Machine Gun Preacher (2011)

Actie / Drama

geregisseerd door Marc Forster
met Gerard Butler, Michelle Monaghan en Michael Shannon

De film vertelt het verhaal van Sam Childers, een voormalige drugdealer en bendelid van de Hell’s Angels die zich bekeerd heeft tot God. Hij richtte een weeshuis op in Soedan in de jaren 90. Nadien vormde hij een militie om te voorkomen dat de kinderen zouden eindigen als kindsoldaten.

avatar van scumfrog
WaynesW schreef:
Wat een zijkfilm.
Zieltjeswinnerij.
EO niveau.
1/5

eens

avatar van james_cameron
Geen perfecte film en zeker niet vrij van sporadisch overdreven sentiment en moralisme, maar het verhaal is onweerstaanbaar en zo meeslepend in beeld gebracht dat dit weinig afbreuk doet aan het geheel. Butler is ideaal in de charismatische hoofdrol. Regisseur Forster deinst er niet voor terug ook de meer gruwelijke elementen van het verhaal krachtig in beeld te brengen en zorgt er continu voor dat de film in balans blijft. De evangelische boodschap stoorde mij (een 'ongelovige') absoluut niet. Dat is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met het onderwerp van de film.

avatar van JacoBaco
voomzap schreef:

Maar het is dus wel een 'christenfilm' ? Evangeliserend? Want dan sla ik hem liever over

Het is een vrij klein onderdeel van de film. En zoals je leest, zijn er niet veel mensen die zich eraan storen.

Na het zien van deze zeer realistische film kan ik maar één conclusie trekken en dat is dat ik me als Bad-Ass-Motherfucker moet laten bekeren tot het Christelijke geloof en dat ik onmiddellijk naar Afrika moet gaan om daar mee te helpen het onrecht te bestrijden

Toen ik de eerste keer Gerard Butler inbeeld zag dacht ik effen dat hij zo meteen het nummer "Achy Breaky Heart" ging zingen van Billy Ray Cyrus want daar vond ik hem wel erg op lijken.

Mijn God (erg toepasselijk overigens voor deze film) wat een zeikfilm was dit. Het geloof, verwijzingen en de clichés ernaar is vrijwel continue van toepassing en is om bijna van over je nek te gaan. Door het veelvuldig toepassen van kinderen (sommigen moesten zich overigens inhouden om niet te lachen) en vooral hun leed dacht regisseur Marc Forster zeker zieltjes te winnen. Nee het sloeg echt nergens op allemaal (ook al is het echt gebeurt) en hoe verder de film vorderde hoe lachwekkender het allemaal werd. Zeker met de belachelijke speeches van Gerard Butler. Dus als komedie is deze film zeker geslaagd. Maar als Drama was deze film om van te Gelukkig redt de actie nog enigszins deze film want dat is het enige goede aan deze film.

Het blijft inderdaad verbazingwekkend dat een vloekende, zuipende aan drugs verslaafde crimineel vlak na een nieuwe moord ineens 200 graden omdraait tot liefhebbende religieuze dienaar van God. En dan ook nog eens alle (kort) opgebouwde bezittingen opgeeft om oorlogskinderen in Sudan te gaan helpen. Het is allemaal echt gebeurt en dat maakt de film enkel maar opmerkelijker. Gezien het thema van "Machine Gun Preacher" is het te verwachten dat er behoorlijk confronterende scenes in de film zitten en de toon van dit drama wordt gelijk gezet aan het begin van de film. Een EO filmpje is het het niet ondanks de christelijke boodschappen hier en daar. ""Machine Gun Preacher" is te gewelddadig en te actie rijk voor dat. Bovendien wordt er behoorlijk gevloekt voor een EO fimpje.
3*/3.5*

avatar van Yugnav
Heb em na een uur en een kwartier afgezet, dus vind dat ik er geen punt aan mag geven. Maar wat een slechte film zeg! Er gebeurd bijna niks, snap niet dat hier actie bij staat als genre. En dan nog het thema god, wat ligt dat er dik bovenop zeg. Verschrikkelijk dit

Sam Childers heeft vroeger als lid van een motorbende toch iets te veel drank, drugs of insecten ingeslikt tijdens het toeren op zijn Vespa want echt normaal was hij niet. Ik denk dat de echte katholieken en christenen weinig met deze man op zullen hebben. In Afrika zullen de kinderen ongetwijfeld wel blij met hem zijn maar zijn aandeel daaraan is zo klein dat het eigenlijk ook vrijwel nutteloos is. Maar ja hij kreeg er in ieder geval een goed gevoel van en daar draaide het toch uiteindelijk om.

avatar van hannes64
Kan me niets schelen wat die man vroeger deed, de film zit goed in elkaar.
De boodschap komt over, dat is `t punt......Bij de aftiteling zie je de echte Childers nog, en nòg steeds vecht ie om die kinderen een goed tehuis te geven.
Een beetje EO-gehalte kon bij mij weinig kwaad, en stoorde me totaal niet.
Vond de film qua amusement zeer goed.

