50/50 (2011)

2092 stemmen

Drama / Komedie

geregisseerd door Jonathan Levine
met Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen en Anna Kendrick

Adam (Joseph Gordon-Levitt) is een 27-jarige schrijver van radioprogramma's. Hij wordt gediagnosticeerd met een zeldzame vorm van kanker in zijn wervelkolom. Gezien zijn jonge leeftijd en gezonde levensstijl kan Adam moeilijk geloven dat dit met hem gebeurt. Zonder andere keus besluit hij te beginnen aan chemotherapie en te vechten voor zijn leven. Met de hulp van zijn beste vriend Kyle (Seth Rogen), zijn moeder en de jonge therapeute Katie (Anna Kendrick) van het kankercentrum, leert hij wat en wie de belangrijkste dingen in zijn leven zijn.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Alleraardigste anekdotes.

Dat de verschrikkelijke ziekte kanker een geheel eigen cinematografisch verleden heeft doet bijna rieken naar een subgenre. Maar waar het de ene keer huilen is wat de klok slaat, is er gelukkig ook een meer luchtiger variant op dit soort loodzware drama’s: de tragikomedie. Een hele bekende met hetzelfde tergende thema is ‘The Bucket List’. Ook in 50/50 draait het verhaal grotendeels om twee vrienden die moeten zien om te gaan met het dodelijke vooruitzicht van een op hol geslagen celdeling. Al is er ditmaal ‘slechts’ één iemand ziek. Het wordt er niet minder naargeestig door.

Sowieso is Gordon-Levitt in deze aangrijpende film vanaf de aanvang een nogal triest personage, dat door de zware ziekte helemaal treurnis uit elke porie doet ademen. Des te lulliger lijkt het lot hem gezind wanneer zijn privéleven ook nog eens een zootje blijkt en hij, naast de chemokuren, nog meer ellende krijgt te verwerken. Gelukkig zorgt zijn filmvriend Rogen al snel voor een welkome komische noot, waardoor de doses drama beter te verteren zijn. Want dramatisch blijft het. De lach en de traan wisselen elkaar dan ook continu af.

De vele extra’s op de bluray doen het op waarheid gebaseerde verhaal nog eens dunnetjes uit de doeken: het blijkt dat Gordon-Levitts personage gebaseerd is op een van de producers van de film, een van Rogens echte vrienden nota bene. Hetgeen 50/50, het komische karakter ten spijt, een bitter bijsmaakje geeft. Ondanks de alleraardigste anekdotes die de crew, al lachend, tijdens de vele interviews doet opsommen. Ze vormen de bijzondere bouwstenen van deze humoristische tranentrekker.

Met dank aan DFW voor het recensie-exemplaar.

Zeer goed.

avatar van pietpuk
Knappe combinatie van drama en humor

Geweldige film, Het was niet precies wat ik verwachtte. Ik hoopte in het begin op een humor. Wat een super combinatie werd van drama en humor.
Geweldig verhaal en uiteindelijk een tranen trekker. Voor mij in ieder geval. Dat zegt zelf ook wat over de film. Kon veel herkennen en door het TOP acteerwerk voelde het echt aan.

Goede cast
Super acteer werk
en beste van alles, een super verhaal. Erg mooi verteld!

avatar van K. V.
'k had al wat positieve reacties over deze film gehoord en 'k kan ze wel beamen, hij is me ook goed bevallen. De film gaat over een serieus thema (kanker), maar het wordt toch draaglijk en al bij al ook af en toe ook humoristisch gebracht.
De cast en vooral Joseph Gordon-Levitt en Seth Rogen werden goed gekozen en kwamen overtuigend over. Voor de rest was de speelduur goed.
'k kan hem zeker aanraden.

avatar van m1701
sow dat was nog eens een film met een pittig/zwaar onderwerp!
Dankzij Seth Rogen werd de film toch iets luchtiger, dit was erg prettig
anders was de film wel erg zwaar geweest.

