Nova Zembla (2011)

Nederland
Drama / Historisch

geregisseerd door Reinout Oerlemans
met Robert de Hoog, Derek de Lint en Victor Reinier

Nova Zembla vertelt het legendarische, waargebeurde verhaal van de avontuurlijke ontdekkingsmissie van Willem Barentsz (Derek de Lint), dat destijds is opgetekend door het jonge bemanningslid Gerrit de Veer (Robert de Hoog). In het 16e eeuwse Amsterdam waarin de scheepsbemanning wordt samengesteld is Gerrit de Veer assistent van de bekende dominee Petrus Plancius (Jan Decleir) en bovendien verliefd op diens mooie dochter Catharina (Doutzen Kroes). Als grote initiator van de ontdekkingsreis besluit Plancius heimelijk om de bleue Gerrit mee te sturen op de expeditie van Barentsz en Heemskerck (Victor Reinier) om te bewijzen de liefde van zijn dochter waard te zijn.

avatar van Thorak
Wat betreft het uiterlijk en de sfeer van de film wel ja, maar het verhaal ligt toch aan de scriptschrijvers lijkt me? En dat verhaal (of het gebrek er aan) was nou wat mij betreft het grootste probleem van de film. Het daadwerkelijke verhaal is een vrij spectaculair gegeven, maar er is vrijwel niets mee gedaan...

Stephan schreef:

Onzin. Regisseur is creatief eindverantwoordelijk. Zeker als hij zelf ook producent is.

Daarbij is de regie abominabel.

avatar van Triple G
Het klonk aantrekkelijk. Het verhaal van Barentsz in beeld gebracht. Oude sfeer, reizen, ontdekken, barre omstandigheden. Hoe onderhoudend het echte verhaal ook is, je kunt er, gebaseerd op de werkelijkheid, een heel strakke film uit halen. Dat is dus niet gelukt. Twijfelachtig acteerwerk, gevoelloze personages, chemieloos, spanningsloos. De hoop houdend dat er nog ergens iets gebeurt in tegenstelling tot bovenstaande met de hier en daar aardige beelden zorgde ervoor dat ik 'm niet heb uitgezet.

Gelukkig ging ik de film wel in met een vooroordeel. De film is Nederlands. Dat brengt zelden topkwaliteit.

avatar van frolunda
Teleurstellende film,enkele mooie plaatjes,een paar sterke scenes en daar houdt het wel mee op.Verder vooral saai plus matig acteerwerk en zielloze regie.

De prent wordt met de beste intenties vertoont, maar een chronisch gebrek aan kwaliteit breekt dit in potentie heroïsche verhaal volledig op. Het script is erg mager, de personages voelen aan als lege hulzen en de acteerprestaties zijn verre van geweldig. Er is nauwelijks chemie, van enkele personages had ik bij de 'afpresentatie' het idee van: oh had die ook de rol dan? En doet Doutzen oprecht haar best, maar dat maskeert haar gebrek aan acteertalent niet. Oerlemans zelf gaat zeker ook niet vrijuit. De film zit rommelig in elkaar, komen er een paar blunders van jewelste voorbij (pen en papier???) en vraag ik me nog altijd af wat nu de meerwaarde van de 3D is geweest. Een dure toevoeging dat geen enkele functie heeft; zonde.

avatar van m1701
saaie film..... verhaal wel leuk maar gebeurde ook niet veel.
Zoals ik de verhalen ken van school was het allemaal volgens mij veel gruwelijker en extremer... vond dat ze er een nogal mat verhaal van hebben gemaakt.

Redelijke film over de ontdekkingsreis naar India via de Noordelijke zeeroute aan het einde van de 16e eeuw. De film ziet er zeker mooi uit en de hele reis is vrij realistisch in beeld gebracht. Helaas zakt het verhaal soms wat in en mist het hier en daar de nodige actie. Ook komt de romance nogal geforceerd over en is het acteerniveau wisselend. Al met al zeker geen slechte film over een stukje vaderlandse geschiedenis.

Brrrrr. En dat is niet van de kou. Wat een draak van een film. Derek de Lint speelt zijn eigen soap-rol en dus totaal karakterloos. Victor Reinier is alles behalve een kapitein. Doutzen ziet er weer geweldig uit, maar ze had totaal geen rol in dit verhaal.

De goede functie voor dit verhaal is misschien om op de basisschool te tonen voor kinderen die te lui zijn om de geschiedenisboeken te lezen.

