Get Out (2017)
Genre: Horror
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jordan Peele
Met onder meer: Daniel Kaluuya, Allison Williams en Bradley Whitford
IMDb beoordeling:
7,8 (802.339)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 april 2017
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via MUBI
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Donderdag om 23:30 uur op BBC 3
Plot Get Out
"Just because you're invited, doesn't mean you're welcome."
'Get Out' volgt een koppel, Chris en Rose, dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders. In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 802339)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Get Out (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op MUBI
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Chris Washington
Rose Armitage
Dean Armitage
Missy Armitage
Jeremy Armitage
Georgina
Walter
Rod Williams
Andre Logan King
Jim Hudson
Reviews & comments
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Get Out past perfect in de wervelstorm van rassenpolitiek en met name white shaming die dit moment door Hollywood raast: Men neme een donkere jongen, een shitload aan blanke mensen en de cliches vliegen je om de oren. Natuurlijk wel met een twist (geen drama dit keer maar een absurdistische horror). En dat maakt dit nog enigszins ok. Alhoewel hij als horrorfilm wel erg soft is. Weinig scares of goede gore. Draait wat dat betreft ook vooral om het mysterie, waarbij je driekwart van de film een beetje loopt te gissen. En alhoewel ik hem weinig grappig vond, is dit ook niet gewoon deels een komedie?
tbouwh
-
- 5811 berichten
- 5402 stemmen
Dat laatste absoluut. Misschien wel iets té veel komedie, in mijn optiek. Maargoed, niet verwonderlijk als je kijkt naar de achtergrond van de regisseur.
Donkerwoud
-
- 8672 berichten
- 3944 stemmen
Gawie Keyser in de Groene: De horror van zwart zijn – De Groene Amsterdammer
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Gawie Keyser in de Groene: De horror van zwart zijn – De Groene Amsterdammer
"Dit is dan de horror van zwart zijn in de witte wereld: vernedering, angst, gevangenschap. "
Huh?
Donkerwoud
-
- 8672 berichten
- 3944 stemmen
Dat zegt Gawie Keyser, niet ik.
Maar ik denk dat ik het er wel mee eens ben. Dat je inderdaad op basis van je huidskleur én niet als volwaardig wordt gezien, én dat je een grotere kans hebt om in aanraking te komen met justitie, ook als dat ongegrond is.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Heerlijk filmpje, al kan ik me voorstellen dat die voor de horror puristen wat tegenvalt. Zelf prefereer ik echter in veel gevallen horror hybrides over pure horror films en dit is weer zo'n heerlijk hybride werkje bestaande uit een fijne mix van horror, comedy en thriller elementen die samen een bijzonder ongemakkelijke en tevens komische sfeer weten te creëren. De film neemt rustig de tijd om het verhaal op te bouwen en ik zat elke minuut met een grote grijns op mijn gezicht te kijken. Die beduusde uitdrukkingen van Daniel Kaluuya als die weer eens een opmerking met semi-racistische ondertoon naar zijn hoofd geslingerd kreeg waren om in te lijsten. Buiten de conversaties en de vreemde personages waren er ook een aantal visuele vondsten om van te genieten, zoals Allison Williams die gekleed in het wit in een vrijwel geheel witte kamer een glas melk zit te drinken, evenals 'the sunken place' wat eruit zag als een referentie naar Being John Malkovich (slim gevonden ivm Catherine Keener).
De clou die tegen het einde van de film onthuld wordt viel me ook niet tegen, aangezien ik had verwacht dat de familie simpelweg uit een stelletje racisten bestond en alles om die hypnose draaide. Met de hersentransplantatie had ik totaal geen rekening gehouden. Achteraf sla je jezelf natuurlijk voor je kop aangezien er genoeg aanwijzingen waren. Wat ik echter jammer vond was dat het einde wat afgeraffeld aanvoelde. Iets meer spanning en vuurwerk had niet misstaan. Ondanks dat heb ik erg genoten. Wat mij betreft mag Jordan Peele zich vaker aan een "horror"project wagen!
