Haywire (2011)

Verenigde Staten / Ierland
Actie / Thriller

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Gina Carano, Ewan McGregor en Michael Fassbender

De mooie freelance geheim agente Mallory Kane wordt door verschillende globale organisaties gevraagd om klussen uit te voeren die regeringen niet zelf kunnen en mogen goedkeuren. Na een gijzelaar bevrijd te hebben in Barcelona, wordt Mallory snel op een missie gestuurd in Dublin. Als die missie fout gaat, ontdekt ze dat ze bedrogen is en moet ze al haar vaardigheden, trucs en mogelijkheden aanwenden om een internationale klopjacht te ontlopen en terug te keren naar Amerika.

avatar van esoxlucius
Een bij elkaar gejat onsamenhangend geheel. Het is een slap aftreksel van de eerste 3 bourne films met een gekopieerde soundtrack van de ocean's 11 reeks. Beetje jammer.

avatar van grovonion
en dat met een actrice die als vrouwelijke cloon van Steven Seagull kan doorgaan, extreem matige film.

avatar van Noodless
Slap verhaal die op geen enkel moment weet te boeien. Gelukkig zijn er een paar leuke actiescènes die overigens wel goed in beeld worden gebracht. Daarbij een leuke hoofdrolspeelster die haar rol overtuigend weet te brengen op gebied van actie. Verder zijn er hier heel wat bekende namen aan te treffen in deze film, maar ze bieden geen meerwaarde.
De rollen zijn vaak kort van duur of qua inhoud redelijk magertjes.
Weinig spanning overigens te bespeuren. 5/10

avatar van ikkegoemikke
De vrouwelijke Jason Bourne ... prettig om naar te kijken die Gina Carano , njammie. Niet voor niets dat ze nu gecast is in Fast & the Furious 6.
Veel flashbacks in deze film, waar ik niet zo fan van ben.
Vechtscenes zijn prima.
En Michael Douglas heeft een beperkte rol er in ... niet dat daardoor de hele film naar een hoger level wordt gebracht.
Leuk om naar te kijken , maar ik zal deze niet nog eens bekijken !

Mooie vrouw die Gina Carano, met haar mannelijke handen en grote voeten. Met zo'n vrouw moet je getrouwd zijn, ze lost alle ruzies in het verkeer en met de buren meteen op. En wat te denken in bed, hemelsnaam zeg.

De film zelf viel wel mee, niet origineel en ook niet super. Gewoon doorkijken op een regenachtige zondagmiddag tijdens een economische crisis.

avatar van Filmkriebel
Film gaat nergens over. Of toch wel? De uitleg van de hele film wordt in één keer op het einde onthuld, en dat vond ik een big mistake. Dit is ook de reden waarom het hele gebeuren helemaal niet interessant is; je weet gewoon niet waar het om draait. De actiescènes waren best OK, sportvrouw Carano lijkt geknipt voor deze actierol, maar nergens overstijgt Haywire de conventies van het genre. En ze duikt op elke plek op, waarvan de meest onwaarschijnlijke dat strand is ergens in Mexico waar ze achter McGregor aansluipt . De jazzy lounge (of is het lounge achtige jazz?) waarmee Soderbergh de film oppimpt vond ik ook maar goedkope rommel. Zou beter passen als muzak in de supermarkt. Hij leek volledig de pedalen kwijt. Wat een flop.

Beetje teleurstellend voor een Soderbergh.

Ook niet echt een film voor hem. Hij mag wat mij betreft écht voluit gaan, of het écht klein houden, maar deze mix van beide werelden is er eentje die niet goed uitvalt. Veel bekende namen, maar verder duidelijk een erg beperkt budget.

Soderbergh zet het nog wel redelijk stijlvol in elkaar. Af en toe mooi camerawerk, gedurfd om de actiescenes bijna ongeëdit te laten, het verhaal zonder al te veel poespas uitgewerkt en de bekende koppen die in elkaar gemept worden is écht een leuke toevoeging. Maar in de details gaat er een hoop verkeerd.

