Red Corner (1997)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jon Avnet
met Richard Gere, Bai Ling en Bradley Whitford

Jack Moore is een gehaaide en gladde advocaat die naar China afreist om een miljoenen-deal rond te maken met een televisiestation. Als hij 's avonds de succesvolle afloop viert ontmoet hij een beeldschone, jonge Chinese vrouw. Na een gepassioneerde nacht wordt hij de volgende dag naast haar lijk wakker. Als hij wordt gearresteerd op verdenking van verkrachting en moord en het risico loopt om ter dood veroordeeld te worden, is het aan Jack om het gevecht aan te gaan met het vijandige Chinese rechtssysteem om zo zijn eigen leven te redden.

avatar van Wolfenstein
Ik ga hem vanavond maar eens een kans geven.

avatar van domuslucis
Heeft mij wel geboeid. Het acteren van verschillende personages had wat beter gekund. Toch ruim voldoende.

avatar van b00ts
Aardig, niet meer dan dat. Zwak wel weer de scene met de aanslag, aanvaller schiet op rechter achterruit, wordt dan door Gere naar binnen getrokken....hele raam kapot. Even later zitten er slechts twee kogelgaten in diezelfde raam. Het zijn maar kleine dingen, maar ik erger me er mateloos aan.

avatar van donkied
Prachtige film. Ik stond net als vele anderen versteld van de goede acteerprestaties. Je kan het verhaal natuurlijk een beetje voorspellen maar daarbinnen zaten er zoveel goede wendingen en gebeurtenissen in die de film zeer interessant maken.

avatar van filmofiel
Prima film, vertoond enigzins gelijkenissen met de film Midnight Express 1978. Richard Gere toont zich niet alleen een echte romanticus zoals we dat van hem gewend zijn maar hier ook als een ware strijdlustige, een aanrader.

avatar van DragQueen
Prima film, die op zijn tijd best voorspelbaar verloopt. maar toch weet te boeien. mede door het overtuigende acteerwerk van gere, en de overige castleden. ook bevat de film een paar goede wendingen, en prima spanning om het interessant te houden. 3 sterren.

Prima thriller met goede rollen van Richard Gere en Bai Ling. Het verhaal zit best goed in elkaar en weet ook te boeien. Hoe de film zal eindigen weet je natuurlijk van te voren maar dat is standaard bij dit soort films. Dat Bai Ling best goed kan acteren wist ik eigenlijk niet want normaal speelt ze alleen maar korte rollen en dan ook nog vaak als gestoord typetje of als hoertje. Maar in deze film deed ze het gewoon goed en ook nog overtuigend en ze hield zelfs haar kleren aan

avatar van Picker
b00ts schreef:

Fout.

Het raam wat je later ziet met de 2 gaten is het linker raam. Dit zou dus best kunnen gezien de kogels er ook weer ergens uit moeten.

Betreft de film, matig...decors en dergelijke leken wel van gtst geleend ofzo. Het was het allemaal net niet.

Redelijke thriller waarin een Amerikaanse zakenman beschuldigd wordt op de moord van een jonge vrouw, waar hij een nacht mee heeft doorgebracht. Het feit dat dit alles zich binnen het Chinese rechtssysteem afspeeld, maakt het anders weinig boeiende plot toch wat interessanter. Niet altijd even geloofwaardig, maar redelijk onderhoudend en de finale in de rechtbank is wel spannend.

avatar van Spetie
Aardige thriller, die interessant is, omdat er eens een keertje een inkijk wordt gegeven in het Chinese rechtssysteem. Of het er ook echt zo aan toe gaat is twijfelachtig, maar in ieder geval komt het allemaal geloofwaardig over en dat is toch het belangrijkst hier.

Richard Gere speelt een degelijke rol als de Amerikaanse advocaat, die in China in de problemen komt. Shen Yuelin doet het als zijn tegenspeelster ook prima. Het verhaal is best interessant, al is de afloop uiteindelijk niet bepaald verrassend te noemen. De regie is degelijk en visueel ziet het er allemaal ook behoorlijk verzorgt uit. Wel is het jammer dat Amerika nogal goed wordt neergezet en China nogal slecht. Een iets minder zwart-wit beeld had het geheel zeker nog beter gedaan.