Meningen kunnen erg verschillen, zeker wat films betreft. Ok, de film kent zeker de nodige cliches maar het feit dat het waar gebeurd schijnt te zijn (zie je in de aftiteling van de film ook terug) maakt deze film toch wel tot een subtopper!
Acteerwerk is goed. Heb geen kinderen gezien die hun lach moesten inhouden (zoals hiervoor door iemand opgemerkt). Met name de harde beelden uit Afrika zetten je wel aan het denken.

Deze man heeft zijn leven hier voor ingezet. Ook al zal het effect minimaal zijn, als hij 1 of meerdere kids kan redden aldaar en/of een beter leven kan geven dan doet hij het al beter dan velen van ons die nooit zo'n stap zouden durven zetten.

avatar van balosa
het is natuurlijk fantastisch wat die man daar doet, maar als film is het niet veel...

avatar van Thorak
towari schreef:
Ben ik toch niet helemaal met je eens! Het feit dat het werkelijke verhaal bewonderenswaardig is maakt een slechte film nog niet goed. Dat de man goede dingen doet, zegt nog niet dat de film over hem ook goed is.

Melvin Udall
Een ongelooflijk verhaal dat altijd tekort gedaan zal worden met welke film dan ook. De poging die hier gedaan wordt is te waarderen al had er wel wat meer rust in gebracht kunnen worden om de emotionele delen meer kracht bij te zetten. De hoofdrol van de getergde Butler is wel erg goed gekozen en geloofwaardig. Actueel ook, check this out YouTube - KONY 2012

avatar van Richard_Voorhees
Die titel!

avatar van mock turtle
80 minuten lang ontzettend voorspelbaar en veel te veel halleluja. Daarnaast veel ergernis over de (helaas wél realistische) houding van Sam Childers die in Afrika een weeshuis gaat bouwen (terwijl de lokale bevolking gemakzuchtig toekijkt) en als Grote Blanke Man wel eens even gaat vertellen hoe ze hun geweer moeten schoonmaken (alsof ze dat zelf niet weten). Laatste drie kwartier komt er iets meer diepgang in de film en gaat het naar een heel krappe voldoende: 3*.

avatar van fantagezicht
Theunissen schreef:

Als we allemaal de instelling van jou hadden dan wordt de wereld er wel beter op ja.....
Gelukkig zijn er wel een aantal mensen zoals Sam Childers die liever iets doen dan helemaal niets
Is het nutteloos om een paar honderd kinderen te redden van de dood of een leven als gedwongen soldaat ?
Maar blijkbaar snap je er helemaal niks van met je laatste zin
Denk je nu echt dat iemand dat doet voor zichzelf of zou het gewoon zijn dat hij het niet kan aanzien wat een leed die kinderen moeten ondergaan en als hij niks doet niemand het doet

Ik zou zeggen ga hem helpen, hij kan wel wat hulp gebruiken.

avatar van fantagezicht
Je kan weer trots op jezelf zijn met zo"n reactie

Het is allemaal mooi en aardig wat hij doet maar echt veel brengt het niet. Het is niet voor niets dat Westerse landen (daar valt voor hun ook niets te behalen en kost alleen maar enorm veel geld als men zich militair ermee gaat bemoeien) zich niet mengen in dit zoveelste Afrikaanse conflict (in een vorig Afrikaanse conflict, te weten Somalia, waar de Amerikanen zich in mengde liep het ook uit op een volledig fiasco en daar hebben de Amerikanen van geleerd en zullen ze ook niet meer zo snel hun vingers branden aan een ander Afrikaans conflict). Het is een pure Afrikaanse aangelegenheid en dat moet Afrika zelf zien op te lossen. Aangezien het daar in de meeste landen een corrupte zooi is en vrijwel niemand (denken alleen aan hun eigen rijkdom) echt iets goeds wilt doen voor zijn land zul je dat waarschijnlijk altijd blijven houden.

