 101 berichten
- 63 stemmen
Prima jaren 60 WO 2 avonturen film naar het boek van Allistair McLean.
Al vond ik Where Eagles Dare (ook van McLean en eigenlijk de spirituele opvolger van deze) zijn verhaal verassender en interessanter in elkaar zitten. Tevens mooie special effects, vooral wanneer ze tegen die rotsklif aanspoelen. Tegenwoordig maken ze dat fotorealistisch met de computer, maar hier ziet het er gewoon veel bevredigender uit omdat je ziet wat voor een werk, vakmanschap en creativiteit erin is gestoken. Hetzelfde geld voor de actie scenes
consumer1970
-
- 42 berichten
- 0 stemmen
Ik heb helemaal niets toe te voegen aan Danny Bresco's reactie, ook voor mij 5 sterren. (En Kazin leer eerst Nederlands.)
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Over het algemeen ben ik geen liefhebber van oorlogsfilms, enkele uitzonderingen daargelaten.
Maar dit is een film die mij, sinds de eerste bioscoop release, nooit heeft losgelaten.
Destijds zeker 14 keer gezien in de bioscoop.
Bij de her-release nog diverse keren, en op TV eveneens.
Nu, in het gelukkige bezit van de dvd, kan ik hem bekijken wanneer ik maar wil.
Hij gaat mij nooit vervelen.
M.i. bestaat er geen enkele oorlogsfilm met een vergelijkbaar sterke cast als deze.
Het verhaal is spannend, maar de rolbezetting steelt de show.
Schitterende rollen van David Niven, Peck, Quinn,Baker, Papas, Quayle en alle bijrollen.
En dan die muziek van Tiomkin...
Het vervolg, Force ten from Navarone, was een vreselijke misser, met matig acteerwerk,en geen enkele acteur van het niveau dat in The Guns of Navarone zo rijkelijk aanwezig is.
Ace Hanlon
-
- 587 berichten
- 502 stemmen
Jawel , zeker begrijp ik het, meer dan dat jij weet. De Duitsers hadden Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk in 40 dagen veroverd. Beweer maar van niet. De Geallieerde veroverde frankrijk in meer dan 3 maanden. ( meer dan 90 dagen ).. Hoe zou dat tog komen? In de film word tog laten zien dat 6 geallieerde paar honderd duitsers doden? Waarom duurde hier dan zo lang? Ik geef je er antwoord op: De geallieerde ook al met hun overmacht weerstonden de Duitse oorlogmachine niet. En dan word in zon suffe film laten zien dat 6 geallieerde 2 mega Duitse oorlogsmachines kappot maken. Nou in het echt konden de geallieerde daar alleen maar van dromen. Neem dat maar aan.
Deze film is nep. Je kunt het de genre oorlogsdrama niet eens geven. Verdiend hij niet. In Where Eagles dare dan gaat het nog wel een beetje. Dat is spannender en je krijgt indruk dat het veel echter is dan deze film. En daar gaan er niet 50 duitsers door een granaat en daar doen ze niet heel de tijd met 1 magazijn enzo. Dat zijn betere films, the guns of navarone is van mij part verspild geld.
Ik heb zo eens al jouw commentaren gelezen en begrijp dat je, gezien je taalgebruik, nog op de lagere school zit. Als je over een paar jaar een hogere school bezoekt EN geschiedenis in je pakket neemt, kun je nog heel wat over WO II leren. Lees dan al die onzin die je hebt neergepend nog maar eens over. Het schaamrood zal je dan wel naar de wangen stijgen.
dvd-me
-
- 329 berichten
- 418 stemmen
Erg goede film, vroeger ook met mijn pa gezien, maar de film heeft een lekker sfeertje en het is dus leuk de film nu nog eens te zien.
Cat1971
-
- 28 berichten
- 40 stemmen
Blijft een film waarbij ik op het puntje van mijn stoel blijf zitten, ook al heb ik hem al vaak genoeg op TV gezien. Om de paar jaar komt hij wel weer op TV. Ook al ken ik het verhaal en de afloop, toch blijft hij elke keer weer boeiend genoeg om te bekijken. Mede door de hoeveelheid special effects "voor 1961 echt subliem". Geweldig goed acteerwerk.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