4* dankzij Rogen

avatar van Mythos
Wist niet goed wat ik er van moest verwachten, maar eerlijk is eerlijk het was zeker de moeite waard.
Zeker ook gelachen hoor!
En een mooie afsluiter van m'n favoriete band

avatar van Banjo
Deze 50/50 pakte mij bij m'n strot!, het kan ook komen omdat ik op dit moment niet zo sterk in m'n schoenen sta. Maar nee ik vond m geweldig!

(En de muziek keuze was trouwens ook uitstekend!)

4 1/2 ster!

Karlok
Wat een mooie film was het.
sowieso een 4,5 waard!

In 1 woord super,zowel het verhaal als de muziek in de film!!!!

avatar van Fast Eddy
Goede film die de humor en het drama prima combineert.

Vermakelijke film en goede soundtrack

avatar van ralfsjam
Geweldige film waar evenwicht tussen humor en drama goed neer gezet is. Ook al had ik een beetje problemen met Rogen, stond hij niet helemaal in de weg. Goed verhaal en een prima tempo. Zakte nergens in of werd te dramatisch zoals de amerikanen wel vaker een film kunnen verpesten. verrassende film! 4

Lieve en ook grappige film over een moeilijk onderwerp. Ik vond Gordon-Levitt heel knap spelen!

avatar van Minotaures
''I look like Voldemort.''

Sterk en aangrijpend.

Het thema gaat over het vreselijke ziekte kanker. Wat het met een persoon, zijn vrienden en familie doet, wat die persoon moet ondergaan en waar die mee te maken krijgt. Dit wordt hier op een sterke wijze verfilmd.

Het verhaal volgt Adam, een rustige jonge kerel met een prima baantje, een eigen huis, een prachtig vriendin en een fanatieke beste vriend. Zijn 'perfecte' leven stort in elkaar wanneer die te horen krijgt dat er een ernstig vorm van kanker in zijn wervelkolom groeit. Er zit niets anders op dan een zware operatie aangaan waar die het met 50% overlevingskans zal moeten wagen. Dit wordt zeer zwaar door zijn vriend, familie en zichzelf verwerkt en wat volgt is een lange sessie van chemo's en therapieën. Met zijn therapie wordt Adam geholpen door de mooie 24-jarige therapeut in opleiding Katie. Met behulp van Katie, zijn beste vriend Kyle en Adam's ouders wordt Adam bijgestaan door hun tot zijn levensgevaarlijke operatie.

De personages zijn prima gespeeld en uitgewerkt. Het zijn geen standaard oppervlakkige personages, je krijgt veel van hun mee. Adam is een rustige jongen die goed in het leven staat totdat hij op de hoogte wordt gehouden hoe het eigenlijk zit met zijn rug. Hij sport, leeft gezond en doet wat voor het milieu. Hij werkt bij een radioprogramma als schrijver voor onderwerpen. Met zijn werk is die bezig met een verslag over de vulkaan Moa Moa. Hij deelt zijn huis met zijn mooie vriendin, Rachael. Haar bezigheid is kunst en houdt exhibities om schilderijen te verkopen. Na Adam's ziekte is Rachael vastbesloten om hem niet in de steek te laten en voor hem te zorgen. Na enig tijd en veel druk, loopt Adam's relatie met Rachael tot een einde. Alsof dit niet genoeg is, wilt zijn overbezorgde moeder nog bij hem intrekken om voor hem te zorgen. Beste vriend en collega Kyle heeft ook zijn eigen orthodoxe manier om Adam bij te staan. Eén ding is zeer belangrijk voor Kyle en dat is sex. Zodra die de kans krijgt om te flirten, doet die dat en wilt Adam ook bij betrekken om de voordelen van single zijn te laten zien.