Al met al zeker niet slecht, maar ik heb achteraf het gevoel, dat er meer in had gezeten.

avatar van Marvinleeaday
Aardige thriller, hoewel ik niet erg gethrild heb. Vond het toch door de hele film heen allemaal net niet.

avatar van nadrin
Tijdloze thriller die zelfs na 17 jaar boeit

Veel te laag gemiddelde.DIt was een topfilmpje!Wat een schitterende acteerprestaties.En boeiend verhaal.

avatar van des1
Rare, onevenwichtige film waarbij je het gevoel hebt dat de regie de Chinezen zus en zo wilde naar gelang het beperkte beeld wat we in het Westen van Chinezen hebben. Fake aandoend drama, waarbij een relatie wordt gelegd met de Culturele Revolute, waarin de leugen regeerde for the greater good. Gere is dacht ik persona non grata in China omdat ie zich meerdermaal tegen China heeft gekant, met name vanwege Tibet. Gere is boeddhist. Dat de U.S. embassy zich niet zou bemoeien in geval van een capital crime van een Amerikaanse staatsburger, lijkt me heel onwaarschijnijk. Aan de kant lijkt het alsof Gere wel veel vrijheden krijgt tijdens zijn proces. Idem zijn advocaat. En WtF doet Heard it through the Grapevine van Marvin Gaye bij de romance aan het begin van de film?

avatar van Filmkriebel
Red Corner is intussen 20 jaar oud maar weet nog goed te onderhouden. Een zakenman wordt in een veranderend China beschuldigd van de moord op zijn one-night stand. Het is vooral rond het verschil in juridische systemen dat deze rechtbankthriller punten wil halen maar het is net daar dat het faalt. De motieven achter de moord blijven lang vrij mysterieus en zeker Bai Ling overklast Gere in haar rol als zijn enthousiaste advocate. Wanneer Gere op het einde zijn eigen verdediging eventjes gaat voeren gaat het er ver over vond ik en wordt het een lachertje. Red Corner vond ik als thriller niet slecht, maar als lesje "justitie in China" is dit helemaal niet serieus te nemen.

Rare onevenwichtige film met typisch Amerkaanse clichés. Domme Chinezen met een raar rechtsstelsel, Amerkaanse ambassade die zich niet om de eigen burgers bekommert uit commerciële overwegingen. Ook slecht, typisch Amerkaans overdreven acteerwerk van Richard Gere, die denkt de baas te kunnen spelen. En dan dat beetje Chinees, dat hij spreekt. Wat is de zin daarvan ?
In werkelijkheid zou iemand, die in zo'n land wordt opgepakt zich terughoudend opstellen, maar in de Amerikaanse film past dat niet; daarin is de Amerkaan supérieur of willoos slachtoffer.
En wat leuke folkloristische plaatjes zonder betekenis zoals geslachte ganzen.
En wat drama over vrouw en dochter zonder betekenis voor het verhaal.
En Richard Gere, die maar blijft overacten. En de rechtbank beledigen en dat zou worden toegestaan in een land als China ? Nogal ongeloofwaardig.
Gewoon een slechte film. Met een klef slot met semi-intellectueel gewauwel.

avatar van john mcclane 2
propaganda film, en dat is mede door toe doen van Richard Gere,, maar dat maakt het geen slechte kijkbeurt.

avatar van Shadowed
Verschrikkelijk.

Misschien wel de slechtste film die ik heb gezien. Wat een onzin zeg, voor een film die probeert vrij realistisch over te komen. Ik heb me zelden zo zitten ergeren in een film als deze. Ik weet niet wat de regisseur dacht, maar ja.

Om te beginnen, snap ik echt niet waarom mensen Bai Ling zo goed vonden. Een van de allergrootste wanprestaties die er bestaat. Zo overdreven, zo nep, zo niet overtuigend. Daarnaast beheert ze het Engels ook onvoldoende. Ik ben geen racist, maar kom op, de rest van de cast spreekt het veel beter.

Gere probeert de boel nog te redden, maar valt echt nauwelijks serieus te nemen. Dat denkgezicht van hem viel te veel op. Dan, de finale in de rechtszaak. Dat die generaal of whatever die man gewoon neerschiet, en nog wegloopt ook. Hoe verzin je het.. En ik weet niet hoevaak je de rechtbank mag beledigen om vervolgens de zaak nog te winnen ook. En dan dat afscheid van Ling en Gere. Lachwekkend gewoon, wil je me vertellen dat je als afscheid een soort gedicht gaat oplezen? Pft.

Belachelijke film. Slechtste van het slechtste. Overslaan deze meuk.