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Maar ik denk dat ik het er wel mee eens ben. Dat je inderdaad op basis van je huidskleur én niet als volwaardig wordt gezien, én dat je een grotere kans hebt om in aanraking te komen met justitie, ook als dat ongegrond is.
De vraag is eerder hoe relevant dat is bij deze film.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
Ik voeg me in volle overtuiging bij de andere 4* uitdelers.
Get Out voelt nergens als een debuut. Peele maakt er een fijn geschoten, strak geregisseerde, ongewone horrorfilm van, die eigenlijk geen horror is, zoals hierboven al staat aangegeven. Het ongemak en de spanning worden kundig opgebouwd, en Peele weet het thema racisme er wat mij betreft heel goed in te verweven zonder daarbij te prekerig te worden. Een vleugje geslaagde humor hier en daar, ja... Ik ben blij verrast.
Nog iets meer bizar: De zaal bij Get Out was gisteren gevuld met senioren die blijkbaar het Koningsdag-gedruis wilden vermijden. Nu ligt het white privilege gehalte bij het LHC misschien ook wel wat hoger dan de gemiddelde bioscoop. Mooi commentaar net na de film: 'oooooh wat vreeeeselijk... ik had nog liever in de mééénigte gestaan!'. Denk dat er dan toch wellicht het een en ander over je hoofd heen gaat. Get Out is meer dan een simpel horrorfilmpje. Ondanks die 2 jumpscares.
filmkul
-
- 2480 berichten
- 2252 stemmen
Zeer sterke thriller. Het verhaal is leuk bedacht, hoewel je soms aan andere films moet denken, en wordt uitstekend uitgewerkt door Peele. Al snel is de film spannend en probeer je continue te bedenken wat er nu speelt. De spanning wordt gedurende de film opgevoerd en beetje bij beetje wordt de sluier opgelicht tot het einde waarin alles echt duidelijk wordt. De soundtrack is prima passend en ook het camerawerk is vakkundig met mooie creepy shots. Het acteerwerk is van redelijk niveau. Aanrader! 4.5. Ps: advies voor optimaal kijkgenot: kijk niet de trailer!
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Nog iets meer bizar: De zaal bij Get Out was gisteren gevuld met senioren die blijkbaar het Koningsdag-gedruis wilden vermijden.
Wij zaten volgens mij in dezelfde zaal/voorstelling. Viel mij juist op dat naast ons een heel groepje jongeren kwamen zitten (leeftijd 18/22).
Dus precies wat me zo tegenstond bij deze film. Het gehalte "ik (Peele) hou de blanke mensch eens fijn een spiegel vol vooroordelen en stereotyperingen voor!" Gewoon racistisch toch? Getting old pretty fast in ieder geval..
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Getting old pretty fast in ieder geval..
Vooral dat ja. Als "originaliteit" de komende jaren gedefinieerd wordt door "we stampen dezelfde boodschap in zoveel mogelijk onontgonnen vormen" dan heb ik weinig zin in wat komen gaat.
Met het zogenaamde anti-white racisme heb ik minder problemen, je druk maken om stereotypen in een horrorfilm is niet echt productief 
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Met het zogenaamde anti-white racisme heb ik minder problemen, je druk maken om stereotypen in een horrorfilm is niet echt productief
Tja. Mij stond het hier gewoon echt tegen. Vooral als mensen (John Milton) het dan ook nog eens bevestigen ("white privilege") word ik toch een beetje kribbig. Haalt verder niet veel van de kwaliteiten van Get Out als genrefilm af hoor. Mocht het precies dezelfde horror zijn geweest met een ander onderwerp had hij hoogstwaarschijnlijk ook gewoon 2.5* gekregen.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Mocht het precies dezelfde horror zijn geweest met een ander onderwerp had hij hoogstwaarschijnlijk ook gewoon 2.5* gekregen.