De mix tussen humor en drama is sterk en wordt lekker afgewisseld. Adam's chemotherapie, zijn relatie met zijn vriendin en ouders en de sessies zijn bijzonder zwaar en vergen teveel van Adam. Zo nu en dan zorgt Kyle voor een glimlach op Adam's gezicht en ook op die van de kijkers, want er is altijd wat leuks te beleven met Kyle of die moet eens weer wat belachelijks zeggen. Zijn eeuwige zoektocht naar vrouwen is een bezigheid waar Adam mee te maken krijgt wanneer die met Kyle optrekt. Zo ontmoeten ze enkele leuke meiden en brengen de rest van de nacht met hun door. Het is ook grappig hoe Kyle van Adam's situatie gebruik maakt om vrouwen aan de haak te slaan.

Enkele leuke momenten met Kyle is een scène wanneer Adam zich kaal scheert, hun bezoekje bij een boekwinkel en het uitgaansleven en Kyle's 'wijze' lessen. Naast Kyle, kan Adam prima met enkele mede patiënten omgaan, zoals Mitch en Alan, die ook tegen kanker worden behandeld. Het roken van medicinale marihuana en het eten van hasj-koekjes zijn enkele bezigheden om door de dag te komen. Dit staat natuurlijk vast dat er enkele stukjes in voorkomen dat Adam stoned de dag doorbrengt. Adam's 1ste therapie gesprek vond ik ook wel grappig, wanneer die erachter kwam dat Katie nog geen echte therapeute is. En zijn zeer magere, gepensioneerde hond Skeletor.

Het was op enkele momenten aangrijpend en laat je met een brok in de keel achter. Het door vertellen van het slechte nieuws aan je geliefden en tegen alle stress vechten zijn enkele momenten. Het zwaarste was toch het allerlaatste dag; de operatie. De dag dat Adam geen afscheid, maar slechts 'tot straks' zei tegen zijn vriend en huilend zijn moeder omhelsde. Dat was toch wel hard om te zien, vooral als je vanuit gaat dat het zijn laatste keer kan zijn dat die hun ziet. De avond ervoor, de dag dat die zijn therapeute belt om te bedanken voor al haar hulp en haar als zijn vriendin had gewenst was ook een mooi moment.

Al met al toch een prachtige film met uitstekende muziek en een prima tempo. Het mocht van mij zelfs een kwartier langer duren. Een mooi film om Adam's personage te volgen tijdens één van de zwaarste momenten wat een persoon op aarde mee kan maken. Dit met het geweldige acteerwerk van Joseph, de optimistische Anna en grappenmaker Seth.

Een uitstekende film in de stijl van The Bucket List.

Wat een geweldige film

avatar van Red_Handed_Jill
" I would f*ck you " hahaha

WOW..! Wat was dit een vermakelijke en geweldige film..en wat is Joseph Gordon toch een lekker ding Het verhaal had echt alles..Al jaren niet EN veel gelachen EN veel gehuild tijdens een film..Dit is echt een Must-See movie...TOP!

avatar van boemboem27
hele goede film met een langzame maar erg goede opbouw.
meer drama dan komedie want er vielmaar weinig te lachen.
hoort ook niet bij deze film vindt ik.
het einde was erg abrupt,maar toch op de een of andere manier ook wel weer goed.
de relatie van vriend/vriendin en ouders wordt goed en ook weer heel subtiel in beeld gebracht
maw woorden gewoonweg een goede film over een zwaar onderwerp

avatar van Angelo2
Mooie goed gebalanceerde comedie/drama met een goede rol van de sympathieke Joseph Gordon-Levitt en zijn gestoorde oversexte vriend gespeeld door Seth Rogen. Soms was zijn gedrag kinderlijk en irritant en soms is dat net wat je kan opvrolijken in zware tijden.
Lijkt me verschrikkelijk trouwens dat een arts je zo dat nieuws brengt, zo onpersoonlijk als of je een nummertje bent. Hem ook maar kort aankijken de hele tijd.
Een 8

avatar van AC1
AC1
Sympathieke film dat het delicate onderwerp goed weet te benaderen maar gek genoeg voelde geen enkele relatie (tussen 2 mensen) echt aan. De mama niet, de papa zeker niet, de vriend niet, de vriendin niet, de stagiaire niet ... Ik vraag me af waarom.

avatar van sveneras
Hm lastig,

Er is redelijk acteerwerk en het verhaal komt goed op gang. De soundtrack is niet echt denderend en de montage is ook absoluut niet spannend. De bijrollen vind ik ook niet even goed, zoals de moeder. Katie, Kyle en Adam doen het daarentegen wel weer prima. Knap hoe een zwaar onderwerp zo luchtig vertoont kan worden maar zonder dat het gesimplificeerd wordt. Ik was tijdens de film bang dat het einde nogal clichématig zou worden maar dat viel ook wel mee.