De film is een voorbeeld van de verkwisting van Filmfondsen. Een les voor hen; geef je geld niet aan Oerlemans.

avatar van Geno
He verdorie.... nou was ik eindelijk zo ver om totaal onbevooroordeeld, nee..., met een zekere trots deze film te gaan bekijken...; ben ik toch een beetje teleurgesteld.

Je bent op voorhand toch sowieso al opgelucht dat Jeroen Krabbe uberhaupt niet meespeelt; noch als kapitein, noch als zieke zeekoe.

Maar waarom acteren Nederlanders nou zo matig? Want soms ongeloofwaardig en soms een beetje amateuristisch. Je voelt je er als kijker aldoor wat ongemakkelijk bij. Hoe kan dat toch?

Helaas ook voor deze film geldt: zelfs een echte snor lijkt nog aangeplakt!

Nu komen we als voormalige zeemacht, ja wereldmacht, al met een film die niet gaat over de onvoorstelbare heroieke prestaties, nee, dan komen we eigenlijk toch aan met een mislukking. Nou... laat die mislukking dan iets heroiek hebben... Maar het blijft dan toch steken bij een drama, omdat het verhaal zelf onvoldoende heroiek kan brengen. En dat had eventueel gelegen kunnen zijn in de terugreis van enkele bemanningsleden, of aankomst in Amsterdam. Maar ok je bent ook gehouden aan de feiten. Temeer (zo stond aan het eind geschreven): de premie van de stad Amsterdam is nooit uitgekeerd aan de bemanning.... Dus hoe sneu wil je het hebben?

Ondanks het feit dat ik de kou niet voelde, noch de emoties, waardeer ik wel de onderwerpkeuze, want laten we toch ook eens trots zijn op onze vaderlandse pioniers! en de poging die gedaan is door Oerlemans om hier een serieuze film van te maken!

Het begin was wel aardig. Door de hele film heen af en toe een beetje misplaatst bombastisch. Heemskerck en Barentsz vond ik beide wel oke vertolkt. In tegenstelling tot de hoofdrolspeler, en eigenlijk de meeste andere bijrollen. Voice over was niet heel slecht, hoewel soms wat quasi episch.
Ik vind dat Oerlemans best potentie heeft als filmmaker alleen blijft het een beetje bij goede bedoelingen. Zo vind ik de keuze voor dit verhaal prima, en zitten er in onze geschiedenis nog een hoop verhalen die verfilmt horen te worden. Zoals Geno hierboven ook zegt is er voldoende heroiek in onze geschiedenis om trots op te zijn en dat mag ook best eens belicht worden.
De muziek was niet verkeerd maar vaak nogal verkeerd geplaatst. Ook de kostuums en de decors is weinig op aan te merken, toch kan dit de film als geheel helaas niet redden.

avatar van margo1
Wat een gemiste kans is deze film. Het acteerwerk was zó slecht, dat de eerste de beste amateurclub het waarschijnlijk beter zouden doen. Voeg daarbij de vele ongeloofwaardige scenes en je hebt een draak van een film.

Ik heb de film laat gezien Eniet in 3D , gewoon thuis. De slechte kritiek verbaast mij, zo slecht vind ik het niet.
Gezien het budget vind ik dat ze het best goed gedaan hebben. Het bleef mij boeien.
Natuurlijk kwamen sommige momenten wat ongeloofwaardig over,
Ik heb 4 sterren gegeven, temeer ik dit toch een van de betere Nederlandse film vind.

marja51 schreef:
Gezien het budget is het juist een nóg groter wanproduct dan zoals het hier beoordeeld wordt! Zelfs al was het een low-budget film geweest dan was het weinig te genieten, maar deze film had juist een gigantisch astronomisch budget voor Nederlandse begrippen!
En dan krijg je iets als dit...

avatar van marximaal
Erg jammer ze hadden hier veel meer uit kunnen halen, het verhaal was op zich wel mooi en interessant maar het was gewoon te simpel uitgewerkt. Wanneer een paar mannen zolang in de vrieskou boven op elkaar zitten gebeurd er echt wel meer qua ruzie enzo er had van mij wel meer gevochten mogen worden of in ieders geval iets mogen gebeuren. Nee ik vond de film erg tegenvallen. Jammer

avatar van Askikker
Viel me nog heel mee, als ik de naam Oerlemans hoor moet ik al spontaan.....

Maar een gedrocht was het natuurlijk wel, met al die clichees, slecht gespeeld, opzwellende muziek en flauwiteiten.

