50/50 (2011)

2092 stemmen

Drama / Komedie

geregisseerd door Jonathan Levine
met Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen en Anna Kendrick

Adam (Joseph Gordon-Levitt) is een 27-jarige schrijver van radioprogramma's. Hij wordt gediagnosticeerd met een zeldzame vorm van kanker in zijn wervelkolom. Gezien zijn jonge leeftijd en gezonde levensstijl kan Adam moeilijk geloven dat dit met hem gebeurt. Zonder andere keus besluit hij te beginnen aan chemotherapie en te vechten voor zijn leven. Met de hulp van zijn beste vriend Kyle (Seth Rogen), zijn moeder en de jonge therapeute Katie (Anna Kendrick) van het kankercentrum, leert hij wat en wie de belangrijkste dingen in zijn leven zijn.

avatar van Denveen
Mijn bewering is bij voorbaat niet waar, omdat ik termen gebruik als 'constant' en 'niets anders'. Ik overdrijf, om iets duidelijk te maken. Natuurlijk zijn er verschillende typen chemokuren en zullen de ervaringen van iedereen verschillend zijn. En natuurlijk kun je naast je ziekenhuisbezoeken nog andere dingen ondernemen. Zodra iemand ervaring heeft met een geval waarin dit uitgaan, drinken en wiet roken betreft, laat het me even weten.

Edit: En kom nu alsjeblieft niet aan met de notie dat de film gebaseerd zou zijn op de persoonlijke ervaringen van de regisseur.

Denveen schreef:

Ik heb ervaring met dergelijke gevallen. Waarom zou je jezelf nog iets ontzeggen als je weet dat je 't toch niet gaat overleven? Leuk dat je dan chemo ondergaat, maar van chemo wordt je niet beter. Chemo is vrijwel altijd een palliatieve behandeling.

Als iemand dan nog een sigaretje wil roken, of wil gaan uitgaan als ze zich goed voelen, of wiet roken, of nog een keer op vakantie gaan, of weet ik veel wat, waarom zou iemand dat dan niet doen? Daar zijn gevallen genoeg van hoor, wellicht meer dan jij lijkt te denken.

avatar van Mrjoker
Ik weet niet met welke intentie bepaalde mensen hier een film kijken. Voor mij is het in ieder geval dat ik een film kijk voor de ontspanning en hoeft dus echt niet overeen te komen met de realiteit. Zolang het geen documentaire is is het voor mij allemaal fictie. En hoeft het dus geen harde feiten te bevatten, als het maar een mooi en vermakelijk verhaal is.

Nu ontopic:

Ik vond het een zeer geslaagde drama met wat leuke humor erdoor. En ik heb mij prima vermaakt in de rol van Adam. Seth vind ik altijd wel een grappig figuur.

van mij 4*

Laks
Geweldig evenwicht tussen komedie en drama. Heeft mij enerzijds heel wat lachmomenten bezorgd, maar anderzijds ook weten te ontroeren.

Joseph Gordon-Levitt doet het erg goed, speelt een redelijk sobere rol en zijn personage wist mij toch te raken en ontroeren op een bepaald moment.

Seth Rogen speelt dan weer een grappige rol.

50/50 weet vooral een zwaar onderwerp redelijk luchtig te brengen, maar zonder er onrespectvol of oneerbiedig mee om te gaan.

avatar van queenie
Indrukwekkende film. Humor met een realistische kijk op de ziekte. Vond hem erg mooi om te zien. 4*

Zeker een aardig drama en ook wel mooi verfilmd maar ik kreeg eigenlijk geen gevoelens en ook geen band met het verhaal waardoor het me allemaal weinig deed. Waarom de film betiteld staat als een komedie/drama is me eigenlijk ook een raadsel want te lachen viel er vrijwel niets. Misschien moest Seth Rogen grappig voorstellen maar ik vond hem in deze film zeer irritant en ook misplaatst. Joseph Gordon-Levitt vond ik goed spelen en Anna Kendrick (leuke meid) deed het ook wel aardig maar echt overtuigend en geloofwaardig speelde ze de rol van therapeute nu ook weer niet. Ik vond sowieso de hele ziekenhuis beleving in de film maar een kille bedoeling, inclusief de artsen en het personeel. De rol van Anjelica Huston als overbezorgde moeder was trouwens best goed. Het einde van de film was best mooi maar persoonlijk had ik liever een ander einde gezien.

avatar van jeroentjuhhhhh
Sympathie is de sleutel in dit makkelijke drama. Clichés deren niet omdat je het allemaal wel best vind. Dit allemaal dankzij de cast. Rogen is een baas en Levitt heeft dan eindelijk -sinds (500) days..- weer een rol te pakken waarin hij zich goed (kwetsbaar) kan laten zien. De manier waarop kanker wordt benadert is vaak erg mooi omdat het er niet jankerig over doet. Er zijn momenten waarop de pijn en angst dit masker breekt, maar juist die onverschilligheid maakt het menselijker. Alleen maar lachen of alleen maar huilen is bullshit.

avatar van Jan met de pet
Mooi drama, soms kwam Seth leuk om de hoek met zijn uitspraken, maar het word je maar gezegd U heeft kanker en daar gaat het toch om in deze film:4,0

Indrukwekkend hoe enerzijds het zware onderwerp van het krijgen en omgaan met kanker en anderzijds de luchtige komedie worden gecombineerd in deze film. Deze aspecten blijken echt prima op elkaar aan te sluiten en dit levert een goed geslaagde film op.