Een film met een goed uitgewerkt thema en verhaal maar voor de rest weinig memorabel.

avatar van Vinokourov
Redelijk geslaagde combinatie van zwaar drama en komedie. Het begin vond ik maar gewoontjes. De grappen mochten wel wat scherper, alleen Seth Rogen was goed op dreef. Maar naarmate de film vordert, wordt het steeds beter. Het drama zit prima in elkaar. De gebruikelijke cliches worden ternauwernood vermeden en als ze dr dan toch waren, dan accepteerde ik ze maar .

avatar van john mcclane 2
sober,ontroerend en realistisch.
erg mooi,seth rogen is op zijn eigen manier een top toevoeging.
ja,heeft me zeker geraakt.

Een groot cliche, geen enkele verassing in de hele film en redelijk oppervlakkige karakters, had hier meer van verwacht.

Niet de buddy-dramedy die ik er van verwacht had, maar alsnog slaat '50/50' de bal raak.

Het verhaal is eigenlijk best standaard. Er zit weinig verrassing in en elke mogelijke wending wordt volgens verwachting benut. Dit doet af aan de originaliteit en het kijkplezier maar om eerlijk te zijn vervaagt dit probleem in vergelijking met de kwaliteit van de emotie. Want ondanks dat alles voorspelbaar is, is het ontzettend goed uitgewerkt.
De vriendin die het niet volhoudt is super cliché qua dialogen en motivatie maar Bryce Dallas Howard geeft het personage meer diepgang. Daarnaast is ook de therapeut die verliefd wordt op de patiënt niet erg verrassend maar de chemie is goed en het verhaal pakt aandoenlijk uit. Opvallend was wel dat de vader Alzheimer had wat extra lading gaf aan de sympathie voor de moeder, die o zo begrijpelijk reageert. Waar de film het meeste mist is de relatie tussen Adam en Kyle die toch flink wordt benadrukt in de trailers en de poster. Het speelt een groot deel in het verhaal en in feite is het zeer realistisch uitgewerkt (ik vermoed dat mijn vrienden ook niet op eens emotioneel gaan doen en uitgaan ook als een goede oplossing zullen zien). Maar punt blijft dat deze relatie maar bij vlagen echt onderstreept wordt en dat is jammer.

Het sterkste punt aan '50/50', hetgeen dat de film meerdere malen redt, is Joseph Gordon-Levitt. Met gemak, subtiliteit en kracht zet hij een gewone jongen neer die op zijn manier omgaat met kanker. In de moeilijkste scènes sleurt Levitt je mee en de pijn, onzekerheid en vermoeidheid worden maar al te goed duidelijk. Een meeslepende en emotionele uitvoering die zijn kunnen goed ten toon stelt.

Deze film over kanker weet de cliche's niet te vermijden maar met Levitt in de hoofdrol is het alsnog erg goed.

avatar van chevy93
Hetgeen waarin 50/50 zich onderscheid is het feit dat er geen of weinig melodramatische scènes inzitten. De luchtigheid van Adam zorgt voor veel minder zwaarmoedigheid en het (pardon my words) boehoe-gehalte is daardoor vrij laag. Uiteraard zitten er wel wat tranentrekkers is, want het blijft natuurlijk een serieus onderwerp, maar het zijn de uitstekende dialogen die ervoor zorgen dat dit nergens een gespeelde film wordt.