Dit ja, hoewel ik de opbouw toch wel leuk vond. Maar zoals vaak bij dit soort films is de verklaring nooit echt zo leuk als je gehoopt had en wordt het mysterie sterk gemist in het vervolg van de film.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Advies opgenomen en met zo weinig mogelijk voorkennis de film ingegaan. Ik weet niet in hoeverre dat heeft bijgedragen aan de spanning, maar die was er zeker! De eerste, laten we zeggen, 2/3 van de film uiterst vermaakt door de rare dingen die er gebeuren en de sfeer die dat creëerde. Langzaam aan wordt door subtiele opmerkingen duidelijk dat er toch iets mis is met de blanke schoonfamilie die op het eerste oog een liefhebbende familie lijken te zijn.
Daar ligt absoluut de grootste kracht van de film. Als kijker wordt je in het nauw gedreven door alles wat er gebeurt, en blijf je constant aan het gissen wat er nou écht aan de hand is. Daarnaast een aantal keren hardop moeten lachen door o.a. wat geslaagde uitwisselingen tussen de hoofdpersoon en zijn vriend. De film vloog voorbij en ik was ontzettend geïnteresseerd. Alleen toen kwam het einde.. dat was dan weer minder.
Het moment dat Chris gevangen werd genomen, er via zo'n domme intercom tv met hem gecommuniceerd wordt en een video wordt afgespeeld waarin alles hem haarfijn wordt uitgelegd,
verloor de film mijn intrige. Vervolgens een vrij standaard good conquers evil als hij iedereen weet te overmachtigen en veilig thuiskomt. Dat vond ik echt ontzettend jammer, had een veel creatiever einde willen hebben. Had verder op zich geen problemen met de reveal an sich, daar valt wel wat meer over te zeggen (al had ik wel wat interessanters gewild). Denk dat de film wil duidelijk maken dat er mensen zijn die zich niet racistisch voordoen en dat in principe ook gewoon niet zijn, maar zich wel schuldig maken aan racial profiling en als puntje bij paaltje komt wel vooroordelen hebben. Ze willen het lichaam van zwarte mensen vooral door hun bouw en vorm, en zijn daar vrij exclusief mee. De manier waarop Chris als ware werd verkocht liet echter wel weer de aard der blanken mensch zien.
Vrij hypocriet ook van de film om de zwarte man uiteindelijk iedereen te laten overpoweren. Wat wil je nou zeggen? Dat de blanken in hun recht staan om zich op zwarte mensen te richten? Beetje hypocriet?
Ondanks mijn problemen met het einde van de film heeft het me wel aan het denken gezet en heb ik me erg vermaakt. Heb de manier waarop het mysterie wordt opgebouwd erg gewaardeerd en heb er met plezier naar gekeken.
3.5*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Voor mij geldt dat ook wel. En ik vind die racisme troef ook niet zo enorm goed uitgewerkt, laat staan vernieuwend of fris. Film voelde naar mijn mening wel echt aan als een debuutfilm. Geen slechte natuurlijk, maar de superlatieven die over internet vliegen zijn wat mij betreft een beetje te veel van het goede.
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13395 stemmen
25 minuten type- en nadenkwerk in de trein. "De pagina is opnieuw geladen wegens een probleem"
Dat is gewoon ontmoedigend. 
Edit: vermoedelijk vind ik van het weekend wel de zin het opnieuw te doen. Maar nu is het borreltijd.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Mr Confused
Noemt het een pagina terug ook al, ik moest inderdaad ook erg sterk denken aan The Stepford Wives, Invasion of the Body Snatchers en nog wat deeltjes Seconds en nog een spoortje Manchurian Candidate. Mischien wat lomp, maar in de jaren 80 was dit een Nerd VS Jocks horror geweest. De film gaat over vertrouwen en vervreemding in een omgeving waar "je" niet goed thuis of gewoon bent. Nu is het dan heel "actueel" omdat het over z/w gaat. Maar het is eigenlijk een door en door klassieke film.
Gedachtenexperiment. wissel het eens om voor: een gaystel gaat voor het eerst naar ouders op het platteland, je zou zelfs het stel en de ouders African American kunnen maken, kan je praktisch dezelfde film maken
Doom4
-
- 617 berichten
- 481 stemmen
Goeie thriller.
Vond het een mysterieuze film. Op een gegeven moment dacht ik nog waar gaat dit naar toe en dan wil je gewoon doorkijken! Het einde vond ik ook erg sterk.