In veel Afrikaanse landen heeft men een water tekort en lijdt men honger maar de meesten hebben wel allemaal een wapen zoals een kalasjnikov. Dat men maar iets aan doet (daar gaf de film "Lord of War" best een mooi beeld van). Maar omdat in die business enorm veel geld wordt verdiend is dat ook vrijwel onmogelijk.

avatar van CenobiteNL
scumfrog schreef:

eens

avatar van mock turtle
einde is tenenkrommend hollywood, bij nader inzien kan ik er slechts 2.5 * voor geven

avatar van Insignificance
Met zo'n titel, poster en hoofdrolspeler kan je zomaar wat anders verwachten, maar het blijkt dus om een biopic van ene Sam Childers te gaan. De man en zijn daden waren bij mij onbekend, maar na de openingsscène begon er toch een lichtje te branden. De hype van vorige week heette Kony en afgaande op de barbaarse handelingen zijn dit zijn contreien. Wat aandacht voor dat monster is niet verkeerd, deze film is dat duidelijk wel. Butler is al niet echt het aangewezen type om een hoofdrol als deze vorm te geven en de religieuze inslag is ook niet iets wat mij aanspreekt.

Toch zijn dat niet eens de grootste redenen waarom dit een miskleun is. Dat zit veel meer opgesloten in de geforceerde vertelwijze en het vele sentiment dat maar de kop op blijft steken. In een klein kwartiertje wordt de biker voorgesteld die van alles uitvreet, er is niks meer dan een zielige help me voor nodig om hem te laten dopen en even later zit je naar een enorme goedzak in Afrika te kijken. Het is allemaal zo harkerig en dik aangezet dat het daar al knaagt. Je hoopt dat de film dan wat tot rust komt, maar het tegendeel is waar met de ene gekunstelde, weke scène na de andere.

Vrouwlief die vanuit de buurtsuper haar zegje doet, Ramboachtige taferelen; het is niet te harden. Veel rare, abrupte overgangen ook, om over de huilerige muziek maar te zwijgen. Dieptepunten zijn wel de rolletjes voor de blanke tante, het zielige jochie en de ex-junk wanneer Childers dan ook nog eens doordraait. Met Kony in het achterhoofd. Vreselijk, al haalt het het misschien niet bij het idee dat er hier een grote blanke weldoener rondloopt en elke Afrikaan, afgezien van één weerwoordje, als een mak schaap achter hem aanloopt. In die zin is het nog eens een verdomd foute film ook.

avatar van Yoeet
Theunissen schreef:

beetje krom om dat over echte christenen te zeggen, ik bewonder juist zulke mensen die veranderen en echt iets goed doen met hun leve ongeacht wat ze gedaan hebben.. net alsof "echte" christenen zo goed zijn??

(dat gezegd door mij als een christen)

Lijkt me toch sterk dat echte christenen en katholieken voorstander zijn van geweld als oplossing. Want dat is toch min of meer de oplossing die Sam Childers hanteert.

Van mij mag hij dat overigens ook gewoon doen maar omdat hij zichzelf bekeert tot het christendom en bestempeld als een "Preacher" is dat bes tegenstrijdig.

avatar van schram101
In de tijd van de Bijbel zijn er ook genoeg oorlogen en later zelfs kruistochten gevoerd hoor.

avatar van JacoBaco
En vergeet de Inquisitie niet. Geweld op ketters. Toegepast in opdracht van de katholieke kerk. Ook dat ging er niet zachtaardig aan toe.

avatar van wrist
Beetje te hoog halleluja gehalte...
De bad guy wordt wel heel gemakkelijk een good guy.
Ik vond het allemaal een beetje te

Dikke duim voor Insignificance, ik ben het grotendeels met hem eens

avatar van tal1b
Theunissen schreef:

dat gevoel kon ik in het begin wel delen, maar is deze film niet op waarheid gebaseerd, en tot hoever klopt zijn personage??
dus met de wetenschap dat alles waar zou zijn, een 3.
zou het niet kloppen dan was het matig, 2.

avatar van SaNDuTjE
Degelijke film waarin Butler weliswaar een goeie rol neerzet maar je lastig het aanwezige moraal uit de weg kunt gaan. Gedurende de film is het niet zo heel nadrukkelijk aanwezig maar vooral de plotselinge ommekeer ging mij (zoals we meer in de film) te snel en gemakkelijk waardoor dat een smet op een verder onderhoudend verhaal is geworden. Op sterke wijze wordt nog eens aangetoond in wat voor een hel de mensen en kinderen daar wonen maar wordt Childers wel iets te veel als held neergezet terwijl hij ook tientallen doden op zijn geweten heeft maar daar wordt verder geen aandacht meer aan besteedt. Vooral wanneer Donnie aangeeft dat die zwerver nog leeft had een interessante wending aan het verhaal kunnen geven.

Nu is het niet meer dan een sterke boodschap die op een Hollywood manier en vooral kort door de bocht ongeloofwaardig wordt gemaakt. Gelukkig is het vooral onderhoudend vanwege de wetenschap dat veel op waarheid is gebaseerd.

avatar van jna blauw
Wel aardig filmpje, soms een beetje langdradig maar al met al wel okè!

avatar van MrEd
Scoort waarschijnlijk goed vanwege de hype rond Kony. Stelt verder niet zo heel veel voor.