Relaties worden niet extra dik aangezet en de dialogen tussen met name de jongeren voelen echt aan en zijn bij vlagen best herkenbaar. De relatie met de dokter verliep dan weer vrij voorspelbaar. Maar ach, het bloeide mooi op.
Ook een erg sterke soundtrackl. Beter gezegd, goed gekozen nummers. Een aantal bekende, maar ook wat mooie (voor mij) onbekende nummers die ik maar eens moet opzoeken.

Ik wilde eigenlijk eerst het begin kijken, dan voetbal en dan afkijken, maar uiteindelijk heb ik van de voetbalwedstrijd weinig gezien, omdat dit toch wel een film is die je aandacht vast houdt. Vooral door de sympathieke Adam, dus.

Als ik dan toch een minpunt moet noemen, voor de film zou het misschien beter zijn als Adam overlijdt. Iets wat misschien een beetje een rare gedachte is en je hoopt constant dat hij het overleeft, maar het is zo'n typisch Hollywoodiaans eind goed, al goed... en ze leefden nog lang en gelukkig-einde.

laundromat
Ben groot fan van Gordon-Levitt...hij maakt het toch waar. De combi met Rogen werkt. Een lach, een traan, een goede soundtrack. Vond alleen de girlfriends niet zoveel toevoegen. Imho draagt Gordon-Levitt de film.

avatar van voskat78
Een prima film die de juiste balans weet te vinden in komedie en drama en die nergens echt doorslaat,over de kop gaat of sentimenteel wordt.. Wat mij betreft een prima film die laat zien hoe je zware onderwerpen op een luchtige manier bespreekbaar maakt en houdt.

avatar van cantforgetyou
Wij vonden dit een goede film. De grappen van Seth Rogen waren niet leuk, maar gelukkig was het net nog niet storend. Vaak in Amerikaanse humor films zit de laatste tijd zo'n irritant persoon die dan heel leuk moet zijn. Maar dat werkt bij mij averechts. Nog zo'n figuur is 'Zach Galifianakis'. Zo over de top, dat het niet leuk meer is. Maar goed, terug naar deze film. Joseph speelt heel goed en ik vind hem altijd een jongere versie van de overleden Heath Ledger. Hij lijkt er zelfs een beetje op. Zeker de moeite waard. En Angelica blijf ik geweldig vinden, ook al speelt ze hier maar een zeer kleine rol.

avatar van wibro
Een film met een interessant onderwerp waar wij niet doorgaans graag over willen praten. Ik heb geprobeerd in de huid te kruipen van het hoofdpersonage en mij de vraag gesteld wat ik in zijn plaats zou doen als bij mij kanker werd geconstateerd. Wel, met een aantrekkelijke jonge vrouw als therapeute, daar zou ik geen probleem mee hebben. Wel uiteraard als mijn vriendin mij bedrogen zou hebben en ook als mijn "beste" vriend stiekem foto's heeft gemaakt van haar vreemd gaan en die aan mij zou hebben doorgespeeld. Ook dit soort verklikkerij vind ik gewoon laf. Of ik chemotherapie zou ondergaan of mij zou laten opereren is ook nog maar de vraag. Over dat laatste kun je natuurlijk moeilijk oordelen zo lang er zelf bij jou geen kanker is geconstateerd.
Deze film roept dus interessante vragen bij mij op. Heel positief allemaal maar helaas gooit het laatste kwartier van deze film behoorlijk roet in het eten. Ik had namelijk geen happy end verwacht en van mij had het ook niet gehoeven ook. Ik had liever gehad dat die Adam zijn ziekte niet overwon en hieraan zou sterven. Dan had deze film voor mij veel meer indruk gemaakt. Nu had ik na afloop het gevoel naar een typisch Amerikaanse Hollywoodfilm gekeken te hebben.

avatar van Daan258
Leuk om Seth Rogen en Joseph Gordon-Levitt samen in een film te zien.
Allebei erg goeie acteurs. Vooral weer erg verrast door het acteren van Joseph Gordon-Levitt hij zet echt een erg goeie roll neer. en Seth Rogen zorgt weer voor de erg droge humor er in.

Prima drama film met aardig wat humor er in.