• 8.610.286 stemmen

Releasedatum: 11 september 2003

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Veronica Guerin

"Why would anyone want to kill Veronica Guerin?"

Het waargebeurde verhaal over een journaliste die haar leven waagde op zoek naar de waarheid. Halverwege de jaren '90 was het zo goed als oorlog in Dublin, met een paar machtige drugsbaronnen die om de macht streden. Hun meest gevreesde vijand was niet de politie, maar de dappere Veronica Guerin (Blanchett) die onderzoek deed en de drugshandel aan het licht bracht. Ze moest haar verantwoordelijkheid ten opzichte van haar lezers en land afwegen tegen de belangen van haar gezin thuis. Door haar enorme inspanningen, waarmee ze Ierland voorgoed veranderde, werd ze een nationale volksheldin.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Martin Cahill

Aengus Fanning

avatar van Ziggy007

Ziggy007

Ze heeft het o.a voor elkaar gekregen dat criminelen de afkomst van hun geld moeten verantwoorden voor de wet, waardoor alle criminelen in eens blut raakten en bovendien ging de bevolking zodanig afkeuring uitten richting drugsbaronnen dat ze onder moesten duiken, als ze al niet opgepakt waren. Met andere woorden: ze heeft een heel belangrijk goed bereikt, weliswaar een zware opoffering maar niet voor niets.

Neemt overigens niet weg dat het gewoon een heel degelijk matig standaard thrillertje is, en door de realiteit zwaar overrated wordt.

avatar van Karl van H.

Karl van H.

• 1958 stemmen

Een 3,31* zou ik niet direct overrated willen noemen - eerder precies wat ik zou verwachten van deze film. Verder heb je wel gelijk, natuurlijk: een film met een waargebeurd verhaal scoort altijd wel een paar punten 'omdat 't waargebeurd is'.

avatar van Ziggy007

Ziggy007

Nee ok, maar ik bedoel, sommige reacties lezend hiero. De rating is inderdaad goed, al zou ik het iets meer richting de 3 dan de 3.5 schalen.

avatar van pgm

pgm

Zeer behoorlijk, het laat nog maar eens de slechtheid van een deel der mensheid zien, pakkend en goed geacteerd.

Voor de aandachtige kijker,

avatar van B.A.

B.A.

O wat was dat jongetje dat op het einde zong irritant, het leek wel een volwassene met een heliumballon. Als ik de laatste vijf minuten wegdenk was hij het kijken wel waard.

En met name omdat ik nog een dag erna moest denken aan Gerard McSorley die een uiterst onsympathieke misdadiger, zo zwart-wit mogelijk afgebeeld speelt. Man, man, wat een nare man. half puntje extra daarvoor.

Het blijft overigens fictie: het verhaal is niet compleet en op sommige punten onjuist. Zo is de moord op een rechercheur er mede de oorzaak van dat bovengenoemde wetgeving werd ingevoerd. En zat de door Gerard McSorley gespeelde gangster niet thuis, maar had hij de dag van te voren het land verlaten. Maar dat geeft niks, kon ie weer eens mooi een beeld gebracht worden met een snikkend tienerhoertje op de achtergrond.

BBarbie

Film zit een beetje warrig in elkaar, zeker de eerste helft. Naar het einde toe wordt het overzichtelijker en spannender.

Zoals gebruikelijk is Cate Blanchett weer uitstekend op dreef en eigenlijk redt zij de film.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Ja, ik vond het wel een interessant en integer portret van dit persoon. Het verhaal werd goed en duidelijk weergegeven. Cate Blanchet zette Veronica ook heel sterk neer. Wat een goede actrice is dat toch. Het einde vond ik wel heel heftig en bleef echt even bij me hangen. Goed gedaan.

scorsese

Goeie film over de Ierse misdaadjournaliste Veronica Guerin. Een waargebeurd verhaal waarbij de vrouw, naarmate ze doordringt in de criminele wereld, zichzelf en haar familie in gevaar brengt. Goed gemaakt, redelijk spannend en zeker onderhoudend. Ongebruikelijk materiaal voor producer Jerry Bruckheimer. Verder is het acteerwerk uitstekend, vooral Gerard McSorley weet dreigend uit de hoek te komen.

avatar van K. V.

K. V.

Blijkbaar is deze dame een hele bekende journaliste, maar 'k had er nog nooit van gehoord. 'k vond het een goeie film. Goeie acteerprestatie van Cate Blanchett (die ook erg goed op het bestaande personage lijkt), een boeiend verhaal en het voelt ook allemaal realistisch aan. Typische Ierse muziek maken de film compleet. De film duurt zo'n 94 min en dit was een goeie lengte.

Vond hem de moeite waard om te bekijken.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Vooral de beelden van de oude Ierse stadjes, tezamen met de Ierse folkmuziek maken de film erg sfeervol. De Ierse tongval draagt hier ook aan bij. Acteren is goed.

Een verhaal over een journaliste die met gevaar voor eigen leven en ondanks bedreigingen, mishandelingen en aanvallen zich geroepen voelde om verslag te leggen van de activiteiten van drugstraffickers.

Mede dankzij de tweede spannende helft een 3.5* en het is nog op waarheid gebaseerd ook. Horrible!

@ B.A.

Dank voor de extra achtergrond-info.

avatar van missl

missl

Mooi waargebeurd verhaal van een journalist die achter de waarheid wil komen maar hierin tegengewerkt word. Mooie rol van Blanchett.

avatar van Mr Thee

Mr Thee

Degelijk drama in een authentieke setting. Het drama is soms een tikje saai en weinig verrassend. Toch is het waargebeurde verhaal het zeker waard om af te kijken.

avatar van frolunda

frolunda

Sterk maar toch ook wat oppervlakkig drama dat vooral overeind gehouden wordt door de uitstekende rollen van Hinds,McSorley en natuurlijk Blanchett.Jammer dat er niet wat dieper op de materie wordt ingegaan maar ja dat is niet zo gek met het duo Bruckheimer/Schumacher aan het roer.Gelukkig wordt het nergens te overdreven en is de regie zelfs goed en sober voor Schumacher's doen.

avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

Aardig misdaadverhaal.

