Daan Gyun Naam Yu (2011)

Hongkong
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Johnnie To
met Daniel Wu, Louis Koo en Yuanyuan Gao

Yen is een vrijgezel meisje uit China dat voor een IT-bedrijf in Hongkong werkt. Ze is net in de steek gelaten door haar vriend en is daardoor nog hevig van slag. Dan ziet ze op een dag dat een knappe vent in een gebouw aan de overkant haar aandacht probeert te trekken met teksten op papier. Ze schrijft terug en al gauw communiceren ze dagenlang op deze manier.

Goede, vlotte To.

Het blijft natuurlijk wel een tussendoortje, maar voor een romantische komedie is het een erg stijlvol en sfeervol filmpje geworden. Koo doet het altijd wel goed als afgeborstelde charmeur, Wu had ik eerst niet herkend, vond het eigenlijk zo beter spelen.

Erg origineel is het allemaal niet, al zitten er zeker aardige details in. Het gespeel met post-its en het getover was best lollig, ook het stukje Suzhou brengt wat welkome variatie in wat verder een basis driehoeksverhouding is.

Typische HK romcom tussen de rijken, maar met een vleugje To klasse zodat het allemaal een stuk makkelijker te behappen valt. Zeker niet z'n beste werk maar heb me er absoluut niet mee verveeld.

avatar van Baggerman
Onderhond schreef:
Zeker niet z'n beste werk maar heb me er absoluut niet mee verveeld.

Ja, maar ook zeker niet zijn slechtste werk! Ik heb er erg van genoten.

Leuke romcom. Ik was eigenlijk al vergeten dat deze van To is. Maar goed ook, want dat schept dan wellicht weer teveel verwachtingen van tevoren. Die hij ook dan overigens wel zou hebben ingelost, want het ziet er weer piccobello 'crisp' uit. Op één of andere manier zien alle shots van To er altijd uit alsof ze nog eens zijn nagewreven met boenwas, zo mooi helder! Gaaf shot trouwens met de ring/hartschaduw!

Verder leuke vondsten en ontwikkelingetjes en Koo, Wu, Gao en Lam doen het prima in hun rollen. Knap ook dat Sean, ondanks zijn duidelijke tekortkomingen, toch sympathiek blijft en je gunt hem toch ook wel zijn deel van geluk.

Enige minnetje vond ik dat de film het laatste kwartiertje wel iets begon te slepen (kies nu gewoon Kevin, tut!). Ik las net ook dat er een vervolg komt. De synopsis lezende zie ik daar niet zo naar uit.

Ik vond het overigens wel erg zielig voor de kikker!

Ook de plotbeschrijving aanpassen, want die klopt nu van geen kant!

Gelikte film over een driehoeksverhouding tussen een bekoorlijk ogende beursanaliste en haar twee aanbidders. Hoewel de verschillen tussen de twee rivalen redelijk breed worden uitgemeten en je vrij snel een idee krijgt over welke kant het op zal gaan, weet regisseur To de spanning er toch nog lang in te houden over wie de “wedstrijd” uiteindelijk gaat winnen. Jammer dat er eerst een “slachtoffer” (de kikker) moet vallen. Een beetje raar dat een van de twee concurrenten in het middengedeelte lang uit beeld blijft. Maar verder een aangename, vlotte film met prima acteer- en camerawerk. Erg onderhoudend.