Nog even over het onderwerp van de film; ik vond het geslaagd en origineel alleen toen de ontknoping kwam zonder te veel te noemen snapte ik het niet helemaal, waarom niet een willekeurig iemand?
Als je er in gaat met ik ga een horror kijken denk ik alleen dat je een beetje besodemieterd word
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Mr Confused
Noemt het een pagina terug ook al, ik moest inderdaad ook erg sterk denken aan The Stepford Wives, Invasion of the Body Snatchers en nog wat deeltjes Seconds en nog een spoortje Manchurian Candidate. Mischien wat lomp, maar in de jaren 80 was dit een Nerd VS Jocks horror geweest. De film gaat over vertrouwen en vervreemding in een omgeving waar "je" niet goed thuis of gewoon bent. Nu is het dan heel "actueel" omdat het over z/w gaat. Maar het is eigenlijk een door en door klassieke film.
Gedachtenexperiment. wissel het eens om voor: een gaystel gaat voor het eerst naar ouders op het platteland, je zou zelfs het stel en de ouders African American kunnen maken, kan je praktisch dezelfde film maken
Ik ga niet mee in je gedachtenexperiment. Get Out gaat over een blanke familie die hun African American medemens het liefste weer reduceert tot slaven. Als toyboy, werkster, tuinier, ogen etc. Door middel van een hersenoperatie. Ik zal je een lesje Amerikaanse geschiedenis besparen, maar zoiets kan je niet even inruilen voor een homostel.
Het gaat er nou juist om dat deze gestoorde blanke familie hun donkere medemens nodig heeft omdat ze 'zo gespierd en sterk zijn' (zo wordt het letterlijk gezegd in de film). Maar waarom zou een plattelandsfamilie een homostel nodig hebben? Dan haal je de hele angel uit de film. Overigens, is het een algemeen aanvaard gegeven dat iedere boer iets tegen homo's heeft? Dan heb ik iets gemist
.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ga niet mee in je gedachtenexperiment. Get Out gaat over een blanke familie die hun African American medemens etc
Volgens mij gaat die film daar helemaal niet over. Die ingelijfde African Americans zijn toch gewoon hun eigen oude, rijke vrienden, opa's, oma's etc (brain-transplantion)? En hun 'jobs' zijn een facade. Blinde man heeft zelfs gewoon ogen nodig (daar heeft ras al helemaal niets mee van doen)
Boodschap mbt ras komt totaal niet over in deze film. Daarom vind ik de film ook totaal overroepen (qua inhoud vooral).
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Volgens mij gaat die film daar helemaal niet over. Die ingelijfde African Americans zijn toch gewoon hun eigen oude, rijke vrienden, opa's, oma's etc (brain-transplantion)? En hun 'jobs' zijn een facade. Blinde man heeft zelfs gewoon ogen nodig (daar heeft ras al helemaal niets mee van doen)
Boodschap mbt ras komt totaal niet over in deze film. Daarom vind ik de film ook totaal overroepen (qua inhoud vooral).
Op het laatst wordt het raciale element steeds meer losgelaten inderdaad. Daar ben ik het met je eens. Maar het begin met al die ongemakkelijke woordgrapjes en onderhuidse racisme (Even aan de biceps zitten want zwarte mensen zijn zo sterk, natuurlijk is basketbal de favoriete sport van Chris en niet ijshockey etc.) is ijzersterk. Door dit allemaal in te ruilen voor een homostel ga je er wel aan voorbij hoe zeer dit nog leeft in Amerika en ook hier in Nederland. Trouwens, hoe ga je bij een homostel de twist op het einde verklaren? Dat Rose ook in het complot zat bedoel ik.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
IH88
Als je het allemaal heel letterlijk neemt niet nee. Natuurlijk gaat Get Out over slavernij. Ik wilde met mijn gedachtenexperiment laten zien, dat je zonder hele grote ingrepen een hele andere film kunt maken.