Buiten het camerawerk stelt het visueel niet veel voor. Oogt vaak net dat beetje te goedkoop, vooral de filtertjes dan. De actiescenes mogen dan zonder knipwerk in beeld gebracht worden, Carano heeft de uistraling van een dode mus en ook de choreografie laat te wensen over. Beetje makke actie ... het is niet voor niks dat andere regisseurs aan het editen slaan als het vechtwerk van dit niveau is. En ook het verhaaltje is niet boeiend genoeg. Veel vragen tijdens de film, maar heb er geen moment aan getwijfeld dat het naar het einde toe allemaal mooi uitgelegd zou worden.

Gelukkig duurt het niet al te lang en zorgt Soderbergh voor een aardig tempo, maar hij kan veel beter dan dit (The Limey).

avatar van goongumpa
Huh? Wat een absurd gemiddelde. Een simpele actiefilm, maar gewoon... Beter. Je merkt meteen dat hier een erg vaardige regisseur aan het roer staat. Lange shots waarin veel gebeurt, vloeiend beweeglijk camerawerk, interessante standpunten (in zijn eenvoud), fijne filtertjes. De cast is een wat vreemd samenraapsel, maar het werkt best, en de jazzy soundtrack heeft ook zijn momentjes. Erg vermakelijk.

avatar van DonOswaldo
Dikke teleurstelling.

Ik herinner nog dat ik hier voor de release naar uitkeek en hoopte met een 'beter laat dan nooit' te openen, maar helaas. Ik lees wat vergelijkingen met de Ocean's, en terecht, vooral de luchtige toon heeft Soderbergh overgeheveld met dergelijke muziek. Dat laatste wil ik niet te veel woorden aan wijten, maar gatverdamme, wat een vreselijke muziekkeuzes. Toch zeker 0,5 - 1 punt aftrek enkel daarvoor.

Zo'n plot à la Bourne (ook die vergelijking komt niet uit de lucht) is altijd wel wat voor mij, maar de vertelwijze is warrig en saaitjes. De actiescènes zijn -ondanks wat leuke choreografie op momenten- nogal knullig door vervelende muziek of de afwezigheid daarvan, fluisterende sound effects en gekreun alsof er de liefde bedreven wordt. Pluspunt is Gina Carano, die zich prima staande houdt in de hoofdrol en ook de credibility heeft voor zo'n rol. Hopelijk krijgt ze met In the Blood (2014) wat beter materiaal om mee te werken.

avatar van Toontje G
Spannend? Niet echt en weinig actie. Het lijkt wel of ze een marathon aan het lopen zijn tijdens de achtervolgingen. Slecht camera werk en dito acteerwerk. Van Banderas zijn we gewend dat hij de laatste tijd in B films speelt maar van Douglas verwacht je dit niet. Carano probeert goed haar best te doen maar helaas voor haar is niets in deze film noemenswaardig. Snel vergeten dus.

avatar van K. V.
Deze was op tv en ook eens meegepikt, maar 'k vond er niet zo veel aan. 'k geraakte niet echt in het verhaal en het wist me dus maar matig te boeien.
Redelijk wat bekend volk qua cast, maar echt overtuigend kwam het toch allemaal niet over.
Verder zag het er wel niet slecht uit.
Tja, geen groot gemis als je hem gemist zou hebben.

avatar van VforVictor
Best een aardige film ondankse de negatieve reacties hier. Goed geacteerd, goeie gevechten en een simpel maar doeltreffend verhaal. Enige minpuntje was de korte speelduur en dat de characters niet echt werden uitgediept en dat met een sterren cast. 3 sterren.

avatar van ILDIB
Prettige film, heerlijk tempo, goede actie, fijne hoofdrolspeelster maar helaas te lang te vaag over wat er nu eigenlijk gaande is. Daarom niet veel hoger.

