Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

• Vanaf 4 mei in de bioscoop (re-release)
  • nummer 7 in de top 250

avatar van tn2543
Geweldige film....De manier waarop het leed van de joden in beeld is gebracht vond ik heel erg goed gedaan. Steven Spielberg, zelf ook een jood, heeft duidelijk zijn hart en ziel in de film gelegd. Dan nog erbij denken dat dit alles niet eens een eeuw geleden heeft afgespeeld. De sfeer van de film vond ik grimmig en grauw, dat deed de kwaliteiet van de film ter goede. Een superfilm die niet snel uit mijn geheugen zal slippen.

Ik gaf een welverdiende 5 *****

Couch Potato
tn2543 schreef:

Ik gaf een welverdiende 5 *****

Je wordt beslist niet vrolijk van zo'n film - en van een vergelijkbare zoals The pianist - maar iedereen zou dit moeten gezien hebben, dit thema is universeel en het leed de Joden aangedaan door de nazi's mag nooit vergeten worden om dergelijke vreselijke toestanden misschien in deze eeuw te vermijden ??

Prachtfilm, al is dat hier dus een ongepast woord, gevoelsmatig dan.

*****

Mooi film, met een indrukwekkend einde, waar de mensen langs het graf van Schindler gaan om hem te eren.

Een dikke 5

avatar van Minotaures
Het is niet de bedoeling om te genieten of vrolijk om te worden het is eerder een film dat probeert je te laten nadenken en effe stil zijn voor wat minuten.

The Last
Zeer ontroerend verhaal. En een uitstekend acterende Neeson en Kinglsey.

4 sterren.

avatar van Jan W
Zeer sterke film waarin Spielberg zijn gebruikelijke pathos weglaat. Ongelovelijk indringend gemaakt met scenes die het slechtste wat in de mens zit laat zien. Maar ook een film met hoop en vertrouwen in de mens. Liam Neeson speelt een fantastische rol als Schindler die eerst vanuit hypocrisie handelt maar langzaam tot het besef komt dat andere dingen belangrijker zijn dan geld en goederen. Dit proces is doeltreffend in beeld gebracht. Gruwelijk en wonderschoon tegelijk, een zeer ongemakkelijke kijkervaring. 5,0

Ik denk dat iedereen hier al verwoord heeft wat een prachtig drama spielberg hier heeft verfilmd. Over de 'discussie' over het kleur en het zwartwit vind ik juist dat Spielberg een ongelovelijk goede beslissing heeft genomen de film in bijna helemaal zwart wit te maken. Het enige wat iemand misschien een glimlach zou geven is het meisje in het rode jurkje, zij vertegenwoordigd het onschuldige en vrije wat er zou moeten zijn, al het andere wat er in de film zichtbaar is is kleur niet waard, grauwheid en verdriet, precies wat deze film uit zou moeten stralen. Zwart wit totaal gepast. Geweldige film

zenboy1969

avatar van Savatage
JTV-kijker schreef:

ben je zeker dat je wel gekeken hebt??
dat meisje viel kei hard op, ze hebben zelfs een paar keer echt fel ingezoemd op haar, of heb je misschien tijdelijke blinheden gehad juist op die momenten dat het meisje met de rodje jas verscheen

Ik heb de film ondertussen mss al 10x gezien, maar dat meisje erin valt me gewoon niet op.

ik had altijd gedacht dat dit een échte oorlogsfilm was waar alleen geweld en executeren aan de bod kwam, maar het gaat maar centraal over Schindler en de Joden.
Ik zou me moeten schamen dat ik deze film na 14 jaar bekeken heb.
Echt, topfilm!!!
Neeson, Kingsley en Fiennes waren beregoed in hun rol.

Een welverdiende 5 sterren en een plaatsje in m'n top 10!!!

avatar van jumpstylemovie
ksnap niet waat er zo goed is aan deze film , vond hem nogal saai en oninterresant

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
jumpstylemovie schreef:
1.5***

Vooral interessant is dat dit weldegelijk echt gebeurd is. Veel van de oorlogsfilms uit de WO II zijn imo zeer interessant omdat het nog niet zo ver in het verleden is. Veel mensen die het hebben meegemaakt leven nog (alhoewel ze uiteraard schaarser worden). En blijkbaar is het ondewerp toch altijd goed voor eens stevig verhaal en een onderhoudende film: Saving Private Ryan, Zwartboek, Der Untergang, The Great Dictator, The Longest day, ... Dit gaat over de joden, gefilmd door een jood, met de hardheid (toch zeker voor een Spielbergfilm) van de oorlog waarin zelfs een harde zakenman die enkel voor het geld gaat blijkbaar niet gespaard gaat van enige gevoelens. Je moest vroeg of laat wel een kant kiezen, met de Duitsers, het verzet, de joden, ... Wie in de WO II in bezet gebied woonde kon moeilijk alles meevolgen van de zijlijn.

is steven spielberg een jood?

avatar van Thomas83
finalman schreef:
is steven spielberg een jood?