Heerlijke "ouderwetse" oorlogsfilm. ik dacht dat ik deze nog nooit gezien had, maar die gangreen kon ik me nog herinneren.
Spannend en zeker 1 van de betere in dit genre.
bas plezant
-
- 1 berichten
- 35 stemmen
De Duitsers hadden Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk in 40 dagen veroverd. Beweer maar van niet. De Geallieerde veroverde frankrijk in meer dan 3 maanden. ( meer dan 90 dagen )..
De Duitsers waren veel beter voorbereid op de oorlog, want zij begonnen hem! Terwijl de geallieerden rekenden op vrede..
En verdedigen is makkelijker dan aanvallen! Daarom duurde de geallieerde opmars langer..
Hoe zou dat tog komen? In de film word tog laten zien dat 6 geallieerde paar honderd duitsers doden? Waarom duurde hier dan zo lang? Ik geef je er antwoord op: De geallieerde ook al met hun overmacht weerstonden de Duitse oorlogmachine niet. En dan word in zon suffe film laten zien dat 6 geallieerde 2 mega Duitse oorlogsmachines kappot maken. Nou in het echt konden de geallieerde daar alleen maar van dromen. Neem dat maar aan.
Deze film is nep. Je kunt het de genre oorlogsdrama niet eens geven. Verdiend hij niet. In Where Eagles dare dan gaat het nog wel een beetje. Dat is spannender en je krijgt indruk dat het veel echter is dan deze film. En daar gaan er niet 50 duitsers door een granaat en daar doen ze niet heel de tijd met 1 magazijn enzo. Dat zijn betere films, the guns of navarone is van mij part verspild geld.
Deze film is blijkbaar niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar is naar mijn mening toch een goed verzonnen verhaal!
Af en toe wat onrealistisch, maar het is voor de oorlogsfilms uit die tijd vrij normaal om de geallieerde superioriteit goed naar voren te laten komen...
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Deze film wist mijn aandacht goed vast te houden.
De makers namen het wat authentisiteit betreft niet zo nauw, gezien het feit dat de Duitsers in de film beschikken over Amerikaanse voertuigen.
Hier even doorheen prikkend, is deze film echter goed te pruimen.
Jeroen123
-
- 40 berichten
- 42 stemmen
Zéér goede oorlogsfilm: goede trucage's (voor die tijd), spannend en goede actiescenes.
Volgens mij een van de beste oorlogsklassiekers die er in de jaren '60 zijn geproduceerd.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Zéér goede oorlogsfilm: goede trucage's (voor die tijd), spannend en goede actiescenes.
Volgens mij een van de beste oorlogsklassiekers die er in de jaren '60 zijn geproduceerd.
jaren 60 mag je weg laten. 
filmfan(tast)
-
- 20 berichten
- 117 stemmen
Het is ergens in de jaren 60. Het is zondagmidag en ik verveel me. Ik kijk in de krant of er een film draait . "De kanonnen van Navarone". Ik dacht aan een saaie film over de kannonnen van een oud kasteel. En dan gebeurt er iets fantastisch! Er wordt gefluisterd dat je je mooiste film ziet als je 14 bent. En dit is ´em dus. Alles wat er daarna komt, van Bond tot Spielberg tot whatever: de `Guns´ is en blijft voor mij de kwintessens van een actie/avonturenfilm. Ik krijg er nooit genoeg van. Nog steeds niet. Vooral in april niet.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Goede film, hier en daar onrealistisch, maar goed te kijken.
Zeker niet beter dan het ''vervolg''.
4.0*
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
Beter dan z'n opvolger, zowiezo. Aktie & acteerprestaties zijn meeer dan prima. Zoals men zegt, een klassieker.
toedle