Dat met die boer snap ik niet. Stroman? Niet eens met de gelijkenis met the Stepford Wives? Dat is toch echt bijna dezelfde film, kwa opbouw.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Plattelandsfamilie/boerengezin. Je stelt een zwarte man die op bezoek gaat bij zijn racistische blanke schoonfamilie gelijk aan een homostel die op bezoek gaat bij een plattelandsfamilie. Hiermee suggereer je dat een plattelandsfamilie eerder iets tegen homoseksuelen heeft dan een familie op drie hoog in Amsterdam. Een vooroordeel dat ik graag weg wil nemen, want helaas zit homohaat nog overal.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Voor mijn gedachten experiment was ik zelfs al zover dat het evangelisten waren die aan "Pray away the Gay" deden. In het gedachten experiment waren het overigens African Americans deze evangelisten die iets tegen de Gay hadden. Double plus slecht dus!
Maar aanhakend op dit treintje, geen probleem dat blanken in een dikke villa in de bossen weggezet worden als racist? Zoals dat in Get out gebeurt? Laatste abstractie voor vandaag, Get out is ook een gedachten experiment.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Goeie thriller.
Nog even over het onderwerp van de film; ik vond het geslaagd en origineel alleen toen de ontknoping kwam zonder te veel te noemen snapte ik het niet helemaal, waarom niet een willekeurig iemand?
Als je er in gaat met ik ga een horror kijken denk ik alleen dat je een beetje besodemieterd word
De blinde man wilde Chris zijn ogen. In het gesprek op het feestje kwam ook al naar voren dat Chris zo'n "goed oog" voor mooie plaatjes had. Als kunsthandelaar wilde die man daarom zijn ogen, volgens mij had dat niet zoveel met ras te maken. Ik kan me vergissen. Echter bij die opa die een sprinter was wordt er geimpliceerd dat zwarte mensen atletischer zijn en vandaar werd gekozen voor het lichaam van een donkere man.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Eigenlijk is de hele ellende dus begonnen omdat de Opa van de blanke familie ooit van Jesse Owens verloor met hardlopen
Voor de liefhebber, dat legt nog weer een hele andere laag open: Jesse Owens wins gold in Nazi Germany, 1936 - rarehistoricalphotos.com
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Voor mijn gedachten experiment was ik zelfs al zover dat het evangelisten waren die aan "Pray away the Gay" deden. In het gedachten experiment waren het overigens African Americans deze evangelisten die iets tegen de Gay hadden. Double plus slecht dus!
Maar aanhakend op dit treintje, geen probleem dat blanken in een dikke villa in de bossen weggezet worden als racist? Zoals dat in Get out gebeurt? Laatste abstractie voor vandaag, Get out is ook een gedachten experiment.
Als het een goede film oplevert heb ik er voor deze keer geen probleem mee dat een rijke blanke familie als racisten worden neergezet
. En racist, de vader zou voor de derde keer op Obama hebben gestemd he
. Maar daar zijn we het in ieder geval over eens, Get Out is een sterke film
.
Gerelateerd nieuws

Oscarwinnende horrorfilm 'Get Out' van Jordan Peele verschijnt zeer binnenkort op Netflix

'Get Out' van Jordan Peele is morgenavond (11 januari) te zien op televisie: 'Een prachtige belevenis om nooit meer te vergeten'

De achtste Horrorfilm Challenge staat op losbarsten: Dit zijn de 25 beste films uit het beginjaar

Netflix-kijkers streamen massaal goed beoordeelde horrorfilm 'Get Out': titel dendert top tien binnen
Bekijk ook

Der Kommer en Dag
Drama, 2016
70 reacties

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Misdaad / Drama, 2017
425 reacties

Be Here Now
Documentaire / Drama, 2015
5 reacties

Contratiempo
Thriller / Misdaad, 2016
165 reacties

A Torinói Ló
Drama, 2011
154 reacties

An Cailín Ciúin
Drama, 2022
69 reacties
Gerelateerde tags
ontvoeringexternally controlled action manipulationhypnoseparents-in-lawracistsatirewraakdonkere komedieinterraciale relatieverdwijningracismepsychologische thrillerneurosurgeon vermist persoonpsychological horrorstereotype brain surgerybody switchrace-conscious pretentious
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