Ja. Dat kun je ook al een beetje zien aan zijn achternaam.
Schindler's List is vanwege zijn opkomst in de media ook wel eens zijn meest persoonlijke film genoemd of iets dergelijks. Weet niet meer de exacte woorden die werden gebruikt. Maar in elk geval iets van die strekking.

Ontroerende film! Mooi verhaal. Knap wat Shindler in het echt ook heeft gedaan.
4****

avatar van Baklap
Al vaak gezien en elke keer krijg ik het weer moeilijk als ik al die overlevenden of familie stenen op het graf van Schindler zie leggen... Mooie film en correct of niet het toont een mooi beeld van een op populist die uiteindelijk toch mens blijkt te zijn. Mooi gedaan.. een dikke 4

avatar van Kisje
erikje22 schreef:

Prachtig verwoord

Kisje schreef:

Prachtig verwoord

Schindler had denk ik ook wel in kleur gekomen op bepaalde moment!

avatar van Sportingerke
Ook ik vond de keuze voor zwart wit dapper (wie durft tegenwoordig nog zwart witfilms te maken in een tijd waar alles sneller en flashier moet zijn), en enorm prachtig.

Is echt een film om stil van te worden. Een van de beste films die ik ooit gezien heb... en dus een dikke 5 sterren.

zenboy1969
Absoluut een meesterwerk in zwart-wit. Proficiat aan Steven Spielberg. Prachtig acteerwerk van Ben Kingsley (Gandhi !), de steeds verrassende Ralph Fiennes en Liam Neeson. Misschien net iets te lang maar toch aangrijpend en een goede combinatie van film en documentaire. Zou didactisch materiaal moeten worden! En natuurlijk is Steven Spielberg joods... naam en uiterlijk zijn toch typerend joods?!

Wie twijfelde daar aan dan?

Savatage schreef:

heb je misschien kleurenblindheid, het kan zijn dat je die kleur dan niet onderscheid van zwart of wit...

jumpstylemovie schreef:
1.5***

deze film is echt gebeurt, en aangezien het toen verschrikkelijke tijden waren vooral voor de Joden is het interessant om te weten hoe het toen was voor die mensen.

avatar van DragQueen
Prachtige film, die gebaseerd is op echte gebeurtenissen uit de tweede wereldoorlog. de film ademt een zeer realistische sfeer uit, en dit wordt ook nog eens versterkt door het zwart/wit gefilmde geheel. het acteerwerk is erg sterk te noemen, met als een van de uitblinkers fiennes. verder is dit een aangrijpende prent, waarin alles erg gedetailleerd uitgewerkt is. 4,5 sterren.

Een dikke 5 sterren voor mij. Een heel aangrijpende film, zeer goede acteurs, en de keuze voor zwart-wit is héél goed.

avatar van QuidQuoPro
Prima film, stuk beter dan The Pianist ....

avatar van haagje2002
Een zeer aangrijpend verhaal. Iedereen die de oorlog heeft meegemaakt of de verhalen van opa hoort zou deze film moeten kijken om beter begrip te krijgen voor het gebeurde. Dit zijnd e verhalen die verfilmd MOETEN worden en verplicht zouden moeten worden op de middelbare scholen. Er ligt zo'n belangrijke boodschap en herinnering in deze film. Het is een film die perfect uitgewerkt, perfect geacteert en perfect geregiseerd is. 4.5

Had deze film héél lang geleden al es gezien toen ik amper 10-12 jaar was en ik was er toen gewoon compleet ondersteboven van.

Nu, 10 jaar later, heeft deze film nog altijd dezelfde impact op mij. Vooral vanaf het 3de uur zit de film echt prachtig in elkaar en komen nogal wat emoties los. Vooral het idee dat dit gestoeld is op waargebeurde feiten maakt het allemaal erg heftig.

Een 5* en niks minder, en moest ik een persoonlijke top10 hebben stond deze film rotsvast op de eerste plaats.

RealLife schreef:

je weet toch dat je een persoonlijk top 10 kunt instellen...
het staat onder 'profiel' en boven 'mijn updates'

De dochter van Amon Göth en Helen zijn nu op rtl4 bij Oprah, aangrijpend verhaal van beide kanten.