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Jawel , zeker begrijp ik het, meer dan dat jij weet. De Duitsers hadden Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk in 40 dagen veroverd. Beweer maar van niet. De Geallieerde veroverde frankrijk in meer dan 3 maanden. ( meer dan 90 dagen ).. Hoe zou dat tog komen? In de film word tog laten zien dat 6 geallieerde paar honderd duitsers doden? Waarom duurde hier dan zo lang? Ik geef je er antwoord op: De geallieerde ook al met hun overmacht weerstonden de Duitse oorlogmachine niet. En dan word in zon suffe film laten zien dat 6 geallieerde 2 mega Duitse oorlogsmachines kappot maken. Nou in het echt konden de geallieerde daar alleen maar van dromen. Neem dat maar aan.
Deze film is nep. Je kunt het de genre oorlogsdrama niet eens geven. Verdiend hij niet. In Where Eagles dare dan gaat het nog wel een beetje. Dat is spannender en je krijgt indruk dat het veel echter is dan deze film. En daar gaan er niet 50 duitsers door een granaat en daar doen ze niet heel de tijd met 1 magazijn enzo. Dat zijn betere films, the guns of navarone is van mij part verspild geld.
Ik heb zo eens al jouw commentaren gelezen en begrijp dat je, gezien je taalgebruik, nog op de lagere school zit. Als je over een paar jaar een hogere school bezoekt EN geschiedenis in je pakket neemt, kun je nog heel wat over WO II leren. Lees dan al die onzin die je hebt neergepend nog maar eens over. Het schaamrood zal je dan wel naar de wangen stijgen.
ik heb deze film zelf vandaag gezien. en het is echt niet zo dat er met een granaat 50 in de lucht vliegen. ook worden er geen paar honderd Duitsers afgeschoten. als je ook wat beter had opgelet had je gezien(als je de uniformen herkend) dat het grotendeels volksgrenadiers waren en de 6 geallieerde waren in dit geval zeker superieur aan 6 man van de SS.
dat ze er alleen maar van konden dromen 2 oorlogs machines te vernietigen is ook grote onzin. wat maakt 2 stukken metaal nou onvernietigbaar zonder de goede verdediging. wat inderdaad wel een vreselijk verkeerd detail is is dat de Duitsers als pantserwagens de M8 greyhound gebruiken, als tank overduidelijk geen Duitse, als halftracks en voertuigen (muv een paar kubelwagens) grotendeels Amerikaanse halftracks ik meende zelfs ergens een .50 te zien.
de reden dat het in Frankrijk gewoon veel langer duurden als dat de Duitsers het hadden veroverd is omdat de meeste geallieerde soldaten nog geen of nauwelijks gevechts ervaring hadden, terwijl de Duitsers veel al veteranen troepen uit het Oost-front daar hadden gelegerd om uit te rusten. de Duitsers hadden defensief het voordeel om grotendeels bruggen op te blazen en aan het strand hadden ze de tijd gehad bunkers en verdediging te bouwen (ook landinwaarts) en de geallieerde moesten ??VIA EEN STRAND?? alles aan land brengen terwijl de Duitsers alles al klaar hadden staan. zo kregen ze op een gegeven moment oponthoud doordat de benzine aanvoer te langzaam verliep. en zo kan ik wel doorgaan waarom het zolang duurde en waarom de Duitsers zo snel alles veroverde en waarom het in de film op Navarona wel redelijk realistisch was.. maar dat gaat een beetje "off-topic".
@ Ace hanlon: hij heeft wel gelijk dat de Duitsers superieur waren aan de geallieerden... maar op een eiland verstoppen 6 man zich natuurlijk heel gemakkelijk. en het vernietigen van 2 kanonnen is gewoon kwestie van ze weglokken erin sluipen en de boel opblazen. maar de superieuriteit van de Duitsers heeft ze wel de kop gekost.. hadden ze b.v. alleen maar door blijven ontwikkelen aan de panther of zelfs panzer 4 dan krijg je net zoiets als de 5 shermans 1 Tiger.. maar er komen er zo weer 6 shermans bij.. en bij defecten heb je allemaal dezelfde onderdelen.
Jeroen123
-
- 40 berichten
- 42 stemmen
jaren 60 mag je weg laten.