T punt hier is absurd. Zoals zovaak worden spelers en regisseurs die in topfilms hebben deelgenomen extra gestraft als ze een film op een treetje lager maken.

avatar van Glennekeeeee
heb hem nu in één stuk gezien (was vorige keer in slaap gevallen en dan terug opgezet en dan terug in slaap gevallen etc)

ik blijf bij mijn mening. zo een topcast maar eigenlijk heeft geen enkele van de grote namen een noemenswaardige rol die echt wordt uitgewerkt. ze zijn ofwel goed, ofwel slecht, ofwel dom gedurende hun scène in de film en nadien dooft hun personage vrijwel slecht uit of word er amper achtergrond aan gegeven. wel leuk is de stijlvolle visuele stijl van de verschillende steden en alle scènes vaak in lange shots gefilmd, zeker bij de actiescènes geeft dat een aparte dimensie, zeker als er ook nog geen muziek wordt ondergezet. spijtig genoeg mist de actie daardoor vaak wel wat spanning waardoor het alle tussenstukken die op zich vermakelijk zijn maar nergens uitspringen kan verbloemen.

Haywire is een gemiste kans, een beter, strakker, ordelijker, uitgewerkter, slimmer scenario had veel goed gemaakt en dan had de cast ook beter tot hun recht uit kunnen komen

avatar van Kondoro0614
Haywire

Ik had hele slechte verwachtingen van deze film. Deze zijn niet uit gekomen, echter is de film me erg mee gevallen. Buiten het feit dat zo'n standaard Hollywood filmpje is waar Gina Carano (knappe meid) de heldin van de film is die onsterfelijk is. Kan het er allemaal mee door. Het zou niet de beste actie film worden. Aangezien het verhaal hier te mager voor is en het concept ook niet goed naar voren is gekomen. Ik moet zeggen dat je, je wel kan vermaken met een film als deze, waar je toch meestal je verstand op 10 moet zetten en moet gaan kijken. Ga je oplettend kijken, dan komt de film er bar slecht uit. Jammer is het wel. Ik heb hem gezien op Netflix Nederland.

avatar van Al DeNiro
Wat een stoere en lekkere wijf is die Gina toch.

Ik vond het wel een lekkere film om weg te kijken. Lekkere actie.
Ik ben het wel eens met de commentaren dat de personages niet heel erg uitgediept zijn en het nogal onsamenhangend en onduidelijk is wat er aan de hand is precies. Je moet nogal veel denken tijdens de film om het te begrijpen.
Maar ik was wel de volle film geboeid.

Alleen jammer dat het verhaal niet wat duidelijker,uitgebreider en langer is.

En ik lees dat in de laatste scene alles uit de film samenkomt.

Maar ik snap niks van die laatste scene. Die vent lijkt niet op Rodrigo of Studer dus. Kan iemand het mij uitleggen ?

avatar van drlina
Grote namen maar matige film.

avatar van Joy4ever
Wat een lekker wijf is die Carano toch . Is wel een avondje ruzie waard. Prima film verder. Mooie filmshots, gebruik van kleuren. Actie dik in orde. Geen echte topper maar wel zeer vermakelijk.

avatar van Nicholas
The Long Kiss Goodnight meets The Bourne Trilogy meets Assassins.

Op papier een geinige combinatie, maar uiteindelijk is het een vrij zoutloos geheel dat zo weinig interesseert, dat de uitleg aan het einde van de film er niet meer toe doet. En dat terwijl je op papier een prima cast hebt. Wel een cast waarbij de grotere namen echt maar een bijrolletje hebben. Verwacht daar dus vooral niets van (hoewel Banderas nog het meeste doet met de tijd die hij heeft).

Carano is een vreselijk lekkere vrouw om te zien en dat helpt een stukkie. Leuke verwijzing ook met die agent die haar Wonder Woman noemt. Ze heeft de kop, het figuur en ik kan me niet voorstellen dat ze minder is dan Gal Gadot. Zonde.