Blind de film ingegaan (wel even schrikken dat dit een Schumacher/Bruckheimer-productie bleek te zijn) maar da's goed meegevallen. Met dank aan het uitstekende acteren van Blanchett, Hinds en de geweld(dad)ige Gerard McSorley! Het moment waarop Guerin voor de deur van Gilligan staat en hij haar daar een paar muilperen verkoopt, jezus! Je verwacht het niet, maar sterke scène!

Wel een vrouw met ballen, die Guerin. Ondanks alle fysieke en verbale dreigementen toch gewoon doorgaan met haar onderzoek. Je kan er alleen maar respect voor hebben. Dat ze uiteindelijk in koelen bloede vermoord wordt verbaast niet. Helaas.

Prima productie dus, al wordt het op het einde net iets te melig met die muziek enzo (daarmee zie je toch weer Hollywood) maar verder is het allemaal best te behappen.

Onderhond

Niet boeiend.

Biopics zijn sowieso m'n ding al niet, vind ze vaak maar droog verteld en de eenzijdige benadering zorgt er meestal ook voor dat de heroiek nooit echt gemeend overkomt. Ook deze Veronica Guerin heeft daar erg veel last van.

Ken verder weinig van de echte Guerin, maar de keuze tussen haar gezin en haar werk lijkt me redelijk essentieel, waarin vooral Guerin's lak aan haar gezin wel iets meer aandacht had mogen krijgen. Maar dat staat natuurlijk niet echt heldhaftig. Vond haar verder ook een beetje een vervelende vrouw, maar zoals ik al zei, dat zou best realistisch kunnen zijn.

Verder een wat droge bedoening. Visueel erg saai, de muziek vooral zwaar aangedikt en ook het acteerwerk wist mij niet echt te overtuigen. Enkel Farrell had een aardige bijrol, maar die is na een minuutje ook alweer weg.

Gelukkig duurt deze film niet al te lang, had eigenlijk wel 120+ minuten verwacht voor een film als deze. Maar te pover gebracht. Schumacher is en blijft een regisseur met ups and downs. Dit is voor mij duidelijk een downer.

avatar van Zeriel

Zeriel

Waar gebeurd of niet, de film is maar matig.

Het voelt meer als een TV-film, de muziekkeuze vond ik vaak storend.

Die flash forward in het begin....waarom? In dit geval haalt het eerder spanning weg dan dat het toevoegd. En het gebrek aan spanning, dit is juist het grootste manco van deze film.

Pluspuntje is dat het optreden van Colin Farrel niet meer dan een cameo is, dat is dan voor het sinds lange tijd eerst dat ik me niet aan hem erger in een film.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Erg jammer dat de film begint met het einde anders was hij zeker een 4*.

avatar van IH88

IH88

“You think I want to do this, do ya? I don't want to do it, I have to do it!”

Indrukwekkende film. Ik wist nog niet zo heel veel over wat Veronica Guerin allemaal heeft betekent voor Ierland en het terugdringen van de criminaliteit, maar deze film laat op imponerende wijze zien wat Guerin allemaal heeft gedaan. Een onverschrokken journaliste, die haar mannetje stond en zich niet zo snel uit het veld liet slaan.

Op indrukwekkende wijze weet Blanchett gestalte te geven aan Guerin en vooral het kiezen tussen haar gezondheid en gezin, en het jagen op de drugscriminelen, wordt goed weergegeven. Guerin's onderzoek naar de geldstromen en belastingontduiking wordt maar kort aangestipt, maar hierdoor komt de nadruk nog meer op Guerin te liggen. En wat ze allemaal heeft moeten doorstaan in haar strijd, wat soms meer lijkt op vechten tegen de bierkaai. Complimenten ook voor de schitterende en sfeervolle muziek.

avatar van Alathir

Alathir

Deze film vind ik zeker niet overgewaardeerd. Ja er zijn behoorlijk wat namen die misschien niet zo makkelijk blijven hangen, maar ik had daar weinig last van. Het verhaal kende ik niet dus dit was best boeiend. Veronica Guerin is in feite een wereldverbeteraar en uiteindelijk hebben haar daden en haar schokkende doodmisschien meer opgebracht dan het finale artikel dat ze zou schrijven.

Schumacher creëert een mijn inziens prima Ierse sfeer. Blanchett acteert uitstekend en zij draagt natuurlijk de film. Je krijgt ook wel een zeker respect voor haar doorzettingsvermogen. Het is haar roeping. Zulke personen vind ik inspirerend en de film geeft haar ook zo weer. Het einde vond ik erg sterk met speciale soundtrack die ik goed vond passen. 4*

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

Niet echt opzienbarend, maar Joel Schumacher maakt er toch een aardig kijkbare film van. Ook de beperkte speelduur en het goede acteerwerk helpen daar wel aan mee. En is misschien ook essentieel, want Veronica Guerin zelf is niet zo'n sympathiek mens. Ik zou ze zelfs als vervelend omschrijven. En egoïstisch, al wordt daar niet echt op ingegaan. De film zet haar veelal neer als heldin tegen de drugsstrijd. Daar wist ik op voorhand eigenlijk niks over, ik had zelfs nog nooit van Guerin gehoord. Nu dus wel. Goede les, degelijke film.