Eigenlijk heb je gelijk...
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Het is ergens in de jaren 60. Het is zondagmidag en ik verveel me. Ik kijk in de krant of er een film draait . "De kanonnen van Navarone". Ik dacht aan een saaie film over de kannonnen van een oud kasteel. En dan gebeurt er iets fantastisch! Er wordt gefluisterd dat je je mooiste film ziet als je 14 bent. En dit is ´em dus. Alles wat er daarna komt, van Bond tot Spielberg tot whatever: de `Guns´ is en blijft voor mij de kwintessens van een actie/avonturenfilm. Ik krijg er nooit genoeg van. Nog steeds niet. Vooral in april niet.
Geweldig commentaar!!! 
Enne....je hebt helemaal gelijk: De mooiste filmherinneringen heb ook ik toen ik rond de 14/15 jaar oud was.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Er zijn zoveel oorlogsfilm gemaakt dat je ze nooit allemaal gezien kunt hebben. Dit is een oorlogsfilm met veel sterren Gregory Peck, David Niven en Anthony Quinn die aardig spelen maar me niet kunnen raken. Als de film dan ook nog begint te rekken op het einde, en ik bijna in slaap val, vind ik de film niet zo geslaagd als andere oorlogsfilms. Pluspuntjes voor de prachtig geschoten landschappen en sterke karakteropbouw. Toch verwijs ik door naar andere vooral betere klassiekers uit die tijd.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Minder dan zijn ''opvolger'' maar deze blijft een klassieker en een échte aanrader voor liefhebbers van oorlogsfilms!
4.0*
powerman
-
- 1226 berichten
- 3230 stemmen
Spannende oorlogsfilm met een bekende cast die op hoog niveau speelt. Gregory Peck is de harde, slimme leider die kan bergbeklimmen en vloeiend Duits en Grieks spreekt en de groep weet te motiveren. David Niven is de gewiekste explosievenexpert die zich altijd weer gedraagt als een charmante dandy en Anthony Quinn is met z'n ruige uiterlijk altijd een genot om naar te kijken. Het Scenario (naar het boek van Alistair McLean) zit goed in elkaar en houdt de aandacht de volle twee en een half uur vast. Lange, zwijgzame (mooie) scènes wisselen af met wapengekletter en bommetjes gooien. Een prima oorlogsfilm die meer biedt dan alleen ellende.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Enne....je hebt helemaal gelijk: De mooiste filmherinneringen heb ook ik toen ik rond de 14/15 jaar oud was.
Same here, wat herinneringen betreft! Kan me nog herinneren dat ik deze op jonge leeftijd samen met mn pa keek, ik vond het echt geweldig!
Zeker 15 jaar later keek ik de film weer terug en was bang dat ie dan zou tegenvallen, zoals zo vaak het geval is. Maar dat was niet zo, dankzij de punten die hierboven al zijn aangegeven door Powerman.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
M.i. bestaat er geen enkele oorlogsfilm met een vergelijkbaar sterke cast als deze.
Kijk dan maar eens The Longest Day, A Bridge Too Far of The Great Escape
.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
The Longest Day
A Bridge Too Far
The Great Escape
Force 10 From Navarone
Where Eagles Dare
Kelly's Heroes
Battle of the Bulge
En kan er nog meer opnoemen, ze hebben allemaal een goede cast, zoals in deze film 
Pre- en sequels

Force 10 from Navarone
1978
100 reacties
Gerelateerd nieuws

WOII-klassieker 'The Guns of Navarone' sinds kort te zien op Netflix
Bekijk ook

Papillon
Avontuur / Drama, 1973
351 reacties

The Longest Day
Oorlog, 1962
563 reacties

The Great Escape
Oorlog / Drama, 1963
345 reacties

Inherit the Wind
Drama, 1960
102 reacties

The Bridge on the River Kwai
Oorlog / Drama, 1957
176 reacties

The Day of the Jackal
Thriller / Drama, 1973
133 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