Bij de vechtscènes is volgens mij geprobeerd om het zo realistisch mogelijk te laten lijken, maar in plaats daarvan ziet het er vaak enorm nep en slecht gechoreografeerd uit. Je voelt de impact als kijker niet. En what's up met die scène op het strand, tussen haar en Kenneth?
Hebben ze die ergens in een five minute break bedacht?.
Het deed me zelfs een beetje denken aan die beruchte Shatner/Cpt. Kirk scène met die hagedis.

Waardeloze film waarbij ik steeds het gevoel had dat Steven Seagal zijn intrede zou doen. Het niet te volgen maar tevens ontzettend simpele verhaal is erg zwak. Uit de actiescenes en setting is te zien dat de film wel wat budget had, maar verder is het in alle opzichte een waardeloze b film, en wat Douglas hierin doet weet denk ik niemand, al geldt dat voor meer bijrollen (Paxton? en dieptepunt: Banderas??).

Onze beauty holt op daken, straten, winkels.........Foute film natuurlijk,maar lekker wegkijkertje als je een herfstdip hebt zoals ik ...Nu op TV.Deze baggerfilm mag van mij nog wel een uur of drie doorgaan...ik vermaak mij kostelijk, biertje erbij, chips...Top!! Ach het leidt (lijdt) mij af.....smiley. O....wat doet Douglas er in godsnaam in?

Dick2008
Ongelooflijk matige actiethriller die nog niet eens boven een standaard b-actiefilm uitkomt. Het begint al merkwaardig maar daarna is het meer een thriller dan een actiefilm. Wat achtervolgingen en knokpartijen meer niet en ook verre van spectaculair eerder stompzinnig. Die achtervolging in Barcelona wordt dan nog wel goed gefilmd maar verder is het niet bijzonder.
Het leek me wel leuk een vrouwelijke actieheld maar de plotbeschrijving doet meer vermoeden dan de film uiteindelijk toont. Ze rent en vecht wat af, Gina Carano, maar ook niet echt opzienbarend. 2.0

Goeie film over een freelance geheim agente die niet om werk verlegen zit en een klus in Barcelona aan neemt. Goed opgebouwde en stijlvolle scenes met spaarzame dialogen waardoor het geheel een mysterieus sfeertje mee krijgt (ondanks dat het verhaal uiteindelijk niet al te veel voorstelt). Een cast met aardig wat bekende namen behalve de relatief onbekende Gina Carano in de hoofdrol, die hier echter wel haar mannetje staat. Verder nog een leuk eindshot.

avatar van Gang_Star
Matig. Film kent te weinig spanning en vaart om enigszins te kunnen vermaken. De flashbacks zijn irritant en het verhaal wordt gewoon erg matig uitgewerkt. Hoogtepunt is de aanwezigheid van Gina Carano als hoofdpersonage, zij is eigenlijk het enige leuke wat in Haywire te zien is. Actiescènes zijn van redelijk niveau maar konden mij zeker niet overtuigen. De vele bekende namen in de cast geven met hun aanwezigheid geen extra waarde waardoor dat dan ook wel wat teleurstellend is. De ontknoping en het matige einde zijn eveneens teleurstellend.