Goede acteerprestaties ook, met Gorden-Levitt als absolute uitblinker. Ik was positief verrast door zijn performance, wist niet dat hij ook zulke rollen goed aan zou kunnen. Seth Rogen vond ik ook een goede toevoeging aan de film. Zorgde met zijn gedrag voor een welkome luchtige noot in de film. Alan, de moeder en de therapeut ook prima.

1 van de betere films die ik de laatste tijd gezien heb.

dudebag
50/50 is een best wel 'heavy' film, dus ik was vooral onder de indruk dat ze dit drama echt grappig konden maken. Ik ben geen fan van Seth Rogen, maar ik had geen problemen met hem in deze film, hij maakte het een komedie. Het is moeilijk om het onderwerp van kanker serieus te kunnen bespreken waarbij je tegelijkertijd grappen maakt. Daar verdient 50/50 harde punten voor. Daarbovenop komt dat Joseph Gordon-Levitt een heerlijke acteur is. Deze zware film kijkt verrassend makkelijk weg. Één van de leukste films van 2011, vreemd genoeg. 4*

McBoss
De ontwikkeling van het hoofdpersonage sprak mij het meest aan. De veranderingen in hem door zijn strijd met kanker zijn goed vertaald op het scherm waardoor de scenes met geen dialoog het meest vrijgeven over wie hij aan het worden is. In een woord, indrukwekkend.

avatar van andrehoek
Wat een heerlijke film. Goed om te zien dat Joseph nog steeds in een stijgende lijn zit.
De combinatie Joseph en Seth voelde bij mij ook wat vreemd aan, maar Seth blijft goed overeind en doet waar hij goed in is. Lomp en/of grappig uit de hoek komen.
Ondanks de zwarte boventoon is de balans tussen humor en kanker gek genoeg uitstekend. De film verveelt geen moment en de acteurs (waaronder Anjelica) zijn goed gecast. Deze film valt zeker onder de betere van de afgelopen tijd...

avatar van Re73
Voor deze integere film met een lach en een traan kun je eigenlijk alleen maar respect hebben.

Th.
Erg goede film naar mijn mening. Goed geacteerd en een van de weinige films waar ik echt in meegenomen werd!

Erg mooi film, ik ben normaal niet zo'n drama liefhebber maar dit soort verhalen doen me toch altijd wel wat... gelukkig een happy end! 3,5*

avatar van jacobine_rodijk
Spoilertags.

avatar van Lucizzle
Tot nu toe vind ik alle films van Joseph Gordon Levitt goed en deze is daar geen uitzondering op.
Mooi dat er ook luchtig over dit onderwerp gepraat kan worden, al vond ik wel dat Seth Rogen overkwam als een lul op sommige momenten.
Goeie film, en op momenten een tearjerker. Op het eind kon het twee kanten op gaan, of hij overleeft de operatie of niet. Aangezien het om een drama/comedy ging, wist ik het niet zeker.

En oh mijn god.. Yellow Ledbetter op het einde. Alleen door dat nummer krijgt de film al een 0,5. Voor de rest een 4. Dus bij elkaar maakt dat 4,5 ster.

avatar van DiKKe_OsCaR
Toen ik de film net had gezien, was ik onder de indruk en was ik al bijna op weg een 4 sterren (of zelfs hoger) te gaan noteren.

Maar ik deed het niet. In bed dacht ik nog eens na over de film. Ik kwam toen tot de ontdekking dat de film in feite weinig vertelt en op zich ook weinig diepgang kent. Je wordt in mijn ogen een beetje misleid door het feit dat het om die verschrikkelijke ziekte gaat, bij een jonge gast. Dan ben je al snel geneigd om de film heel goed en/of mooi te vinden, vooral als er dan op een andere dan standaard manier mee wordt omgegaan.