Helaas kent Oerlemans de route niet, want ipv noord oost is ie noord west gegaan; verder dan IJsland zijn de mannen nooit gekomen, en das flink uit de route.
Wel leuk al die IJslandbeelden voor een IJsland kenner, maar ook wel n beetje dom voor zo'n historisch bedoelde film.

avatar van El ralpho
Gebakken lucht

Nova Zembla doet qua aankleding niet onder voor een succes serie als Game of thrones, zeker voor Nederlandse begrippen zit dit namelijk erg goed in elkaar! Op alle overige fronten presteert de film echter wel onder de maat omdat het met name een saaie en langdradige reis is om uit te zitten.

Hoewel het verhaal wel duidelijk ergens heengaat voelde ik me nooit betrokken bij de reis omdat er ook maar bar weinig gebeurde. Als er dan een keer gevaar dreigde bleef het bijvoorbeeld bij een schaduw op de achtergrond. En als het dan uiteindelijk toch een keer fout gaat, krijgt de kijker eigenlijk amper iets van het gevaar in beeld. Hoezo worden wij hier blij gemaakt met een dode mus?

Ook het acteren is in het algemeen onder de maat. Hoewel Robert de Hoog het nog wel aardig doet is aan Doutzen Kroes direct te merken dat haar rol slechts een uitstapje naar het witte doek betreft. Ook de overige acteurs acteren in het algemeen te ondermaats. Ze spreken dan ook te opdreunend, alsof ze hun teksten van een blaadje aan het oplezen zijn en dit draagt dan ook absoluut niet bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal. Dit zijn allemaal gemiste kansen want een goede basis lijkt zeker te zijn gelegd als men de decors en oogstrelende landschappen die er voorbij komen bekijkt. Het is alleen jammer dat de rest van de film zo dodelijk saai is..

avatar van missl
Wat een flauw verhaal. De gebeurtenissen zijn onrealistisch, de dialogen zijn verschrikkelijk en ik begrijp niet waarom Kroes zoveel aandacht kreeg voor deze film. Ik bedoel; lekker wijf hoor maar totaal geen toegevoegde waarde.

Ik begrijp de negatieve kritiek niet. Voor Nederlandse begrippen is dit een superieure film. Ik keek allen voor Doutzen Kroes maar de film moet je zien als documentaire. Het is gewoon een goed gefilmde documentaire.

avatar van Ebenezer Scrooge
Scary Movie

Polignac schreef:
Als je de film als documentaire wilt zien zouden ze toch eerst de geschiedvervalsing er uit moeten halen. Dit gedrocht had gewoon nooit uit moete mogen komen, er is absoluut gewoon niets goeds aan te vinden.

avatar van nadrin
Inderdaad een heel mooie Nederlandse film. Vrij realistisch verhaalt, en goed geacteerd. Ook een pluim voor de muziek

avatar van Roger Thornhill
Pluspunten: goed spel (vooral van Robert de Hoog, maar met uitzondering van die Maagdenburger bollen), prachtige opnames, nergens verveling opwekkend. Minpunten: voorspelbare scheepsperikelen, te weinig spannend of dramatisch dwingend, en waar zijn toch die ingevallen wangen en de afgevroren vingers en tenen? De totaalscore blijft uiteindelijk toch aan de goede kant, maar dat heeft er ook wel mee te maken dat historische (in)accuratesse voor mij niet van doorslaggevend belang is.

avatar van FILM!BOY!
Veel dialogen, maar weinig verhaal. Wordt nergens spannend en is erg langdradig. Heb de film alleen afgekeken vanwege het feit dat de film is gebaseerd op een historische gebeurtenis in onze geschiedenis.

avatar van starsky87
Had denk ik een te hoge pet op van deze film, het verhaal / drama viel me best tegen. Ik had er meer van verwacht, ondanks dat het een Nederlandse film is.
Had naar mijn mening iets meer actie in gemogen. Beelden zagen er wel mooi en realistisch uit.

Keek wel paar keer op de klok van wanneer is hij afgelopen.

avatar van king_pin
Askikker schreef:

Zo veel films doen dat, een andere locatie dan waar het daadwerkelijk afspeelt. dat vind ik een slechte reden om de film mee af te doen.

avatar van Boneka
Nou eindelijk dan op tv. RTL 4 zonder ned. ondertiteling. Lekker handig met al die fluisterstemmetjes. Veel gemist. Nou ja gemist de hele film is ronduit zwak te noemen. Beelden zijn fraai en daar heb je het wel mee gehad. Het plot is bijzonder zwak om nog maar te zwijgen over onze acteur prestaties. Matig! Dat gestaar van Robert de Hoog. Vreselijk! En dan ook nog een hoog deja vu gehalte inclusief de muziek van Titanic. Slecht verzonnen! Ook leuk als ze op die ijsbeer hakken in het begin. Geen bloedspetter te zien. Nee het was bar en boos. Ga maar snel terug naar je soaps Reinout!

avatar van Black Math
Zoals verwacht bijzonder matig.