avatar van joolstein
Steven Soderbergh is een regisseur die zich niet graag beperkt tot één genre. Echter vaak spreken de films van hem mij niet zo aan. Grote successen als Erin Brockovich, en Ocean's Eleven, twelve, Thirteen heb ik dan ook nog nooit gezien. Toch is het een veelzijdig en goed regisseur. De film keek ik omdat Michael Fassbender er in mee deed. Maar er blijkt zelfs een hele sterrencast aanwezig te zijn en zeker niet de minste: Ewan McGregor, Channing Tatum, Michael Douglas, Antonio Banderas enz. Anders dan vele hier heb ik dus wel genoten van de film. Wellicht dat vele een echt Hollywoodspektakel hadden verwacht en daardoor teleurgesteld waren? Opvallend was dat de hoofdrol vertolkt werd door toen nog redelijk onbekende martial-artsster Gina Carano. Een soort vrouwelijke Sylvester Stallone met idem dito uitstraling en "acteertalent." En het is dan ook vooral door Soderberghs regietalent dat Carano goed uit de verf komt op het witte doek. Nu is dit geen film die het moet hebben van het script , want ondanks het hoge amusementsgehalte is het verhaal redelijk voorspelbaar en worden de karakters nauwelijks uitgediept. In plaats daarvan laat Soderbergh ons smullen van pretentieloze maar stijlvol geschoten spektakel, van strak gechoreografeerde vechtscènes en van acteurs die zichtbaar plezier hebben in hun werk. Alles verpakt in een moderne maar neigend naar jaren '60 spionagesetting. Terwijl James Bond, Ethan Hunt en Jason Bourne nooit heel ver weg zijn. Kortom een prima en efficiënt geschoten thriller met genoeg eigen gezicht en dat de film verder niet veel om het lijf heeft, mag de pret niet drukken.

avatar van IH88
“I've never done a woman before.”
“Oh, you shouldn't think of her as being a woman. No, that would be a mistake.”

Redelijke spionage/actie film die door Carano en de stijlvolle en speelse regie van Soderbergh het aanzien meer dan waard is. Films van Soderbergh zijn eigenlijk altijd wel een bezienswaardigheid, en Haywire is hierin geen uitzondering.

Het verhaal is soms onnodig ingewikkeld en het maakt allemaal een rommelige indruk, maar de spanning en de goed gechoreografeerde vechtscènes vergoeden veel. Tegen het einde verliest de film wat aan stootkracht. Dat komt vooral omdat Carano wel erg onoverwinnelijk is, wat de film voorspelbaar maakt. Gelukkig mag Carano soms helemaal los gaan in de vechtscènes. Op die momenten is Haywire op zijn best.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Steven Soderbergh weet altijd bekende acteurs aan te trekken, zonder daar dan iets mee te doen. Hij zal een betere vriend zijn dan een regisseur. En met af en toe een toevalstreffer in de bioscoop schrikt hij z'n vrienden niet af natuurlijk. Haywire heeft veel potentie. Het verhaal is niet slecht en ook met Gina Carano een geschikte lead in een actiefilm. De rest is wat miscast en wordt eerder als naam op een affiche gebruikt. Hij had het geld beter wat meer in de afwerking gestoken. Nu komt het nogal low budget over.

De film zoekt haar weg tussen een spionagethriller, film noir en actiefilm. Maar weet nooit de juiste mix te vinden. Het mag wel eens anders zijn en ik hoef geen grootse explosies of opjuttende muziek of geluidseffecten bij knokpartijen. En in tegenstelling tot Jason Bourne wordt hier minder met de camera geschud omdat Carano beter is in de actiescènes. Dat ze minder acteert hoeft geen probleem te zijn in dit genre.

Een aangename film dus die net te kort komt als blockbuster en te standaard is om als alternatieve actiefilm door te gaan. Beter dan verwacht, maar minder dan het had kunnen zijn.

avatar van Roger Thornhill
Bizar om de naam van Soderbergh aan deze doorsnee-actiefilm verbonden te zien. Een overbekend maar op zich geen onaardig verhaal vol cross and double-cross met wat trucjes om de montage en de chronologie op te pimpen, in de hoofdrol een babe die een stevig potje kan matten, een shitload aan bekende gezichten in de bijrollen (inclusief Ewan McGregor die zijn kinderlijke kapsel een aardige draai geeft met zijn leuke rol als verrader) en lekkere jaren-70-filmmuziek à la Lalo Schifrin, maar al met al is dit toch much ado about nothing.