Toch is de film een aanrader, omdat hij verder goed in elkaar zit. Seth Rogen speelt weer zijn standaard rol, maar ik mag die rol (en Rogen) dus ik irriteer me er niet aan. De 4,5* die ik direct na de film wilde geven heeft geen stand gehouden na beraad. 3,5* (en daarmee net iets boven modaal) verdient hij echter wel.

avatar van vbkay
Denveen schreef:

Ik ben het eens dat de destructieve impact van een chemokuur zowel lichamelijk als geestelijk onderbelicht blijft. Maar ik kan je wel vertellen dat ik ervaring heb met iemand die gewoon de deur uit ging tussen chemo's door. Zonder alcohol, maar dat is me in de film ook niet opgevallen. En wiet was een absoluut droommedicijn. De wiet verlichtte de pijn, de mislijkheid en zorgde ervoor dat mijn vriend bleef eten nadat hij angstig veel afgevallen was.

Mooie en diep gaande film dat je toch aan het na denken zet. Seth Rogen is geknipt voor de rol in deze film en brengt met zijn sukkelige humor de film in evenwicht tussen humor en drama.

Een zeer ingrijpende film waar je echt voor moet zitten. Uitstekend. 4pnt.

avatar van Justinw
Toch wel een verrassing deze 50/50. Heerlijk filmpje. Die ik juist niet heavy vond maar eerder een interessante observatie van hoe iemand met kanker om kan gaan. De film blijft op veel punten ook wel oppervlakkig om op andere dingen wat meer diepgang te leggen. Dat is misschien ook wel een punt waarom de film niet een meesterwerk word. De sfeer echter is erg goed. Een shot van Adam waar in het ziekenhuis loopt net nadat hij zijn diagnose heeft gekregen word ondersteunt door een goede soundtrack van Radiohead. Simpel in zijn eenvoud, maar wel erg goed. Ook de scenes met Philip Baker Hall zijn geweldig.

Samen met Drive tot nu toe de enige noemenswaardige film uit 2011 die ik gezien heb.

Heel knap om zo'n drama met de goedgeplaatste humor als waar entertaining neer te kunnen zetten.

avatar van SaNDuTjE
Geslaagde film die eerlijk overkomt zonder te veel op het sentiment te leunen.

Beste van de film is zonder twijfel de rol van Gordon-Levitt die een uiterst sympathieke rol neer weet te zetten en het daarmee geloofwaardig maakt. Rogen is wat mij betreft geen beste keus geweest en weet alleen op het einde iets bij te dragen zonder irritant te zijn. Een beladen onderwerp dat simpel en oprecht gebracht wordt maar ondanks dat het soms wat voorspelbaar is nergens aan kracht verliest. Het sleutelwoord voor mij is degelijkheid, want ondanks dat het verhaal, de fotografie en de cast zeer verzorgd is wist het mij toch nergens beet te pakken, waar ik wel op gehoopt had. Misschien dat het toch een combinatie van de voorspelbaarheid en Rogen is dat het voor niet helemaal heeft uitgepakt.

Neemt niet weg dat dit een aanrader is, zeker van wegen de ijzersterke rol van Gordon-Levitt.

Goede, leuke drama film over het leven van iemand die zn leven niet goed op orde had en door dit drama genoodzaakt is naar zichzelf te kijken om zo zn problemen aan te pakken wat zn leven op een positieve manier omkeert. Zo kan een enorme tegenslag, uitpakken in een levensles.

Leuke humor ook, lekker plat. Maffe manier van grappen maken van die Rogan vent, maar leuk. Ook super goed acteerwerk van iedereen eigelijk. Die levitt vent deed het prima, kreeg echt een gevoel van verandering dat die doormaakte.

Top film, een film die laat zien dat het belangrijk is goed naar jezelf te kijken.

avatar van sennajunior
Voor mij één van de beste films dit jaar!

Zowel traantjes, als vele glimlachen. Eindelijk weer eens!

Gedurfd om komedie elementen toe te passen in een film met zo'n zwaar onderwerp, maar ze doen en ze doen het goed! Deze film laat je lachen maar ook af en toe een traan weg pinken.
Zeker de moeite waard!

avatar van Tommeh
Prachtige film, waar ik oprecht ontroerd door raakte, zonder dat het te sentimeel of overdramatisch werd. De combinatie komedie/drama werkt uitstekend, dat een onderwerp zo zwaar zo luchtig gebracht wordt maakt het alleen maar geloofwaardiger wat mij betreft. Verder een geniale cast, Gordon -Levitt speelt zeer overtuigend maar ook Rogen vond ik perfect bij z'n rol passen. De personages zijn sterk, de dialogen scherp, het script zit goed in elkaar en dan ligt de muziek ook nog eens in mijn straatje.

Voor mij nu al 1 van de beste films van het jaar. 4.5*

Wat een geweldige film die goed weet te balanceren tussen komisch en het drama van de ziekte! Allemaal heel mooi in balance en geweldig gespeeld, kyle is geweldig en adam speelt geniaal

avatar van The_Game
Een van de betere films van 2011. Seth is hier gelukkig kalm, want normaal kan ik hem niet uitstaan. Joseph Gordon-Levitt draagt de film gewoon in zijn eentje en dit doet hij ook briljant.