Opgegroeid in een havenstad heb ik altijd wel wat gehad met verhalen over mensen als Barentsz en Van Heemskerk. Dan is het wel even slikken als laatstgenoemde gespeeld wordt door iemand als Victor Reinier, die ik me vooral herinner als snelle jongen in diverse series, en die voor mijn gevoel totaal niet het juiste overwicht heeft om iemand als Van Heemskerk te spelen. Voor De Lint als Barentsz geldt dit ook zij het in iets mindere mate. Daar komt ook nog eens het behoorlijk slechte acteerwerk van vrijwel de hele cast bovenop. Grote verrassing is wel dat Kroes en Schilt zich haast nog het meest aan de malaise weten te onttrekken.

Ook aardig was dat Plancius door Decleir werd gespeeld. Historisch correct, want Plancius was een Vlaming. Voor de rest wordt de historie vaak met de voeten getreden. Niet altijd even erg, de (volgens mij) historisch incorrect diepe decolletees van Kroes vond ik verre van ergerlijk. De zeikerige muziek die tijdens haar scenes voorbijkwam vond ik dan weer wel hoogst irritant. Sowieso was de muziek vaak dik aangezet. Jammer, want dat breekt de sfeer alleen maar nog verder af, in plaats van dat het een beetje weet te compenseren voor de overige aspecten van de film.

1* voor af en toe wat mooie beelden.

avatar van Sjoerdow
Melodramatisch en veel overacting. Gelukkig op tijd uitgezet

De film is een aaneenschakeling van slechte dialogen, stompzinnige retoriek, saaie scenes en historische quatsch.
Het begint al met een tenenkrommende inleiding waarin beweerd wordt dat Nederland straatarm is door de oorlog met Spanje en dat men daarom een weg naar Azië moet vinden. Wat een onzin. De rijkdm van de Republiek had veel meer te maken met de moedernegotie, val van Antwerpen, stapelmarkt en specialistische landbouw in Holland dan de handelsroutes. Bovendien werd al vanaf halverwege de 16e eeuw handel met Azië opgestart. Sowieso is de patriottische retoriek nogal vreemd. Het was gewoon een kansloze en doelloze missie om een nieuwe route te vinden naar Azië. Wat er dus zo episch aan dit verhaal zou zijn, weet ik ook niet. Paar mannen in een te koud land in een blokhut....Tja. Ik zie liever films over echte verhalen, zoals Johan van Oldenbarnevelt, Hugo de Groot, Jacoba van Beieren, de slag bij Warns (die eigenlijk bij Stavoren was), Floris de Vijfde of weet ik het allemaal.

En dan is de film nog eens tergend slecht ook. Het script rammelt niet, het ontbreekt gewoonweg. Verder slaan de dialogen weer als een tang op een varken. En hoe krijg je het voor elkaar Derek De Lint en Victor Reinier in 1 film te proppen? Die gasten lezen enkel zinnetjes voor, dat kun je geen acteren noemen.

Zoals wel vaker een mislukte poging om een Nederlandse film te maken. Aan onze acteurs ligt het niet, genoeg kwaliteit in huis, maar zo lang we al die slechte acteurs en niet-acteurs als Doutzen Kroes inzetten krijgen we geen goede films.

alleen is de rol van Doutzen Kroes overbodig

Dit las ik veel in verschillende recensies, maar dat is dus nu juist weer net niet zo. Zij moet vooral het contrast vertegenwoordigen met de situatie waarin zij zitten. Als je met min 30 (?) vastzit op Nova Zembla wordt het verlangen om met Doutzen Kroes onder de dekens te kruipen natuurlijk wel erg groot. Dat je daar dan de mooist mogelijke ‘actrice’ voor wilt casten is logisch. Dat zij verder niet zo veel anders te doen heeft dan mooi zijn, maakt niet haar rol meteen overbodig.

Over de film; heb hem op de zap (ik stem dan niet, al geldt dat volgens mij niet voor iedereen) gehad de hele avond. Echt slecht vond ik hem niet geloof ik, maar het boeide me allemaal niet gek veel en wist mijn aandacht al helemaal niet vast te houden. Vermoedelijk zou mijn stem ergens rond de 2 sterren uitkomen.